Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Griffins XC60 2013 R-Design

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Griffins XC60 2013 R-Design

    Kjøpte meg en "ny" bil i helgen.



















    Har gått over hele med clay (det var mange bittesmå orangea spots) polish og voks, den ble ganske strøken!

    Syns den går ganske bra som standard, men det blir Polestar etterhvert.

    Eneste jeg ikke liker er den dårlige lyden. Jeg kjommer fra Premium på v70 2004 så dette var ikke bra nei. Er det noen som vet hvilken størrelse elementer det sitter i denne (og hvor mange) og om jeg kan bare lodde dit nye?
    Trenger også en Subwoofer og såg en her som hade satt in en Alpine 8", og det blir sikkert fint, men trenger litt hjelpt etterhvert tror jeg.

    Det er High Performance mener jeg (har EQ).
    Sist endret av Griffin; 11/07/18 kl 18:53
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  2. #2
    Firsttime sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2016
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1700
    Innlegg
    69
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer! Flott bil. Har du kjøpt hos forhandler og hvilke modell er det?
    Har en 2014 selv med Premien og det lyder greit om en ikke er lydfreak....

    Trond

    Sent fra min HTC U11 plus via Tapatalk
    Blitt noen biler ja....
    Amazon 63 mod
    144 - 68 mod
    Fiat 124 TC - mod??
    245 DL- 77 mod
    244 DL - 78 mod
    360 Sting - 86 mod
    360 GL - 87 mod
    360 GL - 89 mod
    245 GL - 83 mod
    245 DL - 81 mod
    244 DL - 84 mod
    740 GL - 86 mod
    Renault laguna stv - 96 mod
    XC70 - 99 mod
    XC70 - 2005 mod
    XC60 163 Hk- 2011 mod
    XC60 215 Hk- 2013 mod
    V70 AWD 181 Hk- 2014 mod
    V60 PlugIn Hybrid 2016 mod
    940 stv Chippet 170 HK- eneiers bil - 98 mod

    V90 - 2017 mod
    XC60 R-Design D5 215Hk 2014 mod

  3. #3
    Firsttime sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2016
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1700
    Innlegg
    69
    Antall takk

    Standard

    AiAi... Ser jo headingen nå da....

    Trond

    Sent fra min HTC U11 plus via Tapatalk
    Blitt noen biler ja....
    Amazon 63 mod
    144 - 68 mod
    Fiat 124 TC - mod??
    245 DL- 77 mod
    244 DL - 78 mod
    360 Sting - 86 mod
    360 GL - 87 mod
    360 GL - 89 mod
    245 GL - 83 mod
    245 DL - 81 mod
    244 DL - 84 mod
    740 GL - 86 mod
    Renault laguna stv - 96 mod
    XC70 - 99 mod
    XC70 - 2005 mod
    XC60 163 Hk- 2011 mod
    XC60 215 Hk- 2013 mod
    V70 AWD 181 Hk- 2014 mod
    V60 PlugIn Hybrid 2016 mod
    940 stv Chippet 170 HK- eneiers bil - 98 mod

    V90 - 2017 mod
    XC60 R-Design D5 215Hk 2014 mod

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Kjøp privat via Finn. Det lå ganske mange i min prisklass ute så har vart rundt å testet en del forskjellig. Hade igentlig sett meg in på en 2011 som kan tunes litt mer en denne men dama ville ha soltak så da fikk det bli slik!
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Mulig det var min post du såg (2016)
    her er verfall det jeg la ut da

    ettermontering av aktiv Sub i XC60
    Har en Volvo XC60 12mod. med "High Preformance" lydanlegg
    Dette synest jeg leverer bra lyd i framsetene, men ikke optimalt bak.
    Har undersøkt,og det er ikke mulig å ettermontere orginal subwoofer i nyere volvoer.
    MEN, kunne ikke gi meg så lett,så etter en del søking på nett ,kjøpte jeg meg en Alpine 8" aktiv sub

    Hentet høgnivå lydsignal fra orginal forsterker-utgang, under høgre framsete.
    Strøm fra sikringsboks venste side ,bakerst i bilen
    Styrestrøm fra 12v i midtkonsoll (som går av/på med tenning)
    Og plasserte Sub på samme plass som den orginale bruker å ligge,
    For å få litt bedre total lydbilde bak, monterte jeg også 2 små diskant høgtalera i bakkant av sideviduer helt bakerst
    Dette tilsammen, ble en fin oppgradering av lyden i bilen,som nå har fått litt ekstra "trøkk" i bassen og bedre lyd i baksete
    Meget fornøyd med innvisteringa
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Ja, men jeg faller ut ved:
    "Strøm fra sikringsboks venstre side" og "Styrestrøm fra 12v i midtkonsoll".

    Jeg aner ikke i det hele tatt hvordan dette gjøres....hvordan koble...hvor skal det in...skru rett på, bruke noen typ av kontakt? Og hvordan fra midtkonsoll.....hvordan dra kabler hele veien...bare klemme ned der det går...tok dubut hele midtkonsoll og koblet pp noe der bak...osv....er helt lost. Trenger spot on hjelp alt. en guide men viljen finnes her utrulig starkt.

    Ev om du bor nerme Oslo så kan jeg komme bort en kveld?

    Jeg har lokalisert den samme subben iaf så er på en måte godt igang

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Noen småting jeg gjort:

    1. Renset, vasket og "fikset" problemet med skjermerne.
    Jeg tog av hjulet og innerskjermen, vasket innerskjermen og la den tørke i solen.
    Tok ut puten, drog av plastiken lengst ned, skviste ut 3dl vann og la den tørke i solen.

    Vasket ut en sopskyffel med dritt per side, plastet putene og satte allt tilbake.

    Så dekket jeg hullene med vaskesvamper i poser:


    Sprekene var også fulle av råtne blader osv, så vasket disse og la silikon:


    2. Nye skiver, belegg og lakkering av bremser.
    Bremsene er stålbørstet og vasket samt lakkert med biltemas sølv-lakk for kalipere - en lakk jeg har veldig god erfaring med. Håller rusten borte og gjør det lett å hålle dem rene. 3-5 lag.

    Skrapet og børstet alle anleggsflater og lagt på metallfri pasta.




    3. Skvettskjermer.

    Kjøpe disse på skruvat bare for å teste da Volvo skal ha litt vel mye og de passer fint og ser faktisk helt ok ut.
    Tok å lakkerte de hvit først men det fastet ikke så bra så testet de ut orginal og jeg syns ikke de er så ille som jeg først trodde.





    4. Montert innstegslister.

    Det var litt riper osv i lakken her så tenkte mest att disse kan avleda oppmerksamheten vekk fra ripene



    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  8. #8
    Firsttime sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2016
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1700
    Innlegg
    69
    Antall takk

    Standard

    Dette ser jo meget bra ut! Tar til meg dine tips og skal (bare får tid) ta calipperne mine. Og de "skvettlappene" vær jo fine samtidig litt diskrete..... Fint å se hva en med enkle grep gir bilen ett løft

    Trond

    Sent fra min HTC U11 plus via Tapatalk
    Blitt noen biler ja....
    Amazon 63 mod
    144 - 68 mod
    Fiat 124 TC - mod??
    245 DL- 77 mod
    244 DL - 78 mod
    360 Sting - 86 mod
    360 GL - 87 mod
    360 GL - 89 mod
    245 GL - 83 mod
    245 DL - 81 mod
    244 DL - 84 mod
    740 GL - 86 mod
    Renault laguna stv - 96 mod
    XC70 - 99 mod
    XC70 - 2005 mod
    XC60 163 Hk- 2011 mod
    XC60 215 Hk- 2013 mod
    V70 AWD 181 Hk- 2014 mod
    V60 PlugIn Hybrid 2016 mod
    940 stv Chippet 170 HK- eneiers bil - 98 mod

    V90 - 2017 mod
    XC60 R-Design D5 215Hk 2014 mod

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Skvettlappene er mest fordi den er blestret undertill bak samt att det spruter jo opp lengs med hele døren når det er vått på bakken.

    De bak er litt større og syns litt mer in-real-life men du har jo svart bil så...


    Kalipene bør du nesten sette av en halv dag for 2 og så en annen halv dag for de andre 2 lit basert på hvor ille de ser ut og hvor nøyaktig du vil vare. Jeg tok allt i filler og hvis noen muttrer sitter hart så kan dette ta litt tid.

    Anbefaler en god stålbørste, helst en liten og da det er noen kroker som er trange. Sandpapir, og eventuellt svint eller grønn svamp + vann. Jeg brukte også bremserens - 2stk. Men først kjørte jeg felgrengjøring inni der på allesammen og spylte nøyaktig.
    Sist endret av Griffin; 12/07/18 kl 10:00
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  11. #11
    Firsttime sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2016
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1700
    Innlegg
    69
    Antall takk

    Standard

    Takk! Nyttige tips og skal sjekke opp Skrivar.no

    Trond

    Sent fra min HTC U11 plus via Tapatalk
    Blitt noen biler ja....
    Amazon 63 mod
    144 - 68 mod
    Fiat 124 TC - mod??
    245 DL- 77 mod
    244 DL - 78 mod
    360 Sting - 86 mod
    360 GL - 87 mod
    360 GL - 89 mod
    245 GL - 83 mod
    245 DL - 81 mod
    244 DL - 84 mod
    740 GL - 86 mod
    Renault laguna stv - 96 mod
    XC70 - 99 mod
    XC70 - 2005 mod
    XC60 163 Hk- 2011 mod
    XC60 215 Hk- 2013 mod
    V70 AWD 181 Hk- 2014 mod
    V60 PlugIn Hybrid 2016 mod
    940 stv Chippet 170 HK- eneiers bil - 98 mod

    V90 - 2017 mod
    XC60 R-Design D5 215Hk 2014 mod

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Bærebruene ser ut å ha vart svarte men begynnt å flasse og de er sølv under. Disse synes godt bakifra så jeg tok å malte de med kaliperfargen jeg hade hjemme. Jeg syns det ble bra, men skjønner om andre hade malt dem svarte isteden. Det er veldig fort gjort da den er så høy bak.




    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg lagt til en subwoofer i skuffen. Jeg gikk for en Ground Zero 10" som passer der rep-kit ligger.

    Hade litt flaks da den dukket opp brukt på Finn men det var passiv version og fulgte med monoblokk. Det er grunden til at jeg måtte finne ut hvordan ta strøm direkte fra batteri.

    Subben:
    Passet ikke med en gang uten jeg måtte sage overskjytende på hver side av gjengene der låsemekanismen for reserve-hjul sitter. Jeg har altså ikke fjernet noe nødvendig, men kapet av ca 1cm metall rett utenfor gjenghullene på hver side.

    Strøm:
    Da jeg har automat så finnes det allerede ett hull i firewall der en clutch skal sitte. Dette hull ha en stor gummipakning som man bare plopper ut, lager litet hull i og drar igjennom strømkabel. Denne kommer da ut rett på baksiden av batteri og er lett å legge pent uten problemer. Man må dock ut med batteri for å dra kabeln.

    Kabling:
    Alle paneler er lette å bare *poppe* av lengs med på begge sider, og når man løfter baksetet så ser man rett opp i bagasjen, dette gick smud.

    Signal:
    Ampen hade "auto-on" via høynivå. Jeg tok da signal fra front-kanalene. Trixet er å bestille SOT-045 - denne: https://www.dynamicsounds.co.uk/auto...-sot-lead.html

    Da kan man fjerne alle kabler man ikke skal bruke, lodde den sammen så har man laget en mellan-kobling som man kan lodde på signal og slipper tukle med orginal. Jeg brukte en ethernet-kabel for å få 4 kardeler i en og samme kabel.

    Jording:
    Jeg glemte jorde på klassiske plassen der baksetebeltene er fastskruede, så jeg har brukt jordingspunkt lengst bak i høyre hjørne. Ser ut å virke ok.

    Strøm og signal drog jeg på forskjellige sider i bilen. Jeg la også 4stk høyttalerkabler sammtidigt slik at jeg kan kjøpe til en forsterker for å agere sluttrinn for alle kanaler lite lenger fram.

    Her er tegning på hvor utgående kanaler sitter hvis man ser bakifra på grønne pluggen som sitter i orginalforsterkeren:



    Disse stemte på min bil og jeg brukte 1, 9, 3 og 11.

    Subben spiller ikke når jeg fader helt bak til barnen, noe som igentlig er ganske fint hvis man skal prate der framme og de små vil høre på musikk så blir ikke alle forstyrret av bassen. Det er kun noen få knepp oppover så kommer den hvis man nå vill det.

    Skal prøver ta noen bilder en dag her.
    Sist endret av Griffin; 24/06/19 kl 17:34
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Noen bilder.

    Kabeln kommer ut rett bak batteriet så får sikringen plass på venstre side.


    Bak den skumproppen sitter en gummipropp som bare er å ta ut og lage trang hull i.


    Forsterkeren en skruvet på en treplate. Det sitter her 3stk skruer opp fra chassit så jeg har laget 3stk hull i treplate slik att den passer. Den er så festet med stark og bred velcro.


    Det som kan vurderes er å kutte i det skumgummit som nå bare ligger ovenpå forsterkeren, men det kan hende jeg skal bytte til en 5-kanal forsterker så vill ikke kutte i noe forren jeg vet.


    Eneste ulempen er at det blir litt rotete her da gjekk og lagningsats må ligge her nå:


    Går o lukke helt fint.
    Sist endret av Griffin; 24/06/19 kl 17:36
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Fixat bilderna.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg også oppgradert originalhøyttalene.

    * Kjøpte Dynaudio premium-kit på ebay.
    * Base og High Performance har ikke separat mellomtone så måtte lodde på ekstra kabler fra kabler i dører og lodde rett på mellomtone - fungerer klockrent.
    * Det var litt pill å få vekk diskantene oppe i dørene pga de var plast-sveiset så måtte borre ut de gamle og epoxy-lime på de nye
    * Basser rundt om og diskant bak passer rett på
    * Jeg dempet alle dører, inni dører og hele bagagen med SilentCoat
    * Bytte ut GroundZero forsterker med Alpine SA-55v 5-kanalsforsterker
    * Drog kabel til bassremote

    Det ble en god del bedre lyd *MEN* det er en helt annen lydsignatur i diskantene. Orginal HP-diskanter fram er ikke så dålige, de har en ganske vass lyd som jeg på en måte liker da detaljer og elguitar blir ganske bra, men de var slitsomme og litt for mye dist på høyre volumer. Dynaudio er mye mykere, mindre dist men trenger økes en god del i EQ for å spille riktig. Jeg har målt med umik og REW og laget en kurve som jeg like - relativt flat med noen DB mindre i ytterste diskant og en +6-9DB mot ytterkant bass.

    Det eneste jeg sliter med er å få jordet nye forsterker skikkelig. Alle sier beste jordepunkt er nedre feste bakre beltespenne men denne sitter BERGFAST!! er det noen tips om hvordan få løssnet den? Nå sitter spilleren på høyre side bak og jeg jorder på ett orginalpunkt bak i hjørnet men har hørt at det kan vare litt dårlig her med mye støy. Noen tips? Kan det vare bedre å jorde mot orginalforsterkeres punkt (samme punkt) ? selvom jeg da må dra lenger kabel?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Da det ikke var lagt opp kabler for mellomtone så loddet jeg som sagt kabler rett på høyttaleren og så rett på kablene i døren. Dette går helt fint da Volvo allerede drar strøm først til bassen, och så videre til diskant. Alle delefiltere sitter rett på alle høyttalere så det er full signal i alle kabler. Jeg fant kabler som ligner på orginal i fargene slik at det var lett å gjøre riktig samt eventuell kjøpere en gang i framtiden vil kunne se hva som er hva.




    Så lydempet jeg som sagt dørene og bagagen.
    Dette ser litt rotete ut og det var første dør så de andre ble en god del bedre.
    Det blå viser det jeg dempet inne i døren bak bassen, det er ganske god plass å komme til mye av innerdøren og det er bare ett stort tomrum med plåten som er utsidan på døren direkt bak bassen.



    Til sist den nye 5-kanals forsterkeren.
    Denne har faktisk noe så rart som høy eller lavnivå inn via RCA som man velger med en switch så hvis man kjører høynivå se er det bare å lodde på RCA-plugger rett på de kabler som da er signal fra orginalforsterker. Jeg kjører som sagt ethernet her så det vita er bare sleeves dvs tom plastik rundt de tynne ethernet kablene.

    Man ser litt av dempingen i bagasjen og mitt førsøk til å tilpasse skumbiten rundt forsterkeren





    Hvis det er noen som lurer på hvordan gøre noe lignende så kan jeg nå hjelpe til å forklare da jeg har ganske god peiling på både hvordan koble samt hvordan tune (noe som var ganske spesiellt på denne bil) og jeg har også alle HighPerformance høyttalere til salgs hvis det er noen som sitter på baseperformance. HP plus en sub gir ett ganske stort løft.
    Sist endret av Griffin; 17/07/19 kl 09:18
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

Lignende tråder

  1. Ettermontere Volvo NAVI i 2013 XC60
    By Snooze in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 10/10/15, 08:59
  2. V40 R-design 2013
    By volv in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 05/04/15, 19:08
  3. hovree: 2013 XC60 R-design.
    By hovree in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 07/04/14, 09:22
  4. Dekkproblemer på XC60 2013, D4 summum
    By Kineserbo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 04/05/13, 16:51
  5. Svar: 1
    Siste post: 27/03/13, 13:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •