Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Volvo S40 2009 2.0D - Varm felg fører side framme

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Volvo S40 2009 2.0D - Varm felg fører side framme

    Oppdaget plutselig at bilen "ruller" ikke så like lett lenger. Virker som bremsen henger på venstre framhjul. Sjekket etter å ha kjørt på jobb idag, og da var lettmetall felgen ganske varm, og bremseskive meget varm. Sjekket andre fremside og der var alt normal. Er samme hjul hvor jeg byttet hjullager for 1mnd siden. Kan virke som bremsen henger på dette hjulet. Noen tips til hva å sjekke. Har ikke sjekket bremseveske, men skal ta en titt på dette etter jobb idag.
    Sist endret av ferale; 15/10/18 kl 10:36

  2. #2
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som caliper henger. Et sikkert tegn er markert mer bremsestøv på den siden, men med mindre det har vart en stund eller du har normalt veldig rene felger er det ikke sikkert det er så lett å se. Løfte det hjulet fra bakken så det henger fritt, girkassen i fri og så se om hjulet snurrer fritt?

    Om det var noe med hjullageret ville du nok hørt det godt, men kontrollspørsmål: Dro du til med momentnøkkel når du monterte nytt hjullager? Jeg er ikke noen mekaniker, men har hørt det er lett å stramme for mye.

    Ellers har vi jo nå flere steder i landet fått en ekstern faktor som kan bidra til oppvarming på en eller flere sider av bilen, litt avhengig av vær og hvilken himmelretning bilen peker
    sun-with-face_1f31e.png

    ...har lurt meg en gang
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  3. Takk Bertone 262c takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hei, Ja kan virke som klosser henger på skiven. Skal sjekke klosser/caliper senere idag. Ja dro til med momentnøkkel når byttet hjullager. Skal også sjekke bremseslange.

  5. #4
    Registrerte brukere Bertone 262c sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2012
    Sted
    Norge
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard Varm felg fører side framme - Volvo S40

    Ja er nok bremsene dine som henger litt, fikk vanvittig varme felger på 2serien selv, og de hang såpass på alle 4, at bremsene ikke fungerte på langtur, eller etter mye bremsing hjem fra vinterlagring, blei håndbrekk heile veieen, tok det nå roligt

    Leverte den inn da, men er nok mulig å ordne selv om en har litt tid




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ♔ Volvo 262c Bertone ♔

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ferale Vis post
    Hei, Ja kan virke som klosser henger på skiven. Skal sjekke klosser/caliper senere idag. Ja dro til med momentnøkkel når byttet hjullager. Skal også sjekke bremseslange.
    Hvor mye moment isåfall?
    Er vel 2 koniske lagre mot hverandre på disse,slik at det er veldig lite som skal til for at det er stramt nok.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Da fikk jeg sett på dette igår. Tok av hjulet og så at bremseskivene tok borti og hjulet gikk veldig tregt rundt. Se rut som det er rust/skit/dritt som gjør at de henger. Fikk ikke demontert caliper og rengjort da jeg ikke hadde rett sekskantnøekkl/unbrako som passet.
    Noen som vet hvilken størrelse dette er. Hadde bare 7mm. Er det 10mm ?? Fikk rengjort litt med, og sprayet på CRC 5-56 litt, men kom ikke skikkelig til. Fikk også banket litt på med gummihammer forsiktig på caliper og da løsnet de. Så når henger de ikke mer, men ønsker å få tatt av og rengjort og smørt skikkelig.
    Så satser på å få kjøpt en rett nøkkel og ta av calipper og rengjøre, men trneger å vite hvilken størrelse på nøkkel, som passer til å løsne caliper ?? Noen som vet dette eksakt ??

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke men det billigste er vel kanskje å kjøpe et sett kontra i "løsvekt". Husk å smøre opp gliderne.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Ja tenke rå kjøpe sett, men er det torx 40 som blir brukt eller unbrako? Jepp skal smøre opp gliderne, og pusse av rust...

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Ringte Volvo i Bergen, og de sa at enten er det unbrako 7mm eller T40 torx som brukes for å løsne caliper framme. Så da løpe rjeg og kjøper en av hver.... så får jeg krysse fingrene at jeg har fått rett informasjon ifra Volvo verkstedet i Bergen.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Husk å ikke bruke vanlig smørefett på gummi i bremsedeler. Det får gummien til å svelle. Bruk bremsesylinderfett eller silikonfett.
    2007 V50 1,6D

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Varm felg fører side framme - Volvo S40

    OPPDATERING:
    Da har jeg fått tatt og fått rengjort begge frambremsene. Tatt av hjulene, løsnet bremcalippere, feste til bremsecaliper og bremsklosser. Rengjort feste til bremsecalipper og selve festene på klossen, slik at de glir nå fritt, som nytt. Også rengjort calippere. Har ikke hatt noe fett på da jeg ikke hadde rett bremsesylinderfett eller silikonfett.

    Når det gjelder nøkkel til å løsne calipper så var det 7mm unbrako nøkkel, som var rett. Fikk dette opp med å bruke kune en vanlig 7mm inbrako nøkke, uten noen for form forlengelse.
    Så når går faktisk bilen rett frem, og den vibrer ikke ved nedbremsing lenger, slik den har gjort før.
    Fikk også rengjort disse metall beskytteledekslene på innsiden, av bremseskivene, og disse kunne godt ha vært byttet, men de var litt dyr synest jeg. Så det får nok vente.
    Men fikk rengjort de, og de ble bra nok.

    Så igjen takk for god info. Nå er det EU-kontroll på tirsdag, så får jeg se hvor mye de finner galt da....
    Sist endret av ferale; 11/10/18 kl 17:22

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Tenker å kjøpe nye bremsecalipper foran på sjåførside. Noen med tips til et godt merke, evt hva merke som er original merke ifra Volvo. Bør det byttes begge calipere fremme, eller holder det kun med den siden som henger.
    Bør klosser byttes i samme slengen, selv om de ikke er utslitt, eller betyr ikke det noe. Kan ikke se noen synlige skader på skiven, eller sprekker. Skive og klosser ble byttet for ca 4 år siden.

    Noen med link til anbefalt caliper merke ???


    Takker for svar...
    Sist endret av ferale; 11/10/18 kl 17:28

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    På min 06-modell er det ATE kalippere. Mekonomen, Meca etc har såkalte orgiginale deler. Bildeler.no har også stort sett bra deler. I det siste så har jeg handlet premium-deler hos Eurodeler.no veldig fornøyd med dette.
    Alternativet er å overhale de gamle, om du har litt mekkekunskaper.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Volvo S40 2009 2.0D - Varm felg fører side framme

    Ja har handlet en del hos Eurodel.no før. Sliter litt med at bremsene henger fremme på sjåfør siden. Har demontert calipperne en gang tidligere, og de var dte mye skit/drit inne i kammeret som skal presse bremseklossen ut og inn. Antar det den ikke glir lett der. SÅ må nok bytte. Usikker på om det er sleng i skrivene også, da rattet ristet når bremsene hang før jeg rengjorde de. Nå føles jeg at det ikke rister, men kjenner at felgen blir varm etter en del kjøring,så natar det henger litt enda.
    Kan selv bytte skive også, i samme slengen, men spørsmålet er om det er nødvendig å bytte begge sider ?

    Sett litt på denne delen:

    https://www.eurodel.no/bremsecaliper-trw-bhx394e

    Er venstre side når en ser innenfra eller utenfra på bilen ???
    Sist endret av ferale; 15/10/18 kl 10:46

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Side er ment som i fartsretningen, dvs førerside er venstre side.
    Kan jo høre med han her https://www.finn.no/131091615. Står ihvertfall at den er ny.
    At stempelet er noe tregt kan fikses ved å forsiktig løfte vekk ytre delen av mansjetten uten å fjerne mansjetten inne ved kalipperen når stempelet er nesten ute og smøre på litt rubbergrease lengst inne på stempelet. Sett tilbake mansjetten og press stempelet ut og inn noen ganger. Kan hjelpe dette om det ikke er rust på stempelet. Har du liten erfaring med slikt, bytt kalipper til en ny.
    Man kan bytte på en side om delene er ganske nye men skivene bør byttes som par om det er slitasjeforskjell, det gjelder også klosser.
    Ikke noe fasitsvar men det er mine erfaringer.
    Sjekk også de fremre og bakre foringene på bærearmene foran. Er det slakk i disse blir det ofte litt risting i rattet (hvilket det er på min V50).
    Sist endret av Bromm; 15/10/18 kl 13:35

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    takk for svar. jeg kommer nok til kjøpe ny calipper fremme. Får tenke på om å bytte skiver. ikke mange lappene en skive koster på eurodel. Men byttet de for noen år siden, så godt mulig det holder å bytte på ene side. kan evt sjekke begge grundig. klosser ble også byttet for noen år siden, og så langt jeg kan se ser da ok ut. usikker på hvor ofte klosser bør bytte, eller byttes de bare når de er helt utslitt.

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Klossene sin levetid kommer an på flere ting som fks kjørestil, terrenget du bor ved (bratt terreng gir mer bremsing), automatbiler sliter normalt bremsene mer. Jeg bytter senest når det er ca tre mm igjen men sjekk både indre og ytre da de ofte slites ujamt.
    Skivene sin tykkelse har et mål for nye skiver og et minimumsmål. Hva som er minimum vet Volvoverkstedet. Skiver slites som regel ganske jamnt så bytter alltid begge på samme aksel.

Lignende tråder

  1. vått gulv fører side forran volvo 945
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 10/07/13, 17:40
  2. volvo 945 lener seg mot fører side
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 16/09/12, 21:05
  3. GIR BORT 1 stk felg! 16" Volvo felg...
    By Svirre in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 20/02/12, 21:28
  4. Bremserør fører side foran røk, Tips?
    By bingslien in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 11/02/12, 10:19
  5. fører og passasjersete til volvo 240?
    By Turbothomas in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/11/10, 22:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •