Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Forhjulslager for V70/2004

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Forhjulslager for V70/2004

    Har nylig byttet forhjulslager, var litt i tvil om jeg skulle gå for Biltema, litt i underkant av 1000 kr, men faktisk med alle skruene for innfesting ( 5 stk tilsammen da inkludert den skruen som skrus inn drivakselen utenfra ). Bilextra kunne selge for kr 2100, Skruvat for ca 1200 - 1500 kr alt etter hvilket fabrikat som man valgte. Volvo skulle ha litt over 3000, men med litt rabatt var jeg nede i 2900. Valgte likevel et fra Biltema, om det er så klokt får tiden vise.

    Det jeg nok kan ha gjort feil, er at jeg har brukt for mye moment på den senterskruen som skrus i drivakelen. Hviken betydelse har det, eller påvirker dette " lagerspenningen "? Har vært og kjørt en tur på ca 20 mil nå, og hører betraktelig mere lagerstøy ( fra den siden jeg byttet ) enn det var fra orginallageret når dette var i orden. Likevel så klarer jeg ikke å kjenne noen temperaturforskjell fra venstre til høyre siden når jeg kjenner på bremseskivene, og det kunne jeg før jeg byttet lager.

    Kan det rett og slett være slik av lagrene som Biltema selger ikke er så stillegående som de Volvo selger, hva med de andre leverandørene?

    Andres erfaringer er flott å høre!

    Begynner å lure på om det er drivakselen som begynner å gi seg.
    Sist endret av Monsen; 22/04/18 kl 09:48

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Nå er jeg fristet til å si at du kan ikke vente bedre fra Biltema. Bildeler kjøper du et annet sted.
    Kan nevne i fleng det jeg har prøvd derfra som ikke holder:
    Kallippere rustet fast etter 1 vinter. Null gummi igjen rundt stemplene.
    Støtdempere på en golf vi hadde holdt akkurat 6 mnd. Hjullagre likeså.... (Skulle bare ha golfen gjennom EU to år til).

    Så at lagrene til din bil er kaputt allerede forundrer meg ikke. Bare søppel på Biltema.
    Noen har dog vært heldig..... sikkert bare en glipp fra Biltema.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  3. #3
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Nå lager ikke Biltema lager sjæl så vidt jeg veit, ei heller olje. Dog burde man lese nøye på spesifikasjoner. Jeg brukte hjullager på V70en min fra Biltema uten noe som helst problem. For den prisen bytter jeg heller ett par tre ganger da det er svært smidig og bytte lager.

  4. #4
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde også Biltema hjullager foran på min, det gikk lydløst og smud sålenge jeg hadde bilen. Går enda såvidt jeg vet.
    Den bolten knekker lenge før momentet blir noe problem så jeg tror nok det er noe annet/noe mer som er feil med bilen din.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Bruk ikke feltemas lager, om du ikke vill ha problemer.
    Du kan bestille komplette lager här til en rimelig pris.https://www.autodoc.co.no/reservedel...403-2-4-d5-awd
    Sedan skall du bruke XC 90 bultar og så att du att eliminerar klonk i förstillingen.

    Trenger du feedback så bare send PM

  6. #6

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar til Dere alle. Flott veiledning.

    Må i tillegg fortelle at de fire infestingsboltene som satt der ( muligens orginale da jeg har hatt bilen fra 120.000 km, og nå står den på 306.000 km ) var av kvalitet 8.8, mens de som fugte Biltema lageret hadde 10.9 i kvalitet. Så slik sett burde man kanskje ikke være redd for at det er skruene som ikke holder.
    Sist endret av Monsen; 22/04/18 kl 09:43

  7. #7

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swede Vis post
    Hei,
    Bruk ikke feltemas lager, om du ikke vill ha problemer.
    Du kan bestille komplette lager här til en rimelig pris.https://www.autodoc.co.no/reservedel...403-2-4-d5-awd
    Sedan skall du bruke XC 90 bultar og så att du att eliminerar klonk i förstillingen.

