Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Bensin varmer Ardic 912B S60 2001

  1. #1
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard Bensin varmer Ardic 912B S60 2001

    Da var det visst min tur å plages med motorvarmer :-)
    Bilen er en 2001 S60 med 2,4T bensinmotor og dertilhørende orginalmontert bensindrevet Ardic.
    Varmeren har fungert prikkfritt de 7-8 årene jeg har hatt bilen.
    For et partre vintre siden merket jeg at det ble mer lyd i vifta i varmeren, slitt lager-lyd.
    I vinter forverret dette seg, og jeg fryktet at viftemotoren ville havarere når som helst.
    Best å få den byttet.
    Merkeverkstedet kunne ikke skaffe viftemotor til denne.
    De kunne skaffe et "brennkammer" komplett med vifte, men dette var til litt nyere biler med litt høyere chassie-nr enn min bil.
    Etter å ha forhørt seg med et annet merkeverksted, som mente det kunne passe likevel, så ble dette bestillt.
    Etter rengjøring og montering av nytt brennkammer og vifte, ville ikke varmeren gå mer enn i noen få sekunder før den stoppet??

    Verkstedet klarte ikke å finne årsaken til dette, så de valgte da å totaloverhale varmeren. Vil da tro at det ble byttet flammevakt, glødeplugg, osv osv...
    Når dette ble gjort, startet varmeren og gikk slik den skulle.
    MEN, den lagde nå en fryktelig ulyd når vifta gikk. Metall skrapelyd, som om noe tok borti vifta eller rotoren? Lyden ble ikke borte etter å a brukt varmeren i flere dager. Har aldri selv hatt en sånn varmer i småbiter, så jeg vet ikke hva det kan være som ligger så nært roterende deler at det kan skrape borti??

    Når overhaling ble mislykket, så bestillte verkstedet en brukt komplett varmer fra en hugger i Sverige.
    Det var vel 10-12 varmegrader den dagen denne ble montert. Så varmeren startet ikke direkte. Det må være under 5 plussgrader for at den skal starte mente de.... Så ved å kjøle ned temperatursensoren på speilet med snø til ca 0 grader, så startet den "nye" varmeren og gikk fint uten noen ulyder på verkstedet.
    Når jeg så skal prøve den "nye" varmeren selv et par kvelder senere når det lå akkurat på minusgrader, så skjer skjer det null og niks når jeg skal slå den på. Det blinker "PÅ" i displayet et partre ganger før det står "AV". Ingen lyder fra verken varmer eller bensinpumpe....?
    Jeg prøvde deretter å stille inn tidsuret for å se om den reagerte på dette. En halvtime før hentetiden starter varmeren og brenner i 3-4 sekunder før den stopper... dette gjorde den tre ganger før den gikk i blokkering.

    Nytt besøk på verkstedet i dag for å få fjernet blokkeringen.
    12-13 plussgrader ute, men de sier varmeren starter og går helt normalt når de kjøler ned tempsensoren på speilet til minusgrader. De mener nå det må være på minus-siden før den skal virke...?

    Det melder ganske varmt framover, så det er vanskelig å få testet dette ordentlig. Men fikk med meg en boks med kjølespray for å manipulere temperatursensoren på speilet med. For på den måten å teste varmeren selv.

    Ble en laang historie dette... men er det noen som har erfart noe av det samme?
    Hvilken temperatur må en under for at disse varmerne skal starte?
    Er dette en parameter som kan endres i Vida? Syns det er merkelig hvis denne er satt til -1 grader?
    Mener jeg har kjørt varmeren tidligere ved både 3 og 4 plussgrader....
    Sist endret av 64PV; 18/04/18 kl 16:43

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Under er vilkår for start når det gjelder dieselvarmer. Bensinvarmer tror jeg er samme bare at den ikke har funksjon som tilskuddsvarmer under drift.

    Vilkår for direktestart og programmert start er:

    Brenselmengde over 4 liter
    Ingen feilkode i
    CEM
    som hindrer start (feilkode settes etter 3 mislykkede startførsøk)
    Airbag ikke utløst.

    Om disse tre punktene er OK så aktiveres glødepluggen. Hvis spenningen synker til under 11,3 Volt mens glødepluggen er aktivert avbrytes start prosessen.

    For at varmeren skal starte som tilskuddsvarmer under drift må i tillegg følgende krav innfries:

    utetemp under 5°C
    motor i drift
    Kjølevesketemperatur ikke over 75°C
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Tror vi fant ut hvorfor den orginale varmeren (som merkeverkstedet har overhalt) bråkte/skramlet noe grusomt... de hadde ødelagt gjengene i hullet for glødepluggen.
    Denne hang helt løst i hullet og det var sannsynligvis denne som vibrerte under drift.

    Den brukte varmeren som nå står i bilen hadde gått i blokkering pga for mange mislykkede startforsøk.
    Fikk slettet dette forleden dag, og lest ut feilkoder.
    Feilkode på overopphetingstermostat og kjølevannspumpe sa de.
    Etter sletting av feilkoder, starter og tenner varmeren og går 15-20 sekunder før den stopper.
    Observerer "klukkelyder" i kjølevannsanlegget mot slutten før den stopper.
    Nivået i ekspansjonstanken stiger også. Det går ned til samme nivå igjen ei stund etter at varmeren har stoppet.
    Kan det være kjølevannspumpen som ikke starter?
    Noen som vet når i varmerens startforløp sirkulasjonspumpa skal starte?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Pumpa starter når varmern startes

Lignende tråder

  1. Diesel varmer ARDIC 912D V70 2005
    By sQderlind in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 16/04/18, 23:42
  2. v70 2001 mod. 2.4 bensin sikring ryker
    By cookiemonster in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 21/12/14, 22:03
  3. v70 2,4 bensin 2001 pluttselig uten AC
    By TommyG in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 27/05/13, 17:47
  4. Diesel/bensin varmer på bensinbil
    By Magnus Hagtvedt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 41
    Siste post: 05/01/11, 01:48
  5. Thermostatbytte 2001 s60 bensin
    By morrun in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/10, 12:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •