Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Bremser V90 Hybrid

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Bremser V90 Hybrid

    Har hatt min V90 T8 i 3 uker nå og kan ikke unngå å irritere med over et slags dunk i rattet, og en merkbar lyd i kupeen, hver gang jeg tramper inn bremsepedalen. Det kjennes som om det er "slakke" på rattstamme eller at et kulelager på rattstammen "hopper" på en av kulene, hvis noen skjønner hva jeg mener/prøver å beskrive. Hadde en gammel 940 som hadde samme følelsen, men der VAR det faktisk slakk på lager i rattstammen og jeg levde godt med det.

    Hos forhandler sier de at det skal være slik, men jeg har prøvd demobilen hos dem og den har ikke samme "dunk" i rattet. Lyden er der da, men ikke dunket. De sier at bremsesystemet er bygget opp med en sensor som gjør at bremseeffekten først slår inn når motorbremsen/regenereringen (B-giret) ikke gir nok bremsekraft, og at det er dette "releet" som gir denne lyden og "dunket" i rattet. Men det er der også når jeg ikke bruker B-giret.
    Det er godt mulig det skal være slik, men det er fryktelig irriterende å kjenne på når man kjører, og ikke det man forventer av en premiumbil.

    Synes også at bremseeffekten varierer vel mye, opplever å måtte trampe inn litt ekstra noen ganger for å få effekt, og ender dermed opp med å tverrstoppe innimellom. Ikke særlig behagelig for passasjerene....


    Andre som har samme "symptom" eller erfaringer i forhold til dette?

  2. #2
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke si at jeg har merket noe dunk i ratt eller lyd, men uavhengig om du har bilen i B vil den når du bremser med pedalen først bare bruke elmotoren til å bremse. Jeg har fått forklart at når måleren ("turtelleren") går helt i bånn, på det lille oransje feltet, så brukes bremseskivene. Det vil si at man i de fleste tilfeller må bremse svært hardt for å i det hele tatt bruke skivene.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke en ukjent lyd nei, og for min del ble den adskillig redusert etter en tids bruk. 4-5000 km tenker jeg. Det har vært diskutert på andre fora at det er noe som trykksettes (ifbm autobremsing) og at de er litt slark som gjør at ting flytter seg litt når det blir laget eller sluppet ut trykk.

    Om bilen har blitt lettere å justere bremsing på eller om jeg har blitt bedre til å skjønne den, vet jeg ikke. Men det er hvertfall slutt på den derre "men så se å brems sånn som i sted da!!!"-følelsen før man hiver seg på bremsen inn mot krysset.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode innspill og kommentarer.

    Greit å vite at andre har opplevd det samme og at det er sjans for at det bedrer seg med tida. Men det er fortsatt litt merkelig at Volvo ikke har klart å lage et system her som fungerer bedre enn dette.

    Jeg har time hos forhandler i morgen. Vi får se hva det kommer ut av det.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Update: Forhandler konstaterer det samme som meg ang. dunk i rattet og vedgår at dette ikke er slik på deres demobil, som har gått ca. 20.000 km. De fant ingen feilmeldinger på bilen min, som egentlig var som forventet. Avtalen ble at jeg skal kjøre litt mer med den og se hvordan det utvikler seg. Håper det kommer seg etter noen flere mil på meteret. Hvis ikke så har jeg ihvertfall nå fått lagt saken inn i systemet på et tidlig tidspunkt slik at ved evt. reklamasjon senere så har jeg mitt på det tørre i forhold til varsling osv.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    De burde ha kalibrert el motoren bak, det hadde nok løst problemet. Vært borti slik på en XC90.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt min V90T8 drøye en uke nå, og har irritert meg over akkurat det samme. En svak dunkelyd som fysisk kjennes i rattet ved bremsing. Tenkte å ta opp dette med Bilia til uken slik at det i hvertfall er logget. For en bil i denne prisklassen synes jeg ikke dette er godt nok rett og slett. I tillegg merkelig at ikke alle opplever samme problemet, og at det ser ut til å avta med tiden.

  8. #8
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Har XC90 T8 og ikke merket noe rart bortsett fra i gangfart. Da er "bremsene" litt rare. Min passerer snart 7000km
    Regner med det er samme opplegg på XC90T8 som V90T8?
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Her er akkurat det jeg start en tråd på før i dag på min nye V90, T8 (1800km så lang). Veldig irriterende og merkelig. Jeg hadde min hos Bilia Fornebu som testet dette og kjente det samme. testet en annen bil som også hadde det samme. Begge er nye biler. Syntes samtidig det er merkelig at mekaniker ikke kjente til dette i forhold til hva som blir sagt i tråden her. Flere merker jo det samme. Da burde han vist hva det er for noe. Får ikke helt premium følelsen når dette lille dunket kommer ved bremsing og jeg kjenner det også ved ujevnheter i veien og når jeg f.eks kjører over is og snøklumper. Jeg har varslet Bilia igjen om dette og bedt om en forklaring. Så får jeg samtidig håpe det bedrer seg over noen flere kjørte kilometer som det nevnes her. Men skal det være sånn er jeg redd for at bilen neppe beholdes lenge, det er rett og slett for irriterende.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Da har "nyvogna", som jeg kaller V90'n, passert 10.000. Fortsatt tendenser til dunk i rattet ved oppbremsing. Det har blitt en del bedre med tiden, og det oppstår helst når jeg ikke har bremset på en stund. Selve dunket har blitt litt kraftigere da, noe som ikke er særlig positivt. Blir ikke fortrolig med dette, og tenkte jeg skulle be om en sjekk nå på første service. Mulig det kan funke å kalibrere el-motoren slik som foreslått tidligere i tråden, men det virker som det er dette med trykksetting som kanskje er problemet. Uansett, ikke veldig artig på en bil i denne prisklassen. Men det er mulig at dette er prisen å betale for å ha hybrid?

Lignende tråder

  1. V60 hybrid - erfaringer
    By Mr-Piano in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 48
    Siste post: 18/10/19, 10:30
  2. S:FORGE HYBRID RESIRK / DUMPVENTIL
    By Lasse R in forum S: Universelle deler / Div. modeller
    Svar: 0
    Siste post: 27/01/18, 17:09
  3. Ny hybrid Volvo
    By Kjetil Krømcke in forum Volvo i media
    Svar: 0
    Siste post: 07/01/12, 19:10
  4. Svar: 0
    Siste post: 01/03/11, 13:00
  5. volvo 740, vanlig bremser vs turbo bremser
    By kompi in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 01/02/11, 23:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •