Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Flush av automat - alternativ måte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard Flush av automat - alternativ måte

    Jeg har oppdaget at jeg har en ulydd i automatkassa er av typen AW5, står i en 2001 s80. Lyden er veldig lik på ulelyden til en models brukt turbo. Forsvinner når jeg setter den i P eller N, og er tilbake når den blir satt i gir.
    Har planer om å flushe over sommeren, men lurte på om noen hadde noe formening. Noen som har vært borti ulelyd fra converter for eksempel?
    Sist endret av Kuleberg; 01/06/18 kl 13:05 Begrunnelse: fra spørsmål til alternativ løsning
    Volvo is not a car, its a passion

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hadde ikke ventet èn dag med å flushe kassa. Det kan fort koste deg mer enn noen liter olje. Hadde i samme slengen brukt denne: http://www.bilkontroll.no/review/pro...3/category/21/

  3. #3
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Oljepumpa i kassa muligens.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Da blir det å kjøpe et lass olje til begge bilene. Er det noen som sitter på en link til sett med slange, klips og o-ring eller delenummer når jeg skal av med slangen på radiatoren? Ser ipd selger et kit med klips, ringer og slange, men trenger da 2 sett, så blir litt i dyreste laget. Må da finnes en annen løsning på det? Og hvilken dim er det på den slangen i det settet?

    Edit:
    skruvat tar 277kr inklusiv frakt for 4 ringer og 4 klips.

    Er det noen som kan bekrefte at AW5 har sugekraft nok til å suge olje ut fra oljekanne?
    Sist endret av Kuleberg; 01/06/18 kl 10:10
    Volvo is not a car, its a passion

  5. #5
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker bare en vanlig klar plastslange som jeg presser lett på retur fra kasse til radiator. Kjører ut 3-4 liter, fyller på tilsvarende via peilepinnen med ditto slange. Inntil 4 liter er det kassa mi klarer å få ut før den går "tom". Er veldig kjapp til å stoppe så fort jeg ser at det er antydning til at oljestrømmen ikke er regelmessig. Repeterer dette tre-fire ganger, så total oljemengde skyldt igjennom ligger rundt 12 liter. Det har vært tilstrekkelig mengde for min del, da de siste literne som kjøres ut har fått en ganske fin fødfarge sammenlignet med de fire-fem første. Bruker gjerne et gammelt håndkle eller lignende som jeg legger på strategiske steder om det skulle bli søl. Hva kassa har av sugeenve er jeg ikke sikker på, men ville tro den drar greit igjennom så lenge den har olje i pumpa. Nevner at det er AW50-42 kassa jeg har i min bil. Husker jeg ikke feil tar den 7,6 liter.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser det er denne måten di fleste gjør det på. Jeg hadde egentlig sett for meg å lage en traktfunksjon koblet direkte på slangen som man løsner fra radiatoren, slik at jeg kan kjøre gjennom alle 12 liter uten stopp. Men er kanskje en grunn til at ikke andre gjør det på den måten
    Volvo is not a car, its a passion

  7. #7
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hvilken måte folk velger er vel hva de føler seg mest komfortabel med vil jeg tro? Ved tanken så hadde det jo vært enkelt å hatt en slange med tilsvarende kobling man kunne satt rett i radiatoren (ut fra kasse), så kunne den suge til seg olje, samtidig som man kjører slangen fra kassa rett i en dunk... Antar at det er noe sånt du ser for deg kanskje?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg så for meg å sette en slik oppå frontplata, og ta en slangebit fra kran til løs slange, og sette rett på krana på dunken.
    I mitt hode skulle man da slippe den første tømmeprosessen. Slik blir det nesten tilsvarende flush som gjøres på veksted ved å koble seg innpå en slange

    Kan godt hende at høydefallet fra kanna som står plassert over motoren ikke ikke tilsvarer nok trykk i forhold til olja som egentlig ville kommet inn der. Denne ville jo vanligvis kommet med det samme trykket som kommer ut gjennom den andre slangen.

    Forutsetter jo såklart at krana har høy nok kapasitet på flow, men skulle tro det gikk greit.

    For eksempel en slik dunk på 15l fra Clas ohlosn til 130kr
    9274295713822.jpg
    Sist endret av Kuleberg; 01/06/18 kl 13:00
    Volvo is not a car, its a passion

  9. #9
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Er jo bare å prøve

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Konklusjonen her ble at det må ei elektrisk pumpe på i tillegg som pumper lik mengde inn om kommer ut, så jeg holder meg til den sikre måten som andre før meg har gjort
    Volvo is not a car, its a passion

  11. #11
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Det enkle er ofte det beste. Jeg synes i alle fall den metoden har vært temmelig grei, også har jeg kontroll på hele prosessen

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Ja alternativet måtte vært å satt 15 liter på hodet tilkoblet returslangen, og så hatt ei blank kanne som den gamle pumpes ut i med en strek på 15 l. Men det blir nok mer jobb enn nødvendig. Har bestilt 25l, som skal halde til 2 biler. Pluss øvre og nedre motorfeste, så blir spennende å se om det oppleves bedre
    Volvo is not a car, its a passion

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som vet hvilken dimensjon jeg må ha på slangen som skal puttes inn i oljekjøleren?

    Sent fra min G8441 via Tapatalk
    Volvo is not a car, its a passion

  14. #14
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Kan se om jeg kan få målt dimensjonen på slangen jeg bruker i løpet av kvelden. Jeg kobler fra slangen som er tur fra girkassa inn på kjøler, og setter slangen inn på denne og ned i plastdunk.

  15. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Mener å huske slangen har 10mm innerdiameter, ca 12-13mm ytterdiameter. Biltema har en dimensjon som passer veldig bra.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  16. Takk Kuleberg takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg har forstått det så er det ikke likt 1.gen v70 og v70n Her kommer olja ut fra oljekjøleren
    Volvo is not a car, its a passion

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    Takk mrstfu.
    Jeg kjøpte faktisk nylig 8 9 og 10mm blank slange der nylig for flush av hydraulikkolje på ei båtstyring, så har en del meter igjen. Satser på det blir bra med en av di. Mangler bare ei veldig lang trakt så er jeg klar. Den koster vel 50lappen eller no
    Volvo is not a car, its a passion

  19. #18
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ikke sikker på hva som er forskjellene på V70 og V70N. Jeg har kobla slangen på tur fra girkasse, som går inn på kjøler (øverst). Kan hende det er mer praktisk å koble seg til ut fra kjøler på V70N

Lignende tråder

  1. hjelp til automatkassa 960
    By vossatausa in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 10/08/14, 08:28
  2. Ulyd i automatkassa! -film-
    By jacobsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 02/06/13, 00:11
  3. Oppgradering av automatkassa
    By karlingek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 29
    Siste post: 11/03/12, 20:06
  4. Spm. ang automatkassa ZF-22
    By Svirre in forum Motor og gir
    Svar: 41
    Siste post: 16/01/11, 23:38
  5. Automatkassa på 960 2,5l 24v.
    By MariusF in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 23/05/10, 12:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •