Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Volvo V50 2008 1,6D: Bytte av glødeplugger - potensielt 30k?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Volvo V50 2008 1,6D: Bytte av glødeplugger - potensielt 30k?

    Hei alle,

    Jeg har for øyeblikket en Volvo V50 1,6D 2008 på verksted med følgende varselmelding; «motorprestanda nedsatt» (full avlest feilmelding vedlagt). Kan også nevnes at dersom bilen startes om, så blir feilmeldingen og nødmodusen borte.

    Har undersøkt litt rundt dette tidligere, for å, i utgangspunktet, unngå å måtte bytte glødepluggene, og hører ofte at man skal bytte releet først. Mekanikeren sier han nå har byttet releet (som han sier sitter i sikringsboksen, og som er det eneste glødereleet), men at feilen fortsatt er der og at den ikke kan resettes/slettes. Han sier da at eneste mulige feil er at det må være glødepluggene, og at dette potensielt kommer til å koste i overkant at 30 000kr.

    Måten dette blir formulert på i eposten, gir meg et inntrykk av at det at glødepluggene knekker er helt normalt og at man må regne med denne kostnaden da toppen må av.
    Er dette tilfellet? Er det en så stor jobb, og MÅ toppen av dersom den knekker? Er det helt umulig å benytte seg av skrueuttrekker/grisepik?

    Jeg føler det er unødvendig å måtte være så kritisk til arbeid som gjøres på bil, men dette er ikke første gangen de dyreste/omfattende forslagene kommer først i køen (det var bl.a. jeg som foreslo å bytte releet først).


    Alle tilbakemeldinger settes pris på, og om det er noen som kjenner en magiker på bytte av glødeplugger som ikke skal ha 30k for jobben, så tar jeg gledelig i mot slike tips.



    Feilkode/-melding:




    Mvh
    Sist endret av method; 23/07/18 kl 08:47 Begrunnelse: Lagt til feilkode (screenshot fra mekaniker).

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Bare og knekk dem av ingen problem. Dra på jula og kjøp en liten flexibel magnet som er rett under 7 mm
    Og så tar du ut dysa på den sylyndern du knekke glødepluggen på og så slå du inn den biten som står igjen av glødeplugen inn i sylyndern og så fisker du opp den knekte biten gjennom dyse hullet

    Enklere kan det ikke bli

    Husk at motorn må være kok varm før man prøver og løsne glødeplugger.
    Som regel knekker man på sylynder nr 1 på 1.6 diesel
    Sist endret av 4x4vinge; 22/07/18 kl 14:59

  3. Takk method takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Bare og knekk dem av ingen problem. Dra på jula og kjøp en liten flexibel magnet som er rett under 7 mm
    Og så tar du ut dysa på den sylyndern du knekke glødepluggen på og så slå du inn den biten som står igjen av glødeplugen inn i sylyndern og så fisker du opp den knekte biten gjennom dyse hullet

    Enklere kan det ikke bli

    Husk at motorn må være kok varm før man prøver og løsne glødeplugger.
    Som regel knekker man på sylynder nr 1 på 1.6 diesel
    Takk for svar! Tilfellet her er heldigvis ikke at det er jeg som sitter igjen med en knekt plugg - for jeg er en relativt dårlig mekaniker.

    Jeg vil i utgangspunktet kun kartlegge om det er en så stor jobb som mekanikeren sier, at det automatisk blir 30000kr dersom en eller flere plugger skulle knekke. Om jeg tolker deg riktig, så vil det være mulig å få ut alle plugger dersom en av de skulle knekke, så jobben bør da ikke nødvendigvis være så stor som 30000kr, eller?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2011
    Sted
    Sortland
    VCCN medlemsnummer
    1547
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme feilmelding på en V50 her i husstanden. Ble skiftet gløderele uten at dette løste noe. Viste seg at det var dårlig kontakt i et stikk mellom gløderele og glødeplugger. Må sies at glødepluggene var byttet av forrige eier en tid tilbake.
    04 V70 D5

  6. Takk method takket for denne posten
  7. #5
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    På denne jobben, pluss skifte av dysepakninger, gir ikke vårt verksted fastpris. Nettopp på grunn av at i aller verste fall må toppen av. Som oftest funker forskjellige mekanikerknep, men i det ene tilfellet der ingenting funker, så må man ta høyde for worst case.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  8. Takk method takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nordbo Vis post
    Hadde samme feilmelding på en V50 her i husstanden. Ble skiftet gløderele uten at dette løste noe. Viste seg at det var dårlig kontakt i et stikk mellom gløderele og glødeplugger. Må sies at glødepluggene var byttet av forrige eier en tid tilbake.
    Sitat Opprinnelig postet av Straydog Vis post
    På denne jobben, pluss skifte av dysepakninger, gir ikke vårt verksted fastpris. Nettopp på grunn av at i aller verste fall må toppen av. Som oftest funker forskjellige mekanikerknep, men i det ene tilfellet der ingenting funker, så må man ta høyde for worst case.
    Takk for innspill! Det ser ut til at jeg bare må bite i det sure eplet og gi mekanikeren 'go' på å bytte de, og dersom de knekker, så gir jeg nok beskjed om at han skal gi seg og få betalt for timesarbeidet, så får jeg heller selge bilen med knekt glødeplugg. Det er ikke nok verdi igjen i bilen til at jeg kan rettferdiggjøre å legge 30000kr i den, og å bytte de på egenhånd er jeg ikke kompetent nok til.

Lignende tråder

  1. Bytte kupevifte volvo xc90 2008
    By lilleulv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 04/02/18, 18:37
  2. Hvordan bytte dynamo på Volvo v50 1.6d 2008?
    By E.Solli in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 01/03/17, 15:30
  3. Bytte kupevifte XC 70 2008
    By orfaman68 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 01/11/14, 12:07
  4. Potensielt dynamo problem - årsak?
    By samaron in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 21/10/12, 12:21
  5. Tips ved bytte av glødeplugger 99-V70
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 02/01/11, 10:07

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •