Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Baklys til 240, 6-linser med forskjellige plasseringer bak/bremselys

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard Baklys til 240, 6-linser med forskjellige plasseringer bak/bremselys

    Har tenkt å bytte baklys på 240, og på min bil er det bak/bremselys i nedre ytre (totråda 5/21W pære), nedre midtre står tom og nedre indre er baklys.
    På den som Vparts har er det 21W i nedre ytre, altså kun bremselys, mens nedre midtre og indre er 5W.
    Tåkebaklyset er likt plassert på øvre indre.

    Noen som har prøvd å bytte om disse variantene? Vil lysa fungere normalt?

    Eller noen som har fått tak i baklys noe sted med samme plassering som jeg har?

  2. #2
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Fra 1990 har 240 slike lykter du allerede har på bilen, det er bare printplata som er forskjellig.
    Jeg har pleid å bare bytte over printplata fra gamle lyktene, da er det bare å sette i 5w pære i midten nederst for å få 3parklys også.
    Men de fungerer rett fra esken, men da får du park/brems/tåke på andre plasser.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  3. Takk B230 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er 90-modell.
    Aha, det går an å flytte over printplata. Syns også det ser stiligere ut med baklys i ytre og indre med et mellomrom, som jeg har nå, enn midtre og indre. Evt bruke alle tre, ja.
    Men ellers er det bare "plug and play"? Ut fra å studere bildet på Vparts, ser det ut som at kontakten ikke er lik, men forhåpentligvis tar jeg feil.

  5. #4
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Kontakten skal være lik


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  6. Takk B230 takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Da er baklyset fra Vparts montert. Og fungerer .

    Først bare kobla jeg den til for å se. Og stemmer, alt fungerte, men de rød lysa var flytta om på, også takebaklyset, som jeg antok ville være likt. Den hadde bytta plass med bremselyset.
    Greit nok det, men jeg har bare tenkt å bytte den ene, for nå ihvertfall. Så da blir det seende litt komisk ut. Vel, tåkebaklyset kommer sjelden på, men bremselyset vises oftere. Har sett andre 240 sedaner med baklysa litt i hytt og vær, usymmetrisk, og flira for meg sjøl, og tenkt at kanskje eieren ikke er særlig nøye og/eller er dårlig på elektro . Forstår nå hva som kan være grunnen.

    Hadde litt lyst å bare la det være slik, fordi jeg ikke likte tanken på å bytte ut en del, i en helt ny ubrukt lampe, med en gammal del (printplate). Når du har noe nytt, bør det fungere i seg sjøl, prinsipielt. I tillegg liker jeg humor, så også jeg kunne gitt bilister bak meg noe å trekke på smilebåndet av .

    Men symmetrisk er penest. Og det er snart tid for EU-kontroll. Så jeg flytta over printplata fra den gamle lampa. Håndterte den forsiktig med reingjøring i lunka vann, og isoteip på et utsatt sted, så regner med at den holder lenge . Den fungerte jo fra før av også.
    Sist endret av B230; 22/09/18 kl 00:15 Begrunnelse: Skrive ferdig

  8. #6
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av B230 Vis post
    Da er baklyset fra Vparts montert. Og fungerer .

    Først bare kobla jeg den til for å se. Og stemmer, alt fungerte, men de rød lysa var flytta om på, også takebaklyset, som jeg antok ville være likt. Den hadde bytta plass med bremselyset.
    Greit nok det, men jeg har bare tenkt å bytte den ene, for nå ihvertfall. Så da blir det seende litt komisk ut. Vel, tåkebaklyset kommer sjelden på, men bremselyset vises oftere. Har sett andre 240 sedaner med baklysa litt i hytt og vær, usymmetrisk, og flira for meg sjøl, og tenkt at kanskje eieren ikke er særlig nøye og/eller er dårlig på elektro . Forstår nå hva som kan være grunnen.

    Hadde litt lyst å bare la det være slik, fordi jeg ikke likte tanken på å bytte ut en del, i en helt ny ubrukt lampe, med en gammal del (printplate). Når du har noe nytt, bør det fungere i seg sjøl, prinsipielt. I tillegg liker jeg humor, så også jeg kunne gitt bilister bak meg noe å trekke på smilebåndet av .

    Men symmetrisk er penest. Og det er snart tid for EU-kontroll. Så jeg flytta over printplata fra den gamle lampa. Håndterte den forsiktig med reingjøring i lunka vann, og isoteip på et utsatt sted, så regner med at den holder lenge . Den fungerte jo fra før av også.
    Etter mine erfaringer varer originale printplatene lengst, har bytta på 3-4 240er med ettermarkedslykter til originale printplater


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Ja, det kan jeg tru.
    Jordledningen til printplata på den nye lykta er dårlig lodda, og festa kun ved lodding (den originale har en nagle + loddetinn dekker hele oversida), og fliken som skal inn i kontakten er delt i to og mer skjør, må håndteres veldig forsiktig. En av festeboltene begynte å svive når jeg skrudde fast lykta, måtte holdes med tang. Det er litt gliper mellom noen av linsene, ikke så store, men på den originale er det helt tett. Så alt i alt, kvaliteten på den nye baklykta er et stykke under den originale, ja.

    I det minste ser det pent ut med ny og hel lykt, da . Og nå ser jeg at den gjenværende lykta på andre sida er noe matt.

    Spurte på Volvo tidligere, og baklykt er fortsatt å få derfra, til en annen pris selvsagt.
    Sist endret av B230; 26/09/18 kl 20:35

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 04/12/14, 11:41
  2. Svar: 6
    Siste post: 22/11/13, 23:33
  3. Ombygging til Xenon linser :)
    By reyes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 18/04/13, 18:24
  4. Bilder av forskjellige originale felger på forskjellige biler
    By Bjørn A. in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 20/10/11, 19:51
  5. Linser i hovedlykt 940
    By SnowMan in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 80
    Siste post: 24/11/10, 17:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •