Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Drivlinje? V70 05mod FWD.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. juli 2011
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard Drivlinje? V70 05mod FWD.

    Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med dette spørsmålet engang. Begynner med hendelsen.

    Etter å kjørt 1time på vei til påskeferie kommer en slakk høyresving i en 90 sone. Opplever da skrapelyder, vibrasjoner (på lik linje med at
    ABS
    slår inn, kun på høyre side) og at rattet pulser 5grader mot venstre. Etter et kort stopp uten å finne noe unormalt kjører jeg videre. Kommer i en slakk høyre sving (i høy fart) kort tid etterpå hvor rattet fortsetter å slå/pulse seg 5grader mot venstre. Stopper å sjekker nivå på servo olje. Det er ikke olje å se på pinnen engang. Fyller opp til akseptabelt nivå, klapper meg på skuldra å fortsetter. Kort tid etterpå kommer en til j*vla høyre sving, og vibrasjonene og rattet blir bare kraftigere og mer ukontrolllerbare. Merkelig nok ser det ut til at disse korte stoppene gir meg 15minutt med effektiv kjøring. Prøver å finne flest mulig konkrete feilsymtomer, når dette da skjer neste gang trør jeg inn clutch, pulsing i ratt er der fortsatt, men avtar i takt med farten, vibrasjoner er uutholdelige helt til bilen stopper HELT. Etter et komplett stopp er det bare å kjøre videre.

    Når jeg endelig kommer fram jekker jeg opp bilen framme å er 100% sikker på å finne noe totalt innlysende. Problemet et bare at alt ser fra ut. Bruker bilen gjennom påska på 30minuttersturer uten antydning til noe feil.

    Leverer så bilen på verksted i frustrasjon. De går så over styreledd og drivaksler (framhjulsdreven) uten å finne noe.

    Jeg må være den personen med mest erfaring av ubalanse i felger, så det er ikke et alternativ. Har også opplevd noen defekte fjærbeinslager, men kan ikke sammenlignes engang.

    Da jeg er på jobb på sjøen, og verksted virker å ha gitt opp, håper jeg på noen kloke svar ????

  2. #2
    ksandseter sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2015
    Sted
    Gullaug, Lier
    VCCN medlemsnummer
    2635
    Innlegg
    471
    Antall takk

    Standard

    Noe av det samme skjedde med meg. Når jeg lå i f.eks 110, bremsa litt småhardt så begynte en jævlig risting. Stoppa helt opp, og starta å kjøre igjen så var det helt borte, til jeg bremsa ned hardt igjen. Problemet var at belegget på den ene bremseklossen foran hadde løsnet, og lå å vibrerte mellom ‘veggene’ på calipper..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. juli 2011
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Høres jo ut som en mulighet. Men jeg mener at jeg ikke bremset i forkant av disse situasjonene, men bremset pga at dette oppstod. Men skal få dette sjekket. Takk for tips. Byttet klosser i sommer, men kjører over snitt HARDT

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. juli 2011
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Som en liten oppdatering til denne: har byttet bærebroer framme, indre og ytre styrestag begge sider, problemet er vedvarende. Beste forslag nå er at servo pumpe suger luft fra tank, eller at hjullager kniper når det blir varmt og deretter retter seg når det blir kaldt.

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    hvilken km har bilen? diesel eller bensin ?

    kan det har vært abs som har slått inn ? dårlig abs ring ? glatt føre ?
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    En mulighet er at stemplet i en av bremsecaliperne går tregt når du får normal varme i bremsene. (stemplet kan som regel beveges normalt ved kalde bremser)
    Kjør en runde med bilen til symptomet dukker opp, og kjenn om en av bremseskivene er varmere enn de andre, og ta en titt i styreservobeholder: Sjekk at "kneet" på returrøret inne i servotanken ikke har løsnet og ligger og skrangler rundt i bunn av tanken. (fører til oppskumming av servoolje, med påfølgende luft i systemet)

    Som Vatnehol skriver, så kan en ørliten sprekk i en
    ABS
    -ring lure
    DSTC
    til å korrigere "skrensen" med å bremse ett hjul. Samme kan skje om rattet ikke står rett etter jobb med hjuloppheng, og feil kalibrert YAW sensor,
    SAS
    /
    SWM
    , men de fleste av disse gir feilkoder.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    hvilken km har bilen? diesel eller bensin ?

    kan det har vært abs som har slått inn ? dårlig abs ring ? glatt føre ?
    Min bil oppførte seg slik i venstresvinger når
    ABS
    -ringen på høyre side var gåen. Uavhengig om jeg bremset eller ikke
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

Lignende tråder

  1. Følsom regnsensor? 05mod v70
    By kennethw in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 08/11/15, 16:14
  2. intercooler v70 D5 05mod
    By kenhen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 21/10/13, 11:44
  3. Xenon langlys v70 05mod.
    By C.Erstad in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 10/10/10, 14:32
  4. Hovedlykter V70 -05mod
    By Johannes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 14/03/10, 18:10

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •