Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Fikk lengre rekkevidde på el-drift ved "svinekjøring"

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. april 2014
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Question Fikk lengre rekkevidde på el-drift ved "svinekjøring"

    Kjøpte meg en 2018 Volvo V90 T8 Inscription Polestar i vinter, og har blitt helt forelsket i el-drift.
    Kjører på ren el-drift så langt det er mulig i alle tilfeller og lader bilen 100% av tiden den er hjemme

    På vei til jobb (22km) bruker jeg normalt 43% av batteriet og jeg driver sport med meg selv om å alltid tyne ut hver minste kilometer av batteriet.
    Men i dag tenkte jeg å teste hva som skjer dersom jeg gir blaffen og gir full gass ved hver akselerasjon.

    Min faste regel er uansett å regenerere så lite som mulig, altså å trille. For trilling er bedre enn å regenerere siden man aldri vil få energien man bruker for å komme opp i fart, tilbake ved å regenerere ned farten. Før bakker har jeg alltid gitt bittegrann mer gass for å bygge opp litt ekstra fart sånn at jeg slipper å gi "mye" mer gass kommer til selve bakken.

    I dag gjorde jeg ikke det. Full gass (kun på el-drift, bensinmotor har ikke vært startet) til jeg var oppe i fartsgrensen hver gang, men unngikk fortsatt så mye regen som mulig (fokuserte på trilling).
    I en veldig lang oppoverbakke hadde jeg full gass lenge til jeg var litt over fartsgrensen (80kmt i bratt oppoverbakke) for å prøve å sløse bort energi i varme.

    Men når jeg kom til jobb hadde jeg bare brukt 37% av batteriet. Samme utetemp som i går og alle andre dager denne måneden.
    Hvordan er dette mulig?

    Kan det være at det er mer effektivt å komme seg kjapt opp i fart for deretter å vedlikeholde den fremfor å akselerere sakte og lenge?
    Jeg har alltid trodd at ved mye gass på el-drift vil man sløse bort energi i varme, derfor ville trege akselerasjoner være mest effektivt.

    Men dette ser ikke ut til å stemme?

    Noen tanker fra folket her som er mer erfarne enn meg?


    Et lite sidesprang: Når jeg fikk bilen så jeg for meg hyppig bruk av Power-modus og heftige akselerasjoner (leking) men jeg ble etter den første uken fullstendig bitt av el-basillen.
    Andre som har opplevd det samme?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke noen ting av rent overordnede mekanikkforhold (kraft, aksellerasjon, masse) som tilsier at det skal være mer økonomisk å øke farten sakte.

    Men det kan være mange faktorer ved selve kraftleveringen som avgjør hva som er mest effektivt. For en bensinmotor kan det være at den er mer eller mindre effektiv ved forskjellige turtall og forskjellige belastninger. For en elmotor kan det være ting ved f.eks batterityper, omformere etc som avgjør hva slags effektuttak som er mest energieffektivt.

    Det man hvertfall vet er at det stort sett er mest effektivt å ligge å nært snitthastigheten som mulig. Om man kjører under, vil man senere måtte kjøre fortere for å ta igjen det tapte, og når luftmotstanden øker kvadratisk med farten (og da effekbehovet øker kubisk), vil man bruker mer energi på å presse sammen og flytte luft enn ideelt.

    På toppen av dette kommer jo en vurdering av hvor god restenergiberegningen i bilen er. Min oppfører seg ganske så rart i starten, hvor km ikke teller ned i starten og jeg har opplevd å komme på jobb (5km) og se fullt batteri (i null ekstrabrems med giret satt i 'B').

    Sånne sluttkommentarer:
    * Det er _ikke_ hensiktsmessig å øke farten for å slippe å gasse så mye i oppoverbakken. Energien som skal til for å forsere høydemeterene er konstant, og du bruker minst energi om du ligger så nære ønsket snittfart som mulig.

    * Det _kan_ være hensiktsmessig å redusere farten over bakketopper for å unngå å trille så fort etter bakketoppen at man må benytte regenerering for å for holde lav nok fart.

    * Bilen burde hatt noe restkapasitet ved "fulladet" slik at regenerering i 'B' fungerte fra start. Jeg irriterer meg over at det er uforutsigbart om bilen vil bremse med regenerering eller bremser i de første kryssene på vei til jobb :-D

  3. #3
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VoƖvolog Vis post
    * Bilen burde hatt noe restkapasitet ved "fulladet" slik at regenerering i 'B' fungerte fra start. Jeg irriterer meg over at det er uforutsigbart om bilen vil bremse med regenerering eller bremser i de første kryssene på vei til jobb :-D
    Enig. Jeg bor slik at den første kilometeren er nedoverbakke. Føler jeg ikke får utnyttet den til å regenerere når jeg starter med fulladet batteri om morgenen.
    Kjører for det meste i pure, og opplever tidvis at regenerering slår inn når jeg triller også da, men har ikke funnet noe mønster for det.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

    Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

Lignende tråder

  1. Svar: 4
    Siste post: 12/04/12, 15:01
  2. JZ Drift 18" til 240/240/940
    By gasgasboy in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 17/01/11, 01:35
  3. 1-2 stk JZ Drift 18" til volvo 940 ønskes kjøpt !
    By gasgasboy in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 18/07/10, 19:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •