Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: El.seter/ryggesensor mm til Volvo V70 D5 2005

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard El.seter/ryggesensor mm til Volvo V70 D5 2005

    Hei gode volvofolk...
    Jeg har endelig investert i nyere bil, og for første gang "ny type", etter å ha hatt 144, 245, 245 og fremdeles har 93-modellen, også 245...

    Volvo V70 D5 2005-modell ble doningen, men den har lite utstyr av det man kan kalle "ekstra" på en del, normalt på andre...

    Jeg kan lite eller helst ingenting om typen bil foreløpig, så jeg lurer på om det finnes "plug & play"-typen ting på denne også, som det gjør på 245 93-mod., der det vel ligger klart for det meste av ekstrautstyr mer eller mindre... eller er enkelt å koble iallfall...

    Jeg tenker på alt fra elektriske seter (manuelle pr. nå) til navigasjon i de framre deler av bilen, til ryggesensor bak... siden plastfangeren ble ødelagt for ikke lenge siden av en som rygget inn i kroken som bøyde seg og ødela plasten på midten der... (før jeg kjøpte bilen) Men den som står på nå er ikke med ryggesensorer, men kan man enkelt bytte ut osv...? Er det bare å koble til, liksom?

    Er det andre små- eller "større" ting som finnes til bilmodellen, tro? Flott om noen tok seg tid til en bitteliten inforunde/hjelp til en ukyndig og helt fersk V70-eier... På forhånd takk for råd, tips og vink.

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Mye utstyr er plug & play med hensyn på ledninger, men ikke med hensyn på datastyring.
    V70 har nesten ingen gammeldags kabling, modulene får strøm og en eller to ledere for
    LIN
    /
    CAN
    -buss. Selv lysbrytermodulen nede til venstre har bare tre tynne ledere.

    Komplette koblingsdiagram for den nye bilen din finner du her:
    http://www.volvowiringdiagrams.com/?...ing%20Diagrams

    Monteringsinstruksjoner med tekst og bilder for alt ekstrautsyr som kan monteres i bilen din finner du her:
    https://accessories.volvocars.com/no...2005/D5?query=
    Står det angitt at du må laste inn software i disse instruksjonene så må du til et Volvo-verksted og betale dem for at de skal laste ned dette fra Volvo sine servere og installere i bilen din.

    Motorstyring i elektriske seter vil antagelig virke etter tilkobling av strøm, men minnefunksjon vil ikke virke uten kjøp av software. Det er et skille før og etter facelift (2004/2005) på elektrisk (og muligens mekanisk) på setene.

    Montering av Volvo navigasjon/
    RTI
    er bortkastede tid og penger. Jeg fikk tak i nyere kart fra 2015 til mitt originale, men kommer neppe til å bruke det mye likevel. Har istedenfor fastmontert en Garmin
    GPS
    for daglig bruk.

    Jeg vet ikke hva delene for original ryggesensor (30728293) koster eller hvor mye Volvo skal ha for innlasting av software, men gjetter på rundt 4-5 tusenlapper totalt.
    Selv har jeg montert uoriginale parkeringssensorer på de to eldste bilene. Det koster et par hundrelapper på eBay, og man kan få display som viser avstand i tillegg til pipelyd.

    l_119715194.jpg


    CFE er en kjekk datamodul for å få flere funksjoner i disse gamle modellene:
    https://vparts.se/no/funktionsaddera...0-xc90-05.html
    Sist endret av FroBe; 23/04/18 kl 18:58 Begrunnelse: lagt til litt mer info
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. Takk Swede takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Hjertelig takk for hjelp, tips og forklaringer!

    Jo, jeg er klar over at jeg nå har gått over i dataalderen på bilsiden også, så om noe skal skiftes i bilen, må kanskje bilen inn for "installering" også...

    Jeg spurte om navigasjon mest for "moro skyld", siden jeg ser mange faktisk har slike ting og det ikke var i denne... En har jo telefon(er), så navigasjon de få gangene en trenger det, skulle og burde gå greit... alternativt montere en egen sak fra Elkjøp eller andre utsalg, ja...

    Skal se litt på listene du har lagt ved her... Nokså nytt territorium som sagt, så...

    Noe ekstrautstyr hadde vært greit, som ryggesensorer og slike ting, spesielt siden det må skiftes det bak der likevel, men om det koster skjorta å få det til får en vurdere det... Men en kan kanskje likevel legge opp til det også se hva som skjer og en får tid og råd til osv...

Lignende tråder

  1. Bytte seter til elektrisk fra 2005 til en 2004
    By jan.birger.lie in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 05/09/17, 13:20
  2. V70 2005 - Ryggesensor piper litt for sent
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 14/01/16, 23:47
  3. Volvo s40 seter i 740
    By Baum91 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 16/08/14, 22:05
  4. bygge om fra varebil 2 seter til 5 seter??
    By gatebilboy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 30/11/11, 14:37
  5. Seter i volvo xc70 2005
    By RaagmeXC70 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 05/07/10, 17:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •