Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Renset EGR og innsug på D5, motor starter ikke:(

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard Renset EGR og innsug på D5, motor starter ikke:(

    Hei!

    Brukte helga på å ta fra hverandre innsug og hele EGR-systemet på min 07 D5. Var vanvittige mengder karbon inni der, så var jammen ikke for tidlig!

    Fikk satt sammen alt nå i kveld, men: den vil ikke starte! Mer spesifikt: starteren slår inn, men den vil liksom ikke gå rundt - kommer bare en hvine-lyd.

    Har prøvd å rotere motoren for hånd med fastnøkkel nede på veiva, og den går fint rundt..

    Så at det lakk litt diesel ved den første sylinderen, så det må jeg titte nøyere på i morra, men skulle ikke tro det var nok til at den ikke skal starte..?

    Har kjørt alle adoption-rutinene for virvlespjeld, throttle body osv - uten feil.

    Vennligst HJELP!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Update: Er åpenbart nOOb på diesel-dyser: byttet ikke kobber-pakningene i bunn av dysene - det burde jeg gjort! Ser at det er litt vått rundt et par av dem, så har kjøpt nye ringer. Tviler på at det har noe med start/kinne-vanskene å gjøre dog..:/

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Gjort samme jobben selv (inkl. bytte av virvelspjeld) og slet med å få start på bilen. Det tar laaang tid før man har diesel tilbake i dystemet igjen og lufta er ute, så med tålmodighet kommer man i mål til slutt. Men jeg er usikker på om du mener at starteren drar motoren rundt i det hele tatt?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar

    Jo - starteren drar rundt motoren - var bare jeg som sleit med å være to steder på en gang! Fikk min bedre halvdel til å vri om nøkkelen, mens jeg studerte drivhjulet på veiva - det gikk rundt var nok bare den litt «uvante» lyden av starteren og null tenning som skremte vettet av meg. Var redd jeg hadde drept motoren..

    Jeg tok ut dysene igjen i dag, og skiftet pakninger. Renset skikkelig nedi blokka også - modifiserte en støvsuger, ved å tape fast en stump av en hageslange (passer perfekt nedi der), for å få bort løst smuss og gammelt koks rundt kobberpakningen. Ser veldig tett og fint ut nå!

    Har latt den gå på starteren lenge i flere omganger, men det skjer ingenting foreløpig.. det er noen «utslag» på turtelleren hele tiden, akkurat som den starter, men dør igjen med en gang. Er nok som du sier: LUFT.

    Tok av returslangen fra dyse 5, for å sjekke om det kom diesel i den, og det gjorde det...

    Jeg er ingen racer i
    VIDA
    , men har tittet gjennom hele prosedyren for skifte av dyser, og ingen steder står det noe om at motoren kan være vanskelig å starte - eller om det er noen «smartere» prosedyre enn å la bilen slite på startmotoren i en evighet..?

    Er så innmari redd for å ødeleggge noe, så feiger kanskje for tidlig ut?

  5. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd dette flere ganger, blir ekstremt tungstarta etter å ha hatt oppe systemet. Har du manuell så kan det lønne seg å taue den igang så får du mer turtall på motor og sliter ikke ut startern.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk Christian! Det ga meg litt mer ro i sjela..

    Har manuell, men trodde ikke man kunne slepe igang en diesel? Er det noe spesielt man bør tenke på / sjekke først, eller er det bare å dumpe clutchen i andregiret slik som på en bensinbil?

    (Bor på toppen av en bratt bakke, så må være litt forsiktig..)

  7. #7
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Noen ganger så må man, har gjort dette selv med hell.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  8. Takk kristolz takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Vel - jeg trenger ikke teste, for i dag tidlig STARTET DEN litt ufrivillig, men etter litt host og hark kom den til live! Takk for all hjelp

  10. Takk FroBe takket for denne posten
  11. #9
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Etter ei slik runde må du slå på tenning, høre trykket bygger seg opp, og repeter til du hører at du har rette lyden, om så batteriet går tomt på vegen.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Du mener å høre etter den elektriske pumpa som starter, og slår seg av etter typ 10 sekunder? Ja gjorde det flere ganger, og hver gang hørte jeg noe som hørtes ut som luftbobler i tanken.

    Batteri var ikke et case - kjøpte nytt, pluss hadde ladet opp det gamle, og hadde Cetek-laderen plugget i baki hjalp nok at batteriet var fulladet i dag morges - starteren gikk hvertfall mye fortere rundt

  13. #11
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kristolz Vis post
    Du mener å høre etter den elektriske pumpa som starter, og slår seg av etter typ 10 sekunder? Ja gjorde det flere ganger, og hver gang hørte jeg noe som hørtes ut som luftbobler i tanken.

    Batteri var ikke et case - kjøpte nytt, pluss hadde ladet opp det gamle, og hadde Cetek-laderen plugget i baki hjalp nok at batteriet var fulladet i dag morges - starteren gikk hvertfall mye fortere rundt
    Ja, og ta det til du slutter å høyre den lufta, trur eg gjorde det minste 10-20 gangar før det var normal lyd.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  14. #12
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Om du har hatt opp virvelspjeldet og rensa kanalane der, så er det stor sannsynlegheit for at der har falt sot ned til ventilane.
    Sotet gjer at ventilen ikkje stenger skikkelig, og du vil mangle kompressjon.

    Da er det å få turtall på motoren som hjelper.
    Enten med startgass (bremserens funker fint) eller å slepe den på gir.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  15. Takk FroBe, kristolz takket for denne posten
  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Om du har hatt opp virvelspjeldet og rensa kanalane der, så er det stor sannsynlegheit for at der har falt sot ned til ventilane.
    Sotet gjer at ventilen ikkje stenger skikkelig, og du vil mangle kompressjon.

    Da er det å få turtall på motoren som hjelper.
    Enten med startgass (bremserens funker fint) eller å slepe den på gir.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Takk - det kan godt hende

    Som tidligere nevnt modifiserte jeg en bygg-støvsuger jeg har, med en liten bit av hageslange, for å suge ut versteparten av kokset, slik at det ikke skulle falle ned i ventiler og stempler:



    https://www.jottacloud.com/s/1286bdf...1c291887bfc1b7

    Hadde en lengre kjøretur i går, der jeg sjeldent var ute av tredjegiret. Hadde kjørt inn litt QMI Turborens i innsuget etter LMM-en, så røykskya stod bak bilen de første pådragene! Monitorerte Differential Pressure i partikkelfilteret med
    VIDA
    , for å anslå hvor mye sot som hadde samlet seg i filteret. Det var ganske lite trykkforskjell når jeg startet bilen, men det ble fort mye mer etter en stund, så tipper at mye av eventuelt løst karbon har flydd inn i filteret. Etter litt pensjonistkjøring på høyt turtall i 80, ble det noenlunde normalt igjen


    En annen ting jeg stusser litt over: Fylte opp AC-anlegget på nytt, med sporstoff, tetting og gass. Nå funker AC-en helt fint igjen, men merker veldig godt på motoren når kompressoren slår inn. Det kommer et lite "nykk" hver gang den slår inn, og et tilsvarend et når den skrur seg av. Tipper at gass-mengden ikkke er helt tipp topp, og at det medfører litt hyppigere inn/utkobling enn strengt tatt nødvendig, men selve nykkingen er litt snål.. har ikke merket det så mye på andre biler jeg har/har hatt. Er jeg bare for overfølsom..?

Lignende tråder

  1. Xc70 starter ikke kald motor
    By geirfrod in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 12/01/17, 17:15
  2. Hjelp, motor starter ikke.
    By evolve in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/02/13, 13:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •