Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 940 prosjekt, tips å triks underveis?

  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard 940 prosjekt, tips å triks underveis?

    Hei!

    Har ett lite prosjekt stående som jeg fikk veldig billig.
    Orginal 95 mod turbovogn, 171.000km å 1 eiers bil.

    Her er det jo litt potensiale tenkte jeg, flott rustfri bil men desverre tok ett stempel kveld.

    Ny 98 modell motor kom i hus forrige torsdag, gamle er tatt ut og alt er egentlig klart.

    Denne tenker jeg å bruke litt selv i starten, men mest trolig ønsker jeg bittelitt mer power en orginalt også, ett BRA 300 oppsett er å foretrekke.. tips?
    Aller helst se så orginalt som mulig ut.

    Er det noe jeg burde gjøre siden jeg først har motor ute utenom en overhaling?
    Blir byttet alle pakninger, simringer å opplakkert selvsagt.

    Burde jeg kjøpe sterkere clutch også? M90 kasse i god stand.
    Annen kam? porte topp?

    Tips å triks ønskes
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om informasjon i denne tråden kan være av interesse: http://forum.vccn.no/showthread.php?...highlight=CHIP

  3. #3
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Så den der batland, særdeles interessant lesing
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Som du ser er chip fullstendig meningslöst för du har oppgradert andre ting.

    1. Eksosanlegget er det förste som MÅ oppgraderes og den orginale katalysatoren er hovedproblemet. Skal man gjöre dette lovlig så MÅ!! man montere en betydelig större utgave som flöder godt og ikke gir mottrykk.
    2. Luftfilterboksen må åpnes opp så den slipper nok luft inn til luftfilteret.
    3. Ladetrykket må ökes ved hjelp av en boost controller / bleed ventil. Hvor mye du kan öke det avhenger av det praktiske oktantallet i drivstoffet du kjörer.
    4. Kam, turbo og kaldere termostat. En plass mellom 74 og 82 grader öker drivstoffets praktiske oktantall så mye at det merkbart.
    5. Oppgradere strömforsyningen helt frem til bensinpumpen, dvs helt ned i bensintanken. Det originale er akkurat så dårlig som man kan forvente på en original, ekstra low performance bil.
    6. Först nå, på sjetteplass, er det på tide med trioen större dyser, större LMM og tilhörende chip.

    Ellers, har jeg i mange år nå alltid anbefalt at alle dem som önker å lage seg seg en raskere bil som går på ren pumpebensin, å redusere kompresjonsforholdet ved å dreie stemplene. Fikk i dag tidlig en melding fra en kar med en relativt seriös motor om at han enda en gang hadde tatt tabben på rådelagrene. Motoren er så fysisk sterk at tenningsbank ikke tar tabben på stempler og toppakning, men rådelagrene blir etterhvert overbelastet. Motoren er bygget etter andre "eksperters" visdom, går på ren pumpebensin, har turbo og rundt 9,0:1 i kompresjonsforhold.

    Dette kan se fint under mapping i en bremsebenk, men i praksis i en bil som BRUKES, så går ikke dette.

    Jeg har valgt å dele det meste jeg har av gode råd, tips&tricks i post nr.2 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...bo-tr%C3%A5den
    Sist endret av Batland; 17/03/18 kl 14:38

  5. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som du ser er chip fullstendig meningslöst för du har oppgradert andre ting.

    1. Eksosanlegget er det förste som MÅ oppgraderes og den orginale katalysatoren er hovedproblemet. Skal man gjöre dette lovlig så MÅ!! man montere en betydelig större utgave som flöder godt og ikke gir mottrykk.
    2. Luftfilterboksen må åpnes opp så den slipper nok luft inn til luftfilteret.
    3. Ladetrykket må ökes ved hjelp av en boost controller / bleed ventil. Hvor mye du kan öke det avhenger av det praktiske oktantallet i drivstoffet du kjörer.
    4. Kam, turbo og kaldere termostat. En plass mellom 74 og 82 grader öker drivstoffets praktiske oktantall så mye at det merkbart.
    5. Oppgradere strömforsyningen helt frem til bensinpumpen, dvs helt ned i bensintanken. Det originale er akkurat så dårlig som man kan forvente på en original, ekstra low performance bil.
    6. Först nå, på sjetteplass, er det på tide med trioen större dyser, större LMM og tilhörende chip.

    Ellers, har jeg i mange år nå alltid anbefalt at alle dem som önker å lage seg seg en raskere bil som går på ren pumpebensin, å redusere kompresjonsforholdet ved å dreie stemplene. Fikk i dag tidlig en melding fra en kar med en relativt seriös motor om at han enda en gang hadde tatt tabben på rådelagrene. Motoren er så fysisk sterk at tenningsbank ikke tar tabben på stempler og toppakning, men rådelagrene blir etterhvert overbelastet. Motoren er bygget etter andre "eksperters" visdom, går på ren pumpebensin, har turbo og rundt 9,0:1 i kompresjonsforhold.

    Dette kan se fint under mapping i en bremsebenk, men i praksis i en bil som BRUKES, så går ikke dette.

    Jeg har valgt å dele det meste jeg har av gode råd, tips&tricks i post nr.2 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...bo-tr%C3%A5den

    Takk for ett godt svar Batland!

    Det som jeg har fra før er 3" eksos med 1 lydemper hele veien, uten kat, BSR filterkit med eget rør som leder kaldluft fra grillen å inn til filteret.

    Det jeg MÅ ha er turbo å intercooler, da det orginale allerede er solgt.
    Ikke har jeg lyst til å legge noe vannvittige summer i bilen heller, en enkel å grei oppgraderingsturbo (16T?) og KL racing sin alu cooler, samt større dyser (hvor store?) 3" rørgate å fekzen chip.
    Tenker litt på den live chippen kanskje? bør jeg ha annen bensin regulator?

    Det med Elnettet til bensinpumpe samt termostat skal jeg ta til etteretning og gjøre noe med

    Angående komp forhold og dreiing av stempler blir ett større prosjekt, å får heller bli gjort den dagen motoren tar kvelden.
    Alternativt har jeg 2 toppakninger jeg kan bruke, men det er vell heller slikt vi gjorde under moped tiden?

    Er jeg på villspor her batland?
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Värsågod.

    Da er du godt igang allerede.

    Flott at du har kvittet deg med originalskrotet. Her finner du en mer enn alminnelig grei turbo: http://forum.vccn.no/showthread.php?...69#post1073669
    En eller annen stor og god alucooler er det rette valget.
    Uoriginal "grom" bensintrykksregulator samt bruk av 2 toppakninger vil jeg fraråde på det sterkeste.

    Det med dyser, LMM og chip vil jeg egentlig holde meg unna. Dette fordi mine preferanser er å bruke trimkam og deretter å bruke 2 stk. originale LMM i originale luftfilterbokser, GENUINE Siemens #961 dyser og ett KOMPETENT Live mappet Custom chip.
    Sist endret av Batland; 22/03/18 kl 23:02

  7. #7
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Update på mitt prosjekt

    Nå er det seg slik at motoren er tilnærmet ferdig, sett bort fra noen småslanger å registerreim.

    Blir satt ihop helt dønn orginal utenom forsterket toppakning å 16T turbo.
    16T siden jeg bortimot fikk den nesten gratis, å jeg har ikke 13c.

    Samtidig skal den jo på EU etterhvert, å da er det greit å ha den så orginal som mulig.

    Men etter EU tenker jeg å få fram litt power

    Nå kaster jeg sikkert stein i glasshus for deg spesielt Batland, men her er det jeg har fundert på siden det er så lett tilgjengelig for meg.. og som sikkert alle andre bruker

    *16T turbo med org sprekkfri manifold.
    *3" eksos med 1 lydemper, mulig 2.
    *Siemens Deca\Bosch grønne dyser - Seff ikke kina.
    *300hk chipper
    *3" LMM med tilhørende rørgate
    *Kl racing modelltilpasset alu cooler.,
    *NUKE dump
    *BSR filterkit.

    Samt batland sine tips, med 82 graders termostat å elnett til bensinpumpe.

    MÅ jeg ha annen bensinstrykksregulator? ekstern styring av turbotrykk? Tips til eventuelt begge?
    Sist endret av Jimmen; 04/04/18 kl 11:58
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  8. #8
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som du ser er chip fullstendig meningslöst för du har oppgradert andre ting.

    1. Eksosanlegget er det förste som MÅ oppgraderes og den orginale katalysatoren er hovedproblemet. Skal man gjöre dette lovlig så MÅ!! man montere en betydelig större utgave som flöder godt og ikke gir mottrykk.
    2. Luftfilterboksen må åpnes opp så den slipper nok luft inn til luftfilteret.
    3. Ladetrykket må ökes ved hjelp av en boost controller / bleed ventil. Hvor mye du kan öke det avhenger av det praktiske oktantallet i drivstoffet du kjörer.
    4. Kam, turbo og kaldere termostat. En plass mellom 74 og 82 grader öker drivstoffets praktiske oktantall så mye at det merkbart.
    5. Oppgradere strömforsyningen helt frem til bensinpumpen, dvs helt ned i bensintanken. Det originale er akkurat så dårlig som man kan forvente på en original, ekstra low performance bil.
    6. Först nå, på sjetteplass, er det på tide med trioen större dyser, större LMM og tilhörende chip.

    Ellers, har jeg i mange år nå alltid anbefalt at alle dem som önker å lage seg seg en raskere bil som går på ren pumpebensin, å redusere kompresjonsforholdet ved å dreie stemplene. Fikk i dag tidlig en melding fra en kar med en relativt seriös motor om at han enda en gang hadde tatt tabben på rådelagrene. Motoren er så fysisk sterk at tenningsbank ikke tar tabben på stempler og toppakning, men rådelagrene blir etterhvert overbelastet. Motoren er bygget etter andre "eksperters" visdom, går på ren pumpebensin, har turbo og rundt 9,0:1 i kompresjonsforhold.

    Dette kan se fint under mapping i en bremsebenk, men i praksis i en bil som BRUKES, så går ikke dette.

    Jeg har valgt å dele det meste jeg har av gode råd, tips&tricks i post nr.2 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...bo-tr%C3%A5den

    Hei igjen #batland , nå er følgende utført :

    1 = eksos oppgradert hele veien, kun 1 lydemper uten katalysator og i 3".
    2 = BSR Luftfilterkit
    3 = Boost controller får jeg om noen timer, grunntrykk justert på 0.35Bar på wastegateklokken.
    4 = Desverre org kam, men A kam (alternativ) får jeg ila juli, 82 graders termostat bestilte jeg nå nettopp fra pedersen. 16T turbo med største eksoshus er montert, denne blir oppgradert til 20t er planen etterhvert.. med ny kompressor og CHRA.
    5 = Det er på todo lista, å blir gjort med nytt rele og alt iløpet av helga tipper jeg.
    6 = Grønne dyser, BTR, LMM og TLAO chipper vil nok kommer i posten om noen dager 1:1.2 BTR.

    Høres greit ut? Vil funke uten å drukne helt? Mye ladetrykk bør jeg havne på?

    Edit :
    Kan tilføye at bilen starter å går nå uten problemer å barnesykdommer
    Sist endret av Jimmen; 12/06/18 kl 10:32
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Hei igjen #batland , nå er følgende utført :

    1 = eksos oppgradert hele veien, kun 1 lydemper uten katalysator og i 3".
    2 = BSR Luftfilterkit
    3 = Boost controller får jeg om noen timer, grunntrykk justert på 0.35Bar på wastegateklokken.
    4 = Desverre org kam, men A kam (alternativ) får jeg ila juli, 82 graders termostat bestilte jeg nå nettopp fra pedersen. 16T turbo med største eksoshus er montert, denne blir oppgradert til 20t er planen etterhvert.. med ny kompressor og CHRA.
    5 = Det er på todo lista, å blir gjort med nytt rele og alt iløpet av helga tipper jeg.
    6 = Grønne dyser, BTR, LMM og TLAO chipper vil nok kommer i posten om noen dager 1:1.2 BTR.

    Høres greit ut? Vil funke uten å drukne helt? Mye ladetrykk bør jeg havne på?

    Edit :
    Kan tilføye at bilen starter å går nå uten problemer å barnesykdommer
    Ja, jeg synes at dette höres greit ut. Hvis du har en velfungerende lambdasonde så kan nok dette fungere tilfredsstillende. Jeg tipper at du havner på noe rett i overkant av 1,0 BAR ladetrykk.

  10. #10
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja, jeg synes at dette höres greit ut. Hvis du har en velfungerende lambdasonde så kan nok dette fungere tilfredsstillende. Jeg tipper at du havner på noe rett i overkant av 1,0 BAR ladetrykk.
    Nå ble alt montert fredag og hadde prøveskilt hele lørdagen, og ble veldig fornøyd med bilen.
    Begynner og lade rundt 2000RPM, går pent på tomgang og absolutt ingen problemer utenom den ene kinadelen jeg hadde, altså boost controlleren.
    Hoppet fra 0.4 til 1.3 i trykk hele tiden, så ny er bestilt

    Sleit ganske lenge med å få ut alt lufta i kjølesystemet, og når det ble ordnet opp i så var tempen bittelitt over midt på tempnåla.. Men holdt seg stabilt der, selv etter 30-45sec i andre gir med flat pedal på tørr asfalt.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Flott.
    Høres ut som suksess dette. Noe etterjustering, oppgradering og utviklingsarbeid er det alltid.
    Hvis ikke turbokjølingen og varmeapparatet er korrekt koblet og hvis ikke sistnevnte står på full varme, så kan det bli utfordringer med luftingen. Jeg liker å borre ett lite hull i termostaten som så monteres slik at hullet er øverst og slipper ut luft selv når den er lukket.

  12. #12
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Kan verifiera att öppnare luftvägar och högre flödande kat/avgas gör underverk.

    Har en 945 Classic automat som jag har optimerat en smula.

    * Öppet ITG luftfilter med 3" anslutning.

    * 2,5" tryckrör och slangar.

    * 2,5" högflödes kat och 2,5" avgas med två fullflödesdämpare.

    * Bränslechip från BSR.

    * Lite uppgraderad tänddelar med Magnecor 8mm tändkablar och kallare stift.

    * 87 graders termostat.

    * @ 0,75 bar laddtryck.

    Med denna setup går bilen bättre än mina föräldrars 210hk V70 2,5T.
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  13. #13
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott.
    Høres ut som suksess dette. Noe etterjustering, oppgradering og utviklingsarbeid er det alltid.
    Hvis ikke turbokjølingen og varmeapparatet er korrekt koblet og hvis ikke sistnevnte står på full varme, så kan det bli utfordringer med luftingen. Jeg liker å borre ett lite hull i termostaten som så monteres slik at hullet er øverst og slipper ut luft selv når den er lukket.
    Har mitt 4 vannbytte på bilen nå faktisk, etter en liten lekkasje og termostat bytter.
    Har flyttet plassering på radiator også så ble litt for mange skjøter på slangene en hva jeg er comfortabel med så det får utbedres etterhvert.. klarte selvfølgelig å knekke innløpet på radiator så blir nok ett vannbytte med ny radiator i kveld

    Satt å tenkte på det med ett lite hull i termostaten selv, men ble usikker, men da blir det gjort siden du har gjort det

    Førstkommende helg blir bilen tatt med til ACR i Mo I Rana, ikke at jeg planlegger å ligge side om side med Fredric Aasbø , men det skal satses som jeg har stjålet bilen
    Så spøker det for at det blir 16v turbo når jeg kommer hjem istede for EU kontroll
    Sist endret av Jimmen; 25/06/18 kl 10:37
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

Lignende tråder

  1. fajs/weber 45 tips og triks?
    By jegerud in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 24/10/14, 21:58
  2. Plastsveis tips og triks
    By turb00le in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 2
    Siste post: 28/01/13, 23:22
  3. tips/triks til listverk?
    By vegarols1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 18/07/12, 01:48
  4. bunnpanner, tips og triks
    By kermitt in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 14/02/10, 00:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •