Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Bi-Xenon problemer - Volvo S60 03´

  1. #1
    Registrerte brukere Laukis sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2016
    VCCN medlemsnummer
    2050
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard Bi-Xenon problemer - Volvo S60 03´

    Hei! Trenger litt hjelp angående BiXenon-lampene på min S60 2003.

    Bytta xenonpærer for ikke så lenge siden da jeg syntes at de gamle ga litt dårlig effekt.
    La da merke til at ballastene under lyktene var merkbart forskjellige på hver side, altså ballasten på høyre side så litt "aftermarket" ut, mens på venstre side så den original ut. Tenkte ikke noe mer over dette og fortsatte med pærebyttet. Pærene kom overraskende lett ut av lykta. (Har null peil på hva de forskjellige delene inni lykta heter til opplysning). Men her ser jeg da at den "taggete" sirkelen/låsen som holder pæresokkelen på plass er helt bøyd og j**lig, samt at den kuppelen inni lyktehuset som omslutter selve xenonpæra er knekt i øvre feste og peker litt nedover (høyre side). Gjør da det beste ut av situasjonen siden bilen må på veien, og lys må man ha Lyser helt greit, bortsett fra at høyre lys stikker rett ned i bakken.
    Skuffet ble jeg også da de nye pærene til 1300kr lyser minst 25% dårligere enn de gamle pærene som stod i.

    2 uker senere får jeg som forventet en fin beskjed i displayet om at jeg har "lampfel halvljus" og "lampfel positionsljus". Høyre xenonpære lyser da ikke lengre, men posisjonslysene funker, selv om det er feilkode der?? Jeg tenker da automatisk at det er den høyre ballasten som så litt "aftermarket" ut, som kanskje har tatt kvelden. Er også helt sikker på at nivåsensoren til lysene er kaputt, da de mildt sagt har lyst rett ned til Kina i et halvt år.

    Har prøvd å justere lysene manuelt uten noe godt resultat. Fjernlysene lyser rett opp i skogen og ut til sidene, mens nærlysene stikker rett ned. (Får jo selvfølgelig ikke bare justert nært og fjernt alene heller). Justeringsskruen på høyre side for "opp og ned" hopper også over flere hakk (får ikke stilt opp lyset), så det høres ut som noe er knekt inni der. Uansett hvor mye en prøver, blir aldri venstre og høyre lys på samme høydenivå... Det er altså høyre lykt som er det store problemet mitt.

    Har også feilkode: "
    REM
    -8F10 Position Sensxenon Lamp", "
    SWM
    -0003 Headlamp Flash".

    DET jeg da lurer på:

    - Finns det en plass som selger reservedeler til akkurat disse lyktehusene på nett, bortsett fra Volvo? Da tenker jeg på feks. kuppelen som omringer selve pæren inni lyktehuset, og "låseringen med taggene" som holder pæra på plass.
    - Er det noe å gjøre med den justeringsmekanismen på høyre lykt som hopper over hakk?
    - Er det noe vits å legge i masser av penger i xenonlamper som er 15 år gamle og har rullet 300k?
    - Er det mye som skal til for å montere facelift-lykter i halogen mtp. det elektriske?
    (Nye xenonlykter koster jo en halv pensjon, så det blir uaktuelt).


    Hadde egentlig bare tenkt og bytte pærer samt lykteglass til sommeren, da jeg syns det er disse lyktene som er penest og passer bilen best. Men nå som det oppsto en del problemer ble jeg ganske usikker. Har undersøkt på lokale bilhuggerier, men ingen S60´er med xenon som er inne. Så om noen er kyndig med bi-xenon på disse bilene tar jeg mer enn gjerne imot tips og tricks!


    BFO
    28876671_10211202469321810_804761664_o_zpsfmgbvnrh.jpg
    • 05 Volvo V70 D5 Summum // Ruby Red Metallic

  2. #2
    Registrerte brukere OleD5Drageide sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2016
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard Bi-Xenon problemer - Volvo S60 03´

    Sjekk ut Vparts.se for nytt lyktehus. Mener dem har.
    Har lite peiling på automatisk nivåreg av kjøre/langlys. Kan være at du må finne smådelene på huggern.



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    VOLVO V70 D5 03 AUT Rød
    Ole Drageide
    Instagram: Oledrageide

  3. Takk Laukis takket for denne posten
  4. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    REM
    -8F10
    Har du sjekket om sensoren på bakakslingen har løsnet?
    Har hørt om at det ene festet kan ruste istykker slik at sensor kun sitter fast i ene enden.
    Da kan utgangsposisjonen være grei, men hvis sensorarmen blir dyttet sammen blir den ikke trukket ut igjen og gir feil høydeverdi.
    http://forums.swedespeed.com/showthr...position-senor

    VIDA
    har et eget valg for kalibrering av denne sensoren via
    REM
    .
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Lurt å ta en titt på sensor ja. Der kan sensor løsne om armen er dårlig/rusta fast. Bytta selv begge armene bak nylig. Kan kjøpes løst om fiksen er så enkel. =)

  6. Takk Laukis takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Denne biln har sensor v bak. Det er samme lykter på s60 og v70 og xc70. 2003/2004 mod dæm som har xenon

    Jeg har div delelykter ligende som jeg plokker deler fra

    Barlasta er lik fra 2003. Til og med 2006 på volvo samme på xc90 også

    Og du ska ha d2r pærer

  8. #6
    Registrerte brukere Laukis sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2016
    VCCN medlemsnummer
    2050
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Denne biln har sensor v bak. Det er samme lykter på s60 og v70 og xc70. 2003/2004 mod dæm som har xenon

    Jeg har div delelykter ligende som jeg plokker deler fra

    Barlasta er lik fra 2003. Til og med 2006 på volvo samme på xc90 også

    Og du ska ha d2r pærer
    Skal bytte sensor bak samt høyre ballast, så håper lysene blir noenlunde rett innstillt da Skal på EU snart, så er jo greit om alt funker Har ikke hatt noe hell i å finne brukte deler da de fleste volvoene på skroten bare har halogenlykter...
    • 05 Volvo V70 D5 Summum // Ruby Red Metallic

  9. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Dersom lykten er gåen, er neppe brukt xenonlykt fra S60, XC70 eller V70 (2001-2004) vanskelig å få tak i.
    Å begynne å nedgradere til halogen med tilhørende kabelstyr og omprogrammeringer vil jeg ikke anbefale.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #8
    Registrerte brukere Laukis sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2016
    VCCN medlemsnummer
    2050
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Dersom lykten er gåen, er neppe brukt xenonlykt fra S60, XC70 eller V70 (2001-2004) vanskelig å få tak i.
    Å begynne å nedgradere til halogen med tilhørende kabelstyr og omprogrammeringer vil jeg ikke anbefale.
    Venter på ballast og sensor i posten, så får se om det blir bedre etter det. Vil helst beholde xenonlyktene ja Til nå har det ihvertfall vært vanskelig å få tak i akkurat høyre lykt, bare funnet til venstre side.
    • 05 Volvo V70 D5 Summum // Ruby Red Metallic

Lignende tråder

  1. Problemer med nærlyset - Volvo V70 2010 Xenon
    By arnepetter in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 30/11/15, 15:32
  2. Xenon problemer V70, 03 mod.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 29/01/14, 22:52
  3. S60 Xenon-problemer
    By rundal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 08/06/13, 21:45
  4. Problemer med Xenon etter montering.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 27/02/13, 20:15
  5. Problemer med xenon lys
    By groet in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 13/04/11, 00:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •