Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Knepp/dunk i rattet ved brems/pådrag - Årsak funnet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard Knepp/dunk i rattet ved brems/pådrag - Årsak funnet

    Det har vært snakket om problemet med små knepp/dunk i rattet ved brems/pådrag, spesielt ved bruk av Adaptive Cruise. Gjelder vel kun T8 har jeg forstått.
    Etter en noe langvarig klageprosess hos Bilia på dette, med veldig ulike tilbakemeldinger (les. ingen seriøse forsøk på å finne ut av problemet) har jeg nå i hvert fall fått en forklaring på hva som forårsaker dette.
    Bilen var inne for å bytte øvre bærebru foran (til info, får dere klakking i forstillingen må denne byttes, relativt kjent problem på V90) da jeg nevnte dette rattkneppingsproblemet for mekaniker: han skulle se på det og når jeg hentet bilen viste det seg at han faktisk hadde lagt inn betydelig innsats for å finne ut av det.

    Han koblet opp bilen på en monitor og så at hver gang han trykket inn bremsen så ble en hydraulisk sensor aktivisert. Han lokaliserte sensoren som sitter montert i forbindelse med rattstammen. Så hver gang man bremser eller gir gass aktiviseres denne sensoren og kneppet forplanter seg til rattet. Rett og slett en designfeil. Bilia kan ikke fikse dette, men må vente på en fix fra Volvo. Feilen er rapport til Volvo Gøteborg. Så får vi se. Jeg slipper i hvert fall ikke taket på dette nå, slike ting hører ikke hjemme på en 2018 Premium bil.

  2. Takk Holern, VoƖvolog, stv4ever, tinair, St00954, Viking80 takket for denne posten
  3. #2
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Har dere kommet noen vei med dette? Merker det samme i vår vil, og er til tidvis ganske plagsomt..
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem på min V90. Startet en egen tråd på dette i mars: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ser-V90-Hybrid
    Jeg har tenkt samme tanken; at dette kan være en hydraulisk sak, og at det er en eller annen form for slakke som gjør at det blir et dunk som forplanter seg til rattet.

    Takk for tipset her. Jeg skal få de til å se på dette nå ved første service. Så får vi håpe det kommer en fiks fra Volvo sentralt.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Ingen løsning på dette enda nei. Syntes det bare har blitt verre på min bil. Skal ta det opp...nok engang..når bilen skal på service. Det er ufattelig irriterende og kan ikke forstå at det er mulig å levere premium biler i 2018 med noe slikt. Får ikke mye premium følelse når det dunker og knepper i rattet.

  6. #5
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Jeg er helt enig i deg at dette ikke bør være slik i en premiumbil. Merker det bare oftere og oftere. Nevnte det på verksted og mekanikeren vår testa og merket det selv. Det var likt på flere andre T8'er han testet. Jeg forsto det slik at de skulle lage en sak på det mot Volvo, men før Volvo eventuelt kommer med en utbedring er det ikke noe å gjøre. Så jeg vil oppfordre alle til å klage på verksted å få flest mulig til å lage sak på det, da er det håp om at de løser det!

    Siden bensinmotoren ikke nødvendigvis går på disse bilene, må de ha vakuum til bremsene på en annen måte. Det er dette systemet som lager kneppelyden.

    Update: Tilbakemeldingen fra Volvo var at dette var første gang de hadde hørt om, og at det ikke var en feil, men en "funksjon".. Så bare det er bare å få verkstedene rundt til å lage saker på dette, så kommer det kanskje en fiks på det etterhvert.
    Sist endret av boman; 09/11/18 kl 23:59
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Jeg er helt enig i deg at dette ikke bør være slik i en premiumbil. Merker det bare oftere og oftere. Nevnte det på verksted og mekanikeren vår testa og merket det selv. Det var likt på flere andre T8'er han testet. Jeg forsto det slik at de skulle lage en sak på det mot Volvo, men før Volvo eventuelt kommer med en utbedring er det ikke noe å gjøre. Så jeg vil oppfordre alle til å klage på verksted å få flest mulig til å lage sak på det, da er det håp om at de løser det!

    Siden bensinmotoren ikke nødvendigvis går på disse bilene, må de ha vakuum til bremsene på en annen måte. Det er dette systemet som lager kneppelyden.

    Update: Tilbakemeldingen fra Volvo var at dette var første gang de hadde hørt om, og at det ikke var en feil, men en "funksjon".. Så bare det er bare å få verkstedene rundt til å lage saker på dette, så kommer det kanskje en fiks på det etterhvert.
    Første gang de hadde hørt om???. Da styrker det vel min mistanke om at Volvo forhandlerne ikke rapporterer inn til VCAB. Jeg har nevnt dette utallige ganger siden bilen var ny. Verkmesteren hos forhandler har også samme på sin . Så enten tror han ikke på at Volvo gjør noe med det eller så gidder dem ikke rapportere det. Men ganske sikker på at mekaniker som fant årsaken på min bil laget en rapport.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Selvfølgelig har Volvo hørt om det. Den beste unnskyldningen er at de ikke har gode nok systemer til å søke fram saker, den mest sannsynlige er at de har skjønt at det er best å gi forhandler en grunn til å avfeie saker som er dyre å fikse og gir lite goodwill.

    Jeg har jo en forhandler som ikke hadde hørt noen ting om vibrasjonene som oppstår i bilen ved de minste ubalanse i hjulene. Til tross for 1000-vis av poster om emnet på forumet og en 17 siders teknisk journal fra Volvo selv.

Lignende tråder

  1. B230ET klakkelyder - årsak?
    By samaron in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 29/10/16, 20:33
  2. Dunk ved revers i unnabakke
    By Kajack in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 02/07/16, 15:53
  3. Dunk fra girkassen.
    By Kajack in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 13/07/14, 18:47
  4. Ulyd fra forbrems ved igangsetting - årsak funnet
    By Knut Ø in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 18/01/14, 00:49
  5. klunk, dunk lyd foran i bilen?
    By okasin in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 27/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •