Jeg har en frustrerende situasjon hvor jeg opplever at klimanlegget regulerer dårligere enn det gjorde tidligere. (Har egentlig ikke lagt merke til klimanlegget før det begynte å surre for en måneds tid siden).

Jeg har komplettert synsingen min med en temperaturmåler som jeg har plassert litt forskjellige steder.

Symptomene varierer fra tur til tur. Noen (få) ganger regulerer den helt fint, andre ganger er det følgende symptomer:

1. Det blåser ikke luft i fotbrønnene, men veldig varm luft ut av vindus og hovedspjeldene.
2. Det kan bli veldig varmt i bilen, målt i hodehøyde. Idag målte jeg lufttemperatur til 27 grader i hodehøyde etter 10 min kjøring. Klima innstilt på 18 grader. Da er det ikke akkurat behagelig å sitte med jakke inni bilen.
3. Siden baksetene får varme via samme kanal som fotbrønnene, er det ganske mye kjøligere bak i bilen enn foran.
4. Selv når det er korrekt temperatur ved temperatursensor-innsuget, fortsetter bilen å blåse glovarm luft ut i vindus- og hoveddysene. Jeg målte 25 graders innsugsluft og et klimaanlegg som fortsatte pøse varmluft, selv om klimanlegget var stilt inn på 18 grader.



Så til problemet mitt: Dette har ikke skjedd ifbm noe programvareoppdatering, og diverse verkstedsfolk hos forhandler mener at dette er slik anlegget skal virke, og at de har sammenliknet med lik bil _og_ det har hatt kontakt med Volvo i Gøteborg.


Er det noen andre med T8'er av forskjellige typer som opplever et egenrådlig klimaanlegg?