Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  354
Side 26 av 26 FørstFørst ... 16 24 25 26
Viser resultater 626 til 631 av 631

Tråd: vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

  1. #626
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var en flott oppdatering.
    Veldig kjekt å se.
    Godt å høre jeg trodde jeg hadde noen bilder fra tilpasning av innsuget, men tydeligvis ikke... Men skitt au, dokumenterte jo den delen på 740'n for noen år siden.

    Bilen gikk forøvrig på noe økt trykk gjennom vinteren, å så ut til å tømme originale dyser rundt 0.9-0.95 bar, nå med dette oppsettet merker jeg at den ikke trives over 0.85-0.9 bar. Innsuget gjorde nok ikke allverdens på et så enkelt oppsett, men begrensningen er jo alt annet.

    Per nå har den E-innsug, A-kam, 13C rundt 0.8 bar, grunnleggende porting av topp og modifiserte forbrenningskammer for lavere komp-forhold. Har ikke målt kammerne, men jeg tror det er tatt ut langt mer i toppen enn vi vanligvis tar av stemplene, så det er lagt til rette for videre oppgradering

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  2. #627
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehe, 13C turbo på rødmotor er komisk.

    Se på dette kompressorkartet.
    https://turbobricks.com/index.php?th...p-help.177189/

    En B230E med A-kam og E-innsug er oppgitt til 129 hk som tilsvarer ett luftfløde på ca. 189 CFM som igjen er 0,089 m3/s. Ett bar ladetrykk dobler dette til 0,178 m3/s.

    Da trekker man en strek fra 0,089 på grunnlinjen og opp til krysset 0,178 i høyden 2.0 på den loddrette linjen.

    Som vi ser er man ikke engang innom 70% linjen på kartet. Dette avslører at turboen har en kapasitet som bare kan beskrives som håpløst liten for den aktuelle motoren.

    Snur vi tallene så ser vi en maks kapasitet på 0,16 m3/s ved ca. 2,5 BAR MAP.

    Enkelt forklart betyr det 212 hp med 1,5 BAR ladetrykk som igjen betyr: 212 / 2,5 = 84,8 som betyr 85 hk fra den teoretiske sugemotoren. Det betyr at en klin original B20A motor er en maksimal kandidat til en 13C turbo og at en B18A er ett bedre valg.
    Sist endret av Batland; 06/08/23 kl 23:21

  3. #628
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, 13C turbo på rødmotor er komisk.

    Se på dette kompressorkartet.
    https://turbobricks.com/index.php?th...p-help.177189/

    En B230E med A-kam og E-innsug er oppgitt til 129 hk som tilsvarer ett luftfløde på ca. 189 CFM som igjen er 0,089 m3/s. Ett bar ladetrykk dobler dette til 0,178 m3/s.

    Da trekker man en strek fra 0,089 på grunnlinjen og opp til krysset 0,178 i høyden 2.0 på den loddrette linjen.

    Som vi ser er man ikke engang innom 70% linjen på kartet. Dette avslører at turboen har en kapasitet som bare kan beskrives som håpløst liten for den aktuelle motoren.

    Snur vi tallene så ser vi en maks kapasitet på 0,16 m3/s ved ca. 2,5 BAR MAP.

    Enkelt forklart betyr det 212 hp med 1,5 BAR ladetrykk som igjen betyr: 212 / 2,5 = 84,8 som betyr 85 hk fra den teoretiske sugemotoren. Det betyr at en klin original B20A motor er en maksimal kandidat til en 13C turbo og at en B18A er ett bedre valg.
    Ja, den er selvfølgelig alt for liten... Men jeg kjøpte bilen dønn original som en bruksbil, å det har den forblitt hittil jeg har egentlig lyst til å prøve 3" lmm og HX30 fra 945'n bare fordi jeg har det, helst kombinert med moderne dyser rundt 450-500cc... Som et slags forsøk på "300-oppsett" uten å plages med chipper. men jeg har tusen prosjekter og jobber gående, så det blir jo ikke prioritert så lenge bilen funker greit...

    Ellers har jeg jo den HPX'n til overs også siden jeg fant en 3071R til 740'n, men den mangler wg og er sikkert unødig stor i forhold til hva jeg kan håpe på med lh2.4.

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  4. #629
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Ja, den er selvfølgelig alt for liten... Men jeg kjøpte bilen dønn original som en bruksbil, å det har den forblitt hittil jeg har egentlig lyst til å prøve 3" lmm og HX30 fra 945'n bare fordi jeg har det, helst kombinert med moderne dyser rundt 450-500cc... Som et slags forsøk på "300-oppsett" uten å plages med chipper. men jeg har tusen prosjekter og jobber gående, så det blir jo ikke prioritert så lenge bilen funker greit...

    Ellers har jeg jo den HPX'n til overs også siden jeg fant en 3071R til 740'n, men den mangler wg og er sikkert unødig stor i forhold til hva jeg kan håpe på med lh2.4.
    Javisst.
    Poenget mitt er at dersom man trimmer en motor og beholder en turbo som er for liten, da blir vondt værre og resultatene skuffende. Grunnen er at man fortsetter å presse turboen videre utenfor kartet.
    Dersom du tar en titt på inducerdiameteren til en HX30 så ser du at den ikke løser problemet. Neste er HX35 som er unødvendig stor.

    HPX500 har 51 mm inducer som er ett veldig godt valg. Jeg har sett bremsepapirer på 465 hp med denne, men da er den også HELT tom.
    (Som alle andre selgere bløffet NTS / STS "hestetallene" oppover da en gjennomsnittskunde vanligvis faller for dette og realiserer kjøpet.)
    Turboen NTS/STS kalte KX400 er til Audimotorer og den er, som vi forstår, oppgitt til å ha 400 hk kapasitet til tross for å ha samme 51 mm inducerdiameter som HPX500.
    Med turbinhus med T3 flens og en av de største integrerte wastegatene på markedet, så er HPX500 ett glimrende alternativ med mindre man kjører 3,15 diff, 19" hjul og foretrekker dieselturtall.
    Kombinert med 3"LMM rør og dysene du nevner så vil det nok være positive overraskelser å oppleve i fremtiden.

    For ordens skyld minner jeg om at den originale bensinpumpen og strømforsyning samt jording er på grensen til totalt ubrukelig ved trimming.
    Sist endret av Batland; 07/08/23 kl 10:27

  5. #630
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Javisst.
    Poenget mitt er at dersom man trimmer en motor og beholder en turbo som er for liten, da blir vondt værre og resultatene skuffende. Grunnen er at man fortsetter å presse turboen videre utenfor kartet.
    Dersom du tar en titt på inducerdiameteren til en HX30 så ser du at den ikke løser problemet. Neste er HX35 som er unødvendig stor.

    HPX500 har 51 mm inducer som er ett veldig godt valg. Jeg har sett bremsepapirer på 465 hp med denne, men da er den også HELT tom.
    (Som alle andre selgere bløffet NTS / STS "hestetallene" oppover da en gjennomsnittskunde vanligvis faller for dette og realiserer kjøpet.)
    Turboen NTS/STS kalte KX400 er til Audimotorer og den er, som vi forstår, oppgitt til å ha 400 hk kapasitet til tross for å ha samme 51 mm inducerdiameter som HPX500.
    Med turbinhus med T3 flens og en av de største integrerte wastegatene på markedet, så er HPX500 ett glimrende alternativ med mindre man kjører 3,15 diff, 19" hjul og foretrekker dieselturtall.
    Kombinert med 3"LMM rør og dysene du nevner så vil det nok være positive overraskelser å oppleve i fremtiden.
    Jada. Det som er gjort hittil har jo bare vært for å ha det klart til senere, når jeg uansett har hatt anledning med toppen av. Sluttresultat er fortsatt holdt igjen av turbo, dyser, intercooler, motorstyring, også videre...

    Hx30 løser ikke problemet nei, men det er langt bedre enn 13C. Forventer jo ikke å klare 4-500 kjørbare hester på lh2.4, men den er med til +/-275 med god respons

    Ja, finner man eksoshus med wg er jo plutselig HPX'n langt mer aktuell... Ellers kan det hende jeg kan berge eksisterende hus med maskinering og ny flap, men jeg har ikke sett stort på den enda...

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  6. #631
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg er mest opptatt av at man unngår å gjøre valg som er mindre gode enn nødvendig.
    Jeg liker HPX500 turboen så godt at jeg har valgt å omtale den som BSRT425 og har laget ett eget og uvanlig kompressorkart for denne.

    Si at du begynner med å sette kryss ved 125 hp ved 0,0 BAR ladetrykk.
    Så "dobler" man dette og setter ett nytt kryss ved 250 hp med 1,0 BAR ladetrykk.
    Så drar man en linje fra pkt. 1 til pkt. 2 og videre helt ut.
    Da ser man hvor veldig godt tilpasset kapasiteten til akkurat denne turboen er til en, fra mild til moderat trimmet B230 motor.


Side 26 av 26 FørstFørst ... 16 24 25 26

Lignende tråder

  1. Daruu's garasjetråd
    By Daruu in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 151
    Siste post: 07/09/21, 21:59
  2. Wahl - Garasjetråd
    By Wahl in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 13/12/17, 10:10
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18
  4. JonasS` worklog\garasjetråd.
    By JonasS in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/12, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •