Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 57 av 57

Tråd: 2006 V50 1.6D. Ulyd fra motor og motor som jukser. (løst)

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet hva spissingen (foran) på V50 er? Må få justert den etter bytte av bærearmer. Har søkt på nettet men finner lite konkret. Det eneste konkrete jeg fant er: 0.20 +/-0.10 Noen som vet om dette er riktig?

  2. #52
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    0,2 grader toe in (+/- 0,1 grad) skal være riktig på
    P1
    -chassis, både for standard og dynamisk understell. (EDIT: eller 12 Bueminutt +/-6 minutt)
    (forventet camber skiller noe mellom de ulike modellene og understellene på
    P1
    -platform)

    Skal du justere med "snor" eller "spissingslinjal" må du regne om til hvor mange millimeter 0,1 grad tilsvarer på felg eller 0,2 på dekkdiameter. (EDIT: dekkdiameter brukes ved "linjalmåling", og felgdiameter til snormåling)

    0,1 ved snormåling pga 0,2 er total spissing foran, og husk å kompensere eventuelt snor-oppsett for ulik sporvidde fram/bak.
    Sist endret av jiha1968; 03/06/19 kl 17:57

  3. Takk Bromm takket for denne posten
  4. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Takk så mye igjen.

  5. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    0,2 grader toe in (+/- 0,1 grad) skal være riktig på
    P1
    -chassis, både for standard og dynamisk understell. (EDIT: eller 12 Bueminutt +/-6 minutt)
    (forventet camber skiller noe mellom de ulike modellene og understellene på
    P1
    -platform)

    Skal du justere med "snor" eller "spissingslinjal" må du regne om til hvor mange millimeter 0,1 grad tilsvarer på felg eller 0,2 på dekkdiameter. (EDIT: dekkdiameter brukes ved "linjalmåling", og felgdiameter til snormåling)

    0,1 ved snormåling pga 0,2 er total spissing foran, og husk å kompensere eventuelt snor-oppsett for ulik sporvidde fram/bak.
    Pleier å låse rattet i nøytralstilling og bruker snor(er) for å sjekke hvordan hjulene står og for justere hjulene i 0 om det trengs. Bruker så Trackace laser for innstilling (gradeskala). Gjorde det nå også og nå går den spikrakt. Hadde over 50 grd toe in så den var helt på trynet etter bytte av bærearmer, men det regnet jeg jo med

    Dette med omregning fragrader til bueminutter og fra grader til millimeter har jeg aldri fått surra meg til lære. Har du noen formel på det jiha?

  6. #55
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Forholdet mellom Bueminutter og Grader vil jeg tro du finner på nett ett sted, for enkelhets skyld holder jeg meg til Grader:

    Formelen du etterlyser vil jeg tro er:

    TAN(spissingsvinkel) x felgdiameter = spissingsmål på felg

    (funksjonen "TAN" / TANGENS finner du på en "vitenskapelig" kalkulator)


    Eksempel til måling på felg med snorer oppspent parallelt med bilen :

    TAN(0,2) x 430mm = 1,5mm

    (svaret "1,5mm" er den totale spissingen for begge hjul, så vi skal måle 0,75mm i differanse i mål fra snor til fremre målepunkt og snor til bakre målepunkt på samme felg, og hold i tunga med kryssede fingre så du ikke ender med Toe Out hvis du skal ha Toe In... 430mm er et ca-mål tatt ut av hodet, som kanskje ligner på avstanden mellom passende målepunkter på en 17" felg)



    Til måling på selve dekkene med "spissingslinjal" blir det ca: TAN(0,2) x 615mm = 2,15mm i total spissing

    (615mm er et ca-mål på bildekkets diameter, som kanskje ligner på dine hjul)
    Sist endret av jiha1968; 06/06/19 kl 03:13

  7. Takk Bromm takket for denne posten
  8. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Takker, takker. Kjekt å kunne regne ut og dobbeltsjekke men Trackacen har ikke sviktet meg enda. Rask og nøye den men kan jo ikke bruke den for å finne ut av om hjulene er i linje med bakhjulene derfor bruker jeg snorer for å sette forhjulene i 0. Da vet jeg at det kun er å justere likt på begge styreleddene/endeleddene. Etter at jeg begynte med dette så har jeg aldri hatt et ratt som står skjevt.

    Videre så hadde jeg bilen på EU og den gikk rett igjennom uten feil. Fikk litt tilbakemeldinger på ting jeg burde fikse i fremtiden slik som en steinsprut i frontruten og så påpekte de at det var litt overflaterust på skivene bak men at skivene ellers var bra (bilen har jo mer eller mindre stått i lang tid). En ting jeg ikke hadde sett selv at det er en "dieselsvetting" mellom dieselpumpen og dieselvarmeren. Skal se etter dette men er det noen som kjenner til dette fra før av?
    Hadde bilen hos Vestfold elektrodiesel og er kjempefornøyd med service og tilbakemeldinger fra dem. De kom med tips og råd uten på noen måte skulle selge seg inn for noe som helst, kun råd fra det jeg kaller folk med interesse for bil. De kodet også dysene for meg og nå går motoren merkbart jamnere. Det eneste jeg merker med de nye dysene er at den er ørlite mer tregstartet. Før startet den momentant, vinter som sommer. Nå går starteren" en runde" før motoren starter. Varm som kald. Vet ikke hva det kommer av men innbiller meg at de gamle dysene lakk litt eller noe som gjorde at den startet så momentant.

  9. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    I går kjørte jeg i overkant 40 mil med den ifbm en jobbreise. Det er ikke samma spruten i den lenger. Den var merkbart sprekere før i toppregisteret. Alle som har kjørt den har kommentert hvor bra den gikk og den gikk bra. Før kunne jeg også dra den nesten til rødfeltet uten at den buttet, nå butter den litt før 3200 rpm og dreiemomentet fra bunn av og opp til ca 2500 rpm er og merkbart dårligere. Merket ikke det så godt rett etter at jeg byttet dysene men etter å ha kjørt den nå på langtur i trafikk og forbikjøringer i lange oppoverbakker merker jeg forskjellen. Selv om motoren nå går jamt og fint så savner jeg "trimdysene" med det draget jeg hadde (om man kan kalle momentet en 1,6 liter diesel gir drag). Jeg tenkte kanskje den hadde vært tunet opp før og har vært i kontakt med tidligere eiere og den har aldri vært trimmet i deres eie. Vurdere sterkt å "chippe" den. Noen som har anbefalinger? Hva med BSR? Er det andre leverandører som er noe billigere enn BSR? Skal ikke ha en slik trimboks, det må være av flashtypen, altså omprogrammering.
    Sist endret av Bromm; 09/06/19 kl 13:13 Begrunnelse: Lagt til mer info

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Ulyd i t5 motor
    By moxaas in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/17, 02:53
  2. Ulyd i D5 motor.
    By Dieselsmoke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 25/11/14, 01:08
  3. Ulyd i motor, V70 2,4
    By andreassamuelsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 03/05/14, 00:46
  4. Ulyd -fra motor
    By apollo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 17/01/12, 21:10
  5. Ulyd i motor
    By Trond D. in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 17/07/11, 22:21

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •