Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: 2004 V70 2 liter turbo/180 hk med ulyd i manuell girkasse

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard 2004 V70 2 liter turbo/180 hk med ulyd i manuell girkasse

    La meg under bilen her om dagen etter at jeg hadde jekket opp bilen slik at begge hjulene ikke hadde bakkekontakt. Satte bilen i gir, og lå og lyttet med stetoskop. Mente da at det var ulyd fra venstre hjullager og indre knute ( den som sitter mot girkassen ) på drivaksel. Kjøpte nytt av dette, ble byttet i dag, men problemet må være i girkassen for ulyden er der forsatt, tydligst på lavt turtall r.r.r.r.r...... I 2016 hadde bilen gått 230.000 km, gåent trøstelager til clutchen, hvor jeg også byttet begge utgående zimmeringer i girkassen, dette for å sikre meg mot lekkasje. Nå i dag hvor bilen har gått 312.000 måtte jeg fylle på ca 3 dl av 2 ( 2,1 ) liter olje. D.v.s. jeg burde ha sjekket dette for lenge siden, for nå er vel den kassa gåen.

    Hvor lenge kan man kjøre med dette, og hva er konsekvensen når lagret er gåent, at det nå får den olja den skal ha er nok tilfelle nå ( riktig oljenivå ), og jeg skal nok være nøye med å sjekke nivå. Har ikke klart å finne ut hvilken girkasse jeg har enda, ser ut at det skal sitte et skilt eller lapp foran på girkassa, ( Fant ut at det var M56L med 4,25 i utveksling ) Skal høre med Volvo i morgen om de kan finne det ut for meg.

    Om jeg har forstått det rettså er disse bilene er levert med både 5 og 6 trinns kasse, kan jeg benytte begge deler?
    Hva er forskjellen på M56 og M66?
    Fra hvilke årganger kan jeg lete etter girkasse?
    Går også ut i fra at girkasser til ulike motorer/ytelse har ulik utveksling, hvordan innvirker dette?
    Må girkassen tas ned, eller kan jeg ta den opp ( har tidliger byttet clutch, og mener at jeg da tok ned hele " forstillingramma " og tok kassa ned. Hadde vært hyggelig om det kan unngås, da bør jeg vel ha en ny forstillingskontroll i tillegg.

    Skulle det være noen som har en passende girkasse så er jeg absolutt interessert!
    Sist endret av Monsen; 19/06/18 kl 22:07 Begrunnelse: Funnet girkasse benevnelse og utveksling

  2. #2
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Mener min venstre aksling til M66
    AWD
    kom fra en M56
    FWD
    . Automat og manuell er dog ulike akslinger. Om drivknuter er like vet jeg ikke

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar Jakke

  4. #4
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Dette er litt vittig, tidligere så har det vært omtrent ingenting av problemer med manuell girkasse på disse, og nå holder jeg på å bytte lager på nr 2. Forrige gang en m58 awd manuell kasse, og nå m56 manuell kasse. den første ble kjørt med i ett år med lyden, og lyden var konstant inntil den plutselig brått ble til en ny lyd. Dette var knust lager på ene drevsettet, ikke inngående aksling som var vanlig med biler før i tiden.

    m56 kassen som jeg holder på med nå var på ett av de andre drevsettet, og den utviklet en mye mer brutal lyd, denne har gått ca 280k og har vært chippet nesten hele livet med tilhørende kjøring. Denne hadde ikke knust lager, men rett og slett slitt ut herde flaten i ytre lagerbanen, samt rullene. full av pittings, dette var veldig tydelig på ett av lagerene, og samt et av de andre hadde mindre antydning til slitasje. Det som var pussig er at denne fikk en brutal lyd, men den første som hadde knust/kjøttkake lager hadde en mye mildere lyd. m56 kassen ble ikke kjørt med når lyden kom, men den første ble kjørt med i ett år.

    er ikke sikker, men jeg lurer på om du må ha ny trykkplate og eller clutch for å bruke m66 ellers er det bolt on, men du har ikke cruise i 6 gir.
    du kan bruke alle m56 kassene uansett dreving/utveklsing.
    Problemet er at de som er tilgjengelig har høy km og du vet aldri hva du får.

    Alle lagerene bortsett fra ett er vanlig hyllevarer. Kassen er veldig simpel, og når du har fått den skrudd av bilen så har du demontert den på ti min. Alle ytre lager skåler sitter veldig lett, men de på akslingene må du ha kvalitet terser og vinkelsliper for lage "huke" spor i noen av de. rundt 2000 kr i lager sirka. pluss olje og evt nye simmer ringer. det er rimligere enn brukte kasser med lang km som du ikke vet tilstand på. Så om du ikke har skrape lyder mellom girskift/slitte synkro ringer så hadde jeg åpnet den du har og sett. Det er ikke råd å få tak i nye synkro ringer.


    Her er litt bilder når jeg tok m58 kassen. er tre lager som er forskjellig fra m56 men forsatt hylle vare.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...c70-2-4T/page4
    Sist endret av Vatnehol; 03/07/18 kl 15:03
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  5. #5
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor skulle han ikke få cruise i 6.? Ingen brytere/sensorer andre enn ryggelys på M66, samme gjelder vel også M5X utenom tidlige på 850 med VSS som på AW55.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    ECM
    /
    BCM
    får vel ikke normalt samsvar mellom hastighet og motorturtall, så bilen trenger endring (hacking) av CARCONFIG ved bytte av gearbokstype.
    Litt mere info mot slutten av denne tråden: http://forum.vccn.no/archive/index.php/t-59340.html

    Mener at M56 (f.o.m. 2003?) og M66 har ulike trustlager, men samme clutch og trykkplate. Det går det nok å finne ut av i div. delekataloger på nett...
    Sist endret av jiha1968; 06/07/18 kl 00:06

Lignende tråder

  1. 2004 mod. V70 turbo/2 liter. Cruis control ute av funksjon
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/03/18, 23:28
  2. 2004 model V70 med 2 liter turbo - oljekvalitet
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 17/03/18, 00:56
  3. Motorvarmer til 2004 V70/2 liter m/turbo, bensin
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 22/01/16, 08:23
  4. Svar: 5
    Siste post: 11/04/15, 21:42
  5. 2004 v70 2 liter turbo Senking av bensintank?
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 25/07/14, 15:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •