Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Kjøpt meg Volvo V70-09, tips?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Kjøpt meg Volvo V70-09, tips?

    Hei.

    Da har jeg som er en ihugga BMW-mann faktisk kjøpt meg en Volvo, det hadde hverken jeg eller kompisene mine trodd skulle skje!

    Jeg har hatt mange BMW'r og den siste jeg hadde, hadde jeg i nesten 10.år! Det var en BMW 320dat -05 Individual ED33.-Ganske sportslig E46.

    Siden jeg nå har to unger, dame og et stort oppussingssprosjekt av et hus, har jeg besluttet å nedprioritere bil. Dvs, ikke helt, men annerledes...

    Så da ble BMW'n solgt forrige uke og faktisk klarte jeg allerede nå på fredag å finne meg en ganske brukbart utstyrt V70 2.4d/163hk. automat-2009 modell i sort metallic. Jeg har selvfølgelig lett ganske lenge etter det jeg ville ha med riktig utstyr og til riktig pris.

    Når jeg da kjørte hjem igjen fra selger skjønte jeg jo straks at her må noe gjøres, for slik kan jeg jo bare ikke ha det...

    Bilen var god å kjøre, meget kompakt. Men den fløt jo som en båt og gynget relativt mye vil jeg si, iallefall i forhold tilden orginalsenkede BMW'n jeg hadde.- I tillegg var den 163hk ganske dau i forhold til hva jeg er vant med...

    Bilen virker veldig bra vedlikeholdt og dempere er helt ok, så det er nok ikke der "feilen" (som sikkert ikke er feil...) ligger.

    Så da er saken, jeg tar gjerne imot tips til å få den bilen bedre, penere og sprekere. Nå sitter det 16" vinter og 17" sommer (uprøvd).

    Har lyst til å chippe den, senke den og gjerne gjøre et par enkle ting for å få den penere. Blir vel til at jeg prøver de 17" som fulgte med før jeg vurderer å evt gå opp til 18".

    Jeg vil ikke ha den så sportslig som BMW'n var, her vil jeg ha igjen mer komfort.

    Noen tips til relativt rimelige senkesett som ikke senker for mye og ikke er dønn stivt? Har kjørt Eibach før og det var rett og slett herlige fjærer, så det har jeg lyst på. Da bytter jeg evt dempere og topplager samtidig selvf, evt tips til dempere eller komplette sett tas imot!

    En ting jeg har lagt merke til er en baklukespoiler som noen har, som er litt lengre. Den ser fin ut, hva anbefales evt her?


    Ble langt og rart innlegg men håper noen gir meg noen tips her siden jeg er helt ny i Volvoverden!

    Mvh.

    Arne-P.Flesvik

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Utseendemessig synes jeg V70 fra 08 og opp (kalt P3, navnet på plattformen) kler 19" godt. 16" blir aaaltfor smått, og mye av båtfølelsen kommer nok fra høy sidevegg - men det er ikke til å stikke under en pizza at BMW generelt sett er mye mer sportslig i kjørefølelsen. Du skal nok prøve mye rart før du er på det nivået, speiselt siden denne trekker foran. Med det sagt, jeg kjører selv på Eibach 30mm Pro Kit på min '07 (riktignok
    P2
    , altså plattformen før). Storfornøyd med Eibach, men det er fremdeles en del krenging. Ikke noe urovekkende noe, men den ligger ikke så flatt som den kune gjort med litt kraftigere stabstag. Hadde tykkere/stivere stabstag fra IPD på min forrige V70, og den ble som en gocart i forhold til originalstag. Verdt å vurdere, men det er litt mer skruing enn bare å bytte fjører.

    Velkommen til Volvo, og til VCCN!
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Bakluke spoiler er vel ett "must" på alle V70.
    Kraftigere stab stag vil nok også hjelpe på krenging. (drift på framhjula har sine bakdeler og fordeler) BSR og Rica er vel dei to mest brukte tuning merka. Begge gir ca 220 hk. og blir en formidabel økning av effekt, noe du GARANTERT vil merke (positivt) detter er kun ny software som du enkelt bytter selv :-). Når det gjelder dekk/felger er nok det en smak sak om størrelse. Har du gode veier å kjøre på, kan nok 18" på sommer være ok. dekk-merke kan ha stor betydning på sporing og kjøre komfort. Gratulerer med "ny" Volvo :-)
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. april 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Hsr selv bmw som referanse og sitter med de samme erfaringene som deg. Jeg ville kjørt 18" sommer og 17" vinter. Når det gjelder senk, gjør du det for utseende eller for å få bilen stivere? Jeg ville av praktiske årsaker behold høyden, dvs fjørene. Men jeg hadde byttet til bilstein b6 støtdempere som er helt rå på det å beholde komfort men ta bort duvingen.

    "Problemet" ligger i shimsingen og oppsettet av demperne. Volvo har sine ønsker og krav som andre demperleverandører må følge for at det skal kunne kalles oem replacement parts. Bilstein b6 er derfor noe stivere, men langt fra så stiv som en b6 demper tilpasset f.eks en 5 serie.

    Jeg ville som sagt beholdt fjørene, montert b6 dempere og kanskje den største oppgraderingen: Stivere stabilisatorstag! Her får du bort mye av krengingen og duvingen. Blir du enda ikke fornøyd, så kan du heller sette på 30mm eibach senkefjører, som jo er en del stivere bare der. Men jeg føler en v70 som senkes er noe som skaper mer problemer i hverdagen i en familie. Noen sportsbil blir den aldri. I forhold til 3 serien du hadde, så føles slektskapet til m3, på en volvo blir det ikke sånn. Kanskje med coilovers, men da forsvinner komforten.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takk for positive tilbakemeldinger folkens, mye bra i dere dere kommer med her.

    Jeg har selvfølgelig innsett at jeg må klare meg med mindre sportslig bil nå og det går nok veldig bra.

    Det kan hørtes ut på dere at B6 sammen med Eibach skulle passe meg bra. Jeg er ute etter en noe lavere bil, ikke mye men noe for å "justere" avstanden mellom skjerm/hjul da jeg synes det er altfor stort rom der imellom, og selvfølgelig LITT mer sportslige egenskaper. Jeg vil helst ha igjen så mye komfort som mulig og ikke ha en veldig stiv bil-jeg kan leve med litt krenging. Vil anta at det også bedres ganske mye med å gå opp til 18".

    På en gammel E36 jeg hadde, monterte jeg B6 og Eibach og det var rett og slett herlig synes jeg. Den satt det fra før orginalt M-tech understell på fra før.

    Vil tro jeg først senker, bytter både dempere, topplager og fjærer (noe mer som bør byttes samtidig?). Så kommer vel chip etter det og så prøver jeg på de 17" som medfølger før jeg evt vurderer opp til 18".

    Hvor anbefaler dere å kjøpe Volvodeler til vedlikehold, styling, chip osv?

    Er det lett å montere den bakrutespoiler'n og er det mange typer av den, noen anbefalinger?

    Mtp chip har jeg vært i kontakt med Flissundet Motorservice og de virker veldig seriøse, ganske inngående tester de gjør før de prog. Dog er de litt dyre men de gjør nok en del mer enn de fleste ser det ut til. 5-6000kr litt ettersom hvor mye jeg vil ha ut. De tester visst så de vet hva bilen vil tåle med tanke på div faktorer, km.stand, modell, kasse, osv..

    Jeg er litt skeptisk til de boksene som er plug in, men jeg har ikke noe erfaring der.

    Har trua på V70'n! :-)

    Jeg må si jeg er imponert av at kassa girer så smooth som den gjør enda den har gått 275 000km!! -FOR jeg har prøvd mange automatbiler som er langt nyere enn den gamle E46'n min og sjelden jeg har vært borti noen som girer like bra, virkelig sjelden!
    Kassa på den jeg har nå er flushet og byttet olje på ofte, heldigvis.

    Tror dere den vil holde godt og lenge med normal kjøring med chip?

    Takk for hyggelig velkomst på forumet her! :-)

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Normal kjøring med en riktig utformet chip eller map vil nok ikke før med seg stort, det kritiske er å la kassa bli god og varm før du drar på hardt, og å unngå rivstarter. Mitt synspunkt, hvertfall. Oppretthold kasseflushinga hver 60k, så er det nok mye bil igjen her.

    30mm er en fin hverdagssenk i mine øyne. Jeg har som sagt 30mm senk på min, aner ikke hvordan den er i bakkeklaring ifht din, men det er virkelig sjeldent jeg er borti noe, med unntak av idiotiske fartsdumper, samt en og annen brøytekant.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. april 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har hatt B6 og eibach tidligere så vet du jo hvor bra det er. Og på en volvo blir det heller ikke ultrastivt uansett. Kanskje perfekt for deg som kommer fra bmw.
    Kan jo nevne at Polestar oppgradering til f.eks XC60 består at B8 (som er samme som B6 bare kortere fjøringsvei) og Eibach 30mm senkefjører. Her har Polestar og Bilstein som begge er svenske, gått ilag om et ideelt oppsett for en sportslig Volvo. Men komforten er hele tiden ivaretatt. Derfor ville jeg ikke nølt med å sette på dette kitet til volvoen din heller. Alternativt kan du gå for Bilstein B12 Pro kitet, som består av dempere og fjærer i en og samme pakke. Sparer noe der kontra å kjøpe dempere og fjører hver for seg. Tror B12 settet ligger på rundt 12.500 kr. Hvis du uansett vil redusere høyden i hjulbuen så ville jeg gått for dette settet. Så kan du vurdere behovet for kraftigere stabstag bak på sikt.

    25-30mm senk er ikke feil på en V70 rent estetisk Lykke til og sleng gjerne ut et før/etter bilde

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Høres bra ut, takk for tips!

    Men nå har jeg gjort noe jeg ikke burde ha gjort, nemlig skryte av kassa... -Hva skjedde tror dere..? -Jo, nå dukket det opp feil på den...

    Jeg har kjørt bilen ca 25-30 mil og alt har fungert strøkent, så plutselig i dag dukket det opp feil på kassa.

    Jeg kjørte helt rolig og pent, typisk 60-80 km/t og plutselig kom det opp "Gearkasse trenger service" i displayet. (Antisladdlampa begynte også å lyse samtidig) Jeg merket ikke noe spes feil og kjørte noen km til da jeg skulle møte noen, da lot jeg bilen stå å gå på tomgang i 15 min og kjørte så videre etter det. Da ville ikke kasa gire, hverken i automat eller i manuell. Jeg stoppet og slo av bilen helt og startet igjen, da virket alt normalt en liten stund. Så merket jeg at kassa hadde noen "rykk" innimellom, spes hvis jeg såvidt ga litt mer gass.

    Noen som har vært borti dette og har en anelse om hva dette kan være?

    Jeg burde vel kanskje ta dette i en annen tråd men...

    Diagnose etter påske da vel... :-(

  9. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Diagnose så fort som mulig, og om det ikke finnes noem graverende feil, flushing så fort som mulig.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Ja, får vel det. Typisk at det skjer da man har en haug med helligdager foran seg...

  11. #11
    Registrerte brukere Hugo sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2016
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Ang tuning: Kjøpte meg 08 2.4d ifjor sommer. Kjøpte BSR tuning i desember og angrer ikke ett sekund! De ekstra hestene og ikke minst nm økninga er godt merkbart. Forbruket ligger omtrent som før (Blandet kjøring). Så anbefaler BSR, de er store på Volvo.

  12. Takk Arnefles takket for denne posten
  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Ok, takk for tips og erfaring:-)

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hmm, ser nå at bilen faktisk er 1.gangs reg 7.7-08. Da må det jo være en -08 modell og ikke -09 som den ble annonsert som... Jeg er normalt ganske oppmerksom på det meste når det gjelder bil men dette gikk meg faktisk forbi.

    Er det noen store forskjeller på -08 og 09?

  15. #14
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arnefles Vis post
    Hmm, ser nå at bilen faktisk er 1.gangs reg 7.7-08. Da må det jo være en -08 modell og ikke -09 som den ble annonsert som... Jeg er normalt ganske oppmerksom på det meste når det gjelder bil men dette gikk meg faktisk forbi.

    Er det noen store forskjeller på -08 og 09?
    Jeg har inntrykk av at modellåret bytter omtrent midt på sommeren, så er ikke utenkelig at det er en - 09.

    Den beste måten å se forskjell på er nok med VIN. Det 10. tegnet i VIN skal såvidt jeg forstår være 8 for 2008 og 9 for 2009.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt over her; 1.gangs reg og årsmodell har ingenting med hverandre å gjøre.
    VIN forteller deg riktig årsmodell, Vegvesenets registreringsdata er av null betydning. =)

  17. Takk Arnefles takket for denne posten
  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Jøss,såpass. Trodde typisk at det var som på BMW fra feks oktober og utover er ny modell. Men Juli er jo veldig tidlig. Noen store forskjeller på en -08 og -09 ellers, ganske like de vel? Spes mtp når jeg skal bestille deler så er det vel større skille mellom -07 og -08?

    Her er min: YV1BW694091074208
    Sist endret av Arnefles; 28/03/18 kl 07:53

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Ikke store forskjellene på 08 og 09 som jeg kommer på i farta. Eneste jeg kommer på er muligheten for original dab i biler uten dabprep. (Ligger egen tråd her inne)
    Utover det, skjedde det vel ikke stort før i 14 tror jeg.

    Og dette med VIN gjelder alle produsenter, inkl. BMW.

  20. Takk Arnefles takket for denne posten
  21. #18
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arnefles Vis post
    Jøss,såpass. Trodde typisk at det var som på BMW fra feks oktober og utover er ny modell. Men Juli er jo veldig tidlig. Noen store forskjeller på en -08 og -09 ellers, ganske like de vel? Spes mtp når jeg skal bestille deler så er det vel større skille mellom -07 og -08?

    Her er min: YV1BW694091074208
    Da er det definitivt en 2009-modell
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  22. Takk Arnefles takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Reduseringsventil ønskes kjøpt/tips til reparasjon
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/05/17, 16:06
  2. [HAR KJØPT] Volvo Ønskes kjøpt!! 240, 740 eller 940 :)
    By knut.kleivi in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 14/12/12, 17:37
  3. Svar: 5
    Siste post: 07/01/12, 11:43
  4. [KJØPT] Volvo 740 ønskes kjøpt!
    By Espen Hveding Nordgård in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 03/08/11, 14:51
  5. Kjøpt meg 02 V70 T5 tips/råd
    By A.Teserud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 01/04/10, 22:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •