Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Meget skremmende opplevelse med Volvo V70 2.4D Summum Polestar

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Meget skremmende opplevelse med Volvo V70 2.4D Summum Polestar

    Tenkte jeg skulle spørre dere guruer om hørt om lignedne scenarior:

    Dette gjelder en meget velholdt Volvo V70 2.4D Summum Polestar som selvfølgelig er fulgt opp med Volvo 2.0 service hele veien.
    2008 mod med 160000km på telleren.

    Jeg rygga ut av en parkeringsplass (kun revers - slik at bilen rygger av seg selv. Ikke foten på gasspedalen - ca 2-3km/t?). Plutselig brast hele hjulopphenget på venstre side forran. Det viser seg at bærekula knakk noe som medførte at drivaksel ble revet ut av girkasse samt at turborør, bremseslanger ble ødelagt samt at skjerm, kanal og diverse deksler ble knust under opptrekk på bergningsbil. Slik jeg ser det måtte dette skje med mindre bilen ble heist med heisekran på planet.

    Det mest skremmende med dette er at det ikke var noen forvarsel. Jeg merket ingenting ved kjøring med unntak et lite knepp ved rygging kort tid i forveien. Verkstedet (selvsagt skjedde dette på ferie i Danmark) informerte meg om at det var veldig flaks at dette ikke skjedde i fart - dvs en regelrett dødsfelle.

    Er det slik at en meget velholdt 10år gammel V70 kan være en dødsfelle?

    Se vedlagte bilder på Google link: https://photos.app.goo.gl/VrSvXWU11LTCpR5r8

  2. #2
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Høres jo helt utrolig ut, både det som skjedde og at ingen ble skadet.

    Har du brukt autorisert verksted til både service og reparasjoner er det vel åpenbart hvem du bør ta en prat med, men om du får mer enn reklamasjon på eventuelle deler tør jeg ikke si. Lykke til uansett.

    Har du under 12mnd siden sist service har du jo mobilitetsgaranti som en del av service 2.0, men usikker på hvordan det arter seg i utlandet. Den mobilitetsgarantien har reddet (norges)ferien min to ganger på like mange år.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  3. Takk teikela takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemelding.

    Ja dette er helt hinsides. Kone og to små unger i bilen da det skjedde. Det ordna seg via superforsikring slik at alle skader ble dekka (kom på ca 45000 danske kroner) samt taxi frem og tilbake. Skal hente bilen i Danmark neste uke og er veldig spent på hvordan resultatet av denne reperasjonen blir. Særlig med tanke på at drivakselen ble revet ut av girkasse under belastning. Verkstedet hevder at girkasse er OK, men jeg har mine tvil. Det knasa i alle tannhjul når jeg satte den i P.

    Kjenner jeg har fått avsmak på Volvo nå. Har hatt 240, C30 og V50 og hadde tenkt å bytte til en V90 T8 men det kan veldig gjerne hende at jeg sjekker meget nøye på tyske konkurrenter etter dette.

    Bilen er fulgt opp med orignal service hele veien i tillegg til flushing av kasse og diverse andre påkost utenfor garantiprogrammet.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Skrapelyden i kasse er vel fordi den stod i reverse også satte du den over i park med motoren i gang. Den vil jo da drive ut på den siden akselen har falt ut av siden det ikke er motstand der. Girkassen er nok like fin den.
    Har bærekulen knekt eller har selve kula7tappen hoppet ut av opplagringen/skåla i bærearmen?

  6. Takk teikela takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemelding.

    Ja - du har nok rett i det. Satser på at kassa er i orden.

    I følge verkstedet har bærekulen knekt. Jeg har ikke sett dette selv enda.

    Jeg ba de også sjekke den andre bærekula, men den var "helt fin" sa de. Jeg kan bare ikke fatte og begripe at dette kan skje. En bærekule er vel så såpass overdimensjonert at dette er et helt usannsynlig scenario?

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Du må ikke kjøre som en tulling vettu, sjappe u-svinger over hull i veien osv, ikke bra.

    Nei men det høres veldig skummelt ut. Jeg bad jo mitt verksted sjekke bærekulene når de skiftet bærebruer og de sa også att de var "helt fine".
    På samme måte så har jeg hatt bilen på service på Bilia hvert år og ordnet opp de feilene de funnit enten selv eller på "mitt" verksted, men så kom jo den overraskelsen att den hade totalt rustet sønder i dempertårnene og att det skulle koste veldig mye å fikse. Jeg hade aldrig fått påpekning på dette fra hverken Bilia, annet verksted eller EU-kontroll, og jeg har spurt noenganger om de begynende rust-flekkene og svaret har alltid vart "det er vanlig og ikke noe å bry sig om".

    Jeg kjøpte jo annen bil men lurer på om jeg skal ta den på NAF-eu og kansje gjøre en mer nøyaktig heldekkende test en gang ibland, ser jo ikke ut som man kan stole på Bilia iaf med slike ting som helt plutselig forandrer hele greia.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  9. Takk teikela takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Akkurat det med verksted og tillit sliter jeg generelt veldig med, men når det blir så dødsalvorlig som dette må jeg ta noen heftige grep for sikkerheten til meg og min familie. Verkstedet jeg bruker er et autorisert Volvoverksted.

    Du nevner NAF-EU. Er det en utvidet "sikkerhetssjekk" av bilen? Eventuelt andre uavhengige som kan inspisiere tilstanden nøye.

    Jeg kjører Volvo hovedsakelig på grunn av sikkerhet - det gjelder ikke lenger.

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Nei det er jo en helt vanlig EU-kontroll, men jeg tenker att den kansje er mere neutral. Jeg får følelsen att verksteder man ikke kjenner prøver å finne feil som de får bra betalt for og som kansje ikke er de viktigste feilene for meg men att det er de riktige feilene for dem. Verksteder som jeg kjenner kansje er litt for slappe fordi dem vil att bilen skal gå igjennom og lever mer på att man føler att de ikke finner feil som ikke finns...jeg vet ikke, men har også fått en helt annen syn nå etter den forrige bilen. Jeg kjøpte en nyere bil som anses sikker dvs xc60, og eieren tok en NAF-kontroll på denne som er en annen kontroll en EU der de går igjennom hele bilen, og etter de notatene som de skrev og hvordan jeg selv opplever disse tingene så ser det veldig nøyaktig ut. F.eks skriver dem om "diverse urenheter i lakken" noe som gikk bort fint med korrosol og clay, samt att en mansjett "var løs", og ved inspeksjon av meg så hade det lekket bittelitt ut fra den men den satt da veldig godt fast så jeg syntes av det jeg kunne se att dette var en god test, og det jeg tenker er att man kansje skal ta en slik en gang ibland imellom de vanlige EU-testene (som man da også kan gjøre hos NAF) samt vanlig Bilia service.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  12. Takk teikela takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2018
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    opplevde at nedre bærekula hoppet ut i fart på en 91 honda prelude jeg hadde,traff bare en dårlig bruskjøt,hadde vel ca 60kmt når det skjedde,møtte heldigvis ingen biler,og fikk stoppet fort,men skvatt rimelig,men det som var mest skremmende,var at han viking fyren som hentet bilen min,sa at det ikke var uvanlig,og at det skjedde nyere biler også.
    ble ingen store skader på bilen min,kun felgen,da bærearmen landet på den,og lagde en dyp og bred ripe.

  14. Takk teikela takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Standard på norske veier (til trots for tusenlapper hver måned) hjelper vel ikke til tenker jeg.

  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    At det kan være en skremmende opplevelse kan jeg skjønne men å dømme ett bilmerke og ett samlet servicemarked nord og ned for en plutselig feil som kunne skjedd hvilken som helst bil er litt overdrevent spør du meg. Var borti det samme på en golf en gang og tok det for det det var. Nemlig en tilfeldig feil som kunne skjedd når som helst med hvilken som helst bil.
    Ting går i stykker. Noen ting vil gi ett forvarsel og kan forhindres, og noen ting skjer helt plutselig. Sånn vil det alltid være, og spesielt på biler som begynner å dra litt på åra. Vi snakker tross alt om en 10 år gammel bil. Det kunne like gjerne knukket en fjær som punkterte dekket i høy hastighet. Det ville også vært både farlig og skummelt, men ingen kan klandres for det. Sånt skjer, og det skjer på alle merker. Det var rett og slett uflaks at det skjedde nettop deg, og vi får inderlig håpe du ikke behøver å oppleve noe lignende igjen.

    Det er enda bra det skjedde i gangfart og alle har det bra. Det er jo til syvende og sist det viktigste. Håper du får i stand bilen og føler deg trygg i den igjen. Og at du fortsatt kan ha tillit til de du velger at skal reparere bilen din.

  17. #12

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    De tyske konkurrentene er nok ikke mye bedre. Har plukka opp to kamerater i BMW 5-serie som har stått langs veien med brekt framfjær og knekt bærebru bak, sveisa inn nye fjærseter på Mercedes E200, C200. På samme E- og C-mercedesene har jeg også byttet fremre bærearmer etter at de har knekt med påfølgende artige hjulvinkler, og på C klassen røk bakre bærearm tvert av, sveisen hadde rustet innenfra.
    Hvor mange knekte fjærer jeg har måtte bytte på diverse Mercedeser i familien har jeg ikke telling på.
    Passat skal jeg ikke begynne med engang, de er brukt opp når de er 10 år gamle.

    Du har nok vært uheldig, men det kunne like godt skjedd med en tysker eller japse. Ting skjer med gamle biler, og slike ting som det er "umulig" å se på forhånd. Skal du være sikker på å slippe problemet så hiv deg på leasingbølgen og kjør bil med nybilgaranti.

  18. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av svima Vis post
    At det kan være en skremmende opplevelse kan jeg skjønne men å dømme ett bilmerke og ett samlet servicemarked nord og ned for en plutselig feil som kunne skjedd hvilken som helst bil er litt overdrevent spør du meg.
    Takk for tilbakemelding.

    Jeg dømmer ikke Volvo "nord og ned" men er selvsagt veldig skuffet over kvaliteten.

    At det kunne skjedd en hvilken som helst bil er jeg uenig i. Dersom dette hadde skjedd med en 10år gammel Hundai eller Kia (ikke meningen å formærmere noen) som ikke er fulgt opp med service hadde jeg ikke rynket på nesa, men jeg forventer langt mer av Volvo. Bilen kosta 656000kr i 2008 og er velholdt hele veien med særdeles pen kjøring og 160000km på telleren. At det viser seg at dette har vært en dødsfelle er selvsagt totalt uakseptabelt (Volvofan som jeg i utgangspunktet er).

    Å slo seg til ro med at "ting går i stykker" blir for lettvint lettvint når vi snakker om denne type feil. Det er tross alt ikke AC-anlegget som har slutta å virke.

  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. juli 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av [Martin] Vis post
    Du har nok vært uheldig, men det kunne like godt skjedd med en tysker eller japse. Ting skjer med gamle biler, og slike ting som det er "umulig" å se på forhånd. Skal du være sikker på å slippe problemet så hiv deg på leasingbølgen og kjør bil med nybilgaranti.

    Takk for tilbakemelding.

    Det skjer absolutt ting med gamle biler og kvalitetsforskjellen mellom merkene er store. Volvo hevder å være best på sikkerhet.

    Historiene du beskriver over med Mercedes og BMW er skremmende (selvom du ikke nevner hvilket vedlikehold og alder disse hadde).

    Poenget mitt med denne posten er ikke å henge ut Volvo (selv om jeg har liret av meg noen skuffelser), men å dele en erfaring og informere andre om at man kanskje bør undersøke sin egen Volvo for lignende feil. Jeg var også spent på om dette viste seg å være "en kjent feil".

  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Det jeg syns er under all kritikk er når man er på samme autoriserte serviceverksted og aldrig fått varsel om noe som kan gjøre att man må skrota bilen.

    Husker en ven som gikk til samme tannlege i over 10år, helt plutslig var det gameover for å reparere med brygge osv og tannlegen sier "dette burde du tenkt på før".....hæ?

    Da kan man igrunn drite i servicen og bare bytte olje og alle filter selv føler nå jeg.

  21. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Kjipt å se disse bildene. Det ser ut som drivakselen har knekt av i indre bæreledd og ikke falt ut av girkassen? Ellers hadde du hatt girolje over hele plassen.

    Jeg bytta bærearmer på min 2008 XC70II ettersom mansjetten til bærekulen sprakk når jeg prøvde (forsiktig) å løfte spindelen av bærekula. Når jeg bytta bærearmene så såg jeg også at selve pinnen som sitter i bærekula(den som knakk hos deg) var heftig erodert på midten.

    Jeg er litt skeptisk til at de bare bytta bærearm på den ene siden. Hos Billia sa de jeg måtte bytte på begge sider da det var komt en ny type bærearm på et eller annet årstall.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  22. Takk teikela takket for denne posten

Lignende tråder

  1. V70 summum 2011, hva er med i summum?
    By jegerikke in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 21/01/14, 22:50
  2. Meget pen Volvo 460 selges
    By S70T5 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 05/03/12, 13:46
  3. SOLGT: Volvo V70 D5 Summum 2007 (meget velutstyrt) kr 330.000
    By SagaPer in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/01/11, 22:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •