Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: XC60 2013 D4 - Hva bør man passe på når man skal ha bilen lenge?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard XC60 2013 D4 - Hva bør man passe på når man skal ha bilen lenge?

    Jeg har vippet en stund og vurdert om jeg skal bytte til en T8, men etter prøvekjøring fant jeg ut at egentlig er ikke det verd de ganske mange hundre høvdingene jeg må gi i mellom for min XC60, som har gått over 100 000 selv om den bare er en 2013-modell. Forrige eier var en kvinnelig selger i 50-årene som kjørte mye langt, men pent. Dermed er den i uforskammet god stand, både kosmetisk og teknisk, til å ha gått så pass langt. Og siden verdien på kjerra bare vil synke og synke etter hvert, og antakeligvis mer enn en nyere T8 synker, med det nåværende "klimaet" for diesel, og vi kommer til å kjøre atskillig mindre (det er snakk om maks 10K i året), regner jeg med at den vil vare lenge. Iallfall ifølge mekanikerne, som sier at D4 2013 er en motor som ikke går i stykker, man må avlive den når man er lei av den... Jeg tar selvsagt alle sørviser på merkeverksted, jeg tar Ditec-behandling av lakken på et verksted i området, og jeg har sprøytet moste sauer eller noe sånt...det heter vel Lanolin på understellet for å hindre at det ruster. Motoren er tunet med RICA og går som ei kule, men dette blir stort sett bare brukt ved forbikjøringer, både jeg og fruen er over den villeste andre ungdommen. Og fruen er et vandrende feilsøkingsapparat, hvis det er noen som helst ulyd fra motor eller understell, hører hun det øyeblikkelig. Heldigvis er ikke det som skjer noe særlig med denne bilen, men på Passaten vi hadde før ble ørene hennes etter hvert veldig dyre, selv om det var varsellysbingoen og rusten som til slutt fikk oss til å droppe VAG for alltid. Så da lurer jeg på hva mer jeg bør passe på.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    Av en eller annen grunn får jeg ikke redigert innlegget, så jeg får heller legge til det jeg glemte i en ny post:

    Dessuten er vi nøye med at vi alltid bruker parkeringsvarmeren når det er mindre enn 10 grader, så motoren er gjennomvarm når vi skal kjøre, siden kald motor slites mye mer enn varm.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en 2011 D3
    AWD
    og det jeg har gjort prevantivt med den etter jeg kjøpte den i "mint condition" ved 55000km i 2015 er å montere skvettlapper foran og bak samt legge bodyskyts innvendig i for og bakskjermer der steinspruten treffer fra hjulene samt full tectylbehandlig hvert 3. år. Denne har nå rullet 92k. Byttet hjullager høyre frem for en måned siden, det er den eneste del/slitedel (i tillegg til en knekt fjær) som er byttet siden den var ny.
    I tillegg har jeg lakket karrosserikanten fremst på taket mot frontruta med noen ekstra lag lakk da den er veldig utsatt for steinsprut...

    Det Volvo ikke har (hatt) på serviceprogrammet er bytte av olje på automatkasser og drivverk.

    Jeg har manuell men jeg kommer til å bytte olje på alle 4 enhetene i drivverket etter 120k kjørte km.
    Det gjelder Girkasse, Vinkeldrev, AOC (også filter) og bakdiff.

    Volvo bruker Haldex gen 4 på både din og min bil. Det gjør VAG også på sine folkevogner og kjipe Audier som A3, Q3, TT og lignende.. (A3 platform)
    VAG har 60k intervaller på bytte av olje på Haldex enhetene..
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastodon Vis post
    Jeg har en 2011 D3
    AWD
    og det jeg har gjort prevantivt med den etter jeg kjøpte den i "mint condition" ved 55000km i 2015 er å montere skvettlapper foran og bak samt legge bodyskyts innvendig i for og bakskjermer der steinspruten treffer fra hjulene samt full tectylbehandlig hvert 3. år. Denne har nå rullet 92k. Byttet hjullager høyre frem for en måned siden, det er den eneste del/slitedel (i tillegg til en knekt fjær) som er byttet siden den var ny.
    I tillegg har jeg lakket karrosserikanten fremst på taket mot frontruta med noen ekstra lag lakk da den er veldig utsatt for steinsprut...

    Det Volvo ikke har (hatt) på serviceprogrammet er bytte av olje på automatkasser og drivverk.

    Jeg har manuell men jeg kommer til å bytte olje på alle 4 enhetene i drivverket etter 120k kjørte km.
    Det gjelder Girkasse, Vinkeldrev, AOC (også filter) og bakdiff.

    Volvo bruker Haldex gen 4 på både din og min bil. Det gjør VAG også på sine folkevogner og kjipe Audier som A3, Q3, TT og lignende.. (A3 platform)
    VAG har 60k intervaller på bytte av olje på Haldex enhetene..
    2013 modellen fikk haldex 5
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Har selv en 12 mod XC60 D5 (polestar) som jeg er meeeget fornøyd med. har vert i mitt eie i snart 2 år

    Vil annbefalde deg å "flushe" kassa" (automat) om du ikke alt har gjort dette.

    generelt vedlikehold er nok en selfølge , vask/polering likedann og behandling av (eventuelle skinnseter)

    Jeg er enig med deg,om att varmeren bør få gå lenge når den er på, og settes på AUTO OFF. så den ikke starter i tide å utide, med stor fare for nedsoting
    Sist endret av hobby610; 02/03/18 kl 16:54
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    Mastodon, Tectyl og bodycoating er jeg ikke så glad i, jeg foretrekker saueolja. Jeg har sett (og hatt) litt for mange biler som ruster usynlig under Tectylen. Men det med å legge noe på taket foran høres slett ikke dumt ut. Jeg får høre med verkstedet om de har et forslag som ser bra ut. Det med olje på drivverket høres også lurt ut, det virker underlig på meg at det ikke er en del av vanlig service. Og særlig bakakselen, temperaturvariasjoner kan lett føre til kondens i olja der. Har du noen som helst anelse om hva et sånt komplett oljeskift koster?

    hobby610, min er registrert i mai 2013, så da må det vel iallfall være Haldex 5, hva? Og flushe kassa har jeg ikke gjort selv, iallfall. Jeg vet ikke om forrige eier gjorde det. Men når er det oljeskfift på automatkasser? Jeg hadde ganske nylig stor service (120K), og da er kanskje oljeskift på automatkassa en del av det. Men sikkert ikke flushing. Er det en sånn ting det lønner seg å ta en harrytur for? Eller eventuelt Tyskland? Jeg bor sånn til at Sverige og Tyskland tar omtrent like lang tid å komme til.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    (Igjen klarer jeg ikke å redigere...) Kanskje en panserbeskytter også ville vært en lur investering? Det er jo også et sted med mye steinsprut.

  8. #8
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Pallantir Vis post
    Mastodon, Tectyl og bodycoating er jeg ikke så glad i, jeg foretrekker saueolja. Jeg har sett (og hatt) litt for mange biler som ruster usynlig under Tectylen. Men det med å legge noe på taket foran høres slett ikke dumt ut. Jeg får høre med verkstedet om de har et forslag som ser bra ut. Det med olje på drivverket høres også lurt ut, det virker underlig på meg at det ikke er en del av vanlig service. Og særlig bakakselen, temperaturvariasjoner kan lett føre til kondens i olja der. Har du noen som helst anelse om hva et sånt komplett oljeskift koster?

    hobby610, min er registrert i mai 2013, så da må det vel iallfall være Haldex 5, hva? Og flushe kassa har jeg ikke gjort selv, iallfall. Jeg vet ikke om forrige eier gjorde det. Men når er det oljeskfift på automatkasser? Jeg hadde ganske nylig stor service (120K), og da er kanskje oljeskift på automatkassa en del av det. Men sikkert ikke flushing. Er det en sånn ting det lønner seg å ta en harrytur for? Eller eventuelt Tyskland? Jeg bor sånn til at Sverige og Tyskland tar omtrent like lang tid å komme til.
    Oljeskift girkasse er ikke en del av service.
    Volvo tar vel rundt 5000 kr for oljeskift på girkasse med flushing.

    Haldex Gen 5 ville jeg byttet olje på samtidig som girkassen. Ikk rare kostnaden egentlig, ca 1500 kr for oljebytte.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Komplett oljeskift (og filter på AOC) på manuell kasse, vinkeldrev, AOC, (Axle On-Demand Coupling) og Diff skulle koste meg ca 6000 på Bilia Gjøvik...
    Tappeplugg på Girkassa, mens oljen må suges ut på vinkeldrev og diff. AOC dreneres ved å løsne pumpen..
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    OK, takk! Da blir nok det noe jeg får gjort i løpet av våren.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Pallantir Vis post
    Mastodon, Tectyl og bodycoating er jeg ikke så glad i, jeg foretrekker saueolja. Jeg har sett (og hatt) litt for mange biler som ruster usynlig under Tectylen. Men det med å legge noe på taket foran høres slett ikke dumt ut. Jeg får høre med verkstedet om de har et forslag som ser bra ut. Det med olje på drivverket høres også lurt ut, det virker underlig på meg at det ikke er en del av vanlig service. Og særlig bakakselen, temperaturvariasjoner kan lett føre til kondens i olja der. Har du noen som helst anelse om hva et sånt komplett oljeskift koster?

    hobby610, min er registrert i mai 2013, så da må det vel iallfall være Haldex 5, hva? Og flushe kassa har jeg ikke gjort selv, iallfall. Jeg vet ikke om forrige eier gjorde det. Men når er det oljeskfift på automatkasser? Jeg hadde ganske nylig stor service (120K), og da er kanskje oljeskift på automatkassa en del av det. Men sikkert ikke flushing. Er det en sånn ting det lønner seg å ta en harrytur for? Eller eventuelt Tyskland? Jeg bor sånn til at Sverige og Tyskland tar omtrent like lang tid å komme til.
    Å bytte olje på kassa blir annbefalt på 90k . er IKKE en del av vanelig service. MEN du bør bytte olje nå,om det ikke har blitt fixa før. ca kr 5000,-
    Du har nok mest sansynlig en 13 mod ja. Kan lesast på VIN nummeret ditt

    Posisjon 10 er år.

    Modell år siden 1981:

    B=1981, C='82, D='83, E='84, F='85, G='86, H='87, J='88, K='89, L='90, M='91, N='92, P='93, R='94, S='95, T='96, V='97, W='98, X='99, Y=2000, 1='01, 2='02, 3='03, 4='04, 5='05, 6='06, 7='07, 8='08, 9='09, A=2010, B='11, C='12, D='13, E='14, F='15,G='16, H='17, J='18
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2016
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    Da er det 2013-modell, ja. Oljen på girkassa er ikke byttet. Jeg har fått en pris fra et lokalt verksted på rundt 5000 for å bytte dem, som du sier. Volvo skulle ha 6000. Jeg burde kanskje spørre om prisen på resten av greiene bakover også. Men er 5000 noe man kan komme godt under på en liten tur til Tyskland eller Sverige?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastodon Vis post
    samt legge bodyskyts innvendig i for og bakskjermer der steinspruten treffer fra hjulene .
    Kan du forklare dette nermere, og hvor kjøper man det? Link?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

Lignende tråder

  1. Hvilken vei skal egentlig Xenonpærene stå i en 2013 XC60?
    By Mastiff in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 12/11/17, 16:09
  2. Ettermontere Volvo NAVI i 2013 XC60
    By Snooze in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 10/10/15, 08:59
  3. hovree: 2013 XC60 R-design.
    By hovree in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 07/04/14, 09:22
  4. Dekkproblemer på XC60 2013, D4 summum
    By Kineserbo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 04/05/13, 16:51
  5. Hvor lenge skal Xenon lyse...??? ...
    By Lasse B in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 19/04/11, 08:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •