Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ferrita rustfritt eksosanlegg

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard Ferrita rustfritt eksosanlegg

    Noen som har prøvd dette fra Skruvat?
    https://www.skruvat.no/Rustfritt-spo...tt-
    P1
    5954.aspx

    En kamerat har tenkt å sette på dette på sin V70 2.0T -02
    Hvordan blir dette på EU-kontroll da det hverken er TÜV eller typegodkjent?
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Blir merknad på EU-kontroll med et slikt ja.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Aldri sett eller hørt om TÜV-godkjent eksosanlegg.

    Jeg har fått både en RX7 med 3"->2x2.25" og S60en med 2.5" eksos gjennom EU uten problem. Støy er en faktor, som jeg ikke kan gi garanti for, men sålenge du er under grensa bryr de seg lite. Samme gjelder avgass, kan bytte til mindre katalysator sålenge du er innafor grensa.

    Er det lov av verkstedet å slippe igjennom biler med slike modifikasjoner? Usikker. Men de gjør det.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Var støyen jeg tenkte på.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Som sagt, RX7 med 3" fra turbo til etter mellompotte, og 2x2.25" derfra til doble bakpotter. 2.5" catback på Volvoen også, begge gjennom EU.

    Spent på catbacken sammen med 3" Ferrita downpipe dog. Vi får se!

  6. Takk Jazzy takket for denne posten
  7. #6
    ksandseter sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2015
    Sted
    Gullaug, Lier
    VCCN medlemsnummer
    2635
    Innlegg
    471
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte ferrita 3» downpipe fra skruvat, var ekte vare det!
    Jeg kjører den sammen med Simons 2x2,5» halvsats og racepipe (ikke katalysator) på min s60R, ingen merknad eller kommentar på det i forbindelse med EU.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. Takk Jazzy takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Katalysatoren sitter i downpipe, racerøret fjerner bare mellompotta. Jeg har mest sannsynlig samme downpipe fra Ferrita, da 2.5T
    AWD
    bruker R-downpipe.

  10. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jakke Vis post
    Aldri sett eller hørt om TÜV-godkjent eksosanlegg.

    Jeg har fått både en RX7 med 3"->2x2.25" og S60en med 2.5" eksos gjennom EU uten problem. Støy er en faktor, som jeg ikke kan gi garanti for, men sålenge du er under grensa bryr de seg lite. Samme gjelder avgass, kan bytte til mindre katalysator sålenge du er innafor grensa.

    Er det lov av verkstedet å slippe igjennom biler med slike modifikasjoner? Usikker. Men de gjør det.
    Alt etter fylket man er i, på sunnmøre er biltilsynet ekstreme. Er fullt i østeuropere som har levd i kommunist land hvor de mister hender og de har godkjent noe og det går galt. Så ifølge det så er bilen typegodkjent med det eksos anlegget som volvo har levert, prøvde å kverulere med de at at da kan man ikke kjøpe uoriginale deler til bilen slik som de tolket lovgivningen, dette skulle jeg aldri ha gjort. Ble noen år senere stoppet i teknisk kontroll, og fikk mangel lapp på eksos anlegget, dette var et jt 3" anlegg, med tüv papir, men det var på tysk så de godkjente ikke det. satt på originalt og fikk godkjent bilen igjen. Så sveise jeg 2.5" rustfritt, passet til og med på CE merkene på demperene pekte ned slik man kunne lese det og dele nr. Dette som jeg sveiste selv hadde kun høyere volum på høgt turtal, men på vanlig kjøring så kunne man ikke høre det. Joda, neste teknisk, ny mangel lapp, så spurte jeg de om hvordan kan svenson eksos reparere og lage eksos anlegg til biler når jeg ikke fikk godkjent med ce merket deler, for svenson eksos sender ikke alle reparerte eksosanlegg, og de som du lager fra scratch til teknologisk institutt på trondheim til tüv testing.

    Endte opp med de mente de originale sportfjørene på bilen ikke var lovlig og manglet tüv papir, de hadde googlet nr på fjørene og funnet noe dragracing greier i usa. Googlet dette selv, fikk opp volvowebpartsstore i usa.......

    Det er slike sinnsyke forskjeller på biltilsynene i landet her, og hvordan de tolker reglene er opp til hver enkelt. Jo man har lov til lage selv, tüv papir er ikke nødvendig så lenge det er tilnærmet original utførelse, er det sports/effekt anlegg der målet er økt effekt på motor så skal det ha dokumentering på lydnivåer under forskjellige forhold både uten dørs, bil i fart, forskjellige vindhastigheter, forskjellige last på motor , turtall etc.. for å sikre at det ikke er for høylytt( husker desverre ikke dB kravet, men det står på lovdata.no)
    Så på bakgrunn på gamle lover som er dårlig definert og gjenstridende lover, samt ingen vanlig arbeid i staten får konsevens for arbeidet dem gjør så holder de på slik som akkurat de vil.

    Mest sannsynlig så går det helt fint for trådstarter, men treffer du rette rævhølet så kan han lage ett vanvittig styr.

    Beklager for langt innlegg, endte opp med å få luftet litt frustrasjon mot biltilsynet på sunnmøre.
    Sist endret av Vatnehol; 03/07/18 kl 14:51
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  11. Takk Jazzy takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Ferrita med sportseksos til V/S90 T6
    By VoƖvolog in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 1
    Siste post: 23/03/18, 21:45
  2. Rustfritt eksosanlegg til 850 fra Skruvat?
    By TurboNoob in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 04/03/18, 19:44
  3. Komplett 3" rustfritt eksosanlegg fra KL-Racing?
    By Frode_H in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 17/03/11, 22:59
  4. eksosanlegg, ferrita 3" eller JT 3"?
    By yengis in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 02/11/10, 12:25
  5. Rustfritt eksosanlegg
    By Soulair in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 08/02/10, 19:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •