Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: AC trøbbel

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard AC trøbbel

    Min 06mod V70 ac funker ikke. Fylte på nytt kjølemiddel, oppdaget da at oring på tilkoblings stuss høytrykksiden var defekt. bytter oring å fylte. ac funket fin. dette var et par uker siden. i dag kom varmen å ac funker overhode ikke.
    Det er sporstoff i kjølemiddel. Sett over med UV lykt, men finner ikke noen plasser det har lekket. Kompressor kobler inn og ut, men etter noen min slutter den å koble inn. Radiator vifta derimot sviver med maks turtall konstant når jeg lar ac stå på maks kjøling. Får jeg kjører på verksted å tapper av kjøleveske (for å finne ut om den er der enda) Hva annet kan en kontrollere.
    Hvordan reagere ac anlegget ved f.eks defekt trykksensor eller Evap sensor?

    Å ved avlesing av feilkoder har jeg konstandt feilkode på ac, denne feilkoden sier ;
    CCM
    -0040 air quality sensor :Internal fault


    Dette var en ny sensor som jeg ikke har hørt om før, måle luft kvalitet??

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Defekt sensor inni klimapanelet
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboTor Vis post
    Defekt sensor inni klimapanelet
    Men vil en defekt slik stoppe ac fra å virke?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Ja
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    CCM
    -0040 er en feilkode for sensoren som stenger spjeldet for resirkulering av lufta i kupé, har ingenting med sensoren i klimapanelet å gjøre, bare så du ikke blander de to.

    AQS
    velger resirk eller friskluft automatisk. Sensoren koster en formue på Volvo, så mange velger å ikke bytte den selv om jobben med bytte er rimelig enkel. Mange kroner for å slippe å trykke på en knapp når man kjører inn i en tunell. =p

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    CCM
    -0040 er en feilkode for sensoren som stenger spjeldet for resirkulering av lufta i kupé, har ingenting med sensoren i klimapanelet å gjøre, bare så du ikke blander de to.

    AQS
    velger resirk eller friskluft automatisk. Sensoren koster en formue på Volvo, så mange velger å ikke bytte den selv om jobben med bytte er rimelig enkel. Mange kroner for å slippe å trykke på en knapp når man kjører inn i en tunell. =p
    Så da må eg ikke bytte den? Å spesielt ikke för ac virker i vertfall..

  7. #7
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Feilkoder som er nevnt her vil IKKE stoppe AC fra å virke.
    Som nevnt over, den koster flesk og gjør det samme som du gjør ved å trykke på knappen. Jeg har også opplevd at selvom feilkoder er der så fungerer spjeldet som det skal.

    Evoporatorsensoren kan være defekt - jeg har selv opplevd det, og den setter sjeldent feilkoder.
    sett AC på maks kjøling når det er varmt ute og sjekk om det blir frost på rørene til AC. Hvis det blir det så kan du bytte evoporatorsensoren.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Feilkoder som er nevnt her vil IKKE stoppe AC fra å virke.
    Som nevnt over, den koster flesk og gjør det samme som du gjør ved å trykke på knappen. Jeg har også opplevd at selvom feilkoder er der så fungerer spjeldet som det skal.

    Evoporatorsensoren kan være defekt - jeg har selv opplevd det, og den setter sjeldent feilkoder.
    sett AC på maks kjøling når det er varmt ute og sjekk om det blir frost på rørene til AC. Hvis det blir det så kan du bytte evoporatorsensoren.
    Hjelper lite å sette AC på maks når den ikke virker, var 20+ grader i dag å måtte kjøre med vindu nede, var null effekt i ac.
    tok ut Evap sensoren, målte den til rett over 3Kohm, skal være 3,4kohm ved 20grader. varmte den litt å motstanden sank betraktelig. Skal prøve måle den ved nøyaktig 20grader. Men mistenker denne er ok.
    Skal prøve å kortslutte trykksensor å se om det blir kald luft ved tvinge kompressoren i drift.

  9. #9
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Hvis man ikke vil kjøpe Paragon
    AQS
    -sensoren merket med Volvo for å fikse feilkode
    CCM
    -0040 så kan man kjøpe samme sensor merket Hella 6PX 012 684-061 til under tusenlappen:
    https://www.ebay.co.uk/itm/302447363370

    For å bytte den må man løfte opp venstre side av plastdekselet under frontruten/viskerne, sensoren sitter rett over spjeldet som stenger luftinntaket.

    Etter man har kjørt bil med fungerende sensor så er det ikke kjekt å gå til en nyere bil uten fungerende sensor, da har man glemt tunnel-drillen med å trykke på knappen når man kjører inn og når man er kommet ut igjen.
    Sist endret av FroBe; 20/04/18 kl 07:05
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  10. Takk Swede takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Det kan ikke være så enkelt som at det er magnetkoblingen i pumpa som er slitt? Da vill den kunne kjøle en stund etter oppstart, men klarer ikke å koble inn pumpa igjen etter en liten stund. Hadde denne feilen på en V70 -01 jeg hadde. Løsningen var å få av reimhjulet og ta bort den ene shimsen.
    https://www.youtube.com/watch?v=x6084NqhbeE
    Sist endret av Jazzy; 20/04/18 kl 06:57 Begrunnelse: Ny link
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  12. #11

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Som det blir sagt her har ikke denne friskluft sensoren noe med ac å gjøre.På den ene bilen min er friskluft sensoren gåen men ac fungerer.
    Har du gass på ac anlegget? Dersom gassen lekker ut med en gang slutter ac pumpen å slå inn, men det er du vel klar over.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Som det blir sagt her har ikke denne friskluft sensoren noe med ac å gjøre.På den ene bilen min er friskluft sensoren gåen men ac fungerer.
    Har du gass på ac anlegget? Dersom gassen lekker ut med en gang slutter ac pumpen å slå inn, men det er du vel klar over.
    Fylte på Kjølemiddel for noen få uker siden, kan ikke garantere at den ikke er lekket ut. Men det var ikke lekasje ved fylling, å det er sporstoff på. Skal 1kj kjølemiddel lekke ut på et par uker skal lekasjen være så stor at man skal finne denne lekasjen uten uv lys å i vertfall med uv lys. Er forsatt litt på leting etter lekasje på steder lett å komme til.

  14. #13
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Sjekk drensslangen fra registeret inne, om det er lekkasje vil du se spor av sporstoffet der.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Har måla motstanden på Evap sensor nå, nöyaktig 20grader, har termomteret for bruk sammen varmepumpe utstyr, så skal være nøyaktig ned til 0,1grader visning. Hadde 1liter vann på 20grader, stappa yteste mml av sensor i vann å fikk 3,55kohm. Skal være 3,4kohm, men vet ikke hvor nøye dette er. Er jo motstanden ved lave temp som teller her,siden denne skal hindre ising. Motstanden endrer seg drastisk ved bare noen grader temp økning. Prøver finne motstanden denne skal ha ved 5grader eller noe slikt. Men finner ikke disse verdiene. Kanskje bare bestille en ny til noen hundrelapper. Startet opp bil å ac nå, temp synker etter få min ned til 2,5grader, å stiger opp til 6-10grader hvor den virker til å stabelisere seg. Dette var med Evap sensor tilkoblet men ikke satt inn på plassen sin,kun hengende löst. Skal kjøre slik å se hva som skjer, samt få målt avstand på ac clutch. Noen som har mål på hva denne bør være?

  16. #15
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Verdiene du måler på sensoren din viser kun 4% avvik, det er neglisjerbart.
    NTC-motstanden er ulineær, så verdier for andre temperaturer må du finne i tabeller eller via formler.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Startet bilen, ac virker å temp går ned til 2-5grader. Så stopper kompressor å temp går rett opp til ca 12grader. Er 13-14grader ute. Kompressor kobler in 2-3sek om gangen før den slipper opp igjen. Slik står den å kobler in å ut. Etter x-antal min mellom 5-15min kobler den inn å står inne, temp går rask ned til 5grader igjen får kompressor kobler ut å den går rett opp til 12grader igjen.. Slik jobber kompressoren. Når bilen har stått over natta får jeg 5grader i bilen i 5-10min før den går over på det koble inn å ut slik som beskrevet over.

    Avstand på ac clutch når den er varm er 0.55mm

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Det ser ut som dom har fått med sig av vad det kunde vara för fel på din AC.
    Du har en bil med
    ECC
    , fungerar panelen som den ska när du switchar om fra auto på
    ECC
    panelen går fläkten
    på auto när du vrider på dom manuella temperaturmätarna vänster och höger sida.
    Fungerar det manuella vridet för å justera fläkten som den ska!!!
    Det kan vara fel på
    ECC
    panelen, eller motståndet som sitter monterat på fläkten.
    Obs om det skulle vara panelen så byter du hela panelen.
    Dom går att få tag på i Sverige till en rimlig pris.
    Gå ikke til" OUR LOCAL STEALER" VOLVO.
    Men vid eventuellt byte glöm inte att koppla ifrån batteriet.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2018
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Har chimsa ned clutch til ca 0,25mm. Har ikke fått testet over lengre tid. Med 10grader ute så er ikke ac på bånn gass i timesvis akkurat det eg foretrekke. Men kjørte test mens bil stod å sveiv. Hadde forøvrig evap sensor hengende løst ved pedaler, glemte sette på plass etter testet med den ute. Men temp lå på mellom minus 0.5 til 1pluss grad. Slik lå den i ca halv time. Dette har den ikke klart før. Ser ut som clutch var problemet. Krysse fingrene for det. Pisseleie av at der dukke opp ny feil på denne så for eg har fikset ein feil.

Lignende tråder

  1. 760 med B6254 START TRØBBEL (el trøbbel)
    By Nikolai Vikløkken in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 28/08/16, 17:21
  2. El trøbbel
    By ruudil in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 13/11/15, 12:43
  3. telefon trøbbel
    By vikry in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 6
    Siste post: 30/08/15, 20:24
  4. Elektronikk trøbbel?
    By Snørrunge in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 8
    Siste post: 18/09/12, 21:37
  5. Coil trøbbel
    By flarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 16/03/11, 09:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •