Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Vurderer å bytte inn V70 2.4D til V90 hybrid, noen tips/råd?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard Vurderer å bytte inn V70 2.4D til V90 hybrid, noen tips/råd?

    Jeg har en 2008 V70 2.4D i dag som dama pendler med ca 40 km hver vei til og fra jobb. Pr i dag så kan det se ut som vi kan tjene penger på bilen (sitte igjen med penger etter salg/innbytte) i forhold til hva vi kjøpte den for. Så vi er litt i vurderingsfasen på om vi skal beholde bilen vi egentlig er veldig fornøyde med, eller om vi skal bytte inn/selge den og kjøpe hybridbil. Vi har jo sett litt på V90 og XC90, men valget faller nok mest på V90/V90 Cross country T8.
    Men så er jo spørsmålet; på motorveikjøring, slik som dama pendler 3/4 av strekningen på, vil forbruket være så mye lavere at det vil lønne seg? Virker den på el i det hele tatt på motorvei, og hjelper elmotoren til for å få ned forbruket?
    Hu kjører jo da også ca 1-1,5 mil på mindre veier med lavere hastigheter, og enkelte tilfeller gjennom bysentrum alt avhengig av hvilken kjørerute hu velger til/fra jobb.
    Jeg er ganske lite bevandret i hybridverdenen så jeg må da spørre folk som har kjørt disse litt og høre erfaringer. Har aldri fått målt V70 nøyaktig på forbruket, men kjørecomputer mener forbruket ligger på 0,66-0,70 i snitt på hennes kjøring.
    Vi kjører noen turer ned til bysentrum og slikt, men det er jo mest pendling og lengre kjøreturer vi bruker den til.
    Leser erfaringer som tilsier 35-40km rekkevidde på el, men det er vel ikke da på motorvei i hastigheter på 100-110?

    Vil det svare seg med hybrid for vår del, mtp Volvo sine biler? Det blir neppe snakk om å kjøpe helt ny 2018 modell i butikk da vi ikke "driter penger", men en brukt som er ett eller kanskje 2 år gammel.

    Noen som vil dele erfaringer og komme med noen tips/råd?
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Batteriet tømmes fort i motorveihastighet. Om det ikke er store motbakker har jeg ligget i 120 km/t på ren el, så det er mulig. Når det er sagt, så er besparelsene ved elkjøring størst ved by- og køkjøring.

    "Trikset" man bruker da, er å trykke på en knapp som sier "hold". Da bruker bilen stort sett bensinmotoren (om man ikke kjører veeeeldig sakte eller står stille). Da kan man spare strøm til man kommer til saktekjøring.


    Når det er sagt, så bruker motoren endel bensin. Kjøring på motorvei (100-120) på flate østlandet ligger vel på 0.7-0-8 på mila. Bykjøring med bare bensinmotoren er godt over literen. Tar man med verdifallet på såpass dyr og ny bil, så kan det ikke være rent pendler-økonomiske motiver for å kjøpe den. Da blir det billigere å bare kjøpe en brukt Leaf eller noe slik i tillegg til den dere har.

  3. Takk Rockeren takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sist jeg sjekka var det ikke mulig å få CC med T8.
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  5. #4
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    El. drift funker visstnok opp til 125 km/t, så vidt jeg husker.

    JEG tror ikke besparelsen er så stor at det vil lønne seg å bytte.
    Spesielt med tanke på at hoveddelen av kjøringen går på motorvei.

    Men det er jo morsomt med T8 da...

    Som RuneT skriver, så får du vel ikke CC med T8...
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Akkurat Da spørs det jo om det er noe særlig å spare på en T8 da, egentlig. Vi kjører jo noe i "bykjøring" og mindre avstander også, men kanskje ikke så mye at det vil svare seg. Kanskje det for vår del heller vil svare seg med en nyere og mer dieselgjerrig V70/XC70 istedet? Evt V90 om man skal ta dèt steget. Jeg tenker jo mest på å spare drivstoffpenger, og det er jo klart at en elbil ville vært ganske optimalt mtp bompenger og slikt, men da sitter vi jo med 2 biler, noe vi synes blir litt dyrt og råflott. Så det blir liksom et slags kompromiss, å finne en slags gylden middelvei eller hva man skal kalle det.
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  7. #6
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    En ting er sikker. Er absolutt ingenting å spare på å kjøpe ny bil med kun forbrenningsmotor for å satse på å spare penger på drivstoff.
    Om en ny V90 klarer å spare 2 dl/mil i forhold til den du har så kan du kanskje klare å spare 200 liter drivstoff, som igjen vil si 3000 kr i året. eller 250 kr måneden.
    Så det å skulle bytte bil for å spare drivstoff er ikke det som gir det mest igjen for pengene akkurat.
    For å spare penger, er det kun 1 biltype som faktisk sparer deg for penger, og det er El-bil.

    Det som er synd idag, er at Volvo ikke leverer el-biler med de tingene mange etterspør:
    AWD
    , Hengerfeste og rekkevidde på minst 30 mil. Men det gjør derimot andre.
    Så du bør heller spørre deg selv, hvorfor trenger du 2 biler, er det andre biler på markedet som kan dekke inn 2 biler for deg?
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Det er nettopp det som er problemet. Finner ingen biler som egner seg for oss i elbilsegmentet. Måtte evt vært Tesla Model X, men jeg ser ikke for meg å hoppe dit enda :P
    Men du har vel forsåvidt rett i det du skriver
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Og Tesla model X er en særdeles stusselig bil i forhold til en V90. Ikke kan man ha skiboks heller. En eller annen test oppsummerte TMX slik: «Det er en teknologibombe, men ingen luksusbil» Det mest horrible er kanskje lysene. De er skikkelig rævva i forhold til Volvo sine fulldynamiske led-lys!

  10. #9
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    Det er nettopp det som er problemet. Finner ingen biler som egner seg for oss i elbilsegmentet. Måtte evt vært Tesla Model X, men jeg ser ikke for meg å hoppe dit enda
    Men du har vel forsåvidt rett i det du skriver
    Jeg står i lignende situasjon som deg. Jeg har idag en XC70 2013 modell som jeg har lyst å bytte ut.
    Man kan godt si at V90 er langt fremfor Model X på mange områder, men på en veldig viktig plass henger V90 og Volvo langt etter og det er på drivlinjen. V90 føles rett og slett gammeldags med en fossilmotor under panseret. Og det er det som holder meg unna å handle en V90 T8 idag.

    Valget mitt står mellom en Model X, V90 T8 og XC40 med dieselmotor. Valget er veldig vanskelig, fordeler og ulemper med dem alle. Har tilbud på alle bilene. V90 og Model X er ganske lik i pris, mens XC40 er noen lapper billigere.
    Og en ting er sikkert, jeg kommer ikke til å kjøpe en fossilbil på lån igjen, så leasing er en god ide om man tenker fossilt ennå.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  11. Takk Rockeren takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Valdres Vis post
    Og Tesla model X er en særdeles stusselig bil i forhold til en V90. Ikke kan man ha skiboks heller. En eller annen test oppsummerte TMX slik: «Det er en teknologibombe, men ingen luksusbil» Det mest horrible er kanskje lysene. De er skikkelig rævva i forhold til Volvo sine fulldynamiske led-lys!
    Ganske dårlig oppsummering egentlig. V90 er stusselig på drivlinjefronten i forhold til Model X. Lysene er bedre på V90 enn Model X. Innvendig plass er betydelig bedre på Model X enn V90. Så her blir det fordeler og ulemper. Begge bilene er meget gode.
    Takboks, har jeg ikke behov for. SÃ¥ det blir jo mer smak og behag for den enkelte.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  13. #11
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Du sparer vel i grunnen ingenting ved å kjøpe ny bil....blir jo en særdeles kostbar prislapp for å spare noen skarve tusenlapper i året...

    Visst det er kun forbruket du skal spare penger på, tar det ganske mange år før du går i null ved å kjøpe ny bil...om du i det hele tatt kommer dit.

    F.eks om du får 120000 for din gamle bil, og må betale 820000 for en ny T8, skal du kjøre ganske mange hundretusener av km for å spare inn 700000. (Veldig forenklet regnestykke).
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  14. #12
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Om du skal bytte bil eller ikke kan sjelden være ett spørsmål om å "spare" penger. Det bør heller være ett spørsmål om driftsikkerhet, sikkerhet og så økonomi.
    Det lønner seg sjelden å bytte bil. For den kostnaden du tar ved å bytte bil, kan du skru veldig mye på. Og fortsatt ha ett billig bilhold. Men så kommer andre faktorer som driftsikkerhet, bilen du har er 10 år gammel, og det er litt 50 / 50 hvilke kostnader du kan få fremover. Mulig den holder uten større vedlikehold, men samtidig kan det hende du får større utgifter.
    Og når det kommer til sikkerhet, så har det skjedd svært mye på 10 år på den fronten, spesielt på aktiv sikkerhetsteknologi, og det bør jo være ett viktig argument for å bytte bil.

    Personlig har jeg ett 5 års perspektiv på bilhold. Mye pga. bilene idag har 5 år garanti, og jeg i de 5 første årene har null utgifter utover service og slitedeler. På den måten gir det meg ett forutsigbart bilhold. Men klart det koster mye penger.

    Når det kommer til T8, så etter din beskrivelse, så henter du ikke mye besparelse i deres kjøremønseter. 4 mll en vei er akkurat på grensen hva El-driften takler. Og da er hun avhengig av å kunne lade på jobb. For hun må nok regne med å bruke bensinmotoren en god del på retur, da det neppe er mye å regenerere, og hastigheten er såpass høy at forbruket raskt kan ligge opp mot literen.
    Jeg hadde en demo T8 hjemme hos meg, jeg har ca 3 mil en veit til jobb. ca halve veien er 60 sone, noe 70 og litt 80, og egentlig ganske greie forhold for regenerering. Jeg endte på 0,45 ene veien med tomt batteri fra start. Så jeg har ikke stor tro på at du klarer å spare noe som helst med en T8. Argumentet for å bytte til en slik bil bør være annet, f.eks driftsikkerhet og sikkerhet i bilen
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. aug. 2017
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Bruker erfaring hva gjelder forbruk er på vår xc90 T8 2018 etter ca.10.000km snitt 0,62L/mil. Brukes av kona til/fra jobb 40 km 60/70/80 sone på rett vei med ladestasjon på jobb. Selv kjører jeg v90 cc D4 med snitt 0,75L/mil kun 15 mil sålangt siden ny (ny reg på torsdag). Har 70km jobb pendling daglig. En hoved grunn til så nye biler er sikkerhet, sikkerhet og driftssikkerhet! Som flere har nevnt ny bil kan aldri bli noen økonomisk god investering. Men helsemessig price less🚑
    XC90 T8 Inscription 2018
    V90 D4 Polestar Cross Country PRO 2018

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Dama har lademulighet på jobb også, så da kan jo forbruket holdes nede tenker jeg litt på da.
    Har kikka litt på V60 også, men tror vi må se nærmere på den in real for å få skikkelig inntrykk av den. Den har jo mulighet for dieselhybrid, noe jeg kan se på som en fordel mtp vårt kjøremønster? Noen som har vært borti den?
    Og synes det er litt snodig at man kan få dieselhybrid på V60 men ikke V90?

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  17. #15
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    Dama har lademulighet på jobb også, så da kan jo forbruket holdes nede tenker jeg litt på da.
    Har kikka litt på V60 også, men tror vi må se nærmere på den in real for å få skikkelig inntrykk av den. Den har jo mulighet for dieselhybrid, noe jeg kan se på som en fordel mtp vårt kjøremønster? Noen som har vært borti den?
    Og synes det er litt snodig at man kan få dieselhybrid på V60 men ikke V90?

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    Du tenker da den gamle V60 en. Er jo lansert ny bil. Da uten diesel hybrid.

    Mamma har V60 diesel hybrid. Snitt forbruk på 14 000 km er 0.3 ca
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  18. Takk Rockeren takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Du tenker da den gamle V60 en. Er jo lansert ny bil. Da uten diesel hybrid.

    Mamma har V60 diesel hybrid. Snitt forbruk på 14 000 km er 0.3 ca
    0.3 ja, det er et tall som klinger godt i mine ører
    Tror vi får høre litt rundt og sjekke litt alternativer. Kanskje det beste alternativet blir en bil nr 2 som elbil.

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ganske dårlig oppsummering egentlig. V90 er stusselig på drivlinjefronten i forhold til Model X. Lysene er bedre på V90 enn Model X. Innvendig plass er betydelig bedre på Model X enn V90. Så her blir det fordeler og ulemper. Begge bilene er meget gode.
    Takboks, har jeg ikke behov for. SÃ¥ det blir jo mer smak og behag for den enkelte.
    Når jeg sier at TMX er stusselig i forhold til V90 tenker jeg mest på materialer og opplevd kvalitet. Tesla bruker for eksempel treimitert plastikk, mens Volvo bruker ekte tre! Designmessig kan ikke bilene sammenlignes hverken innvendig eller utvendig. Det lekre skandinaviske designet på Volvoen mot den gruelig stygge Teslaen. Har Tesla overhodet ansatt designere??
    TMX apellerer akkurat like mye til følelsene mine som en Caddy.

  21. #18
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    0.3 ja, det er et tall som klinger godt i mine ører
    Tror vi får høre litt rundt og sjekke litt alternativer. Kanskje det beste alternativet blir en bil nr 2 som elbil.

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    Min erfaring etter ett godt år og vel 20 000km med en V60 PiH er at dette funker, men du er avhengig av maks 4mil til jobb og mulighet for å lade på jobb. Kjørecomputeren her sier 0,22 nå, mens reelt forbruk med dieselvarmer er 0,31. Dette er da over 20 000km med noe tilhenger kjøring, noe langturer men 90% til fra jobb kjøring.

  22. Takk Rockeren takket for denne posten
  23. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Det er jo utrolig lavt forbruk. Vi har sett på V60 og XC60 nå i dag og V60 blir nok litt for liten for oss. XC60 kunne kanskje gått an men. Vi har fått litt priser og tilbud nå så vi får regne litt og se.

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  24. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Har hatt en XC60T8 i 4 mnd nå. Forbruk pr i dag og siden forrige tankfylling for ca 1 mmd siden er 0.34. Ca 3/4 tank igjen. Mye småkjøring opptil 3-4 mil. Foregår stort sett på el med bruk av "hold" funksjonen ved høyere hastigheter.

    Har kona 4 mil til jobb og mulighet for å lade der kan forbruket bli meget lite. Dog noe høyere ved kalde vintre, men selv da har jeg kjørt mye på el.

  25. Takk Rockeren takket for denne posten
  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Tur til hytta på Torsdag nå med 4 pers, full takboks og fullt bagasjerom og nesten fullt batteri. Forbruk 0.59 de første 10 mila, 0.68 på de 6 siste. Normal kjøring i 60, 70, og 80/90.

    Installert lader på hytta så all kjøring der foregår på el da det er kortere turer som regel. Alt i alt meget fornøyd.

  27. Takk Rockeren takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Vurderer kjøp av V70N. Tips?
    By Henrik V.S in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 24/08/15, 21:25
  2. noen tips til å bytte varmeapperatregister volvo v70 01
    By Simen Leira in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 20/08/14, 20:40
  3. Svar: 0
    Siste post: 01/03/11, 13:00
  4. vurderer litt stereo. tips?
    By VolvoR-Sport in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 31
    Siste post: 29/09/10, 21:41
  5. Vurderer å kjøpe S60 R -tips?
    By Lasse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 07/06/10, 19:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •