Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: AW55-51 til M66C i 2003 S60 2.5T AWD

  1. #1
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard AW55-51 til M66C i 2003 S60 2.5T AWD

    Deler du MÅ ha:
    Girkasse (slavesylinder står i kassa, sjekk dette opp, samme gjelder ryggelysbryter)
    Vinkeldrev (om
    AWD
    )
    Motorfeste, bakre
    Girspake med vaiere
    Clutchpedal med brakett, plastringer/foringer
    Bremsepedal, smal
    Hovedsylinder clutch
    Rør og slange til clutch, vær obs, må ha låseringer på røret, følger tidvis IKKE med.
    Stikkakslinger, sjekk
    ABS
    -ringer og drivknuter samt mansjetter.
    Haynes Volvo S60 manual (evnt V70, denne dekker dog også S80, så kan være at S60-manualen er bedre)
    2L girkasseolje, kjøp hos Volvo, så er du sikker. Bytt gjerne påfyllingsplugg med kobberpakning.
    Olje til vinkeldrev om dette er tømt. Dyre greier, fikk det med i pakken med alt jeg kjøpte, så er usikker på pris og mengde.

    Deler du burde ha:
    Clutchpedalbryter, når du har kodet om bilen trenger du denne for å få bl.a cruise control
    Jævlig god tålmodighet, jeg leide verksted i FIRE dager, da gjorde demonterte jeg, fikk i ny kasse, og bilen på hjul. Ingenting annet ble gjort (dette var i november) på verkstedet.
    Regn med ei god uke, så er du sikker. Vi var to stk som jobbet på selve kassebyttet, og to som jobba på monteringa av alt rundt motoren og kassa. Tidvis var det behov for tre, for å holde 100% kontroll på løfting og senking av motor, girkasse og travers. Det er mye dyrt som er i bevegelse her, bruk god tid, sitter det fast, STOPP.

    Jeg kjøpte kasse, vinkeldrev, clutch, svinghjul, pedaler (clutchpedal med foringer og returfjær, en brakett, bremsepedal), stikkakslinger og girspak samla fra en i Sverige.
    Orket ikke source alle delene selv, det hadde blitt litt mye, men er jo fullt mulig for de som orker dette! Det er flere deler som kreves, som jeg ikke fikk med. Dette er nevnt i teksten under.

    VIKTIG: Motorfeste bak er IKKE likt på automat og manuell. Jeg har på automatfestet til jeg får tak i manuellfeste og kommer meg til å få det bytta. Vær obs her!
    VIKTIG: Ta vare på girvelgeren, det er elektronikk inni her som kassestyringa IKKE blir glad for å mangle, fram til du får kodet bort automatkassa. Du kan kjøre med kun PNP-brytern i N (evnt jumpre, som jeg gjorde), men uten girvelgeren koblet til får du "-" istedet for "N" i dashen etter noen sekunder, samt feilmelding på manglende girspak, eller generell girkassefeil. Dette kan utløse nødmodus, som det virker som jeg har, da
    TCV
    gjør null, jeg får 0.45 bar turbotrykk, mot originalt 0.55 bar, og BSR steg 1 0.9 bar.

    For å ta ut girkassa fulgte jeg Haynes-manualen sin del på å ta ut automatgirkasse. Noen forskjeller er det til
    AWD
    , som man må ta høyde for. Mellomaksling er såklart en ting, vinkelgir, som er ulikt på automat og manuell, må ha olje på, skrus fast, sjekk hylsa før alt monteres! Motor må løftes opp mens travers senkes ned på ene sida (førersida), en god del av forstillinga på førersia må bort, fortrinnsvis hele dritten, om du orker. Da har du bedre plass! Vi fjerna alt fra bærearm og oppover, er du akrobatisk kan det være mulig å løsne oppe og svinge hele demperen og navet bakover, men jeg ville satsa på å løsna helt oppe i tårnet og tatt ut demper og alt i en del.

    TIPS: Sette i kingbolt i bærearm. Om bilen er på bukker på bakken, som min var under montering av mellomaksling, stikkakslinger og girspak, så kan du bruke en ekstra bukk under traversen, slå denne bakover så den låser seg fast, så bruke jekkestropp til å jekke ned bærearmen til kingboltjæveln kommer seg på plass igjen. Sparer deg for mye smerte og bannskap. Spesielt når dette kombineres med å skal treffe rett på stikkakslingen som må settes i uansett. Uten verktøy for å holde bærearma nede trenger du sterke karer til å holde nede mens du selv styrer den på plass. Med bukk og jekkestropp er det en enkel enmannsjobb.

    Det er MYE arbeid, vi hadde 2-søyler og elefant tilgjengelig, samt fullt sett verktøy. Det trengs, uten tvil! Jeg plagdes ekstremt med å få rattstammen ned i u-leddet til tannstanga etter å ha montert alt igjen. Det er et punkt jeg ikke vet hvorfor jeg slet med, men 4t senere skjedde noe. Hva, det vet jeg ikke, men noe skled på plass, jeg fikk en skru inn, men ifølge merkinga så var det 180 grader feil. Men det sitter fast, rattet peker rett fram når hjula gjør det. Jeg er usikker på alt ved dette punktet, enkelt og greit.

    For å skru alt sammen igjen, brukte vi Haynes sin manual til S60, (de)montering av manuell girkasse (montering er motsatt rekkefølge står det). Skrujobben i seg selv er grei. Sjekk at akslingene er i OK stand,
    ABS
    -ringer på, slangeklemmer på mansjetter (brant meg der, var strips på ene min, fikk en drivknute i 1000 biter sammen med 1l grease).

    Mellomakslingen var et problem for meg. Det er trangt, jeg hadde kun bukker og jekk tilgjengelig når jeg skrudde sammen dette. Det er 6mm umbrako på boltene til mellomakslingen, og flensene skal være HELT inntil hverandre. Med sentreringshylsa går dette ikke uten å bruke lengre bolter først. Jeg kjøpte 40mm og 60mm bolter med 6mm umbrako (viktig pga størrelse på hodet), skrudde sammen med EN (!) bolt, u-leddet var skjevt. Slepa bilen hjem, 2km, og da var u-leddet helt rett i forhold til flensen på vinkeldrevet. Skrudde så sammen gradvis rundt til jeg fikk i en original bolt, brukte 4 uoriginale. Satte på plata som holder to og to bolter sammen på den ene originale, skrudde dette til, tok ut en uoriginal, og satte plata rett på sammen med en original skru til. Så er det bare å fortsette i samme stil til alle 6 originale er på med platene sine!

    Montering av det nye utstyret er kanskje det mest spennende. Girspaken var grei å få bytta, må trekke nye vaiere, det er trangt der de kommer ut, du må lirke de oppover og til venstre, helst en og en, da går det fint alene, men du må ha tilgang under bilden for å dra de mot hjulbuen, hvor du kan legge de oppover mot kassa. For å komme til alt, så må midtkonsoll ut, samt panelene langs midtkonsollen og på sida av fotbrønndelen av dasjen. Matta må også brettes fram.

    Clutchen og pedalene var greie, det er jævlig trangt oppunder dashen på disse, å få på clutchpedalen er knotete, da du må ut med skruen som går gjennom bremsepedalakslingen, men den stopper i varmeregisteret i midtkonsollen. Det er stansa ut et hull til hovedsylinderen i isolasjonen, og det er et deksel over hullet i selve torpedoveggen. Bare å fjerne isolasjonen, skru ut mutrene, og slå vekk plata. Du kommer ut under bremsekraftforsterkeren, morsomt å treffe riktig med hovedsylinderen, kan være greit å være to for å holde det på plass mens man skrur fra innsida.

    HUSK å ha låseringene på alt av clutchhydraulikk, sjekk gjerne o-ringene også.

    Det er sånn generelt hva jeg gjorde, med god hjelp fra venner, må sies!

    Om du har kasta PNP-bryteren (Park Neutral Position, står på kassevaier på kassa, sjekker vinkelen på girvelgeren på kassa), så må du tjuve deg på pluggen med 8 ledere ved siden av luftfilterboksen (de ender opp der når du kobler de løs fra kassa, som oftest). Det holder å jorde den blå-gule nr 1 til nr 2 ved siden av, samt blå og gul (nr 6 og 8 på kontakten, du ser logikken) kobles til nr 4 på kontakten. Evnt kan du bare jorde 1, 6 og 8 rett i gods, men jeg kobla meg internt på pluggen for å være sikker. Små flate kabelsko (slike som ofte er på minuspolen på høyttalere) passer perfekt til å presse over pinnene i kontakten, sitter godt på. Bruk gjerne el-teip rundt kabelskoene, for å være sikker. Anbefaler å få koda om så bilen selv tror den er en manuell, da er det ingen feilkoder å hente. Johnnype på jagrullar kan dette, han er en privatperson, så tilgjengeligheten hans er jeg usikker på, men der igjen, så er det neppe mange i Norge som ønsker å gjøre denne jobben (ombygging til manuell), så regner ikke med at han får kø utfor huset akkurat.

    Med en gang Johnnype har gjort sin magi, så kan man effektivt sett fjerne
    TCM
    helt fra bilen, jumpre seg forbi til
    ECM
    så CANBUS-signalene går som de skal, og da er man i bunn og grunn på samme sted som Volvo originalt.

    Annet smått: Clutchbryter til pedalen, ellers tror bilen at clutchen er inne hele tida. Dette har med cruise control å gjøre blant annet, uten denne funker ikke cruise. Om det er rigget opp til dette originalt vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har skaffet bryteren selv enda. Ryggelys må tjuves til også, ved å strekke kabel fra ryggelysbryteren oppå kassa og helt bak til ryggelysene. Når Johnnype har vært der, så trenger man kun å koble denne til
    CEM
    , og ferdig med det. Jeg har en EU-kontroll som gjør at jeg MÅ koble opp ryggelysene manuelt til jeg kommer meg sørover med bilen, og innom Sverige.

    http://forum.vccn.no/dokumentasjon/V...ction_3_39.pdf

    Side 81 for å koble seg så bilen tror den er i N hele tida, B og PA må kobles til. Uten GSM (Gear Shift Module) så vil bilen mest sannsynlig gå i nødmodus med feilkode
    TCM
    -0094, og
    ECM
    -530D, gul trekant og "Växellåda - Service Erfordras" i
    DIM
    . Det er også stor sjans for at du får feil på girvelger, med tilhørende feilmelding i
    DIM
    (mest sannsynlig
    TCM
    -0094 som gir dette, men jeg har ikke den feilmeldinga, kun växellåda). Jeg kan oppdatere når jeg vet mer om hvordan dette går.

    Side 57 for ryggelys, for å se hvordan man kan koble seg innpå.

    Jeg tror dette er alt, sånn grovt sett.
    Sist endret av Jakke; 12/06/18 kl 16:40
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  2. Takk FroBe, TurboTor, VOSSINGEN takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Godt jobba med dokumentasjon
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  4. #3
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Det skal nevnes, at noen biler får en sperre på 4000 til det er kodet om og byttet map. Jeg var heldig med det, noen er ikke like heldige.

    Jeg antar de som får det også har en sperre på 4000 i P og N med automatkassa. Dette hadde jeg ikke, så regner med det er noe å sjekke opp før man begynner, da det kun blir borte ved koding og remapping (usikker om man MÅ remappe, jeg blir å teste uten først)
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  5. #4
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboTor Vis post
    Godt jobba med dokumentasjon
    Takk, skrev alt på sparket etter FroBe spurte om jeg kunne skrive det. Ble VELDIG mye tekst til slutt, men det er jo en stor jobb, så
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  6. #5
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Feilkoder:
    Du vil få MANGE feilkoder før du omprogrammerer
    ECM
    og
    CEM
    . MANGE.

    SLT solenoid
    SLS solenoid
    S3 solenoid
    S4 solenoid
    S5 solenoid
    S1 og S2 mest sannsynlig
    VSS (vehicle speed sensor, to hall sensorer på girkassa)

    Her er hva jeg skrev på Swedespeed om hva jeg har gjort, og hva jeg skal gjøre, samt om noen har en bedre idé enn meg:

    Hi! I got tips on how to start my car up without the automatic transmission in the car.

    However, I get error codes on SLS, SLT, S3, S4 and S5, as well as the VSS 1 and 2.

    I have put 5.6Ohm resistors on SLS and SLT, which seems to cure those codes.

    I have put 15Ohm resistors on S3, S4 and S5, those are the only codes I've gotten from the S solenoids, but I got two more resistors if need be.

    The VSS ones I got 3.6MOhm (Megaohm) resistors on, got a code on it after this, but I think the resistor leg shorted to a bolt while testing. I have insulated this now, and will re-test after work in 4 hours.

    While I am waiting to get off work, has anyone ever done this? Either in the fashion I am doing it, or in another way, that works just as well?

    I got vehicle inspection soon, and Norway has one of the strictest inspections in the world. MIL, even though it isn't related (MIL because of
    TCM
    ) will fail me.
    Den ene VSSen fikk jeg signal missing på, ikke faulty signal, signal too low eller signal too high, som betyr null strøm over resistoren. Så da er det nok kortslutta mot gods som er grunnen.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  7. #6
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Okei, da venter jeg på resistorer fra elfadistrelec til den nette sum av 650kr. Bestilte to ekstra av hver sort for å være helt sikker på at jeg ikke smeller noe. 50W 5.6Ohm til SLS og SLT, 50W 15Ohm til S1-S5, og 3.3MOhm til ISS og OSS (Input og Output Speed Sensor).

    Imorgen smeller det. Fungerer dette, så betyr det at alle kan kjøre uten motorlampe, nødmodus og feilkoder på pre-face S60/V70 med AW55
    TCM
    i bilen. Så alle som slipper unna 4000rpm sperra kan teknisk sett kjøre helt normalt uten å gjøre noe med bilen annet enn å bytte girkassa og alt rundt, koble ryggelys, og kjøpe en del resistorer som kobles på solenoidkablene fra
    TCM
    . Dette er uten fungerende cruise control, skal dette fungere kreves nok omprogrammering.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  8. #7
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Update! SLS og SLT er ikke 5.6Ohm, fikk signal too low. To parallelle 16Ohm (8Ohm) fjerna feilkodene på SLT og SLS.

    VSS er et problem. Den bruker ene sensoren til å sammenlikne farta til bilen, og med en gang
    ABS
    -sensorene får data kommer feilkoden
    TCM
    -001F.

    Hvordan man skal lure en Hall effect sensor er jeg usikker på, det kan bli umulig, dessverre. Jeg har ingen ideer iallefall

  9. Takk TurboTor takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Okei, en idé. Den er avansert, for avansert for meg. Jeg blir nok å ta
    ECM
    og
    CEM
    ut og kjøre de sørover i pappas Corolla.

    Men ideen er som følger:
    Om man tar en Arduino, og lager denne til så at man leser av frekvensen på
    ABS
    -sensoren, men istedet for å vise dette på en LCD, så bruker man dette til å lage et firkantbølgesignal til
    TCM
    som er justerbart basert på
    ABS
    -sensorens signal.

    Dette kan i teorien gå, men jeg kan ikke programmere, jeg har aldri rørt Arduino. Det er LANGT over mine kunnskaper, og jeg har jo en løsning som fikser alt (JohnnyPe). Jeg får bare ikke drømmeferien 2018 med Volvoen. Som er jævlig kjipt, men kanskje faktum.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  11. #9
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Jeg skrev aldri det, men jeg var jo hos JohnnyPe, og etter det fikk jeg alt sammen, kjørte, smadra turboen, kjøpte 19T og 550cc dyser.

    For å få ryggelys måtte jeg opp med plata til viskermotoren, og inn i hovedkontakten til ledningsnettet til motorrommet og tjuve meg på kabelen til ryggelys, da den ikke går videre derfra. Fra den gikk jeg på ryggelyskontakten, og derfra rett til jord.

    Skal også sies at jeg plages med mappet og dysene, men EU gikk helt fint!
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

Lignende tråder

  1. V70N AW55-50SN girkasse
    By Franka in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 28/06/17, 11:25
  2. bytte lameller i aw55-51sn
    By bjornali in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 01/11/16, 16:32
  3. Girolje til aw55-50.
    By Øyvind G in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 13/02/15, 23:07
  4. Oljenivå på AW55-51 XC70 2.4T
    By otello in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 12/08/14, 09:46
  5. Oljenivå AW55-50?
    By xphenz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 27/02/13, 06:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •