Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 2004 model V70 med 2 liter turbo - oljekvalitet

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard 2004 model V70 med 2 liter turbo - oljekvalitet

    Har en V70 hvor motoren nå har passert 300.000 km, klikkelyd fra pushere har det nok vært lenge når motoren er kald. Men hører det også når motoren er varm ( på tomgang ) en gang i mellom. Har benyttet en helsynt olje 5-40 fra Mobil 1. Ble foreslått av å gå over på en tykkere olje nå vinterstid - 5-30. Halv synt olje, er det et alternativ?

    Det har vært benyttet motorvarmer så lenge jeg har hatt bilen, at motoren kommer opp i litt turtall en gang i mellom er også tilfelle. Kan jeg gå over på en rimligere olje fra Biltema, eller er det ikke fornuftig med tanke på levetiden på motoren. Hadde vært morro om den fungert frem til 400.000 km, det har i hvertfall Volvo spådd.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    For meg høres det ut som en motor som begynner å få "åreforkalkning" , slagg i oljekanaler. OM man tør, kan en oljerens være verdt å forsøke. Men det er alltids en risiko for at symptomet blir verre.
    Hvordan ser det ut oppe i oljepåfyllingshullet og på undersiden av lokket, er det kaffegrut over alt, eller fin lysebrun farge?

    Selv om din bil skal ha A5/B5-olje, kan du godt bruke A3/B3 som har kraftigere oljefilm. (gir kanskje en prosent eller to høyere drivstofforbruk)
    Og motoren din har ikke vondt av 0W-40, isteden for 5W-olje siden du plages mest med kall motor.
    For min del foretrekker jeg Castrol olje, mange mener at den kokser mindre, noe som er spesielt viktig på en turbomotor.

    Halvsynt-olje kan vurderes om oljeforbruket er i høyeste laget, men er du glad i turboen din så kjører du på helsyntetisk.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Kona sin D5 kakler som et uvær i 10-20 sek. når kald. Prøvd det meste. Motorrens, QMI, Liquid Moly ventilklikke tilsetning, diverse oljetyper. Kaklingen er den samme når motor er kald. 310.000 KM. Så har konkludert at den får bare kakle til den ikke vil mer. Med dieselbrenner aktivert og varm motor er det ingen lyder.
    Tror dette er løftere som ikke er tett i kaldt vær og må ha opp oljetrykket.(Er det ikke hydr. løftere på disse motorene)?

    Ser Castrol har en olje med tilsetning som er "magnetsik" som skal holde smørefilm på kald motor. Noen som har prøvd den olja? https://www.billigbilpleie.no/pi/Cas...83_146141.aspx
    Sist endret av jerognal; 16/03/18 kl 08:00
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hei jiha 1968

    Du spurte hvordan det så ut i oljepåfyllingshullet og på undersiden av lokket. Kan ikke huske at noen har " tømt kaffekoppen der ", d.v.s. ikke noe grut. Har demontert USA åtter med det vi kan kalle størkna olje, så jeg har sett litt av hvert.

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    En annen tanke, det er O-ringer på olje-pickup/oljepumpe som har det med å miste spensten/sprekke opp, iallefall var noen av 1.generasjon hvitblokk-motorene plaget med dette ved lang kjørelengde, og din motor er jo tilnærmet identisk med disse (fra 850-tiden) De fleste med O-ringproblemet har meldt ventil/pusher-tikking som symptom, men ingen garanti for at det er årsaken.
    Tror jeg hadde våget meg på en oljerensekur før nedplukking av bunnpanna for O-ringbytte.

    Lurer litt på om tikkingen er stillere om du har "fult" oljenivå og deretter stiller bilen sideveis i en skråning, eller jekker opp bilen slik at venstre side er adskillig lengre opp enn høyre. (målet er å "drukne" oljepickuprøret og den sprø O-ringen) Har ikke testet dette selv, men koster ikke mye å prøve.

    Nå har jeg ikke hørt hvor ille bilen din høres ut, men streng tatt hadde det vel vært verre om det ikke var noe ventilstøy i det hele tatt, enn at det tikker/klikker litt.
    De er jo ikke akkurat lydløse når alt er 100% OK heller, selv dysene bråker jo mer enn på mange andre konstruksjoner

    Men det er jo mye godlyd i disse motorene også, så jeg synes det er tragisk at Volvo valgte å gå bort ifra 5 og 6-sylindrede motorer på de nyeste bilene. En firer er ikke mye premium spør du meg!

Lignende tråder

  1. Feilkode for 2002 model V70/2,4 liter turbo
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 31/10/17, 21:04
  2. Kløtsj bytte på 2004 V70 2 liter turbo - link til Volvo intstruks?
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 08/04/16, 23:40
  3. Motorvarmer til 2004 V70/2 liter m/turbo, bensin
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 22/01/16, 08:23
  4. 2004 v70 2 liter turbo Senking av bensintank?
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 25/07/14, 15:34
  5. 2004 model V 70 - posisjonslys bak venstre
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 07/10/13, 21:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •