Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Bytte hjullager framme Volvo S40

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Bytte hjullager framme Volvo S40

    Noen som kan si noe om å bytte venstre hjullager framme på Volvo s40 2009 modell.
    Er dette noen som en kan utføre selv i garasjen. Evt er det veldig mye arbeid der en trenger spesialverktøy. Noen med erfaringer rundt bytte av hjullager. Hva evt koster dette på verksted.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Du trenger isåfall spesialverktøy, som f.eks: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...er-2000031877/
    Prøver man å presse inn lageret på andre måter vil det ikke vare lenge...

    Med tanke på prisen for verktøyet, så er det neppe lønnsomt å kjøpe det bare for ett eller to hjullager.
    Skru heller av spindelen med lagret på fra bilen, og lever den til verkstedet ditt så får du iallefall gjort det billigere enn om de tar hele jobben...

    Eller legg ut en etterlysning her på forumet om noen i nærheten av deg har verktøy til å låne/leie ut?

  3. Takk ferale takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    takk for svar. Men ser på noen videoer på youtube ang. bytte av hjullager, eller om de bytter hele huset, vet jeg ikke så bruker de ikke noe slikt verktøy. Mulig videoen ikke viser dette da.

    Litt usikker på om det er hjullager som er defekt framme. Kommer en "rumle" lyd når jeg svinger til høyre, men ikke lyd når det kjøres rett frem, eller svinger til venstre. Lyden er nesten ikke til å høre i lav fart, men tydeligere i høy fart, 70-80km/t

    Men vil anta det er hjullager som er defekt. Men hvordan kan jeg finne ut dette med sikkerhet, og om hvilken side dette er på ,eller om det er begge sider.
    Noen med noen tips for å sjekke.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    om romle-lyden du hører ikke endrer seg vesentlig om du bremser litt, ville jeg ha satset på hjullageret ja, slettes ikke uvanlig med defekte lager på disse bilene. Du kan jo be noen kjøre bilen mens du lytter i baksete også, rett som det er at de bak tar kvelden også. (bak er det ikke nødvendig med spesialverktøy, men av og til vinkelsliper hvis boltene til lageret har rustet for mye)
    Om føret tillater det, kan du også forsøke å kjøre bilen på andre hjul for å utelukke unormal dekkstøy.

    Det går utmerket å bytte hjullageret uten spesialverktøy, men på grunn av at man ved monteringen av det nye lageret da presser på indre lagerbane istedet for ytre, utsettes lageret for større påkjenning enn det er beregnet for, og du får mest sannsynlig en kortvarig glede av lagerbyttet.

  6. Takk ferale takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    om romle-lyden du hører ikke endrer seg vesentlig om du bremser litt, ville jeg ha satset på hjullageret ja, slettes ikke uvanlig med defekte lager på disse bilene. Du kan jo be noen kjøre bilen mens du lytter i baksete også, rett som det er at de bak tar kvelden også. (bak er det ikke nødvendig med spesialverktøy, men av og til vinkelsliper hvis boltene til lageret har rustet for mye)
    Om føret tillater det, kan du også forsøke å kjøre bilen på andre hjul for å utelukke unormal dekkstøy.

    Det går utmerket å bytte hjullageret uten spesialverktøy, men på grunn av at man ved monteringen av det nye lageret da presser på indre lagerbane istedet for ytre, utsettes lageret for større påkjenning enn det er beregnet for, og du får mest sannsynlig en kortvarig glede av lagerbyttet.
    Hei, og takk for godt utfyllende svar.
    Ja tenkte litt på om dekkene kunne være årsaken, men tviler. Men skal sjekke når jeg bytter til sommerdekk. Høres ut som det er fremme da det kun kommer lyd når jeg svinger til høyre, og verre lyd jo mer jeg svinger, da belastningen blir størst ved sving regner jeg med.
    Får sjekker litt rundt på verksteder nå for priser og se hva de kommer med. Vet du hva pris for bytte av hjullager bør ligge på sånn omtrent + - ??

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Søker du litt på forumet angående pris på bytte så dukker denne tråden opp: http://forum.vccn.no/showthread.php?...r-til-v50-2007

    Be om pris på bytte av begge lagrene når du først er i gang. Selv om det godt kan hende at det andre holder en god stund ennå, passer det jo aldri med verkstedbesøk når ulyden dukker opp på den siden også

    Men hvis du liker å skru bil selv, så er det jo ikke uvanlig å kjøpe inn spesialverktøy for så å selge det som "særdeles pent brukt" på Finn etter jobben er gjort

    Lykke til med feilsøking og reparasjon, og følg gjerne opp tråden din etter hvert som du får ordnet ulyden

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hei. Har da fått bekreftet at det er vesntre framme hjullager som er defekt.
    Fått pris hos verksted ca 4000,- for bytte.

    Får nå hjelp til å bytte dette, og lurer på hvor jeg kan kjøpe hjullager med til en grei pris og kvalitet.
    Er det forskjell på venstre elle høyre side på hjullagrene, eller passer de på begge sidene?

    Noen tips til nettbutikker, kjedebutikker som leverer slike til grei pris. Sjekket med volvo og de skal ha 3332,- for delen, og for bytte inkl del og mva skal de ha 5600,-.
    Volvo ville ikke oppgi hvilke merke de leverte, og synest det var litt rart at de ikke ville si det. Noen som vet hva merke volvo leverer til hjullager S40? Las rykte rom SKF stemmer dette ??
    Sist endret av ferale; 09/04/18 kl 11:49

  10. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Samme lager H/V pn: 31340604 .
    Produsentene FAG, INA, Timken og SKF er vanligvis sikre valg. (sikkert noen andre på forumet som har egne erfaringer der?)
    Men ser ut til at SKF har minsket egenproduksjon av bilspesifikke lager de siste årene, ikke bestandig SKF-lager i SKF-esken, men det kan jo ha med diverse eierforhold å gjøre.

    Volvo (Ford/FoMoCo da bilen var ny) bestiller nok sin produksjon der de mener de får spesifisert kvalitet til rett pris, så "original-produsenten" av deler til bilen din kan nok variere gjennom årene...

    Priser osv må du nok google litt selv, men tenk på om at du vil ha en bilrekvisitaforretning i nærheten/Norge i morgen, må du bruke den i dag
    Sist endret av jiha1968; 10/04/18 kl 08:08

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard LØST: Bytte hjullager framme Volvo S40

    Oppdatering:
    Har nå fått byttet hjullager fremme. Tok ca 1 time, og fikk god hjelp til dette. Bestilte deler ifra Eurodel.no da de var billigst. Kjøpte et SKF hjullager (delenummer, SKF VKBA 6543) og dette kostet ca 1100,-. Ser at dette er laget i Italia, men trenger ikke bety noe dårlig kvalitet av den grunn vil jeg tro.

    Nå er ihvertfall "ulyden" borte, så får håpe det ikke er altfor mye som må fikses etter EU kontroll.
    Sist endret av ferale; 20/04/18 kl 06:59 Begrunnelse: løst

  12. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med en "lydløs" bil !
    Kan jo være en idé å ta en titt på bærearmsforingene, spesielt fremre foring på bakre bærearm.
    Men også foringene foran har det med å bli dårlige rimelig kvikt på disse bilene, i tillegg til opphengskuler foran.
    + en runde rundt bilen i jakt på defekte lyspærer...
    Kommer jo an på om du ser sporten i å få "null hull" eller om du vil vente og se hva de finner

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. april 2018
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Spinner litt videre i denne tråden.
    Har en V50 2005 mod. hvor det rister en del i rattet ved rundt 80km/t (hjulene har akkurat blitt balansert). Jeg mistenker at hjullager foran begynner og skrante, det ble skiftet på den ene siden foran i fjor sommer. Det er noe lyd i fremhjulet da spesielt ved store ratt omslag i lav fart.

    Spørsmålet er som følger: kan hjullageret føre til denne ristingen i rattet, og trenger jeg presse for og bytte dette lageret selv? Sparer jo omlag 4000,- på og bytte dette lageret selv kontra få verkstedet til og ta det.

    Takk for svar!

  14. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    ErikA: Her lukter det defekt (ytre) drivakselledd, som regel en knakkende ulyd ved fult rattutslag i lav fart, spesielt ved samtidig gasspådrag. Drivakselfeil kan også gi vibrasjoner som ligner på ubalanse i hjul i høyere fart.
    Hjullager lager vanligvis jevn rumlende ulyd i høy fart. (og vil du bytte lager allikevel, se post nr 2 i denne tråden)

Lignende tråder

  1. Bytte av hjullager Volvo V70
    By Per-Oskar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 04/08/18, 22:08
  2. Bytte hjullager framme volvo 945 1998
    By Andsorf in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/05/17, 14:22
  3. Hjullager xc90. Samme framme og bak?
    By Belia in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 25/10/16, 12:46
  4. bytte de 4 foringene i travers/subframe framme?
    By Haug1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 11/07/14, 19:04
  5. Bytte demper framme.. 940.
    By KillerFly in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 30/10/10, 14:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •