Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: 08 XC70II D5 AWD Multireimhavari

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard 08 XC70II D5 AWD Multireimhavari

    Igår røyk reimen midt i en rundkjøring og undertegnede fikk oppleve hvor vanskelig bilen er uten servostyring. Batterilyset kom på etterhvert med «laddningsfel». Kunne plukke ut en revnet reim fra motorrommet. Km stand ca 220.000 km.

    Lørdag ettermiddag og alle butikker stengt så jeg kjørte hjem og satset på at batteriet holdt, noe det gjorde.

    Er det noen som har en beskrivelse på hvordan man bytter denne reimen? Jekker man opp og fjerne hjul og innerskjerm på høyreside for å komme til etc?

    Regner med det finnes en viss sjanse for at servopumpa eller dynamo er årsak til havariet. Regnet med at dersom reimhjulene føles tighte og kan snurres rundt med hånden så er vi good to go.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Sist endret av holyman2084; 10/06/18 kl 08:59

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard 08 XC70II D5 AWD Multireimhavari

    Etter en times fikling med reim og strammer så fikk jeg den nye reima på igår. Først tenkte jeg å ikke bytte strammer da den såg grei ut men ombestemte meg gjorde jobben på nytt idag på under en time. Hadde jo kjøpt ny strammer også. Det var en grei jobb. Her kommer en beskrivelse:

    1) Jekk bilen opp på passasjersiden. Husk å sikre med bukk.

    2) Fjern hjul og innerskjerm. Torx skruer pluss to 10 mm gummimuttere bak fjør og demper.

    3) Fjerne reim. Strammeren skal ikke låses opp slik som på eldre modeller, denne er enda enklere. Den er festet til motorblokka med T40 torx skrue. Det finnes et mye større torx spor(T60 /70) litt nedenfor og off-center på strammeren. Skrallen er litt for stor i godset til å komme til her, så et leddhåndtak på ca 40 cm passet fint, sett på en torx pipe og sett denne i og dra den mot klokka så ser man at strammeren slakker opp beltet. Når den er dradd helt til(ca 100 grader) så er det nok slakk i beltet til å ta det av en av hjulene(om dette ikke er røket). Sjekk at alt er ute og ingen rester av reim eller skader på andre reimer

    Om du bare skal ha på ny reim så hopper du til 5).

    4) Om du vil skifte strammeren så er det bare å løsne den med nevnte T40 torx. Jeg måtte ned til 1/4 toms leddhåndtak for å komme til med denne. Strammeren går ut, ny strammer går enkelt inn. Som sagt, er det ingen ting som står i spenn på denne saken så lenge reimen er fjernet.

    5) Ny reim på. Her prøvet og feilet jeg litt men fant ut at den måten som funket for meg var å føre nytt belte inn underifra, først rundt det største drivhjulet, deretter innom strammeren og så gikk jeg inn ovenifra motorrommet, fisket forsiktig opp beltet og la det rundt generatorhjulet(hvis man ikke er forsiktig her så kan beltet falle av hjulene nede igjen). Det som da gjenstår er å legge reima rundt hjulet utenpå kompressorhjulet. Det er nede i hjulbuen rett foran strammeren. Da kan man holde leddnøkkelen(med stor torx) i strammeren og slakke denne opp samtidig som man får lirket en hånd bort dit og dytte reimen over kompressorhjulet. Så slipper man bare opp på strammeren og beltet strammer seg fint på plass.

    Start opp og se at det svirrer og går, hør etter reimlyder og sjekk at servo og lading fungerer som planlagt For meg var det bare reimen som røyk tvert av, men en brent reim kan indikere lagerfeil i en eller flere av komponentene reimen svirrer på.




    Sent from my iPad using Tapatalk
    Sist endret av holyman2084; 13/06/18 kl 23:21

  3. Takk VOSSINGEN takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Multireimhavari
    By MrX in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 11/06/18, 11:45
  2. Bluetooth audio xc70II
    By Sparky in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 25/06/16, 19:27
  3. XC70II og høy km
    By baldrick in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 19
    Siste post: 20/07/14, 23:25
  4. Ettermontere SUB i V70II/xc70II
    By Eirik R in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 03/08/11, 19:19
  5. Felgdimensjon til XC70II
    By ogjerstad in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 06/04/11, 11:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •