Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Et par nybegynnerspørsmål rundt XC-60/XC-90

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2018
    Sted
    Sørum Kommune
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard Et par nybegynnerspørsmål rundt XC-60/XC-90

    Hei igjen allesammen.

    Det er forferdelig lenge å vente på ny bil fra fabrikk når man endelig har bestilt
    Jeg tenkte derfor at jeg kunne bruke noe av tiden på å spørre litt her på forumet om ting jeg lurer på:

    LÃ¥sing av bilen
    På min Ford S-Max, når jeg skal gå fra bilen, så trykker jeg bare på en knapp på dørhåndtaket (utvendig) for å låse bilen. Jeg ser det er noen forsenkninger på dørhåndtaket på volvoen også, har den tilsvarende funksjonalitet, eller må man låse med nøkkel når man skal gå fra bilen?

    Parkeringshusangst
    I spesifikasjonen på bilen står det at en fullvoksen XC-90 er 1.78cm høy og rett over 2m i bredden (2.15cm om man inkluderer sidespeil). Betyr dette at det blir problematisk å kjøre i parkeringshus når jeg har takstativet og kajakkstativet på bilen? (jeg har typisk latt disse være på bilen gjennom sesong slik at jeg spontant kan ta en tur med kajakken, men nå lurer jeg på om det vil være praktisk, spesielt med tanke på alle små/trange parkeringshus i Oslo og omegn.

    Parkering på ladestasjoner
    Jeg er klar over at ingen av el-bil fordelene kommer oss til gode, med unntak av en noe lavere avgift ved kjøp, men hvordan er det å parkere på plasser med lader når man kommer med en hybridbil? KAN vi "ta" en ladeparkeringsplass når vi skal shoppe f.eks.? eller på de tog-stasjonene som tilbyr elbil lading, er det OK å stå der en hel arbeidsplass eller vil disse bare være reservert for rene el-biler?

    Vær nøye på...
    Jeg ser av noen av innleggene her at biler har blitt levert med noe "rusk". Er det noen typiske ting jeg bør være ekstra nøye på når vi får utlevert bilene? Modellene som vi (jeg og kona) har bestilt er en XC-90 og en XC-60.

    På forhånd takk for alle svar og kommentarer!

  2. #2
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    RÃ¥de
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Jeg parkerte i parkeringshus med Suburban når jeg hadde det så det skal nok gå Med XC å. 😂

  3. #3
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Samme type låsing av Volvo...bare å berøre forsenkningen på utvendig dørhåndtak, så låses bilen....eller med fjernkontrollen...eller med VOC-appen...eller knappen i bakluken (om du har åpnet den).
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Som det skrives over, samme type låsing på Volvo ja

    Ladestasjoner ja. De fleste er kun for el-bil, men på Strømmen Storsenter feks er ladestasjonene tilgjengelig for Ladbar motorvogn hvilket vil si at både el- og hybridbiler kan bruke de. I Oslo kan du bruke offentlige ladestasjoner, men i Drammen feks er det kun -el-bil som har tilgang. Forskjellig fra kommune til kommune mao. Men jeg bruker aldri disse stasjonene da jeg lader kun hjemme eller på hytta. Har rett og slett ikke bruk for det da bilen som oftest er fulladet hver morgen, og jeg kjører maks 4-5 mil hver dag. Noen dager blir det litt mer men lader i mellom da turene sjelden er sammenhengende. Har mest småkjøring og var noe av årsaken til at jeg valgte hybrid også.

    Parkering går fint med min XC60 2018, både i bredde og med takboks uansett hvor jeg parkerer. Har dog ikke prøvd de trangeste parkeringshusene i Oslo da jeg bor utenfor. Men jeg har også parkeringhusangst, og parkerer som oftest lengst unna inngangen der det står zero biler. Kona gjør narr av denne praksisen, men den har gitt meg null parkeringshus-bulker de siste 10 årene. Ikke alltid dette er mulig og da må jeg parkere mellom to biler. Går greit det også selv og jeg hater det.

    Ikke noe "rusk" ennå på min siden jeg fikk den i Desember i fjor. Eneste hittil har vært demperne til bakluka som er byttet grunnet beskyttelsesdekselene som ble ødelagt i kulda.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2018
    Sted
    Sørum Kommune
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for alle svar..

    Mens jeg er nyskjerrig:

    Er service på volvo typisk noe dere gjør i Sverige eller er Bilia OK priset/kvalitet?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    For min del så vet jeg ikke. Har ikke kjørt så langt at første servicen er tatt. Har hytte i Sverige så jeg har tenkt å sjekke ut pris både i Norge og Sverige når den tid kommer.

  7. #7
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg sjekka pris på førstegangsservice på mitt "lokale" bilverksted i Östersund, og den lød på 3100 SEK.
    Den skal tas i desember en gang.

    Dette gjelder en V90 T8
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

Lignende tråder

  1. V60 - nye lister rundt vinduene
    By Jobbe88 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 03/05/18, 06:05
  2. Spørsmål rundt PHM
    By Svirre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/11/17, 21:04
  3. Tenningslåsen går rundt og rundt...
    By Gahorn in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/12/16, 22:29
  4. Spørsmål rundt motorbygging ..
    By Thomas N in forum Avansert trimming
    Svar: 17
    Siste post: 24/08/11, 06:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •