Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 57

Tråd: 2006 V50 1.6D. Ulyd fra motor og motor som jukser. (løst)

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Min er en 06 levert sent 05 har jeg funnet ut. Solgt ny i Norge ser det ut som. Men jeg er bare glad til jeg at det ikke er noe slikt på den. Det med nøkkelens rekkevidde synes jeg er rart, har hele tiden trodd det var dårlig batteri men det kan jo ikke være slik at man må holde nøkkelen klin oppi vinduet for å åpne eller lukke. Skal rense sender med elektorens og se om det hjelper.
    Sist endret av Bromm; 04/06/18 kl 06:39

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Nytt problem:
    Siden Volvon'n fikk litt oppmerksomhet så har den tilsynelatende gått fint, hittil. Skulle sjekke oljenivået og det var høyt. Diesel i oljen ? Jeg er ingen dieselmotorkjenner så hvordan sjekker jeg om dysene er tette? Vet at man kan sette 4 like lange slanger på returen ut i fra hver dyse og måle returmengden, fks ved 5 minutter tomgangskjøring, og dysen med lekkasje vil da ha mindre diesel i beholderen enn de andre dysene. Er det andre måter å finne den lekkende dysen på? Kan man lytte på de med stetoskop og høre om lukkelyden er annerledes?
    Nå har jo jeg kun antatt at det er en dyse (eller fler) som lekker da jeg ikke tror at det er dårlig kompresjon på motoren (antagelse igjen).

    (edit: oljenivået var ikke for høyt eller endret, det var nok bilen som ikke sto plant. Etter mange mil med bruk etter at denne posten ble skrevet så er oljeforbruket fortsatt stabilt)
    Sist endret av Bromm; 09/06/19 kl 13:22 Begrunnelse: Se edittekst.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Det virker som vi har omtrent de samme problemene. Vi er frustrerte for tiden, det virker som om alt svikter nå.
    Vi har også stigende oljenivå, men har ikke tenkt på at dysene kan lekke. Har tenkt at det har med regenerering av DPF å gjøre. Men det kan forklare at bilen fusker også kanskje. Ser at dyser koster fra 2500 og oppover, så det er vel ikke tema å bare bytte. Dysene er forøvrig et h.... å få ut. I hvert fall om det er masse koks oppover langs dysa. Jeg har hatt ut en pga lekkasje (det luktet eksos i kupeen).
    Og, vi har en raslelyd. Har tenkt på svingningsdemperen, som du byttet. Er det mulig å se om den er dårlig uten å ta av?
    Og overtrykk i veivhuset....
    2007 V50 1,6D

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Jeg vet ikke om dysene lekker, det er noe jeg antar, men jeg skal ta en returmengdetest snarest og se om det er noen forskjell på mengde returdiesel. Jeg er ingen mekaniker og i hvertfall ikke på diesel men har forstått at en lekkende/defekt dyse har avvikende returmengde.
    Jeg vet heller ikke hvilke dyser som passer overens med andre 1,6 PSA-motorer, mine slutter med -188 men ser at det er mange andre dyser som har andre nummer som slutter på fks -239, 259 m.fler.
    Det jeg ikke vet er om alle disse andre dysene passer på Volvo sin utgave av motoren og om de må kodes inn. Har forstått det slik at det er to typer injektorsystemer på 1,6D, en med Bosch pumpe og en annen fabrikat men begge benytter Bosch sine dyser slik jeg har forstått det.
    Det finnes flere som leverer overhalt dyser men likevel så blir det fort 6-8 tusen kr for alle 4. Jeg tenker at man kan bytte en dyse om det er en dyse som ikke er i orden? Min starter lett men jukser ørlite gran ved kald motor eller funker den fint. Om det skal nevnes noe så er det at den virker noe urolig på tomgang.

    Delaminert svingningsdemper ser man at det er slitt blankt der som senterdelen overlapper ytre delen. Ta av innerskjermen så ser du det lett om den er delaminert. Ellers så er det jo andre roterende deler som er reimdrevne så det kan være et løpehjul, frihjulet til dynamoen etc.
    Overtrykk er det alltid i bunndelen på en stempelmotor men om du har mer enn vanlig er jo ikke lett å si dessverre, mulig en på et verksted kan si noe om det. Men om du får hentesveis når du tar av oljelokket er det nok ikke helt på stell.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Spennende om du får noe ut av det. Jeg har prøvd å tolke diverse data fra
    VIDA
    , men jeg vet ikke hva som er vanlige verdier. Jeg synes pumpetrykket kan være litt lavt, data fra EGR ser rare ut, difftrykk på DPF også litt rare (litt treg respons og forskjell på varm og kald motor).
    Skal se på svingningsdemperen. Takk for tips.
    Jeg synes det blåser for mye ut av åndingen. Har lagt den ned bak motoren, fordi den griser til luftmengdemåleren. Tenkte å prøve en sylinderlekkasjemåler fra Biltema, men har egentlig ikke tid til å drive med det nå.
    2007 V50 1,6D

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering
    Siden sist så har bilen blitt brukt daglig frem til ferien, først da fikk jeg tid til å sjekke mer. Status er i grunn uforandret men tempsensor er helt på tryne. De dagene det var ca 30 grader så viste den alt fra 18 pluss til 18 minus. Så klimaanlegget funket jo ikke Har lest noe om at 05-06 modellene hadde en feil på kontakten og at ble byttet på garantien. På min ble den ikke byttet i følge Volvo så får ta opp å sjekke om det kun er kontaktfeil som gir feil tempvisning.
    Ellers så er returmengden målt med nedslående resultat. Returmengde er (fra venstre mot høyre) syl1 70ml, syl2 90ml, syl3 20ml og syl4 60ml. Målt på varm motor og over et minutt. Har snakket med Volvo men de kan jo ikke noe annet en å si, bytte til nye dyser.
    Hadde så en god prat med Vestfold elektrodiesel som holder til i Stokke. Han sa en slik returtest ikke er en analyse men en indikasjon på internlekkasje i dysen. Opp 70% forskjell på returmengden er ikke uvanlig, men ikke ønskelig, og viser at det er lekkasje i en gummiring inne i dysa. Hadde det ikke vært en Bosch dyse så kan det noen ganger hjelpe med en Tunap kur, da med Tunap 989. Men siden Bosch bruker er gummiring så er det en skade på den gir økt returmengde og derfor ikke noe som kan renses. Men han anbefalte likevel en slik kur for det kan kanskje ta vekk noe av den urolige, harde gangen på lave turtall som oppleves som juksing. Han mente at injektorfunksjonen neppe hadde noe med returmengden å gjøre men trolig kunne en rensekur gi noe bedre gange. Jeg prøver det, skal bytte dieselfilteret uansett (rensestoffet helles i dieselfilteret, resten i tanken). Videre så sa han at 3 av 4 dyser nok er på vei til å blir defekte og anbefalte å teste alle 4 eller skifte til nye eller overhalte. Men han sa også at dysene neppe var så slitt at de ”spyler” diesel men anbefalte å bytte så snart som mulig for de kom til å havarere, men når er umulig for han å si noe om. Han sa også at om jeg fikk tak i nye eller overhalte dyser et annet sted så kunne de montere og kode om. Det er jo kjekt å vite for Volvo ville ikke kode om ikke de byttet dysene
    Har sett litt på dette med dyser og jeg har 0445110188 dyser men ser at 0445110136 dysen står oppført sammen med 188—dysene. Noen som vet om 136-dysene kan brukes som erstatning?
    Har bestemt meg for å bytte alle dysene og derfor blir det å bestille overhalte dyser fra Europa etter hvert og få disse montert å kodet av Vestfold elektrodiesel.
    Skal oppdatere angående den rensekuren for dysene, spent om det kan hjelpe.
    Sist endret av Bromm; 09/08/18 kl 07:08

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Tempsensor feilen er sannsynligvis enten pluggen i døråpningen på venstre dør, eller en kontakt inni døra. Vår bil hadde dårlig kontakt på den inni døra. Litt WD40 på pinnene, alt i orden. Måtte ta det på nytt nettopp, holdt ca 3 år. Denne viser hvordan du åpner døra: https://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923
    2007 V50 1,6D

  8. Takk Bromm takket for denne posten
  9. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Tempsensor feilen er sannsynligvis enten pluggen i døråpningen på venstre dør, eller en kontakt inni døra. Vår bil hadde dårlig kontakt på den inni døra. Litt WD40 på pinnene, alt i orden. Måtte ta det på nytt nettopp, holdt ca 3 år. Denne viser hvordan du åpner døra: https://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923
    Takk for tipset. Renset først den store kontakten til døren, var mye irr der men hjalp ikke. Tok så av dørpanelet og renset den blå kontakten i styremodulen og vips så virket den.

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Å så et nytt problem. Den ene nøkkelen har knekt så jeg kjøpte en uten innmat. Byttet over elektronikk og satte inn nytt batteri. Alt virket på fjernkontroll men da jeg satte nøkkel inn så fikk jeg melding om nøkkelfeil. Må nøkkelen kodes?

  11. #35
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Ja, sitter en "transponder" (RF-id) i den delen av nøkkelen som settes inn i tenningslåsen.

    Nøkkelen må enten programmeres til bilen, eller så må transponderen flyttes. (flytting er neppe aktuelt på disse nøklene, da det ikke akkurat er like enkelt som på
    P2
    -platformen)
    Om det lar seg gjøre å kopiere RF-IDen fra en nøkkel til en annen på
    P1
    -plattformen (Ford C1) kan kanskje noen andre svare på? (jeg tviler på at det går)
    Eventuelt hør med http://www.immotech.no/
    Sist endret av jiha1968; 07/08/18 kl 22:37

  12. Takk Bromm takket for denne posten
  13. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Skal sjekke litt på nettet ang RF-id, om ikke det går så får jeg ta det hos Volvo.
    Sist endret av Bromm; 09/08/18 kl 07:14

  14. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering.
    Har jo som tidligere skrevet en juksing på lavt turtall som forsvinner etter 1500rpm, uansett gir. Har en baklekkasje på 3 av 4 dyser men flere jeg har snakket med sier at motoren ikke skal jukse av den grunn. Har tidligere byttet luftfilter og nå dieselfilteret, fylte det opp med Tuneap 989, startet den og stoppet den etter 2min og lot motoren så stå et døgn. Startet opp og kjørte en tur. Mulig det er placebo men jeg synes det hjalp litt, men ikke mye. Har renset
    MAF
    (den som er mellom turbo og luftfilter) uten at det heller hjalp noe, er det noen andre sensorer som bør renses. Ellers så har bilen nå vært på 2 skikkelige langturer og går som en drøm, unntatt den nevnte juksingen. Tips folkens?

  15. #38
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Sjekk for falskluft. Om det er likt som på Peugeot med samme motor, med luftfilter bak motor, er det verdt å sjekke filterboksen. Den hadde delt seg på fruens Peugeot 308 09 mod, og gjorde at den fuska på tomgang og på lavt turtall.

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  16. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    OK, takk for tips. Skal sjekke det grundig.

  17. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Det skal komme varsellampe på tom tank for Eolys/additiv. Og en med
    VIDA
    skal kunne lese ut nivå.
    Her blir nå jeg forvirret :-)
    Min tank var tom så det holdt. Og jeg fikk aldri opp noe varsel på dette. 2006 mod levert mai 2007.
    Ingen forvarsel før all motorkraft forsvant og sotsky sto ut i alle ender forutenom bak der eksosen egentlig skal komme ut.
    Mulig det er noen forskjeller ute og går på bilene. Hva vet vel jeg.

    Jeg hadde uansett(om jeg visste da , det jeg vwt i dag) kjøpt veske og etterfylt bare for å være sikker.
    Straffen for å gå tom for eolyse er bare så innmari mye dyrere.

  18. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Har sjekket sugesiden av luftsystemet og alt ser bra ut. Tette forbindelser over alt. Andre ting som bør sjekkes?
    Syntomene er juksing fra 1100 og opp til 1500rpm, uansett gir. Også på frirus.
    Noen ganger er det dårlig reaksjon ved pådrag fra tomgang og opp til 13-1400rpm og så kommer den noe voldsomt. Dette er sporadisk og kun når man kjører i gang.
    Noen tips?

  19. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Kan også legge til at den ved kald og halvvarm motor jukser mindre. En annen info er at om jeg ligger i turtallsområdet hvor juksingen er merkbar og gir gass så forsvinner juksingen. Det er kun ved lett belastning den jukser. Dette får meg til å tenke på TPS sensor eller/og tempsensor. Er disse kjent for å bli defekte? Kan en defekt
    MAF
    gi slike symptomer uten å gi feilkode?
    Ingen feilkoder leses ut med en vanlig scanner. Det beste hadde nok vært å livescannet med riktig utstyr men det har jeg dessverre ikke tilgang til, om det ikke er noen som har slikt utstyr privat i Vestfold?
    Har dessverre ikke anledning til å sette bilen på verksted for komplett feilsøking og reparasjon.

  20. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    En
    MAF
    kan definitivt gi slike dymptomer. Rens eller bytt :-)

  21. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Vi har også noe lignende med uregelmessig nykking. Det hjelper vel ikke så mye på din feilsøking kanskje, men vi opplver at nykkingen blir borte om vi tar av kontakten på
    MAF
    eller EGRventil. Ved avkoblet
    MAF
    blir motoren svak (fornuftig nok), mens det merkes lite forskjell i effekt når EGR er frakoblet. Har prøvd to forskjellige
    MAF
    . Samme oppførsel, så vi tror ikke det er der problemet ligger.
    2007 V50 1,6D

  22. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Liten update: har fått låne en feilkodeleser, en sånn Icarsoft trur jeg den heter. Ikke mye feil men det var en jeg stusset over og det var gasspedalen. Slettet den og motorgangen ble noe bedre ved ca 1600rpm men fortsatt en del juksing på det turtallet. Videre så er den håpløs å få igang fra stillestående. Det er såvidt den dra seg selv for så plutselig komme noe voldsomt. Har sjekket skovlene til variatoren på kompressoren, alt funker gull. Det har ikke kommet noen feilkode på motoren igjen etter slettingen.
    Har og sjekket med livedata at fuelrailtrykket ikke har noe drop når juksingen oppstår.
    Til info så har jeg merket at juksingen neste forsvinner når det har blitt kaldt ute. I dag tidlig var det -1 og da var det så vidt jeg merket juksingen. Jeg kjøpte den jo i fjor vinter og kjørte med den til reimhjulet konka, så ble den stående lenge og det ble varmt i været før bilen igjen ble startet opp og da ble juksingen oppdaget.
    Kan det være en sensorfeil, fks tempsensor? Hadde håpet å finne en konkret feilmelding som ga meg en pekepinn. Mistenker også gasspedalen om den kan ha et «flat spot» siden det er så dårlig respons ved igangkjøring og juksingen ved 1600rpm? Har ingen erfaring med disse «fly by wire» pedalene. Rart at den er kaputt etter 135k km?
    Tips any one?

  23. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Ny update: jukser fortsatt ved 1500-1600 rpm men ikke så mye som før. Gassresponsen har også blitt mye bedre, dra igang med en gang jeg tråkker på gasspedalen men fortsatt kjennes det ut som om den har et par drop i starten når jeg tråkker gasspedalen sakte inn. Noen som vet om man kan måle potmeteret i pedalen for å se om det finnes noe dropp der?
    Videre så har jeg fått tak i dyser, dvs byttedyser fra Volvo som kun har gått 10k km så blir å bytte de også. Når man bytter dyser, bytter man alt at løse deler/tettninger ifbm dysene eller kun kobbersete?
    Ellers så går motoren bedre når det er kaldt ute, dvs under 4 grader.

  24. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Du kan lese ut potmeteret i et diagnoseprogram. Om du kan måle direkte på pedalen vet jeg ikke.
    Vær forberedt på at det kan by på problemer å få ut de gamle dysene. Jeg måtte gi opp en hos oss. Dro med ca 1 tonn, uten at den ville ut. Det skal hjelpe med varm motor, men når du har klundret en stund så er den jo ikke varm lenger. Den øvre plast/gummi tettingen bør også byttes. Sender deg en pm.
    2007 V50 1,6D

  25. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Har fått tak i en brukt pedal så bytter til den. Har ikke funnet noe om at de må kodes inn. Får prøve og se.
    Dysene er jeg spent på om løsner, håper det. Om ikke så får jeg sette det bort til Vestfold elektrodiesel, de skal uansett kode inn de nye dysene.

  26. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Børster støv av denne tråden jeg. Har ikke skjedd noe siden sist med bilen pga andre prioriteringer. Den må på EU også så det har blitt byttet litt småtterier i understellet på den, i prinsipp lager og skjold bak samt nye komplette bærearmer og stabstagsledd foran.
    Men, motoren hakker og går ennå på tomgang og jukser fortsatt ved ca 1600 rpm.

    Byttet olje og filter på den og da renset jeg luftmassemåleren (
    MAF
    ). Startet opp og så tok jeg av og på kontakten på
    MAF
    , ingen forskjell. Skal det være slik?

    Sjekket også for feilkoder og den eneste feilkoden er på glødeplugg. Kan det ha noe å si for ujamn gange? Bilen starter for øvrig lett, selv i 20 minusgrader. EGR er renset, Dvs den var nesten ikke sotet. Turboen er bra. Har ikke fått byttet dysene ennå, blir vel gjort en av dagene. Det samme med gasspedalen men der har ikke feilkoden kommet tilbake etter at jeg slettet den.
    Kom gjerne med tips eller erfaringer
    Sist endret av Bromm; 26/05/19 kl 09:32

  27. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Da her jeg endelig fått somlet meg til å bytte dysene. Kjørte motoren varm, løsnet og byttet dyse for dyse, i grunn for å høre hvordan motoren responderte på en og en dyse. Begynte på dyse 4 (den nærmest girkassen). Var veldig spent på om dysene ville løsne lett, noe de gjorde. Null problem. Var bare å vri litt på de og trekke rett opp. Første dysen var litt rusten, andre helt tørr og fin, de to neste hadde litt olje på seg men alle løsnet lett. Det jeg merket meg var at mutterene til dysefestene var helt løse på dyse 1 og 2, altså de som hadde olje på stammen. Kobbertettningene fjernet jeg lett med en lang bolt som passet i hullet på tettningene. Alt i alt gikk byttet lett. Først etter bytte av tredje dyse (dyse nr 2 fra registersiden) endret motoren seg og når den siste dysen var byttet gikk motoren mye bedre. Så prøvetur. Joda, juksinen rundt 1200 til 15-1600 rpm var borte. Motoren gikk fint som bare det, i grunn veldig bra. Ingen vibrasjon og den drar bedre. Merket også at eksosen ikke lenger var sur (tidligere så svei eksosen i øya). Etter en prøvetur sjekket jeg baklekkasjen. På ca 1600 rpm og 2 minutter skillte det lite på dyse 2, 3 og 4 mens dyse 1 hadde noe mindre baklekkasje men innen 25% så vil si det er greit nok.
    Skal bestille time for koding nå og så er det EU neste.
    Sist endret av Bromm; 02/06/19 kl 12:44

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Ulyd i t5 motor
    By moxaas in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/17, 02:53
  2. Ulyd i D5 motor.
    By Dieselsmoke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 25/11/14, 01:08
  3. Ulyd i motor, V70 2,4
    By andreassamuelsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 03/05/14, 00:46
  4. Ulyd -fra motor
    By apollo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 17/01/12, 21:10
  5. Ulyd i motor
    By Trond D. in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 17/07/11, 22:21

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •