Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Volvo S40 T4 dør under hard gassing

  1. #1
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard Volvo S40 T4 dør under hard gassing

    Hei.

    Har en Volvo S40 1.9l T4 som har et lite problem, kan være et stort problem og men er derfor jeg spør her.

    Problemet er at når bilen er blitt varm, så vil den ikke gå over 2500-3000rpm når jeg trør gassen i bunn. Men hvis jeg trør gasspedalen gradvis til bunns, går den til turtallskutt. Men når jeg nettopp har startet bilen og motoren er kald, så er ikke dette problemet (Ikke at jeg vanligvis kjører hardt på kald motor, har bare prøvd meg frem til det).

    Det virker som at når motoren er blitt varm og jeg trør inn gassen og den skal begynne å lade turbotrykk vil den ikke over -0bar. Den begynner bare og hoste.

    Ting som jeg har prøvd:

    - Byttet bensinfilter (Ikke det i tanken på bensinpumpen, hvis det er et der)
    - Kondensfjerner i bensintanken
    - Tilsettning i bensinen som skal rense slanger, linjer, dyser ovs.

    Noen som har har hatt samme eller lignende problemer på sammer bil med samme motor, eller eventuellt lignende problemer i det heletatt?
    Setter veldig stor pris på svar

    Mvh
    Torstein
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Er ikke mye kunnskap om disse bilene dessverre så er nok ikke mange her som kan hjelpe. Men har du prøvd og søke opp disse problemene på nett om turbo motorer generelt og sett om noen har hatt like problemer på andre biler? Og har du fått sjekket om det er noen feilkoder?

  3. #3
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Renset spjeldmotor?
    Nytt luftfilter?
    Falsk luft etter LMM?
    På meg virker det som den ikke får luft raskt nok.
    Noen feilkoder?
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  4. #4
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har prøvd å google litt, men finner ikke noen symptomer som ligner spesifik på dette. Har kun prøvd å lese ut feilkoder med IOBD2 systemet og app på telefonen, men kommer ikke opp med noen feilkode.

    De eneste relevante svarene jeg har kommet frem til på google er:

    - Feil på LMM
    - Feil på O2-sensor
    - Tett katalysator
    - Feil på Wastegate actuator
    - Turbo boost controll valve (Solenoid ventil)

    Noen av disse feilene som kan ha symptomer som kan ligne på dette?.

    Syntes det er så rart at jeg kan kjøre bilen normalt i ca. 5km uten at det er noe feil, men med en gang den får normal driftstemp (75-80c) så begynner den å kutte.

    Mvh
    Torstein
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

  5. #5
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runet Vis post
    Renset spjeldmotor?
    Nytt luftfilter?
    Falsk luft etter LMM?
    På meg virker det som den ikke får luft raskt nok.
    Noen feilkoder?
    Hei

    Nytt luftfilter ja
    Har ikke renset spjeldhuset/motor

    Skal sjekke imorgen om det er hull i noen slanger etter LMM. Men skal ikke være noen hull da jeg kjøpte nye silikonslanger ifjord.

    Kommer tilbake med svar imorgen når jeg får sjekket opp de tingene

    Mvh
    Torstein
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

  6. #6
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    UPDATE!

    Hei.

    Var ute og søkte feilkoder, og den kom opp med kode: P0102. Som viser seg for å være
    MAF
    /LMM.
    Så ser ut som at mysteriet er løst :P

    Men når jeg søkte feilkoder når problemet oppsto for ca.14dager siden, så viste den ingen feilkoder..

    Så skal få renset LMM og sjekke om problemet forsvinner, eventluellt at jeg kjøper ny


    Mvh
    Torstein
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

  7. #7
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Renset selv LMM med middel beregnet på det på en Alfa GT (ikke turbo da...). Det holdt i 14 dager så kom feilen igjen. Kjøpte ny Bosch og nå er det bare velstand. På Alfaen måtte jeg kjøre en lengre tur med ny LMM før den justerte seg inn.
    Tror faktisk ca 2 mil. Det samme måtte jeg gjøre da jeg rensa den.
    Nevner det fordi det er fort gjort å tro at ting ikke blei bedre etter rens eller ny LMM hvis man ikke er tålmodig med test etterpå. Vet ikke om T4 trenger det samme. Slette feilkode gjør sikkert samme nytte som en lengre tur.

    Jeg ville først prøvd å nappe ut kontakten på LMM og kjørt en tur med LMM frakoblet før du prøver rens. Da skal den gå på mekaniske innstillinger. Altså ikke optimalt, men den kan gå mye bedre uten LMM enn på en defekt LMM. Går den bedre med LMM frakoblet så er du ganske trygg på at det er LMM som kødder det til.
    Om du har luftfilter med olje, så er det døden for LMM også. Kast i så fall dritten før du setter på ny LMM.
    Om du ikke er opptatt av lyd (ulyd), så er som regel originalt luftfilter i original luftfilterboks det beste på alle måter.
    Sist endret av Runet; 31/03/18 kl 00:55
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hvis du finner ut hva som er feil så del det her da det kan hjelpe andre i fremtiden.

  9. #9
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Renset LMM og IAC Ventilen (Idle Air Control). Og fikk kjørt meg en lengre tur en hva jeg har brukt å kunne tidligere. Så tenkte jeg at problemet var fikset, så jeg stoppet en tur hjemme før jeg kjørte videre. Da jeg satte meg i bilen igjen og skulle kjøre, var problemene tilbake igjen. Så kan jo tyde på at det er LMM, men at jeg ikke har fått til å rense den skikkelig, eller at den er helt ødelagt.

    Har ikke fått testet å kjøre med LMM frakoblet. Men testet med å koble den fra når bilen sto å bakket, og det var ikke forskjell på bakkingen. Den eneste forskjellen var at når jeg tødde gassen i bunn uten LMM koblet i ville den opp på 5-6000rpm, kontra med den koblet til så vil den bare opp på 2-3000rpm.

    Jeg syntes den bakker litt lavt og. ligger på 6-800rpm, og jeg mener den har bakket på mellom 800 og 1100rpm

    Skal bestille ny LMM og se om problemet fikser seg da. Men i mellomtiden skal jeg prøve og rense LMM pånytt og gå over alt av slanger og ledninger for å utelukke det. Skal oppdatere dere så snart jeg har løst problemet

    Mvh
    Torstein
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

  10. #10
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Kjør med LMM frakoblet et par dager og se om den er tilnærmet frisk.
    Å rense LMM virker hvis LMM er skitten, men hvis LMM er skadet/defekt, så nytter ikke rens.
    Men har du originalt luftfilter eller sånn jalla man kaller sport/karbon/green osv...?
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  11. #11
    Registrerte brukere Aperambo sin avatar
    Medlem siden
    03. aug. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runet Vis post
    Kjør med LMM frakoblet et par dager og se om den er tilnærmet frisk.
    Å rense LMM virker hvis LMM er skitten, men hvis LMM er skadet/defekt, så nytter ikke rens.
    Men har du originalt luftfilter eller sånn jalla man kaller sport/karbon/green osv...?
    Skal prøve og kjøre med LMM frakoblet noen dager å se om det er noe forskjell.
    Har nytt orginalt K/N Filter(Cone) med "luftfilterboks"(varmeskjold) fra BSR. Har vært kjørt med det siden før jeg kjøpte bilen for ca. 40.000km siden, og har ikke vært noe problem tidligere. Har kjøpt nytt orginal K/N Filter hver gang jeg har tatt service på bilen, så ca. hver 10.000km. Har tatt meg råd til å kjøpe nytt istedefor å rense det.
    Volvo 854/S70 AWD Rød 2.3l 20v 239hk/330nm (ca.300hk+- nå)
    Volvo S40 T4 1999 Sølv 1.9l 16v 200hk/326nm

Lignende tråder

  1. Bremsepedal helt hard!
    By sandal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 10/08/16, 21:46
  2. Servoen er hard
    By Thomaslp in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/11/12, 10:06
  3. Volvo v70 D5 163Hk 2003mod tikker hard gange
    By nordboen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 30/04/12, 21:15
  4. Hard akselreaksjon =vibrering
    By Johtoer in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 30/08/11, 21:36
  5. Hard giring
    By runepv50 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 08/05/11, 12:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •