Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 62 av 62

Tråd: fjærer og dempere på multilink?

  1. #51
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

    Volvo senkesett framme 960 1995-->

    Man. kasse:
    1394862 (kit)
    3529441 kun fjær
    3529370 kun demper

    Autolat:
    9134930 (kit)
    9134931 kun fjær
    3529370 kun demper
    Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes

    Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  2. #52
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes

    Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.
    Dette står bl a i ekstrautstyrskatalogen til Volvo fra 1995.

    At Bilia Forus ikke finner dette er ikke overraskende, mange nye der som knapt vet hva Volvo med bakhjulsdrift er. Må nok inn i de gamle katalogene for å finne dette, men stor sjans for at det er utgått for lenge siden. Finnes det ikke i Sverige er eneste mulighet at en forhandler kan ha noe liggende, men sannsynligheten for dette er vel heller liten.
    "Mindre e så jækla mye merr"

  3. #53
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    Dette står bl a i ekstrautstyrskatalogen til Volvo fra 1995.

    At Bilia Forus ikke finner dette er ikke overraskende, mange nye der som knapt vet hva Volvo med bakhjulsdrift er. Må nok inn i de gamle katalogene for å finne dette, men stor sjans for at det er utgått for lenge siden. Finnes det ikke i Sverige er eneste mulighet at en forhandler kan ha noe liggende, men sannsynligheten for dette er vel heller liten.
    Ja, dele nummerne er funnet for god tid tilbake, faktisk i 2009, når jeg fikk bilen ifra Tyskland.

    Men det som jeg mente var med "finnes" er finnes det noen som kan levere, siden Bilia ikke kan, og ikke SAM..

    De folkene på Bilia Bryne kan sine saker, og ikke minst de 2 på Bilia Forus.

    Men uten dette forumet, så hadde vi vært tapt bak en mur av uvitenhet.

    Takk.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  4. #54
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes

    Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.
    Hør med SAM Steffansons, men mistenker at ein del av dette er gått ut.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #55
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Hør med SAM Steffansons, men mistenker at ein del av dette er gått ut.
    Alt det er utgått med SAM Steffansons.

    Slapp holdning ifra SAM, og ikke oppdatere siden deres, og det er blitt sendt e-post / mail og snail mail.

    Makkan til tullebedrift...

    Men Takk for at du også tok deg tid til å lese tråden.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  6. #56
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Alt det er utgått med SAM Steffansons.

    Slapp holdning ifra SAM, og ikke oppdatere siden deres, og det er blitt sendt e-post / mail og snail mail.

    Makkan til tullebedrift...

    Men Takk for at du også tok deg tid til å lese tråden.
    Viss det er utgått der, så trur eg einaste håpet, er om ein volvoforhandlar har det på lokalt lager, og det er det ofte smått av.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2011
    Sted
    Ringsaker
    Innlegg
    139
    Antall takk

    Standard

    Dere som har coilover fra Myrane, hvordan er kvaliteten på settene fra de?
    Jeg driver å vurderer å kjøpe meg en fullt sett til min -95 965. Er ute etter en bil som er forholdsvis myk og behagelig å kjøre, men samtidig litt lavere enn orginalt. Ikke asfalt lav og stein hard som en del biler er her inne

  8. #58
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lars'ern Vis post
    Dere som har coilover fra Myrane, hvordan er kvaliteten på settene fra de?
    Jeg driver å vurderer å kjøpe meg en fullt sett til min -95 965. Er ute etter en bil som er forholdsvis myk og behagelig å kjøre, men samtidig litt lavere enn orginalt. Ikke asfalt lav og stein hard som en del biler er her inne
    Du kan gjøre som meg (nå senker ikke jeg min med ala samma må gjøres)

    Jeg bygger bilstein dempere inn i husene til originaldemperne framme, dvs at jeg kun bruker ytterrøret med fjærskåla og brakettene som fester demperen på spindelen, ALL innamt og stempelstanga fjærnes helt. (skal legge ut bilder av hvordan det gjøres ) Framme er ikke noe problem da, for da passer ALLE framdempere som passer i std. 7/900.

    Med Bilstein B6 (sport) blir bilen ikke hard, men bare mere presis enn std. Bilstein B8 (sprint) er samma ulla, bare kortere for å brukes ved senk (35mm på Volvo) Clubsport og Racing begynner straks å bli stivere...(de senker også 35mm)

    Har du nivomat bake kan du være heldig å komme over et senkesett til bak iaffal (senker 30mm) Får du ikke tak i, må du nivomat eller ikke, skaffe fjæra til vanlige dempere (fåes fortsatt ) og bruke dempere fra 7/900 bake også. Her må du dog bytte ut nederste foringa på demperen og lage ny + ei hylse for å få disse til å passe på Multilink.

    For å senke bake på Mk2 link må du;

    For 35mm... benytte som jeg sa tidligere bruke bladfjær til vanlige dempere, og lage "koppene" (som gummiklossene bladfjæra hviler på) på de nedre bærebruene dypere til ønsket nivå. til 30-35mm trenger du ikke røre de øvre bærebruene. Ved 35mm blir det kanskje ØRLITE camber...Da bruker du feks. Bilstein sprint til 7/900 og som sagt bytter ut nederste foringa på demperen til en egenprodusert.

    For 35mm og videre. samme modd som over, evt. lage nye bærebruer nede fra grunnen av for å få til ønsket senk, men da må også de øvre bærebruene forlenges, hvis ikke får du "Bimmersyndromet" og du føkker til hjulgeometrien så bilen ikke har grep på rævva lengre... hverken rett fram eller i svinger...

    Vil på det høyeste anbefale å beholde glassfiberbladfjæra bak, den er unik og den har unike fordeler hva respons og uafjæret vekt anngår Den gjør dessuten at man trenger mindre heftig stabstag for den fungerer også endel som det også
    Sist endret av Njål Nilssen; 24/12/11 kl 21:13
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2011
    Sted
    Ringsaker
    Innlegg
    139
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.
    Jeg har tenkt å holde meg under 35mm senk, siden jeg kjører en del på dårlige grusveier, og heller ikke er noe særlig glad i skamsenking
    Har nivåmat bak ja. Det jeg alelr helst vil ha, som dessverre ikke er å få tak i lengre, er det orginale senkesettet fra Volvo.
    Hovedgrunnene til at jeg har tenkt på coilover, er for det er bolt-on bak, og bruke de sammen med bladfjæren har vært meningen fra min side ihvertfall Den andre viktige grunnen for min del, er at jeg ønsker en "myk" og komfortabel bil. Litt senk setter jeg bare på pluss-kontoen Og coilover foran har jeg tenkt på fordi jeg liker å ha det forholdsvis likt foran og bak.
    Men jeg skal ta å lese litt i tråden din, regner med at det kommer litt interesang info der

  10. #60
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




    Til trådstarter:

    Alternativ 1:
    - Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

    Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



    Alternativ 2:

    Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103798.jpg
    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103801.jpg

    Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

    Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



    Alternativ 3:

    Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
    http://www.finn.no/finn/torget/butik...1279647846106y

    Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

    Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

    Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det . Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



    Alternativ 4:

    Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.
    Jeg prøver å dra opp denne.
    Jeg har nå prøvd meg på alternativ 2. Altså å sveise om bærearmene slik at anleggsflaten til fjørene er lavere. Dette har fungert utmerket og bilen har nå fin høyde bak, men jeg har fått en stygg klunkelyd når jeg tar igang og litt ved giring. Jeg hadde nede deler av hele riggen når jeg byttet armene. Ergo var diffen også løs på et tidspunkt og jeg trodde jeg bare hadde montert den sammen igjen litt dårlig, men diffen er tilsynelatende godt montert sammen. Fikk bilen i bukken igjen og benda og bøgde på det som gikk, men finner ikke eksakt årsak til lyden. Til dere som har gjort dette, hva er deres erfaring?

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Disse putene som klemmer fast diffhuset løsner (faller ned)ofte om du har skrudd ned hele ramma.
    Sikker på at både øvre og nedre er på plass?
    Sist endret av Terje1; 13/05/18 kl 14:30

  12. #62
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Disse putene som klemmer fast diffhuset løsner (faller ned)ofte om du har skrudd ned hele ramma.
    Sikker på at både øvre og nedre er på plass?
    Det stemte på en prikk. Fant nevnte pute i veien et par dager etterpå. Trodde ikke mine egne øyne. Nå er den på plass igjen

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •