Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  354
Side 8 av 26 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 631

Tråd: vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

  1. #176
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Går stadig framover Gleder meg til å se hvordan dette blir

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  2. #177
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Går stadig framover Gleder meg til å se hvordan dette blir

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    jada tidvis ujevn fremgang, men har gått jevnt i det siste bare fordi jeg vet vinteren nærmer seg sendte melding til DreRacing istad om sprut og diverse elektronikk også, han mente han skulle ha det meste tilgjengelig iløpet av neste uke... så med engang det blir oppholdsvær er det bare å få bilen opp fra bakken å begynne å ribbe, om man skal ha noe håp om å bli ferdig før snøen legger seg

  3. Takk TurboThomas takket for denne posten
  4. #178
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil bare benytte anledningen til å minnes en trofast følgesvenn, som nå har gjort sin siste omdreining...

    Fordi nå er den på vei ut faktisk litt vemodig, må nok kjøpe igjen en 740 sugis senere...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  5. Takk Kjapp1, Riff takket for denne posten
  6. #179
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    2 timer skruing etter jobb så var den ute




    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  7. Takk Daruu, Eriksve, Riff takket for denne posten
  8. #180
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Winter is coming! Å jeg stresser med å få ferdig vinterbilen siste uka oppsummert i bilder, som jeg er alt for dårlig til å ta...
    Rensket ut original eksos (verste jeg har sett...), fikk på plass motorfester og tok litt rust i motorrommet. Bare en kjapp runde med stålbørste på drillen, ferrobet og rød maling, får ta lakkering neste gang motoren er ute.


    Deretter fikk jeg hengt opp nye motoren og ordnet alt på baksiden. Bytta ut originale hylsa i veiva med støttelager og fikk på letta svinghjul, 6-pucka sinter og sachs 763 blir nok ikke det beste til bykjøring, men livredd for sluring






    Å idag fikk jeg heist inn motor og gir! Alt var på plass og skrudd fast på cirka en time, grei skuring så lenge man får med et par hender ekstra litt trangt å tre kassa inn i tunnelen og veldig trangt å få inn bolta på motorfestene, men greit så lenge man er to til å løfte og vri.




    Må jo si jeg er veldig fornøyd med at alt passa, spesielt rundt turbo. Glad jeg lagde ny brakett til wastegate, med den originale braketten hadde det havna 10cm lenger ut


    Å helt til slutt: kom ei pakke med 1din-ramme idag, i tillegg ga jeg nettopp 2750,- til Pedersen


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  9. Takk HansOla, Riff, Batland takket for denne posten
  10. #181
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Jeg er ikke død! Hverdagen kom bare litt i veien... Har skjedd litt av hvert, å omtrent like mye gjenstår men nå står vinterbilen tørt og godt i en garasje, hvilket gir mye mening... Så satser på litt fremgang igjen snart


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Sist endret av vangsfreaken; 14/12/19 kl 03:18

  11. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  12. #182
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Plutselig skjer det ting når man kan stå innendørs med lys og strøm fått på plass intercooler/radiator/vifte, vannslanger og generelt nesa på bilen ikveld, i tillegg til at jeg fikk prøvd noe deler jeg har 3D-printa til pluggledningene




    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  13. Takk TurboThomas takket for denne posten
  14. #183
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Looking Good Ble veldig bra med coiler på den plassen der, greit at det ser nogenlunde org ut

    Hører jeg oppstart før året er omme?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 15/12/19 kl 01:18
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  15. #184
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Looking Good Ble veldig bra med coiler på den plassen der, greit at det ser nogenlunde org ut

    Hører jeg oppstart før året er omme?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    ble fornøyd med plasseringa, ja! å kjekt å se at både coilbrakett og "ledningsfixere" fungerte som planlagt, så har jeg ikke printa settet ditt forgjeves ønsker meg kortere, svarte kabler for å gjøre motorrommet så rent og ryddig som mulig, men det kan jeg finne ut av senere. disse duger til det går som det skal.

    jeg har et lite håp om det, største frykten er at jeg plutselig trenger deler på en helligdag nå som ferien nærmer seg kommer vel nytt sveiseapparat iløpet av noen dager å, så jeg får helsveist eksosen...

  16. #185
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Boink! Jaggu er jeg dårlig til å oppdatere... Men ting skjer, innimellom all juleribba! Jeg har hverken bilder eller hukommelse av hver eneste skrue jeg har rørt, så vi får heller oppsummere litt...
    Bygd trykkrør: do88/4" på turbosiden, hjemmelaget med uttak til tomgangsregulator, lufttemp og dumpventil på innsugssiden, alt lakkert mattsvart for anonym look.




    Ellers har jeg generelt fått fullført bensinsystem, kjølesystem (inkludert vannkjølt holset! Det var forøvrig en deilig følelse å begynne å fylle væsker på en nybygd motor) og diverse smådill av slanger og ledninger, i tillegg har jeg begynt på dette...

    Har fått målt/merka hver eneste kontakt og begynt installasjon i motorrom.
    Det som gjenstår før oppstart er, i grove trekk:
    -de 4-5 ledningene i sprutet som ikke har ferdige kontakter
    -det som trengs av originalt nett (primært instrumenter/varsellamper). Plukker nettet av b230f'n å klipper bort det jeg ikke trenger.
    -kilereimer
    -fylle olje
    -hekte på eksos. Den er ferdig, men på grunn av plassmangel i garasjen må jeg dytte bilen ut for å få under jekken...
    -montere målere/stereoramme. Jeg vil veldig gjerne ha på plass oljetrykk i hvert fall før jeg vrir om nøkkelen

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Sist endret av vangsfreaken; 03/01/20 kl 04:02

  17. Takk TurboThomas, Riff, HansOla, Batland takket for denne posten
  18. #186

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.335
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut det der
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  19. #187
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Boink! Jaggu er jeg dårlig til å oppdatere... Men ting skjer, innimellom all juleribba! Jeg har hverken bilder eller hukommelse av hver eneste skrue jeg har rørt, så vi får heller oppsummere litt...
    Bygd trykkrør: do88/4" på turbosiden, hjemmelaget med uttak til tomgangsregulator, lufttemp og dumpventil på innsugssiden, alt lakkert mattsvart for anonym look.
    Veldig kjekt å se dette oppsettet i en så flott utförelse. Ser frem til fortsettelsen og sluttresultatet.

    Jeg anbefaler på det ALLER sterkeste at du vurderer å gjöre fölgende med luftfilteret fordi det har LANGT större positiv innvirkning på resultatet enn det de som ikke har forsökt det tror på forhånd. Å ha ett tungt batteri helt fremme i hjörnet på bilen er den dårligste lösningen ever.

    Sist endret av Batland; 03/01/20 kl 14:40

  20. #188
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Veldig kjekt å se dette oppsettet i en så flott utförelse. Ser frem til fortsettelsen og sluttresultatet.

    Jeg anbefaler på det ALLER sterkeste at du vurderer å gjöre fölgende med luftfilteret fordi det har LANGT större positiv innvirkning på resultatet enn det de som ikke har forsökt det tror på forhånd. Å ha ett tungt batteri helt fremme i hjörnet på bilen er den dårligste lösningen ever.

    Artig at du følger med
    Jeg skal si meg enig, det er ikke ideelt, men jeg har 2 argumenter imot...
    1. Bilen kjøres året rundt, i alt slags vær. I tillegg har den heller dårlig bakkeklaring, så et sånt filter under bilen byr på utfordringer... Det må eventuelt kapsles inn.
    2. I tillegg til motorbygging er jeg over snittet interessert i bilstereo, så å fjerne batteriet er på ingen måte aktuelt, å plassen i bagasjen brukes allerede av et annet batteri.

    Alternativet kunne vært å flytte batteriet til andre siden, over spylervæsketanken, for så å kapsle inn luftfilteret med luftkanaler/trakter fra under batterikassa, men det kan forbli en langsiktig drøm enn så lenge

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  21. #189
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er kjekt å fölge med på gode og interessante prosjekter med höyt potensiale hvor det er god produksjon og god fremdrift i arbeidet.

    Den e go. Da har du vurdert det og da er alt på stell. Alternativt kan luftfilteret legges i området fremfor intercooleren.
    Frisk, kald og tett luft er särdeles viktig for turboen, for motoren og for resultatet du får.

    Under panseret er det BARE varm luft å hente:

    Sist endret av Batland; 04/01/20 kl 00:23

  22. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  23. #190
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha skrudd døgnet rundt hele ferien gjenstår følgende...
    -elvifta. Har ingen sikringsholder.
    -sveise inn en lambdamutter i den ellers ferdige eksosen, denne har SELVFØLGELIG blitt borte.
    -ladetrykksstyring. Dette er visst lagt opp i sprutet, men ledningen er ikke å finne etter noen timers leting...

    Så oppstart utgår, å jeg er passe lei

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  24. Takk HansOla, Batland takket for denne posten
  25. #191
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Er det kabelen til boostkontroll du ikke finner igjen? Den er vertfall grå og er terminert på nr13 i følge mitt skjema

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 05/01/20 kl 17:12

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  26. #192
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Er det kabelen til boostkontroll du ikke finner igjen? Den er vertfall grå og er terminert på nr13 i følge mitt skjema

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    ja... spurte Dre å fikk til svar "jeg tror den ligger inni kabelen til coil A. eller coil B." godt tips: finn den før du legger opp sprutet... lite gira på å skjære opp nettet for å finne den igjen, hvert fall akkurat nå om jeg ikke finner den selv bruker vel Dre 10 minutter på å finne den og dra opp nye kabler uansett, så kanskje like greit å la det være til benking problemet er at han har vært litt for ivrig på å isolere ubrukte kabler, så den ligger i teorien inni her

  27. #193
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    siden det nærmer seg oppstart kan jeg jo forresten spørre... hva har folk av innkjøringsritualer? har lest mye forskjellige oppskrifter rundt på forumet, å kommet fram til følgende plan for egen motor...
    • 1. oppstart: 1500-2500rpm i 20-30 minutter med billig mineralolje (biltema 10w-40, fordi det har visst ikke noe å si når den bare blir 30 minutter gammel), deretter olje/filterskift.
    • 2. oppstart: ny runde med rent filter og mineralolje, ut på tur. cirka halvtime med vekselvis moderat pådrag og motorbremsing, for stempelringers skyld. litt trykk og turtall tillatt, men ingen langvarig/hard tukting. deretter olje/filterskift.
    • 3. oppstart: alt ferskt, igjen! rent filter og castrol 5w-40, klar for bruk?

    det virker som dette er en tålig universal og godkjent metode her inne som jeg er komfortabel med, men samtidig har jeg sett før at folk kan mene noe helt annet etter et par år regner med enkelte har noe innspill her, spesielt Batland
    er forøvrig bare 2-3 timer unna oppstart, men legen har gitt meg en boks piller med rød trekant på siden jeg har hatt litt pustebesvær siden november, så jeg venter på å kunne gå trapper uten å brekke meg...

  28. #194
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg gjorde følgende:
    - ny olje og filter, biltema 20w50 classic mineral
    - varmkjøring og se etter lekasjer, bensintrykk, oljetrykk osv
    - rett ut på tur der jeg tok 10-15 drag på 3.gir 3000-5000omdr der jeg vekslet mellom max pådrag og motorbrems.
    - hjem å bytte olje og filter, fortsatt 20w50 olje. Så kjørte jeg 1-2 bensintanker med 20w50 olje. Så bytta jeg olje og filter, denne gang mobil3000 5w40

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 10/01/20 kl 08:58

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  29. Takk Kjapp1, vangsfreaken takket for denne posten
  30. #195
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg gjorde følgende:
    - ny olje og filter, biltema 20w50 classic mineral
    - varmkjøring og se etter lekasjer, bensintrykk, oljetrykk osv
    - rett ut på tur der jeg tok 10-15 drag på 3.gir 3000-5000omdr der jeg vekslet mellom max pådrag og motorbrems.
    - hjem å bytte olje og filter, fortsatt 20w50 olje. Så kjørte jeg 1-2 bensintanker med 20w50 olje. Så bytta jeg olje og filter, denne gang mobil3000 5w40

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Eg gjorde tilsvarande, etter lesing her inne og andre forum/nettsider.

    Sent from my føne using Tæppatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  31. #196
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Dere strider mot alle trådene jeg har lest, hvor det gjerne er de samme som svarer gang på gang... Godt man spør, finnes vel ingen sikker fasit

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  32. #197
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Dere strider mot alle trådene jeg har lest, hvor det gjerne er de samme som svarer gang på gang... Godt man spør, finnes vel ingen sikker fasit

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Det var anbefalingen batland kom med til meg vertfall, men om kammen din er ny må vel den "kjøres inn" før du raser i veien og presser motor noe særlig. Olje med mye zink er en stor fordel

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  33. #198
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det var anbefalingen Batland kom med til meg vertfall,
    Og den holder jeg stadig fast ved. Har vist seg å gi imponerende tette sylindre som holder tett over LANG tid.

  34. #199
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    siden det nærmer seg oppstart kan jeg jo forresten spørre... hva har folk av innkjøringsritualer? har lest mye forskjellige oppskrifter rundt på forumet, å kommet fram til følgende plan for egen motor...
    • 1. oppstart: 1500-2500rpm i 20-30 minutter med billig mineralolje (biltema 10w-40, fordi det har visst ikke noe å si når den bare blir 30 minutter gammel), deretter olje/filterskift.
    • 2. oppstart: ny runde med rent filter og mineralolje, ut på tur. cirka halvtime med vekselvis moderat pådrag og motorbremsing, for stempelringers skyld. litt trykk og turtall tillatt, men ingen langvarig/hard tukting. deretter olje/filterskift.
    • 3. oppstart: alt ferskt, igjen! rent filter og castrol 5w-40, klar for bruk?

    det virker som dette er en tålig universal og godkjent metode her inne som jeg er komfortabel med, men samtidig har jeg sett før at folk kan mene noe helt annet etter et par år regner med enkelte har noe innspill her, spesielt Batland
    er forøvrig bare 2-3 timer unna oppstart, men legen har gitt meg en boks piller med rød trekant på siden jeg har hatt litt pustebesvær siden november, så jeg venter på å kunne gå trapper uten å brekke meg...
    Jeg er så old-school at jeg mener at det er Zink m.v. som gjelder. Billig mineral er ikke i närheten av godt nok til innkjöring av ny kam med oppgraderte ventilfjärer. Alle kamfabrikanter abefaler bruk av innkjörigsolje på det sterkeste. Kanskje en irriterende merkostnad, men deefinitivt bedre enn en ödelagt kam. Hvis jeg etter kaminnkjöringen skal spesifisere motorolje så er 1. valget alltid en olje med API rating SG, SH eller SJ:
    Her ett godt eksempel på en god olje som holder SG kravene: https://www.biltema.no/batutstyr/bat...-30-2000023444
    Her tilsvarende for SJ: https://www.biltema.no/bilpleie/moto...-50-2000022963

    Jeg vil foreslå at du bruker (innkjöringsolje til pkt. 1) men hvis du nekter, så Classic oljen til pkt. 1 og 2 på listen din og Outoboard oljen på pkt. 3 fordi du IKKE skal stresse og eller forhaste deg med å fylle helsyntetisk, moderne frökenpiss nedpå en gammel og overhalt motor.

    Det andre der hörtes ikke bra ut, så du må ha god bedring.
    Sist endret av Batland; 10/01/20 kl 18:58

  35. #200
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Kammen er heldigvis brukt, så noen har forhåpentligvis kjørt den inn allerede... Håper jeg morsomt å se hvordan folk endrer mening over årene da, men det er vel en naturlig følge av erfaring

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Side 8 av 26 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daruu's garasjetråd
    By Daruu in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 151
    Siste post: 07/09/21, 21:59
  2. Wahl - Garasjetråd
    By Wahl in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 13/12/17, 10:10
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18
  4. JonasS` worklog\garasjetråd.
    By JonasS in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/12, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •