Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Isolasjon innerskjerm gjennomvåt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    O-town
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard Isolasjon innerskjerm gjennomvåt

    Hei,

    Ved vårens hjulskift så skrudde jeg av innerskjermen på min 2015 xc70 for å vaske bak skjermen.
    Bak mot førerdøra ligger det en skumpute delenr (30796901) https://goo.gl/images/kGoJue
    Og denne var gjennomvåt. Vrei sikkert ut 1dl vann.

    Fatterns xc60 fra 2010 har rustblemmer på innsiden av skjermen og har søknad om garantirep på det nå. Der ble det fortalt at disse skumputene var årsaken til problemet.
    Er det noen her inne som kjenner til dette? Er det sånn på alle biler? Noen forslag på hva man kan gjøre for å hindre at disse blir gjennomvåte og skaper rustfeller?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg har på alle biler jeg har funnet slike skumputer bare fjernet de. Har sett flere biler hvor disse har holdt på fukt og ført til rustskader så skjønner ikke hva de tenker med som bruker de. Vis du vil/må bruke de så er kanskje løsningen og tørke de helt opp og dekke til med plast så fuktighet ikke kommer til som eks og stappe de i en brødpose eller lynlåspose før du setter de tilbake.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    O-town
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Merker du noe forskjell i støynivå når du har tatt de av?
    Må vel være derfor de er der?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke merket noe forskjell i støynivå på de bilene hvor jeg har fjernet de. Men jeg har aldri fjernet de på disse bilene så kan ikke si noe om det. Jeg er veldig usikker på hva disse er til tenker at de kan ikke ha noe nytte som lyddempings matriale men jeg kan ta feil.

  5. #5

    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Sted
    Ulvik i Hardanger
    VCCN medlemsnummer
    1156
    Innlegg
    36
    Antall takk

  6. Takk SagaPer takket for denne posten
  7. #6
    Firsttime sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2016
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1700
    Innlegg
    69
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Jeg kjøpte en 2014 D5 R-Design i fjor. En bil med litt om men alle service hos forhandler og pen innvendig. Var litt steinsprut/sår her og der samt hjulbuer. Ble enig om pris og lakk av støtfanger foran. Alt gjort bra og såre fornøyd.
    Rett før nyåret skulle jeg i gang å få utbedret disse skjermbuer og et sår i ei dørplate. Blir ble strippet og lakkverksted skulle sandblåse hvo på de avdekket betydelige rustskader, bl annet pga disse våte putene.
    Forhandler avslo (ingen bombe) et hvert ansvar da bilen hadde gått over 120oookm og garanti var gått ut. Men påberopte at dette var skjulte mangler og feil... Gikk videre med saken og fikk til etter hvert en splitt til min fordel.... Med tanke på at takst/kostnader for tilleggsutbedring var langt over hva jeg hadde satt av til utbedring, så valgte jeg åjeg å gå før løsningen. Fikk jo utbedret det som bare ville bli verre uten å bli sandblåse og lakkert opp. Jeg skulle jo uansett foreta meg noe på alle hjulbuer...
    Men at dette er noe som er kjent, til, det er jeg rimelig sikker på....
    Blitt noen biler ja....
    Amazon 63 mod
    144 - 68 mod
    Fiat 124 TC - mod??
    245 DL- 77 mod
    244 DL - 78 mod
    360 Sting - 86 mod
    360 GL - 87 mod
    360 GL - 89 mod
    245 GL - 83 mod
    245 DL - 81 mod
    244 DL - 84 mod
    740 GL - 86 mod
    Renault laguna stv - 96 mod
    XC70 - 99 mod
    XC70 - 2005 mod
    XC60 163 Hk- 2011 mod
    XC60 215 Hk- 2013 mod
    V70 AWD 181 Hk- 2014 mod
    V60 PlugIn Hybrid 2016 mod
    940 stv Chippet 170 HK- eneiers bil - 98 mod

    V90 - 2017 mod
    XC60 R-Design D5 215Hk 2014 mod

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    På min kan man se disse putene hvis man åpner førerdøren og ser ned mot hjulbuen. Mine er tørre fra den siden iaf. Har planer på å åpne og se hvordan de ser ut fra hjul-siden. Men lurer på om kjøkkenplast kan vare bra, fordi jeg vil få så slet yte som mulig tenker jeg, en brødpåse vil garantert få en del vekk og annet der det kan lagres vann?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som har kommet opp med en smart måte å dekke for dette hullet? Det er jo ett hull rett ned der løv og annet kan falle selvom panseret er lukket. Kan man ikke bare sette igjenn hullet med en svamp i en plastpose, bare helt oppe.....kan det bli noen annen oversvemmelse som jeg ikke tenker over da? Tenker att man da kan bare fjerne den svampen å skake isteden for å må av med hjul, innerskjerm, pute osv.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nå renset begge mine. Begge puter vad klissvåte lengst ned så jeg drog av den svarte plasten lengst ned og skviste ut 3dl vann og la de tørke i solen, så plastet jeg dem inn igjenn og satte tilbake. Men før jeg satte tilbake så renset jeg og vasket, jeg fikk ut sirke en stor hauv med dritt per side.

    Jeg har nå hatt vaskesvamper inn i plastikkposer og tettet begge sider. I tillegg har jeg lagt silikon på den dumme lange slissen der det fastner dritt.

    Jeg må ta bilen til vaskehall og simulere regn for å se hva som skjer nå, lurer på om den er designet for att regn skal falle ned på putene, skjønner ikke helt hvor det skal ta veien ellers, men det er jo ikke en bra deisgn. Hvis disse slissene er til for vann så virker jo ikke de uansett da de blir stappfulle med løv og annet de og.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  11. #10
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Griffin Vis post
    Er det noen som har kommet opp med en smart måte å dekke for dette hullet? Det er jo ett hull rett ned der løv og annet kan falle selvom panseret er lukket. Kan man ikke bare sette igjenn hullet med en svamp i en plastpose, bare helt oppe.....kan det bli noen annen oversvemmelse som jeg ikke tenker over da? Tenker att man da kan bare fjerne den svampen å skake isteden for å må av med hjul, innerskjerm, pute osv.
    Finnes en annen pute som kan monteres der. Den fåes i forbindelse med feil på dieselvarmer på xc60. Skal hindre løv o.l. å falle ned i mellom som tetter innsugslangen til varmeren.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jo jeg vet det, men det vil uansett samles løv og annet som råtner over puten i sprekene.

    Ska se om jeg husker å ta en bilde av hva jeg gjort.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    En sånn håndkost med skope - jeg hade en overfull slik på hver side med dritt.

    Så jeg har gjort slik:




    Og i disse slissene var det fullt av dritt og flere av dem var helt igjennstappa, speciellt ille var det på den side der de har "utbedret" med extra pute.

    Antimugg silicon:
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

Lignende tråder

  1. Bagasjerom Isolasjon?
    By Haug in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/06/14, 13:44
  2. Isolasjon\asfaltplater på dørk?
    By JonasS in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 2
    Siste post: 15/09/11, 21:52
  3. Få av innerskjerm bak | 854
    By Erik 850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 22/08/11, 22:12
  4. Gjennomvåt 89" 745!
    By Espen Hveding Nordgård in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 03/11/10, 21:13
  5. Innerskjerm subb
    By GeTReibeAktienGesellschaf in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 17/10/10, 23:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •