Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  354
Side 16 av 26 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 376 til 400 av 631

Tråd: vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

  1. #376
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da er det vel slik at WG står fullt åpen på ca. 1,2 BAR ladetrykk og så boost creeper det til 1,7 BAR på 4000 o/min.?
    Turboen klarer altså 1,7 BAR ladetrykk på 4000 o/min med vidåpen wg. Du kan stole på at denne boostcreeper videre.
    eab sin 740 hadde B21 med HY35 og den boost kröp til ca. 2,0 BAR om jeg husker rett. En större motor har större eksospulser som spooler turboen hardere så den vil boost "creepe" höyere.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-740-med-b21

    Ang. spool up så spooler du jo nå med wg i vidåpen stilling. Du har store forbedringer i vente om du klarer å öke wg kapasitetet så mye at turboen får spoole opp med wg i lukket stilling.
    Jeg husker ikke eksakt grunntrykk, men den er vidåpen lenge før 1.2 bar, selv om man ikke ser antydning til det...
    Tråkker jeg 100% med litt belastning klarer den cirka 1.5 ved 3000rpm, så ikke noe å si på spool sånn egentlig det merkelige er at jeg ikke har typisk boost creep hvor det stagnerer for så å stige sakte, når turboen først begynner å snurre vil den mer eller mindre banke opp på maks trykk momentant.

    Jeg har et bittelite håp siden jeg tror jeg har større wg enn han, men det skal vel godt gjøres at det stopper på 1.7
    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Spørs om ikke løsningen blir å sveise inn en extern wg i eksoshuset da, rett opp ved fjørbeinet eller på undersiden

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Begynner å bli trangt da...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  2. #377
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Kjempegod plass da Ingen problem å få plass til wg på underside eller over turbo

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #378
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Jeg husker ikke eksakt grunntrykk, men den er vidåpen lenge før 1.2 bar, selv om man ikke ser antydning til det...
    Tråkker jeg 100% med litt belastning klarer den cirka 1.5 ved 3000rpm, så ikke noe å si på spool sånn egentlig det merkelige er at jeg ikke har typisk boost creep hvor det stagnerer for så å stige sakte, når turboen først begynner å snurre vil den mer eller mindre banke opp på maks trykk momentant.

    Jeg har et bittelite håp siden jeg tror jeg har større wg enn han, men det skal vel godt gjøres at det stopper på 1.7 Begynner å bli trangt da...
    Nja, jeg vil tippe er dersom du tester på lave turtall med signalslangen til wg plugget, så får du betydelig forskjell.

    Jeg tror også at forskjellen i motorvolum er större enn forskjell i wg.
    Ang. selve wg så gjorde eab dette:



    För min egen HY35 er aktuell for montering på noen bensinmotor, så vil den bli utstyrt med WG klaff i störrelse 41 +/- 1 mm.
    Sist endret av Batland; 29/04/20 kl 13:11

  4. #379
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Kjempegod plass da Ingen problem å få plass til wg på underside eller over turbo

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    allow me to rephrase... skal jeg få plass til det må jeg gjøre om både oljeretur og downpipe, samt skjerme motorfestet fullt mulig, men blir mer jobb... også hadde det vært fint (for syns skyld) å beholde intern wg. er tross alt bare en 116hk 740GL
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nja, jeg vil tippe er dersom du tester på lave turtall med signalslangen til wg plugget, så får du betydelig forskjell.

    Jeg tror også at forskjellen i motorvolum er större enn forskjell i wg.
    Ang. selve wg så gjorde eab dette:



    För min egen HY35 er aktuell for montering på noen bensinmotor, så vil den bli utstyrt med WG klaff i störrelse 41 +/- 1 mm.
    nå er riktig nok ikke ytterligere spoolup noe jeg bryr meg om for øyeblikket, å akkurat nå ser den ut til å stoppe på 1.7 bar, så jeg lar vær inntil videre...
    driver riktig nok å diskuterer med TurboThomas muligheten for å montere større "puck" og porte ytterligere, gjerne oppimot 40mm... fullt gjennomførbart så lenge jeg har tilgang til fres, sveiseapparat og vinkelsliper, dog lite gira akkurat nå på å rive det ut igjen... jaja, får se over helga!
    (log'a forøvrig litt mer idag, ved 6000rpm i 3. gir og flat pedal ligger den helt stødig på 1.7 bar. har vondt for å tro den spiker ytterligere de siste 1000rpm)

  5. #380
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Nå er du negativ syns jeg

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #381
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Nå er du negativ syns jeg

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Hvor?

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  7. #382
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Nå er riktig nok ikke ytterligere spoolup noe jeg bryr meg om for øyeblikket, å akkurat nå ser den ut til å stoppe på 1.7 bar, så jeg lar vær inntil videre...
    driver riktig nok å diskuterer med TurboThomas muligheten for å montere større "puck" og porte ytterligere, gjerne oppimot 40mm... fullt gjennomførbart så lenge jeg har tilgang til fres, sveiseapparat og vinkelsliper, dog lite gira akkurat nå på å rive det ut igjen... jaja, får se over helga!
    (log'a forøvrig litt mer idag, ved 6000rpm i 3. gir og flat pedal ligger den helt stødig på 1.7 bar. har vondt for å tro den spiker ytterligere de siste 1000rpm)
    Da kan vi si at dette virker som vellykket for öyeblikket. Du er fornöyd med spool up og 1,7 BAR på 6000 o/min er glimrende fordi du er forbi turtallet for maks dreiemoment og forbi turtallet for maks effekt og da er sylindertrykket på vei nedover og motoren tåler fint at ladetrykket ökes. Dette ble bra.

  8. #383
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Hvor?

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Angående wastegaten Det finnes alltid en løsning

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  9. #384
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da kan vi si at dette virker som vellykket for öyeblikket. Du er fornöyd med spool up og 1,7 BAR på 6000 o/min er glimrende fordi du er forbi turtallet for maks dreiemoment og forbi turtallet for maks effekt og da er sylindertrykket på vei nedover og motoren tåler fint at ladetrykket ökes. Dette ble bra.
    Det er jo ikke nødvendigvis ferdig siden jeg vil ha kontroll på ladetrykket istedet for å bare klemme på og se på dagsformen, men det ser i alle fall ut til å ha potensiale for både effekt og respons med litt små utbedringer om jeg får kontroll på trykket med større wg og kan få enda bedre spoolup samtidig blir det jo en veldig rimelig og forholdsvis effektiv turbo på en b230. Men akkurat nå tør jeg ikke å tenke på spoolup i frykt for at maks trykk stiger om den sparker igang tidligere


    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Angående wastegaten Det finnes alltid en løsning

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Er ikke negativ til ekstern wastegate, men det passer ikke inn med hverken nåværende oppsett eller målet for denne motoren hadde man tatt det helt ut med grenrør, custom innsug og generelt litt kvassere oppsett derimot... Vil liksom holde det mildt nok til å prøve å godkjenne, får heller prøve sånt neste gang når bilen er godkjent

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  10. #385
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Det er jo ikke nødvendigvis ferdig siden jeg vil ha kontroll på ladetrykket istedet for å bare klemme på og se på dagsformen, men det ser i alle fall ut til å ha potensiale for både effekt og respons med litt små utbedringer om jeg får kontroll på trykket med større wg og kan få enda bedre spoolup samtidig blir det jo en veldig rimelig og forholdsvis effektiv turbo på en b230. Men akkurat nå tør jeg ikke å tenke på spoolup i frykt for at maks trykk stiger om den sparker igang tidligere
    Det kan virke som at det er störrelsen på hullet under wg klaffen som nå bestemmer ladetrykket. Når klaffen står helt åpen så gjör den det og ladetrykket blir 1,7 BAR. Jeg mener da at actuator bör justeres slik at den ikke åpner klaffen för det er nödvendig, men at wg står åpen på 1,7 BAR i stedet for på 0,9 BAR. Ladetrykket vil ikke kunne öke ytterligere da vidåpen wg er vidåpen wg.

    Det virker helt klart som at HY35 er ett alternativ for en ca. 400 hp B230, iallefall andre steder enn på Vestlandet, men jeg vil vente til jeg får se spool up intensiteten. Tenker da på farten på ladetrykknålen når du f.eks drar 5500 o/min. på 3. gear, slipper gassen og renner på gear til du har 4000 o/min og så sparker du gassen i bunn. Hvor raskt / tregt beveger nålen på ladetrykksmåleren seg da?

    https://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8&t=68
    Sist endret av Batland; 30/04/20 kl 10:59

  11. #386
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    740'n trives nok ikke på veien... Forrige helg fikk jeg massiv lekkasje fra oljeretur som ville ut av blokka, å når jeg fiksa det igår og fikk den på veien igjen fikk jeg kjørt cirka 15 minutter før jeg ikke hadde clutch


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  12. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  13. #387

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.336
    Antall takk

    Standard

    Hehe, spørs om den er redd for å bli tukta
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  14. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  15. #388
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Hehe, spørs om den er redd for å bli tukta
    Spørs det. Var så gira på å kjøre noe annet enn 940'n neste uke, også tar jævelen fri på den måten

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  16. Takk Riff takket for denne posten
  17. #389
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme dritet med min helga hardere clutch kom på. Kompositt/plast tuppen tålar ikkje mykje...

    Sent from my føne using Tæppatalk
    Sist endret av Kjapp1; 12/05/20 kl 13:45
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  18. #390
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjapp1 Vis post
    Hadde samme dritet med min helga hardere clutch kom på. Kompositt/plast tuppen dålar ikkje mykje...

    Sent from my føne using Tæppatalk
    Nei... Holdt jo et par måneder da, men har sett det før håper det er kurrant nok å sveise på noe der

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  19. #391
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt med 763 trykkplate i 4-5 år, og utløserarmen bærer absolutt ikke preg av det

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #392
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg har kjørt med 763 trykkplate i 4-5 år, og utløserarmen bærer absolutt ikke preg av det

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Det finnes riktig nok 2 forskjellige armer, den ene er vesentlig sterkere enn den andre... Men jeg har sett det på begge likevel selv om det er sjeldent, så mulig det har med alder/generell slitasje å gjøre, om det har vært mye småkjøring/clutching blir det jo mye gnissing på flata der

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  21. #393
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Clutch fixed, bil=kjørbar! Erstattet den veldig ødelagte hylsa/fôringa med en M10 umbraco-skrue som jeg slipte å pussa litt på, 12.9-stål burde holde bedre enn plast. Måtte bare slipe litt på skruen og pinnen mot armen for å matche original lengde best mulig, ser ut til å funke siden jeg kan gire glatt samt ruinere dekk på fullt ladd.

    Ellers kan jeg hinte om et sideprosjekt...



    (40mm)

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  22. Takk TurboThomas takket for denne posten
  23. #394
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Må si jeg er spent på resultatet av detta

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  24. #395
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Clutch fixed, bil=kjørbar!
    Ellers kan jeg hinte om et sideprosjekt...

    (40mm)
    Jeg snublet over er Diesel-dude fra USA som mente at dette var det beste turbinhuset på markedet i forhold til kompromisset mellom respons og spool up, på den ene siden, og baktrykk og effekt på den andre.
    På bensinmotorer har dette turbinhuset kun en eneste feil, den underdimensjonerte wg klaffen som du utbedrer og oppgraderer nå.
    Noe annet enn ubetinget suksess er ikke å forvente her og jeg ser frem til å se og høre om sluttresultatet du får her.

  25. #396
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg snublet over er Diesel-dude fra USA som mente at dette var det beste turbinhuset på markedet i forhold til kompromisset mellom respons og spool up, på den ene siden, og baktrykk og effekt på den andre.
    På bensinmotorer har dette turbinhuset kun en eneste feil, den underdimensjonerte wg klaffen som du utbedrer og oppgraderer nå.
    Noe annet enn ubetinget suksess er ikke å forvente her og jeg ser frem til å se og høre om sluttresultatet du får her.
    Jeg sitter igjen med samme inntrykk. Den er liksom klar umiddelbart og bare banker måleren helt rundt så fort den overstiger "originalt trykk" kjempegøy når det oppfører seg som en frisk FT opptil 3000rpm, for så å rive løs begge hjula

    Ja, forventer en ikke ubetydelig forbedring med å åpne wg fra 20 til snaut 40mm, skulle tro det holder i massevis...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  26. Takk Batland takket for denne posten
  27. #397
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som suksess det der.

  28. #398
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Høres ut som suksess det der.
    absolutt de fleste som får oppleve det snakker jo i timesvis om hvor morsom "den gamle 740'n" er, dog ser jo jeg som har kjørt den nok at det er desto mer potensiale med bedre spool-up (det er bra per nå, men det var desto bedre med lukket wg) og litt tuning så med noen lette mods og tuning blir jeg fornøyd, og alle andre sjokkert

  29. #399
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    absolutt de fleste som får oppleve det snakker jo i timesvis om hvor morsom "den gamle 740'n" er, dog ser jo jeg som har kjørt den nok at det er desto mer potensiale med bedre spool-up (det er bra per nå, men det var desto bedre med lukket wg) og litt tuning så med noen lette mods og tuning blir jeg fornøyd, og alle andre sjokkert
    Det tror jeg på. Akkurat sånn går det når man klarer å realisere potensialet i det oppsettet der.

  30. #400
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Ikke en enkel bil å berge ved motorstans, spesielt ikke 06:30 om morgenen... Fikk nok også most noen jekkfester blant annet, da redningsmannen min ikke tok mye hensyn til senka biler på traktorstien hjemme

    Å når man omsider får taua skitet hjem må man hekte på hengeren og reise ut igjen for å hente igjen fronten man la igjen i grøfta for å få tak i tauekroken...

    Men den står da på egen gårdsplass, med en eller annen kortslutning som knerter sikringa til bensinpumpe, dyser, coiler og tomgangsregulator...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  31. Takk Kjapp1 takket for denne posten
Side 16 av 26 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daruu's garasjetråd
    By Daruu in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 151
    Siste post: 07/09/21, 21:59
  2. Wahl - Garasjetråd
    By Wahl in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 13/12/17, 10:10
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18
  4. JonasS` worklog\garasjetråd.
    By JonasS in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/12, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •