Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Signal speedometer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. aug. 2010
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard Signal speedometer

    Noen som vet hva speedometersignal styrer på -98 940 med aut. klimaanl., man. gir?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg ikke finlest koblingsskjema for anledningen,men sånn i grove trekk så henter f.eks abs,instrumenthuset(speedometer) og cruise signal ifra bakakslingen..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. aug. 2010
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar.
    Så det er ikke noe som styrer en eller flere funksj. i LH 2.4 enheten?
    Sliter med høy tomgang (1200-1500 o/min.) ved kjøring rett etter oppstart kald motor. Blir normal når bilen stopper dvs. hjulene slutter å rulle. Går opp igjen ved ny rulling. Blir helt borte ved tenning av/på.
    Har byttet alt av, det jeg tror er relevante komponenter (lmm, lambda, temp.føler LH. 2.4 osv.) Vakumlekk. sjekket med startgass + byttet slanger.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Jo selvfølgelig(glemte å skrive motorstyring selv om jeg nylig har koblet opp dette)
    Det er iallefall normalt med for høy tomgang ved kjøring dersom lh systemet mangler signalet.
    Av/på med tenningen når tomgangen er forhøyet så går den ned til normal gange.

    Usikker på om dette med signal ifra speedometer er noe å henge seg opp i? For enten har lh systemet signalet eller ikke vel?
    Og mangler det så skal du få feilkode på det.
    Har hatt flere biler som først har vært bygd om til lh 2.4 for så å bli konvertert til elektronisk speedometer etterpå.
    Har alltid hatt feilkode med fraværende signal.

  5. #5
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Dersom lh2.4 ikke får signal fra speedometer (på biler med lh2.4 orginal går signalet fra bakaksel til speedometer og så videre til lh) vil du få feilkode 3-1-1 i bensinboksen og bensinkutt (nært tomgangsturtall) og tomgang vil være litt problematisk, men i det store og hele ikke noe å bry seg om. Det er neppe manglende signal mellom speedo og bensinhjerne som fører til forhøyet tomgang rundt 1500-2000rpm som mange ofte er plaget med.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. aug. 2010
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard

    Takk for info og mening. Da er det nok ikke speedometeret som er problemet i.o.m. ingen feilkoder.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Hadde selv nylig problem med jagende/forhøyet tomgang på en fk motor jeg nylig har satt inn.
    Den hadde ingen feilkoder,og gikk så jevn opp/ned på tomgang at en skulle tro den var programmert til det.

    Der lå feilen i at noen hadde tuklet med spjeldsensoren og vridd den helt i endeposisjon slik at den holdt spjeldet oppe.

    Justerte den tilbake og da jager den ikke lengre,men nå går den for lavt på tomgang slik at den innimellom stopper under kjøring hvis jeg trår inn clutchen og slipper gassen.

    Tror jeg må sjekke grunninnstillingen på spjeldet ettersom det kan være tuklet med det også.

    Hva som kan være feilen til trådstarter her er sannelig ikke godt å si

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. aug. 2010
    Innlegg
    98
    Antall takk

    Standard

    Uansett interessant å se andres erfaringer!
    Når det gjelder spjeldsensor og spjeldhus så er det justert og sjekket, har også prøvd en helt ny sensor. Sjekket også for slark i spjeldaksling for mulig lekkasje rundt den, men den er tight som ny. Etter et tips jeg fikk i går byttet jeg innsugspakningen. Han som jeg fikk tipset av hadde også sjekket med startgass, men da han byttet pakningen "på trass" ble det i orden. Har ikke prøvd bilen etterpå så er litt spent, selv om jeg ikke har helt trua etter alle misslykkede "operasjonene".
    Tomgangen på bilen min er stabilt høy, ikke jaging i hele tatt. Det som jeg grubbler mest på er at den går til normal når bilen slutter og rulle for så å gå opp igjen når bilen starter og rulle igjen, både framover og bakover, uten trykk på gasspedalen ! Det synes jeg er merkelig!!

Lignende tråder

  1. Mister signal speedometer
    By Anders Dybvadsskog in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/09/17, 09:19
  2. Signal fra speedometer, XC70 D5 -04
    By Skauing in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 04/05/15, 15:12
  3. 850: Speedometer signal ved ombygging til nyere girkasse
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 28/06/14, 21:37
  4. VDO-speedometer istadenfor Yakazi-speedometer 1990 Volvo 740
    By The Bear in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 04/04/13, 13:10
  5. Svar: 6
    Siste post: 17/12/10, 09:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •