Sitat Opprinnelig postet av B230 Vis post
Da kan det godt ha vært Continental Viking Stop 2000/4000, kanskje det mest solgte piggdekket på den tida. De hadde Norway på dekksida, navnet kan ha vært ment som en etterfølger til norske Viking Stop Steel. Tror også det var en av de bedre i sin tid, men er ikke den beste til å beholde piggene.

Dekka du brukte hadde sikkert vært kjølig lagra, i tillegg til lite kjørt. Når jeg flytta delebilen min på snøføre var Viking Stop 2000 C (17 år gamle) som jeg hadde bak, med ok spordybde, veldig dårlige, hadde riktignok for høyt lufttrykk da. De hadde også stått mye i sola.
Viking stop 4000 husker jeg godt. De solgte veldig bra og var kanskje det første moderne vinterdekket med veldig allsidige egenskaper. Mener å huske at dekka kom i 1996/97, tok over for stop2000. Med viking stop4000 så lagde contunental en benchmark for den tiden og de dekka hadde vært gode den dag i dag. Vi hadde dem på en lancer 2wd og på den tiden var så gode dekk nesten uhørt. Bilen kjørte opp de fleste vinterveier uten problemer. Bra på styrefølelse også, kanskje den største styrken til dekket.

Jeg kjørte bilcross i 2003 og det var før man begynte med skikkelige løpsdekk. Man brukte ofte piggdekk som man nappet ut piggene på. Slet med feste husker jeg. Hadde falken piggfrie framme og jeg trodde bilen hadde punktert. La på viking stop4000 fremme og bak og bilen var ikke til å kjenne igjen. Vant 4 løp! Det sier jo litt....

De fleste nordiske vinterdekka i dag er gode noe viking stop4000 la grunnlaget for og som nokian virkelig evolusjonerte da hakkapelitta 4 kom, som første med 4 kantet pigg (hakka 5 er det neste dekket jeg har blitt imponert over, deretter hakka 8.)

Coninental i dag er nok ikke like suverene som på 90 tallet. Til det har dekkene for dårlig levetid og høy rullemotstand. Men jevne og sikre egenskaper har dem.