    Trenger du feedback så bare send PM
    Utrolig billig hos Autodoc, langt billigere enn hos noen av de andre leverandørene. Hadde nok gått for SKF om jeg skulle kjøpt lager derfra.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Biltema har haft stora problemer med framhjulslager tidigare,
    Jag hade ikke tagit sjansen og monterat det på min bil.
    Kjör en reklamasjon eventuellt garanti, og bytt til ett brandname , då skulle jag gå för SKF då får du lager som
    håller i bra kvalitet. Biltema har no name lager made in China

    Läs posten under,

    Två gånger med ca 300mils mellanrum har ett framhjulslager
    inköpt på Biltema gått helt av. Båda gångerna separerade hjulet från axeln och
    satt fast endast i centrumbulten som skruvat upp sig och i bromsoket
    med skivan.

    https://www.jagrullar.se/forum/viewt...p?f=19&t=22783

    Om du registrerar dig på Autodoc, så kjör dom kampanjer ibland med ned mot 20% i avslag.
    Och bestiller du deler til lite över 2000:- så sender dom fraktfritt från Tyskland.
    Jag har meget bra erfaring med dem , dessutom spar du "ALOT OF DOLLARS"

  9. #9

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hej Swede
    Jag har användt Autodoc tidigare, men efter en massa krångel med en fel tannstagstyring la jag av. Provade även att beställa deler til en Land Rover, och det resulterade med att det blev en salig röra med delnummer som inte jag eller dom kunde gå god för. Värkar som att det sitter en massa tanter som inte vet hva dom gör.

    Att vissa delar är billiga det är säkert.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Ja att en del tanter sitter og tar imot bestillinger det är ungefär på samma nivå som på Volvo YOUR LOCAL STEALER.
    Men som tidigare nämnts har jag beställt en hel del fra Autodoc, og jag har aldrig haft några problem med felleveranser etc.
    Du söker på registreringsnummer på bilen, så ska det nog gå bra.
    Och har du monterat lager fram från Biltema No Name Brand Made In China, så hade jag bytt lagret fram ASAP.

  11. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Legger inn en stemme til for Biltema. Ikke hatt problemer med hverken hjullager eller bremseskiver fra Biltema, som med mye annet har det nok med montering å gjøre.

    Verdt å nevne er Brembo-skivene jeg kjøpte fra Autodoc og monterte i mai i fjor, altså ett år siden. De ble byttet for tre uker siden, med voldsomt kast i, etter knappe 20k km på seg.

    De fleste av billigkjedene opererer nok med B-sortering fra kjente produsenter - deler som oppfyller krav fra kjedene, men som ikke går gjennom førstesortering og kan selges under merkenavnet hos mer eksklusive forhandlere.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2011
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Har du i det hele tatt montert det rett.....?

    Sent from my SM-G955F using Tapatalk

  13. #13

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Har brukt flere lager fra Biltema på drosje uten problem.

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hjullageret fra Biltema holdt 25k hos meg, så det er ikke det beste etter hva jeg leser om. Du kan selfølgelig være heldig å komme over et som er veldig bra, men leser veldig ofte at folk rekker å kjøre 20-40 000km på det.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rob1 Vis post
    Har du i det hele tatt montert det rett.....?

    Sent from my SM-G955F using Tapatalk
    Er ikke mulig å fjort det gæli, har skrudd bil over 40 år for egen del, så jeg tror nok at det er riktig.

  16. #16
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det er faktisk mulig, jo. Sier ikke at du har gjort det feil, men spesielt anleggflata mellom spindel og hjullager bør være helt rein og fri for ujevnheter.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  17. #17

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Tja, alt er mulig

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det er faktisk mulig, jo. Sier ikke at du har gjort det feil, men spesielt anleggflata mellom spindel og hjullager bør være helt rein og fri for ujevnheter.
    At du kan ha rett, ja alt er mulig i denne sammenhengen, og det er jaggu fort å overse noe. Derfor kan jeg ikke fordra å skru bil under tidspress. Hadde aldri egnet meg som bilmekaniker, hvor alt går etter klokka.

    " men spesielt anleggsflata mellom spindel og hjullager .....". jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men det har kanskje noe med husken å gjøre. Siden dette er et lager som sitter presset på spindelen så ser jeg ikke at jeg kan ha gjort feil der. Flaten / anleggsflaten på drivakselen gikk jeg over med " n...kuse " så den burde ha blitt ren. Det som uroet meg litt mer var at jeg så at selve aluhubben hvor det hele er festet til var korrodert en del. Kunne vært fristet til å få tak i en som var bedre, og gi den en overflate som holdt en stund.

    Dette du sier er nok ikke tatt ut av luften, er det mulig for deg å legge ved en sprengskisse av dette? Takker meget for god veiledning. Mvh Monsen

  18. #18

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Legger inn en stemme til for Biltema. Ikke hatt problemer med hverken hjullager eller bremseskiver fra Biltema, som med mye annet har det nok med montering å gjøre.

    Verdt å nevne er Brembo-skivene jeg kjøpte fra Autodoc og monterte i mai i fjor, altså ett år siden. De ble byttet for tre uker siden, med voldsomt kast i, etter knappe 20k km på seg.

    De fleste av billigkjedene opererer nok med B-sortering fra kjente produsenter - deler som oppfyller krav fra kjedene, men som ikke går gjennom førstesortering og kan selges under merkenavnet hos mer eksklusive forhandlere.
    Det er kanskje noe av forklaringen til hvorfor Volvo ganger med tre eller fire på innpriser. NB! dette er bare en antagelse, men den virker sannsynlig når du ser hva andre tar for samme deler.

  19. #19
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Har ingen sprengskisse, men enkelt forklart bør hjullageret ligge helt plant med spindelen, eller huben som du kaller det. Har man ujevnheter der vil man kunne oppleve at hjulet ikke ruller rett, sidne hjullageret (som hjul og bremseskive sitter i) dikterer camber og toe på hjula. Har du en lite toe-forskjell (spissing) kan det tenkes at dette lager en liten vibrering du tolker som ren lyd. Om det vil også kunne føre til at bremseskiva ikke roterer rett gjennom caliper og klosser, siden disse sitter boltet i spindelen. Jeg spekulerer her, altså, det er ingen fasit jeg kommer med, og du kan h vært uheldig og fått et mandagsprodukt. Senterbolten kan ikke påvirke hjullageret sånnsett, siden den bare trekker senter av hjullageret inn på splines på akselen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjøpt støtdempere bak fra Biltema og de virker helt fint. Jeg har også kjøpt 2 kalipere og bremseslanger fra Biltema og det er ingen feil der selv etter flere vinterer så ser gummin veldig fin ut. Man skal bytte bremseveske ibland og slik att det smører av seg selv plus en liten ekstra overgang med kjæarlighet hver gang an bytter sommer/vinter hjul så ser det foreløpig ut å gå veldigt fint. De andre derimot er snart dags å bytte og det vil bli biltema på dem og. Bremsene er en ting som virker veldig bra på bilen min. Jeg skal nevne att jeg har andre skiver og andre klosser (semi-prof).

Lignende tråder

  1. Motorolje til XC70 2004 D5
    By rune1980 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 11/04/18, 22:52
  2. XC-70 2004
    By Tom Bjørnar Jensen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 16/03/18, 22:58
  3. Clutch 2004 S60R
    By ksandseter in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 03/03/18, 22:53
  4. V70 D5 2004
    By RayO84 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/06/17, 15:20
  5. Drivaksel V70 2004
    By JonnaV70 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/09/15, 18:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •