Hei!

Har kjøpt meg en nesten innkjørt V70 2007 2,4D 126HK med 165k på telleren. Bilen var billig, og later til å være i OK stand. Har tilsynelatende fulgt servicer, men - litt småplukk er det, her og der:

- AC blåser ikke kaldt - antakelig mangel på R134a i systemet. Håper ikke kondenseren er ødelagt.
- Fikset et par lekk bakluke-dempere fra å grise til inventaret ytterligere, samt å unngå få luka i huet hver gang det blåser bittelitt

Tenkte ta en skikkelig runde på forstillingen og støtdemperene foran, selv om den virker ganske tight fremdeles, før jeg leverer den til firehjulskontroll og tectylering (den gamle er vel fra 2007, så på tide med en oppfriskning).

Men - til saken, og spørsmålet mitt!

Har en Audi A4 2.0 TDI Quattro, der jeg en gang i blant har tatt fra hverandre EGR-systemet, og renset dette, pluss innsuget, fra diverse koks og annen dritt. Det har hjulpet masse på forbruk, respons osv osv. Tenkte derfor gjøre det samme på Volvoen. Ut fra diverse reaserch på YouTube og andre steder, ser det ut til at det å fjerne hele EGR-kjøleren + ventilen, er en større jobb, men som kanskje er verdt å gjøre på disse, annet enn å bare rense selve ventilen?

Antakelig er det passe grisete flere steder enn EGR-ventilen. Antakelig er det også dritt i innsuget, som også bør bort. Det ser forholdsvis lett ut å ta av innsuget, men:

- Det ser veldig forskjellig ut fra Euro 3-versjonen av motoren, der det kunne deles i to, og vaskes på motoren. På euro 4 ser det ut til at innsuget er plast, og at det er en komplett del? Noen erfaringer med å rense dette?
- En må av med drivstoffrørene mellom common rail og dysene for å få av innsuget. Da blir det noe luft i systemet. Antar systemet er selvluftende, eller er det noen triks for å få til det?
- Andre tips på ting som bør gjøres for å sikre bra levetid på disse motorene?

På forhånd takk for alle svar, tips og triks