Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Jim's Volvo 940 Turbo, "6maskin drifter"

  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard Jim's Volvo 940 Turbo, "6maskin drifter"

    Hei, lenge siden jeg har vært spesielt aktiv her inne men kan like gjerne dele litt av det jeg driver dagene med.

    Nå har jeg både fast jobb, poleringsoppdrag i helgene, hus, kjærring å unger i tillegg, så noe daglig oppdatering blir det ikke her inne altså

    Bilen er da en vinrød 940, som jeg fikk ganske billig synes jeg for 7000,-
    Den har ikke vært registrert siden 2005 (13år altså), men bærer preg av å stått på en solfylt tørr plass, veldig stygg i lakken men bortimot NULL rust!
    Fikk først høre den har hatt bare 2 registrerte eiere, men etter å sjekket med BT stemte ikke denne da den har vært på en ganske bra rundtur rundt omkring i trøndelag i senere tid



    Forrige eier prøvekjørte bilen på prøveskilt, og da gikk slangen til wastegaten i stykker å det ble max ladetrykk.. noe som resulterte i ett stempel mindre og en stygg sylinder.
    Ny blokk ble kjøpt fra bergen å levert med hurtigruten.

    Jeg gikk over motor og la inn nye pakninger og simmerringer i hele motoren å satte sammen.







    Da var planen fortsatt at dette skulle bli en bil med skilt som skulle registreres forså å kanskje selges med en liten fortjeneste samt god karma for å reddet en gammel Volvo

    Men det skar seg gitt, jeg ble ivrig siden alt gikk så lekende lett etter jeg fikk start på bilen, tok den med på ACR@mo i rana, å da ble det bestemt.
    Her skal det bli renspikka banebil for far i huset.

    Å nå står bilen slik.



    Med følgende oppsett :

    *Omsveist intercooler fra en scania, (MEGET tykt gods i denne, se bilde)
    *16T turbo fra 850R, altså eneste typen med 3" Eksoshus noe som virkelig utgjør forskjell, lader 1.2 i trykk. (blir bytta ut CHRA og komp hjul til 20T fra Mamba strax)
    *Turbostyring fra Turbosmart
    *TLAO chip
    *3" LMM
    *Nye ekte grønn dyser fra Pedersen
    *Oppgradert ledningsnett til bensinpumpe
    *BSR filterkit
    *Sveist dobbelmassesvingjul med 6 punkt sinter clutch sammen med M90 kasse.
    *3" eksos hele veien, 1 lydemper (bakpotte fra Toyota Supra'n til en kompis, 25hk+ her)

    Gule justerbare koni dempere og Powertrax RL diff er bestilt og på vei, og etterhvert A-kam eller annen grovere kam for bedre toppeffekt.
    Samt igår kveld lakkerte jeg noen nye styrehjul jeg fikk tak i, 18x8 felger fra Ford Mondeo (Y-felger) med semislicks tenker jeg vi slenger på.

    Dette er altså budsjett bygg, men som mest trolig kommer til å ekspandere i påfølgende vinter til 16v turbo og sprut. men vi får se.
    Faktisk, kun med dette 300 oppsettet så er bilen veldig potent, river seg løs i tredje gir på tørr asfalt kun med pådrag å litt sving uten noe clutchspark.
    Sist endret av Jimmen; 09/07/18 kl 10:52
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Ja blir knall dette, twin drift i kvernmo snart nå da?
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  3. #3
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Dybvadsskog Vis post
    Ja blir knall dette, twin drift i kvernmo snart nå da?
    Hehe, joda, noe twin drift kan vi vente litt med.
    Kanskje brukt bilen 10t max siden jeg fikk start så er litt å venne seg på etter å ikke ha eid baktrekker på 6år

    Men, uke 32\33 så er jeg på kvermo, garantert.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  4. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Mistenker også jeg trenger noe annen kjølepakke, da den orginale kanskje ikke henger så godt med til banebruk.
    Oljekjøler er jo greit å få i, men noe tips til vannkjøling her? Holder det med en slik alu radiator som er bolton?

    Så en på ACR, en opel omega med Merce OM606 maskin som gikk meget meget godt, han hadde en forholdvis enkel og billig kjøleløsning.
    Org radiator fra suburban\tahoe i bagasjen og en craig dawies pumpe..

    Slike radiatorer finnes jo på huggerier overalt og er vannvittig store, den gikk nesten fra dempertårn til dempertårn bak i omega'n.

    Og han trenger nok betraktelig mye mer kjøling enn hva jeg har behov for..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #5
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Hehe, joda, noe twin drift kan vi vente litt med.
    Kanskje brukt bilen 10t max siden jeg fikk start så er litt å venne seg på etter å ikke ha eid baktrekker på 6år

    Men, uke 32\33 så er jeg på kvermo, garantert.
    Blir lenge til jeg blir med på twin drift å ja
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2012
    Sted
    Overhalla
    VCCN medlemsnummer
    2772
    Innlegg
    186
    Antall takk

    Standard

    Heisann har bygd en banebil til en kompis jeg, den var på ACR også, men hadde noen problemer denne gang at en retainer røyk så ble en del skruing, men den er det 19T turbo på og 300hk oppsett, og denne har vi overdimensjonert oljekjøleren til den største vi fikk plass til, men vi kjører orginal radiator foreløpig, og den klarer og holde tempen nede med den orginale clutch viften men tilhørende kåpe.

    hans bil er også slik at den river seg i 3d og 4gir, og på pådrag og i litt sving.
    '87 744 Turbo mitt lille bruks bil prosjekt

  8. #7
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fixi93 Vis post
    Heisann har bygd en banebil til en kompis jeg, den var på ACR også, men hadde noen problemer denne gang at en retainer røyk så ble en del skruing, men den er det 19T turbo på og 300hk oppsett, og denne har vi overdimensjonert oljekjøleren til den største vi fikk plass til, men vi kjører orginal radiator foreløpig, og den klarer og holde tempen nede med den orginale clutch viften men tilhørende kåpe.

    hans bil er også slik at den river seg i 3d og 4gir, og på pådrag og i litt sving.
    Se her ja

    Han som kjører med stort bur, å noe samme farge som meg?
    Isåfall kjørte jeg side om side med han på langsletta uten at noen av oss dra fra

    Oljekjøler er jeg helt klar over at jeg må ha, kjører uten pr dags dato.

    Jeg også org radiator, men da uten kåpen siden intercooler inntaket annerledes en hva org cooler, så jeg får ikke satt på kåpen.
    Selvsagt kan jeg modifisere men da mister den såpass "effekt" at jeg tror jeg skrinlegger den planen.

    Blir nok å montere en større radiator i bagasjen, eventuelt alu radiator med egne el vifter.

    Kjøling er alfa omega uansett hvor stor motor man har så
    Hardt å være motor med flat pedal i flere timer.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  9. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2012
    Sted
    Overhalla
    VCCN medlemsnummer
    2772
    Innlegg
    186
    Antall takk

    Standard

    han har ikke bur enda :O men det er i planene til neste sesong tror jeg, ellers så er det en hvit sedan den jeg bygde

    jeg satte ihop med stor oljekjøler på denne bilen mye pga at jeg hørte at mange hadde problemer med høy oljetemp blant annet, ellers så skal vel vi også bytte til en modeltilpasset DO88 radiator når det blir større motorbygg tror jeg det er snakk om

    Men håper du lykkes for det er litt artig og holde på og bygge bil og se at det fungerer også blir og bygge noe monster når jeg ser jeg har mulighet for det også
    '87 744 Turbo mitt lille bruks bil prosjekt

  11. #9
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fixi93 Vis post
    han har ikke bur enda :O men det er i planene til neste sesong tror jeg, ellers så er det en hvit sedan den jeg bygde

    jeg satte ihop med stor oljekjøler på denne bilen mye pga at jeg hørte at mange hadde problemer med høy oljetemp blant annet, ellers så skal vel vi også bytte til en modeltilpasset DO88 radiator når det blir større motorbygg tror jeg det er snakk om

    Men håper du lykkes for det er litt artig og holde på og bygge bil og se at det fungerer også blir og bygge noe monster når jeg ser jeg har mulighet for det også
    Jo takk for det, jeg føler jeg har lyktes allerede jeg.
    Så får vi se hvor langt dette prosjektet tar av isåfall.

    Har en mercedes inne til polering nå, når den over blir det ny diff!
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  12. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  13. #10
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Ferie er over å en god del er utført..

    Oljekjøler ble handlet inn, vell å merke en helt grei kinakjøler som burde funke.. ikke den billigste jeg fant akkurat. tett under 2 lapper for kittet.



    Fikk da etterhvert montert den, dette vil jeg si er en midlertidlig løsning på slangene.
    Ble veldig pent først, men etter en del plunder uten oljetrykk måtte jeg snu om på slangene, for jeg fant ut at oljefilteret jeg måtte bruke (Mitsubishi evo, pga gjengestigning var feil) hadde en ventil som gjorde at den slapp igjennom trykk kun 1 vei.. aldri hørt om før





    Filter ble montert her.


    For å hjelpe til litt under kjølinga så ble det montert en biltema EL vifte også.



    Litt ekstra målere ble også montert, selvsagt fra Ebay dette også men det funker veldig bra så da er det godt nok for meg



    Bilen ribba helt innvendig, står igjen taktrekk.
    Dørtrekk og slikt får være på, men beklager uttrykket, men i helvette å tunge de orginale setene er, må jo være flere hundre kilo med interiør i disse bilene..



    Gule justerbare koni fikk den også, kjøpte alle 4 for 500kr, har gått på en veibil i ca 20.000km. steinharde å funker helt utmerket.



    Å nå står bilen slik.. ekstremt skitten




    Står å venter på 4x spacere, 25mm forran for å bruke Ford 18" Y Felger med 235 dekk som styrehjul, 20mm bak så jeg kan bruke både
    FWD
    å
    RWD
    volvo felger til å spinne med.
    Samt nye o-ringer til dysene, 1 dyse lekker litt så jeg tilfeldigvis så bytter alle.
    og en oljeplugg med ny kobberskive, lekker ikke det jeg har men altids greit å ha i reserve.

    Har også gått sammen med en gjeng å leid banen som er på Verdal 8.september, måtte ut med 13.000kr for å leie banen 1 dag.
    Er ikke ille det når vi er 20 mann som får kjørd så mye vi vil

    Så det blir første testen egentlig, om vi ser bort fra 2 runder på ACR.. så er spent som juling!
    Sist endret av Jimmen; 27/08/18 kl 13:23
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  14. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  15. #11
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Treffet gikk over all forventing, sett bort fra at oljefella spytta ut litt olje av og til så var det bare å bytte dekk å fylle bensin.. faktisk lite bensin også. ca 25l på 10 dekk fordelt på hele dagen.
    Gikk ikke så mye dekk da halve dagen gikk med på å bli kjent med bilen rett å slett, sjekket at alt funker også videre.

    Men, 3 gir på sperra i 110kmt var null problem sidelengs!

    Men, nå har jeg handlet inn 2stk FK motorer til, å skal bygge opp en litt kraftigere motor til neste sesong.

    Å jeg hadde egentlig ikke trodd det med bare 300 oppsett, men utrolig nok manglet jeg styrevinkel, lå med max utslag i de fleste svinger

    Så i vinter blir det ny motor, styrevinkel kit, bremser og de fleste foringer blir byttet
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Svar: 169
    Siste post: 18/07/15, 00:32
  3. Moslet's Volvo 945 "V90R" Turbo Stoor oppdatering!
    By Moslet in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 59
    Siste post: 09/10/13, 23:57
  4. Moslet's Volvo 945 Turbo Blackberry "lågmilaren"
    By Moslet in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 24/04/13, 05:36
  5. 945/V90 Turbo 1995 20" felger "Nu med bilder"
    By bloodimir in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 06/09/10, 10:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •