Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  354
Side 1 av 26 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 631

Tråd: vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

  1. #1
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

    etter flere års medlemskap er det vel min tur til å bidra litt... jeg har vel egentlig ikke stort å bidra med, men det hender seg det blir skrudd noe gammel volvo... per dags dato innebærer det i hovedsak:
    945'n


    • *"førstegangsbil"
    • senka, stÃ¥tt pÃ¥ 60/40 og bilstein noen Ã¥r. fÃ¥r coilovers i veldig nær framtid
    • moderat trim, gÃ¥tt med økt ladetrykk og chipper noen Ã¥r, fÃ¥r i skrivende stund holset og 300-oppsett
    • moderat styling, stereo og diverse smÃ¥tterier rundtom


    740 vinterbilen

    kjøpte en 740 for 4 lapper av en kompis som vinterbil, siden den ble eu-godkjent og overlevde gatebil begynte det plutselig å skje ting...
    • "mulig senket noe", altsÃ¥ coilovers skrudd i bÃ¥nn
    • hellakkering, i garasjen hjemme sÃ¥dan, siden det tross alt er en vinterbil...
    • stereobygg, stor kasse i bagasjen, forsterkere, høytalere, ogsÃ¥ videre... jeg er ikke hørselskadd nok til Ã¥ skru opp fullt enda i alle fall...
    • først bygd om til 940-front, deretter 940/850R
    • B230FK og M90 er i planene om den overlever neste eu og en vinter til...
    • B230FK med neddreide stempler, custom kam, porta topp, oppgradert veivhusventilasjon, datasprut, Holset hx35w, Do88-intercooler, H-rÃ¥der, ogsÃ¥ videre... les trÃ¥den, spør om du lurer pÃ¥ noe
    • M90, letta svinghjul og 6-pucka sinter med forsterka trykkplate


    S60'n, "bruksbil" (SOLGT)

    uventet arvegods etter min mor... aldri hatt noe spesielt forhold til denne annet enn en god bruksbil, derfor har det ikke blitt gjort noe med denne annet enn hjul og stereo... utbytte vurderes... kommer nok ikke til å skje noe spesielt med denne, derfor våget jeg å ta den med i en garasjetråd i dette underforumet

    Ny brukis! '98 940 sedan



    • 1998-mod, 334 000 km.
    • B230FK
    • M90 (dobbelmasse og original clutch)
    • pÃ¥stÃ¥tt sperreaksel (ikke fÃ¥tt bekreftet/avkreftet enda)
    • generelt original og urørt, til og med original stereo.

    planer
    • service. væsker, reimer og smÃ¥plukk.
    • noe foringer i forstilling. intet kritisk, men har noe klunking i humper. dette er uten tvil den friskeste av de 3, sÃ¥ verdt litt jobb for Ã¥ holde den lydløs.
    • generell pynting/styling? litt vel gubbete, men stresser ikke med det nÃ¥ før vinteren.
    • trimme opp til B230FT? litt ekstra trykk hadde gjort seg, men innenfor hva den liker uten chipper eller spesielt drivstoff.
    • STEREO!!! god musikk er noe av det viktigste pÃ¥ tur, sÃ¥ her skjer det ting.
    • el-vinduer og cruise control hadde vært fint, bare for Ã¥ ha ekstrautstyr.



    kan vel ikke skryte på meg at jeg er flink på dokumentasjon eller noe sånt, men om noen skulle ønske noe info/bilder om noe som helst er det bare å si ifra, ellers skal jeg gjøre et forsøk på å oppdatere om det skjer noe
    Sist endret av vangsfreaken; 14/02/20 kl 03:24

  2. #2
    Registrerte brukere sverre2210 sin avatar
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Sylling, Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    743
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Følger med her
    Legg gjerne ut mer bilder av 740'n og 945'n
    Volvo 760ft sedan prosjekt
    Volvo 960 sommerbil

  3. #3
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sverre2210 Vis post
    Følger med her
    Legg gjerne ut mer bilder av 740'n og 945'n
    Skal prøve å slenge ut noen bilder av 740'n ikveld om jeg finner litt bedre dekning 940'n har jeg ikke mye bilder av, men blir sikkert noen i nær framtid siden jeg nettopp var i garasjen å sveiste coils... Turbo har'n fått (mer av) å, så om ting faktisk funker blir det nok mye bruk og moro fremover

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Liten teaser på 940'n...


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Sist endret av vangsfreaken; 03/08/18 kl 23:00

  5. Takk HansOla takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Noen tilfeldige bilder av 740'n fra siste året i tilfeldig rekkefølge, har tydeligvis blitt noen timer arbeid på den å når man ser alle forandringene skal rote litt etter bilder av 940'n, selv om den ikke er så spesiell

















    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Sist endret av vangsfreaken; 03/08/18 kl 23:17

  7. Takk HansOla, kimar takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    var noen (unnskyld Thomas, jeg har glemt brukernavnet ditt, så ingen tagg) her inne som forespurte how-to på coilovers, så slenger sammen en kjapp step-by-step
    1. rimelig åpenbar, kjøp og pakk ut coilovers...

    2. kapp av 2 fjærben. instruksjonene sier ca 50mm over spindel, men jeg syns ikke 740'n ble lav nok, så denne gangen ble det 30mm... etter kapping kan de slipes rent for gammelt rusk og rust før sveising.

    3. lokaliser dette røret i boksen og bank det nedpå restene av fjærbenet du har kappet. det har presspasning, så bank jevnt rundt for å få det helt ned.

    4. sveis godt rundt hele benet på de stedene du kommer til. pynt gjerne litt på sveisen etterpå med for eksempel vinkelsliper så det ikke ser så hjemmelaget ut. (kjipt om svv oppdager at man har sveiset eget understell?!)

    5. finn resten av senkesettet ditt og skru det inn. skru det helt ned, så slipper du å tenke på fjærspenn når du setter på topplagringen.

    6. lokaliser original topplagring. fjern alt i forbindelse med originale fjærer, men behold alt fra lageret og opp.

    7. finn fjærsetet/skålen som fulgte med settet og tre det innpå fjærbenslageret.

    8. tre alt nedpå demperen og skru fast mutteren på demperen godt.

    9. skru settet helt ned. ferdig!

  9. Takk Anders Dybvadsskog, TurboThomas, HansOla, R-israelsen takket for denne posten
  10. #7
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Neimen, laga deg egen tråd å greier! Det er ikke værre å sveise coils nei. Må bare slengt meg rundt å skaffe fjerbein så blir det sikkert på meg å. Fin liten guide

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  11. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Det där blev jäkligt bra, snyggt!
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  13. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Liten tekstoppdatering...
    940'n er oppgradert og i drift med holset hx30w, 968-dyser, 3" lmm, porta eksosmanifold, blenda/fjerna egr, 74-graders termostat, også videre... Driver med noe moderate pådrag for å teste litt, på den lille mila jeg har kjørt butter det på 1.3-1.4 bar, men med fine afr-verdier... Håper det bare er lh2.4 som trenger litt tilvenning til mye mer luft enn den er vandt til

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  15. Takk HansOla takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Senking pågår! På 740'n tok hele prosessen fra jeg åpna boksen til bilen lå på bakken cirka en dag, her er jeg på tredje dag... Hver eneste skrue sitter enten bom fast eller knekker, så det tar vel minst en dag til og 2 nye endeledd i hvert fall... Bilen er i det minste senket bak da, selv om jeg måtte ribbe bagasjen for å skru fast fjørene... Alt dette gjør kjærligheten for 740 enda større, hvor alt går knirkefritt på første forsøk det kan vel alltids hende tidligere understellsbehandling er relevant siden alle problemer er relatert til rust, men i ren fornektelse sier jeg at 740 er verdens beste bil

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  17. #11
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Senking pågår! På 740'n tok hele prosessen fra jeg åpna boksen til bilen lå på bakken cirka en dag, her er jeg på tredje dag... Hver eneste skrue sitter enten bom fast eller knekker, så det tar vel minst en dag til og 2 nye endeledd i hvert fall... Bilen er i det minste senket bak da, selv om jeg måtte ribbe bagasjen for å skru fast fjørene... Alt dette gjør kjærligheten for 740 enda større, hvor alt går knirkefritt på første forsøk det kan vel alltids hende tidligere understellsbehandling er relevant siden alle problemer er relatert til rust, men i ren fornektelse sier jeg at 740 ER VERDENS BESTE BIL

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Enig med deg men synd du skulle knote så mye da, men jeg har opplevd det sjøl også, plutselig sitter alt som et helvette


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  18. #12
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Enig med deg men synd du skulle knote så mye da, men jeg har opplevd det sjøl også, plutselig sitter alt som et helvette


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Jeg har skrudd understell på den bilen her så mange ganger, så det overrasker meg at det plutselig er verre enn det som tilsynelatende har vært urørt siden 1991 men skitt au, den blir vel ferdig en dag uansett, om det er imorgen eller neste uke spiller tross alt ingen stor rolle

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  19. Takk TurboThomas takket for denne posten
  20. #13
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Liten tekstoppdatering...
    940'n er oppgradert og i drift med holset hx30w, 968-dyser, 3" lmm, porta eksosmanifold, blenda/fjerna egr, 74-graders termostat, også videre... Driver med noe moderate pådrag for å teste litt, på den lille mila jeg har kjørt butter det på 1.3-1.4 bar, men med fine afr-verdier... Håper det bare er lh2.4 som trenger litt tilvenning til mye mer luft enn den er vandt til

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Diskuterte forøvrig litt med batland igår og kom frem til at hakkinga/kuttene jeg har merket sannsynligvis er tenningskutt, da det viser seg at tlao-chipen som sitter i gir 3 grader advance... Skal gjøres et forsøk på å retardere tenning så fort bilen er på hjul igjen og klar for prøvekjøring har også en liten oljelekkasje på turbo/oljeretur, men jeg håper det er nok å etterstramme litt nå som det har vært kjørt varmt noen ganger...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  21. #14
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Kjapp oppdatering i lunsjpausa! 940'n er på hjul, og morsom å kjøre


    Vet ikke helt åssen høyda ble kontra 740'n, men antageligvis noe høyere. Helt greit, så får jeg svingt uavhengig av hastighet kan få den 2-3cm lavere bak og 6-7 til foran, men vi får se åssen den er i denne høyden...

    Alt detta tok mye lenger tid enn forventet, men sånn går det når 3 av 4 hjørner blir et mareritt...
    Høyre bak: nedre bolt på støtdemper satt bom, tok 2 dager å få ut hel.
    Venstre bak: mutteren oppi rammevangen til fjøra løsna... Den var dårlig sist jeg bytta å, men nå var den ferdig.
    Venstre foran: endeledd! Rusten og fælt, ble så lei til slutt at jeg kjøpte nytt. Med nytt endeledd gikk alt bedre, så bytta på begge sider samtidig.
    Høyre foran: alt gikk knirkefritt, ferdig på under en time
    Bytta også til en original tenningshjerne Igår siden jeg ikke fant igjen original chip til gullboksen. Hjalp endel på fjuskinga, men er fortsatt noe på maks trykk, så skal få tak i riktige kabelsko så jeg får jorda pin 18 eller 19 for å retardere noen grader til må også se litt på oljeretur før det blir for mye kjøring.

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  22. Takk kimar takket for denne posten
  23. #15
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Ser snyggt ut!
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  24. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Og da er spørsmålet, hva er maks trykk?

  25. #17
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Og da er spørsmålet, hva er maks trykk?
    Cirka halvannen bar

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  26. #18
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Er lh 2.4 begeistret for det? Får du nok bensin osv? Hadde en periode med lastebilturbo typ k27 jeg også med 1.5bar ladd på en ellers orginal fk. Men "turte" ikke kjøre noe mer med det. Så blir sprut snart, så jeg får mer kontroll på hva som skjer

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  27. #19
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Er lh 2.4 begeistret for det? Får du nok bensin osv? Hadde en periode med lastebilturbo typ k27 jeg også med 1.5bar ladd på en ellers orginal fk. Men "turte" ikke kjøre noe mer med det. Så blir sprut snart, så jeg får mer kontroll på hva som skjer

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Afr-verdier ser fine ut, men jeg sliter med tenningskutt rundt 1.3-1.4, så vi får se om lh2.4 tolererer det når jeg får fikla litt med tenning ser jo i den No chip-tråden til batland hva lh2.4 er med på med enkle mods...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  28. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Skru ned trykket er jo en mulighet da, evt vanninnsprøtning. Men såpass mye som du kjører må du jo fylle hver dag 😂

  29. #21
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Skru ned trykket er jo en mulighet da, evt vanninnsprøtning. Men såpass mye som du kjører må du jo fylle hver dag
    Jeg vet fortsatt ikke hva grunntrykket på den wastegate'n er, men å skru den lavere enn grunntrykket er uaktuelt, å det har egentlig vært et mål hele tiden å lade minst 1.5, så jeg skal prøve å retardere tenning først 940'n går faktisk ikke så mange kilometer i året nå som jeg har 3 biler med skilt, mesteparten av kjøringa er tross alt tur/retur jobb og lovlig kjøring som en b230f og godt understell (altså 740'n) klarer fint så jeg kunne vel levd med det, men det burde ikke være nødvendig med et såpass moderat effektuttak...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  30. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Hadde selv problemer med tenningskutt/kutting på en garasje"trimma" fk en gang.
    Ladda forøvrig 1.6 bar på den.
    Kjørte da en tidlig lh 2.4 bensinhjerne.
    Det løste seg ved å bytte til en nyere hjerne(med chip)

  31. #23
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Hadde selv problemer med tenningskutt/kutting på en garasje"trimma" fk en gang.
    Ladda forøvrig 1.6 bar på den.
    Kjørte da en tidlig lh 2.4 bensinhjerne.
    Det løste seg ved å bytte til en nyere hjerne(med chip)
    Nå kjører jeg med en 984-hjerne fra en classic, før hadde jeg gullboks med chip... 984 er noe bedre, men tydeligvis ikke nok

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  32. #24
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Jeg har gjort noe! Reiste innom bilia igår å skaffet kabelsko tilsvarende de til tenningshjernen (som forøvrig er samme kabelsko som på tåkelys på første gen V70 om noen skulle trenge) for å få jalla litt med lh2.4...

    Operasjonen for å retardere tenning er visst så latterlig enkel at det er vanskelig å tro... Man bare åpner kontakta til tenningshjernen med 3 skruer, dytter inn kabelskoen i riktig hull, å setter det sammen igjen... Koble ledningen til et eller annet jordingspunkt, så har man retardert tenninga...


    Det hjalp på mye, men den er fortsatt noe rar... Så nå som jeg føler meg komfortabel med tenninga spør jeg dere som har trimma noe særlig på lh2.4 før, åssen har Afr-verdier sett ut? På halv gass, hvilket jeg har holdt frem til nå på grunn av tenninga, ligger afr i området 11.5-12.5, men på full gass (da det butter) har jeg sett helt ned i 10.4... Lurer litt på om den rett og slett drukner på full gass på grunn av chipen som står i?

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

    EDIT: prøvd nå med både tlao, bsr og originale chipper, samme resultat... Får sjekke plugger imorra siden den har gått med noe fet blanding i det siste, så får vi se åssen de ser ut...
    Sist endret av vangsfreaken; 11/08/18 kl 22:24

  33. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Afr-verdier ser fine ut, men jeg sliter med tenningskutt rundt 1.3-1.4, så vi får se om lh2.4 tolererer det når jeg får fikla litt med tenning ser jo i den No chip-tråden til batland hva lh2.4 er med på med enkle mods...
    Det er slik at LH2,4 har en hardtarbeidende bankesensor som retarderer tenningen ved tenningsbank. En 8V rödmotor med originalt kompresjonsforhold tenningsbanker på pumpebensin når ladetrykket passerer ca. 1,0 BAR hvis den får korrekt tenningstidspunkt. Tenningsbank MÅ unngås for enhver pris, så tenningen retarderes til verdier som stjeler effekt og öker belastingen på tenningsanlegget fordi sylindertrykket öker jo lenger opp i sylinderen stempelet må för gnisten kommer.

    Jo höyere ladetrykk, jo senere tenning og jo höyere krav til tenningsanlegget.
    Förste pkt. på listen er justere tennpluggåpningen til 0,5 mm.
    Tennpluggledninger er slitedeler med en servicelevetid og skal byttes etter ett gitt antall km. Det samme for fordelerlokk, rotor og coil.

Side 1 av 26 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daruu's garasjetråd
    By Daruu in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 151
    Siste post: 07/09/21, 21:59
  2. Wahl - Garasjetråd
    By Wahl in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 13/12/17, 10:10
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18
  4. JonasS` worklog\garasjetråd.
    By JonasS in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/12, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •