Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Trenger litt fajs (weber) 45 dcoe hjelp

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. feb. 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Trenger litt fajs (weber) 45 dcoe hjelp

    Heisann Trenger hjelp/innspill ang: B230 -doble fajs45 -kvassere kam -531 topp -grenrør.
    Er det noen her som har lignende oppsett? Hvilke dyser bruker dere på gasserne?

    Jeg sliter litt med og få motoren til og gå rent dvs: ujenv gange (rister) skyter delvis tilbake i gasserne....
    Vet at motoren er rett innstilt mtp regrem- kamaksling

    lavfartsdysen jeg har er: 55F8 burde jeg kanskje prøve 60F9?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er endel som sliter med dette og fajs forgasserene er dessverre IKKE de mest nøyaktige i området rett over tomgang.
    Viderer gjøres det veldig ofte STORE feil andre steder og dette gir problemer som vanligvis forgasserene får skylden for.
    Det FØRSTE som MÅ sjekkes er at kammen er god og at den står rett.
    Så må det tas komptest for å se hvor man er. I motsetning til turbomotorer så er sugemotorer med trimkam helt avhengig av høyt kompresjonsforhold. I nabolaget 13 bar er ok.
    Så MÅ, og det er MÅ!, man sørge for at motoren får den tomgangstenningen som MOTOREN vil ha. Hva eieren tror, mener, antar og eller har hørt er det rette, det er 100% uvesentlig. En B230A fordeler justert til å gi motoren 5 grader tenning på tomgang er ubrukelig.
    Jeg mener at hovedproblemet med forgassere sjelden og aldri er forgasserene, det er tenningsanlegget som gir motoren en tenningskurve som det som oftest aldri er lagt en eneste tanke bak, spesielt hvis man har heftig trimkam.

    Først når dette er KORREKT kan man fokusere på forgasserene som veldig ofte har skruen for tomgangshastighet skrudd helt på maks. Det er feil og slikt gir problemer.
    Sist endret av Batland; 26/02/18 kl 13:41

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. feb. 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Kammen er helt ny og instillt slik som kyrkmotorsport har angitt, motoren er helt nyoverhalt dvs alt av slitedeler stempler ringer osv skiftet, bruker 123 tuneplus fordeler (bluetooth), ny coil (flamethrower) ellers er alt av tenning nytt. Må skru mixeskruen ut ca 2,75-3 omdr (er ikke dette mye) derfor lurer jeg på om det skulle vært større lavfartsdyse? Hva er det "F" står for når d gjelder lavfartsdyse?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som et fint oppsett.

    Fusking, skyting og nysing ut av forgasserene tyder på alt for mager blanding ja. Noen av de nyere modellene av forgassere var såkalte lav-utslipps-forgassere som var designet for mer miljøvennlig motorgange enn de eldre forgasserene. Dette gir vanligvis utfordinger når man bruker dem sammen med heftig trimkam. Det står til og med i KG-katalogen at enkelte av disse nyere forgasserene er svært krevende å få justert inn helt perfekt.

    Dellorto sine DHLA(H) turboforgassere er også slike miljøvennlige lav-utslipps-forgassere, men selv om også disse er svært krevende å få til å funke tilfredsstillende, så lar det seg gjøre med nok innsats, testing og etterjustering.

    2,75- 3 omdr. på tomgangskruen i ditt tilfelle tyder iallefall på ALT for mager bladning i tomgangskretsen og man må derfor kompensere med en unaturlig stor mengde med denne magre blandingen ut gjennom tomgangspassasjen og inn i forgasserhalsen. Når du gir gass og det skal komme fet og fin blanding fra tomgangskretsen og gjennom progresjonshullene, så får man i stedet inn den for magre blandingen og totalen blir ekstra mager blanding (høy AFR) og fusking. Større tomgangsdyser bør definitivt vurderes ja. Poenget er å ha så store tomgangsdyser at når du kjører på moderat turtall med helt minimalt gasspådrag, så går motoren perfekt. DA først VET man at tomgangsdysen er i korrekt størrelse.
    Jeg vet ikke hva F´en står for.
    Sist endret av Batland; 26/02/18 kl 13:40

  5. #5
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Nå har ikke jeg snøring på dysing av forgassere, for det har jeg ikke gjort selv.. Men, KG har en fin veiledning som kanskje kan være et godt utgangspunkt? http://www.kgtrimning.org/rad-ron/bestyckningsrad/

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 26/02/18 kl 16:29

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. feb. 2018
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Ser jeg skal " gå igjennom forgasser oppsett " og prøve ifra scratch igjen, bare jeg får tid engang....Takk så mye for innspill
    Kommer med oppdatering etterhvert.

  7. Takk HansOla takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Nå har ikke jeg snøring på dysing av forgassere, for det har jeg ikke gjort selv.. Men, KG har en fin veiledning som kanskje kan være et godt utgangspunkt? http://www.kgtrimning.org/rad-ron/bestyckningsrad/
    Helt klart ett godt tips og her ser man hvor milde kamakslinger som brukes med de små 55F8 tomgangsdysene: Kamaxel D/K/KG10/KG002/KG003

Lignende tråder

  1. fajs/weber 45 tips og triks?
    By jegerud in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 24/10/14, 21:58
  2. 2x weber 45 DCOE ønskes kjøpt.
    By Ole96 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 26/11/12, 15:28
  3. Spørsmål ang. Weber DCOE
    By Austin Van Man in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 06/08/12, 16:21
  4. Svar: 11
    Siste post: 05/07/12, 13:55
  5. Bensinsystem med dobble weber dcoe.
    By matrosen in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 28/04/12, 22:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •