Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Motorbytte i 99 v70 AWD

  1. #1

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Motorbytte i 99 v70 AWD

    Hei!
    Jeg har en 99 mod v70 2,4 liter turbo 193 hk med
    AWD
    (B5254T), som det dessverre lukter motorhavari av.. Isteden for å koste på motoren store summer så har jeg vært inne på tanken å bytte til en annen motor, men spørsmålet er hvilken?
    Er det noen alternativer som er relativt plug and play? Det blir nok i såfall kjøpt en komplett delebil slik at jeg har fullstendig oversikt over at alt virker som det skal, og følger med.
    Nåværende motor har til tross for sine nesten 200 hk lite futt sammenlignet med forbruket, så hvis det er et alternativ som kan senke drivstofforbruket noe er det et stort pluss!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Bytt til samme motor. Chip denne
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Bytt til samme motor også kan du ta den til bsr tuning du kan få fra 239 hk til 310 hk i denne hos de
    https://www.bsr-tuning.no/

  4. #4

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Okei, problemet er at det ikke er så lett å oppdrive samme motor har jeg sett :( Må det gjøres noe i forhold til programmering ved motorbytte til samme motor? Og hva koster en slik chiptuning, bare sånn ca?

  5. #5

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Camilla Vis post
    Okei, problemet er at det ikke er så lett å oppdrive samme motor har jeg sett :( Må det gjøres noe i forhold til programmering ved motorbytte til samme motor? Og hva koster en slik chiptuning, bare sånn ca?
    EDIT: Så linken til bsr og fant prisen nå, beklager! :P

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Uansett hva du gjør, er du tjent med å gå for enn med elektronisk gasspjeld. Frem til midt i '98 var alt waierspjeld, og du lå regne med å bytte nesten hele bilen for ånfå det til å fungere optimalt, siden det er Motronic 4.4 før, og ME7 etter, med førstegenerasjon Canbus. Aka, ledningsnettet i hele motorrommet og sannsynligvis resten av bilen må endres eller byttes.

    Du kan få tak i en 2.4T og stappe nedi, i tilfelle TROR jeg du kun trenger turbo, ledningsnett med sensorer og det der, samt hjernen. Usikker på om hjernen til kassa må mappes om, hvis du har automat. Uansett, en ny og lik motor er desidert billigst og lettest tilgjengelig, med minst arbeid.

    Hva mener du er høyt forbruk da? Det er fysiske begrensninger på hvor billig disse kan kjøres, noe særlig under 0.8 på langkjøring kommer du til å slite med.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

  8. #8

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Uansett hva du gjør, er du tjent med å gå for enn med elektronisk gasspjeld. Frem til midt i '98 var alt waierspjeld, og du lå regne med å bytte nesten hele bilen for ånfå det til å fungere optimalt, siden det er Motronic 4.4 før, og ME7 etter, med førstegenerasjon Canbus. Aka, ledningsnettet i hele motorrommet og sannsynligvis resten av bilen må endres eller byttes.

    Du kan få tak i en 2.4T og stappe nedi, i tilfelle TROR jeg du kun trenger turbo, ledningsnett med sensorer og det der, samt hjernen. Usikker på om hjernen til kassa må mappes om, hvis du har automat. Uansett, en ny og lik motor er desidert billigst og lettest tilgjengelig, med minst arbeid.

    Hva mener du er høyt forbruk da? Det er fysiske begrensninger på hvor billig disse kan kjøres, noe særlig under 0.8 på langkjøring kommer du til å slite med.
    Ja, det hadde jo blitt en med elektronisk gasspjeld, fra samma årstall. Har manuell bil, forresten! På snill dagligkjøring lå den på 1,2 liter ish (har forresten kun kjørt denne på vinteren, mulig det spiller inn noe). Hadde den nesten ned på literen på langkjøring.

  9. #9

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Spiller det noen rolle hva slags bil motoren kommer fra? Ser det er veldig forskjell i pris på om det har kommet fra en awd eller ikke, samt om bilen var en manuell eller automat.

  10. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sesong har absolutt noe å si, spesielt om du har brukt firetrekken særlig. Vent på varmere vær og ta en god tur, forbruket detter fort en desiliter. Og husk at din kjørestil ikke nødvendigvis er så økonomisk den kan være.

    Hva legger du i motorhavari?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #11
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Camilla Vis post
    Spiller det noen rolle hva slags bil motoren kommer fra? Ser det er veldig forskjell i pris på om det har kommet fra en awd eller ikke, samt om bilen var en manuell eller automat.
    Om du flyttar med deg boksene, så burde nok det gå greitt. I Sverige var dette ein av dei vanlegaste motorane, så burde no ikkje vere vanskeleg å finne.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #12

    Medlem siden
    28. april 2014
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    1168
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Sesong har absolutt noe å si, spesielt om du har brukt firetrekken særlig. Vent på varmere vær og ta en god tur, forbruket detter fort en desiliter. Og husk at din kjørestil ikke nødvendigvis er så økonomisk den kan være.

    Hva legger du i motorhavari?
    Firehjulstrekken er jo på hele tiden, så det regulerer den vel selv når den trenger det og ikke?
    Jeg har forsøkt å kjøre så økonomisk og jevnt som mulig, og den har ikke blitt herja med eller noe sånt i vinter.

    Problemet er at den ikke er kjørbar lenger, mistenker stempelring(er), men kan også hatt så uflaks at sylindervegger og stempler har fått seg en trøkk. Jeg veit ikke hva årsaken er, den stod plutselig bare der i en dam av egen olje (det har nok skjedd like før jeg parkerte, da det har sprutet godt rundt i hele motorrommet og under bilen).

  13. #13
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Firetrekken er på i den forstand, ja - det er alltid noen prosent dreiemoment som går til bakhjula, men om du får slipp på forhjula, eller bare trår på hardt, sendes mer krefter til bakhjula. Du har sikkert lagt merke til at den ikke har like betydelig torque steer som en forhjulstrekker? Bakhjula har litt med det å gjøre. Samtidig veier bilen sikkert 150kg mer enn en forhjulstrekker, og det drar forbruket opp.

    Jeg ville bytta motor til en lik en, og gjort den kjørbar og frisk før jeg tenker på effektøkning. Ikke usannsynlig at en sliten motor drar opp forbruket og. Min gamle
    AWD
    , med samme motor og kasse som din, lå på ca 1 liter på mila på vinteren, under blandet kjøring. Det lakk litt olje frs turbo, men ikke verre enn at jeg fyllte på en skvett hvert halvår. Skal sies jeg var flink til å bruke firetrekken på snøføre. Den hadde gått 392k km på samme motor når jeg solgte den, og noen måneder før lå jeg på ca 0.78 på mila under piiiinlig, slitsom langkjøring. Det er et greit referansepunkt, de fleste av disse ligger ca der.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

Lignende tråder

  1. Motorbytte
    By Laarsfm in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/05/17, 13:52
  2. motorbytte
    By miokiil in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 01/12/11, 05:21
  3. Motorbytte
    By jatsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 22/11/11, 20:05
  4. Motorbytte.
    By Tollan in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/10/10, 18:01
  5. motorbytte ???
    By lyngen in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 15/09/10, 15:31

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •