Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: AC problem ved høy utetemp på XC70 -02

  1. #1
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard AC problem ved høy utetemp på XC70 -02

    Hei

    Sliter som overskriften sier med at AC sliter ved høy utetemperatur. Ved ca 28-30 grader ute så klarer den å jobbe i ca 30 min. Etter det så blir det ikke noe kjøling.

    Hadde bilen på Volvo verksted for ca 3 uker siden for nettopp dette problemet og det ble da fylt på gass og kontrollert at kompressoren slår inn. Problemet oppstår ved høy utetemperatur.

    Noen som har noen tips?
    Sist endret av Larssin; 30/06/18 kl 14:40

  2. #2
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Ingen tips?

  3. #3

    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    Mandal
    VCCN medlemsnummer
    147
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Sjekk denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...erer-for-mykje
    Jeg byttet denne evoporatorsensoren som det er snakk om i denne tråden på min tidligere V70 da jeg opplevde lignende symptomer.

    Verdt å sjekke ut
    2012 XC60 D3 AWD

  4. #4
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kick_ass Vis post
    Hei.

    Sjekk denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...erer-for-mykje
    Jeg byttet denne evoporatorsensoren som det er snakk om i denne tråden på min tidligere V70 da jeg opplevde lignende symptomer.

    Verdt å sjekke ut
    Takk for tipset, prøver å bytte den.

    AC´n er ikke ustabil hos meg. Det kan virke på meg som om det er en/et overopphetingsvern som slår ut under "hard belastning", ettersom AC virker etter igjen etter å vært avslått i noen min under kjøring. Altså etter å ha fått en pause.

  5. #5
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært innom verkstedet for å få lest ut feilkoder ettersom det ikke ble gjort da den var på "service" av A/C-anlegget. Den hadde, sier "dessverre", ikke feilkoder, så de tror at det er noe galt med kompressor. Det her jeg ikke noe god kunnskap om, men tror de målte avstanden på innslag/magnetventil. De fikk lett ned bladsøker på 0,65 mm og det skal være maks klaring på 0,4 m visst nok. Dette gjør at den ikke fungerer 100 %. Hvorfor den kun svikter ved utetemperatur 28-30 grader vet jeg ikke, og synes det er merkelig at A/C kan være så stabil som den egentlig er opptil forannevnte temperatur.

  6. #6
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    hadde lignende problem på to s60'er, og det var rett og slett clutchen som måtte bli shimset ut.
    Der sjekket jeg selv at gassen var slik den skulle vær, og begge bilene kuttet ac'en når ute temperaturen ble over 25 grader.

    Ene bilen var jeg på ferie i tyskland med da det var en varmebølge der, 30-35 grader, og jeg måtte kjører fortere enn 160km/t på autobanen for å ha ac
    Jeg kjøpte bare nytt ac clutch kit på ebay, men måtte forsatt shimse den nye til korrekt avstand.

    Er også en mulighet for solnoiden for å legge inn clutchen ikke er like sterk lenger, men har du en klaring på 0.65mm så er det ganske klart den sliter, og med høy ute temperatur så vil denne avstanden øke da motorom temperaturen øker betraktelig og.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  7. #7
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg testet litt hjemme i gården. Startet bilen, AC på maks og lot bilen stå å gå på tomgang, det var da ca 29 grader ute. I starten så både hører man og ser at clutchen slår inn. Etter ca 30 min, så sluttet clutchen å slå inn og temperaturen stiger inne i bilen, naturlig nok. Slår av bryter i bilen og lar den være avslått i ca 3 min, når jeg slår på ac bryteren inne i bilen så starter kjølingen igjen for så å slutte etter ca 3 min med kjøling.

    Ser at man får kjøpt et kit, 31332161, med shims. Klarer man å få ut clutchen uten å ta ut hele kompressoren av bilen tro? Det kunne vært et rimelig alternativ? Hadde vært deilig å kunne fikset dette uten å måtte dra på verkstedet for å fylle på gass ettersom det er nettopp blir gjort.

    PS. Pga at jeg bruker lang tid på å skrive innlegg, så ser jeg at Vatnehol kommet med et innlegg.

  8. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Er litt trangt men fullt mulig, jekk opp høyre side av bilen, tror jeg tok ut innerskjermen og. Ta av reima, løsne boltene til ac komp så du kan vri den. Mulig jeg løsnet dynamoen og for å få mer rom, så jobbet jeg fra under bilen og inn gjennom siden med hjulet. Du må terse ut clutchen/remhjulet om du skal bytte det. Er like greit å bytte om bilen har gått langt siden der sitter ett lager i den.

    Jeg tok bare en gammel bremse klosse jeg hadde liggende og borret tre hull i den så har du tre bolt hull på clutchen som du drar det ut med.
    Syns å huske jeg fant en guide på matthews volvo siden. bare google volvo ac fix, eller volvo ac breadclip fix da der finnes en fattigmanns løsning som ikke er å anbefale.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. Takk FroBe, Larssin takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du treng ikkje kjøpe noko som helst, det ER shims inni der og du treng berre å TA VEKK shims for å komme ned i riktig klaring.

    Har ikkje framgangsmåten heilt klart foran meg, men det ligg guide på forumet trur eg. Eg har sjølv gjort det fleire gongar. Kan gjere det med AC kompressoren i bilen, men det er frykteleg trangt.

    Prøv å søk i 850 / x70 -serien underforumet, det er same framgangsmåte.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #10
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Du treng ikkje kjøpe noko som helst, det ER shims inni der og du treng berre å TA VEKK shims for å komme ned i riktig klaring.

    Har ikkje framgangsmåten heilt klart foran meg, men det ligg guide på forumet trur eg. Eg har sjølv gjort det fleire gongar. Kan gjere det med AC kompressoren i bilen, men det er frykteleg trangt.

    Prøv å søk i 850 / x70 -serien underforumet, det er same framgangsmåte.
    Er klar over at jeg må fjerne shims , men ettersom jeg ikke vet hva slags shims som sitter der og om det blir riktig avstand ved å fjerne x-antall shims, så velger jeg å kjøpe et kit. Veiledende pris ca 60,- inkl mva, så ikke den store kostnaden.

Lignende tråder

  1. Bremse problem XC70
    By Wardo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 04/03/18, 10:26
  2. XC70 Speiljustering problem
    By -Jørn- in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 14/11/14, 09:07
  3. AWD problem XC70 03
    By -Jørn- in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 05/10/14, 20:37
  4. problem med luft temp måler. 940 med ft motor
    By alekspp in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/12, 17:58
  5. Temp problem volvo850
    By zimsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 29/02/12, 19:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •