Jeg har en volvo 940 fk 1998.

I den siste tiden har den ofte ikke startet, og de siste dagene har den bare startet når den får strøm fra en annen bil eller fra en portabel spenningsboks.

Får den spenning/strøm fra en annen bil starter den helt fint, men hvis den ikke har det hører man bare lyden av startmotoren som spinner. Til og med hvis jeg har ladet batteriet over natta, vil den ikke starte.

Jeg har også målt spenningen på polene mens en annen prøver å starte bilden. Det er 12V (som det skal) før man prøver, skrur man på tenningen går det ned til 10.8V, og prøver man å starte går den ned til 4-5V. Har også målt spenningen etter å ha fått start på bilen, og da er den 13.8V, noe som tyder på at generatoren fungerer som den skal og lader opp batteriet.

Et annet eksempel er at den startet fint en morgen når jeg skulle en kort 5min tur til butikken, men når jeg kom ut av butikken igjen etter ca 10 min ville den ikke starte. Da sto motoren bare å kinte når jeg prøvde å starte.

Er den noen her som har en ide om hva som er feil? er det så lett som at batteriet er dårlig og må byttes ut?

Nå har det jo vært veldig kaldt i det siste, men bilen har stått i en garasje hvor det ikke er så kaldt.

På forhånd takk for hjelpen!