Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: V70 2.0t '00 - Klakkelyd

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2015
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard V70 2.0t '00 - Klakkelyd

    Hei.

    Jeg vet at det er på tide å bytte dempere i og med at når jeg kjører litt hurtig over høye fartsdempere, så bunner jeg omtrent støtdemper'n når jeg har kommet over. Men tror dere at støtdemperen som kan gi den lyden av at noe "slår" i bilen? Selv ved små sprekker i asfalten hører jeg den lyden ved lav fart. Jeg kjenner ingenting ellers i bilen (annet enn at det gynger litt etter fartdumper og andre ujevnheter.

    Også har jeg en sprukket
    ABS
    -ring på venstre forhjul, som da fører at jeg innimellom kjenner at
    ABS
    'en aktiveres litt. Samt at
    ABS
    -lampa tennes ved krappe høyresvinger og slukkes etterhvert. Noen som vet pris på verksted for å bytte den ringen? Har ingen mulighet til å bytte den selv.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Mest sannsynlig krengningshemmerstag (-ene).
    Men omtrentlig alt i forstillingen kan gi lignende ulyder.

    Om du skal ha bilen i lengre tid fremover vil jeg anbefale deg å få byttet komplette fjærbein inkl opphengskulene, og eventuelt bærearmer om foringene der er like dårlige som de bruker å være...

    Spesielt siden du ikke skrur selv, eller ikke har noen som kan hjelpe deg med det privat, så er det viktig å få utnyttet verkstedets timepris så godt som mulig...
    Det tar en del lengre tid å bytte bare dempere, enn komplette fjærbein, og som regel blir de øvre delene på fjærbeinet utslitt samtidig med støtdemperen, og fjæra er godt rustet, klar til å knekke...
    Og pga timepris tror jeg det også lønner seg for deg å bytte komplette bærearmer istedenfor bare foringene)

    ABS
    -ringen(e) tar man samtidig med fjærbeinsbytte, tar ikke mange minuttene ekstra da.

    Pris på jobben må du nok sjekke med de verkstedene du har i nærheten

  3. Takk Maxima takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2015
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Ok, så det kan faktisk være mye. Jeg får se om jeg kanskje kan få tak i noen som kan hjelpe meg med dette. Har fått et mulig tips forhåpentligvis, så får vi gå løs med kubein og sjekke alt mulig. Må gjøre det billigst mulig siden jeg ikke har jobb for øyeblikket. Så safen er tom for å si det mildt...hehe. Må bare få den godkjent til sommeren liksom.

    Når det gjelder
    ABS
    -ringen regner jeg med at cruisekontrollen blir stabil også, når ringen er byttet. Når jeg kjører, deaktiveres cruice innimellom...selv om lampa er tent.

    Men takk for at du gadd å svare, jiha1968.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    ABS
    -ringen fikser nok cruisekontrollen ja, den kobler ut pga bilen tror den mister grepet...

    I tillegg til å sjekke de misstenkte krengningshemmerstagene m.m under bilen, så skru av øverste mutter på toppen av støtdemperen, ta bort skiven, og sjekk at "kryssmutteren" rett under ikke er løs.
    Se etter sprekker rundt stålforingen i senter av øvre fjærtallerken samtidig med at du sjekker mutteren, det gir en liten pekepinn på tilstanden. For å sjekke fjærbeinslagrene, sett en fastnøkkel på øvre fjærbeinsmutter og se om nøkkelen beveger seg jevnt når du dreier rattet fra ende til ende. (start motoren)

    NB: "muttersjekk" gjøres med fjærbeinet på plass i bilen og bilen på bakken med full vekt på hjulene! Det samme gjelder ved sjekk av opphengskulene, bilen må stå på hjulene for å finne eventuell slakke.

    Bærearmsforingene er veldig lett å se om de er ok eller ikke, når bilen er heist opp. (lett å se om de har revnet da)

    Ønsker deg lykke til med både feil- og jobb- søking..!

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2015
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Printer ut dette og tar det med til en som eventuellt kan hjelpe meg. Jeg innbiller meg at det ikke kan være så mye galt i og med at bilen bare har gått 700 mil siden jeg viste den på EU-kontroll sist, og da gikk den mellom uten en eneste anmerkning. Og han på verkstedet der er nøye. Så jeg får bare håpe.

    Takk for det, jiha1968.

Lignende tråder

  1. klakkelyd i hjullager på 1031 aksel
    By visløff in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 29/11/14, 09:56
  2. Klakkelyd i understell..
    By PerStianLarsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 06/07/13, 15:13
  3. Klakkelyd ved svinging.
    By fosse in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 12
    Siste post: 19/07/12, 22:58
  4. Klakkelyd fra forstillingen
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/04/11, 21:30
  5. klakkelyd i fk?
    By abarth racing in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 11/09/10, 11:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •