Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: v70 12mod 1,6 starter ikke. startmotor går ikke

  1. #1
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard v70 12mod 1,6 starter ikke. startmotor går ikke

    Hei, skulle kjøre bilen en tur i går, men den startet ikke, så jeg trenger litt tips til feilsøking.

    Ingen tegn på feil på de turene jeg har kjørt tidligere på dagen, å dagene før.

    setter i nøkkel som vanlig, inn med clutch, å trykker knapp, gløder som normalt,
    men starteren går ikke, å etter noen sek kommer det på dislayet at man skal trykke inn startknapp for å starte, å det samme gjentar seg.
    altså, ett problem med starteren/innkoblingen

    Får ingen feilmeldinger på dette i displayet.
    tror jeg hører ett rele som klikker ca når starteren burde gå

    tror ikke det er startmotoren. da det ikke er, eller har vært noe ulyd eller feil med denne.

    Skal sjekke i håndboken ang sikring/rele, å sjekke disse.

    Men kanskje noen her har noen tips?
    skal sjekke litt i vida etterhvert.

    er litt krise ettersom jeg skal reise på jobb i dag, å resten av familien trenger bilen :/

  2. #2
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Vida:
    ECM
    -P037D00 KRETS AVKÄNNARE GLÖDSTIFT

    ECM
    -P02CF00 Cylinder 2 inlärning insprutningsförskjutnig max. nivå
    ECM
    -P02D1F00 Cylinder 3 inlärning insprutningsförskjutnig max. nivå

    Lite info på google om første feilmld men vida sier at:

    284:
    ECM
    -P037D00 Krets avkännare glödstift. Generell felinformation. Ingen information om feltyp
    Felkodsinformation
    ECM
    -P037D00

    Villkor
    Styrenhet motor (
    ECM
    ) styr glödstiftens funktion via glödstyrenhet (GCU) och dess inbyggda relä.
    Glödstiftreläets funktion diagnostiseras med hjälp av en kontrollkrets mellan glödstyrenhet (GCU) och styrenhet motor (
    ECM
    ).

    Felkoden sätts om styrenheten detekterar att:
    ? Glödstyrenhet (GCU) skickar en signal som tyder på att den detekterat ett fel.

    Styrenhetens test för felkoden startar vid:
    ? Tändning på.
    Obs! Det är bara när testen är startad som styrenheten kan detektera felet och först då villkoren är uppfyllda sätts felkoden.
    Ersättningsvärde
    ? Inget.

    Felorsak
    ? Glappkontakt.
    ? Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar.
    ? Ledningarna kortslutna till jord eller spänning.
    ? Avbrott på ledningarna.
    ? Skadat glödstiftrelä.
    ? Skadade glödstift. Felsymptom
    ? Start/Motorn svårstartad/dras runt sakta/Vid kallstart


    ****
    Sjekket i
    VIDA
    at startrelèt slo inn når den prøvde å starte, å det gjorde de.

    Har satt på ladder nå, da det begynner å bli lite strøm etter feilsøking/testing (gløder jo automatisk hver gang jeg prøver å starte)

    Ser ut som jeg ikke får tid til så mye mer feilsøking i dag så får se hva jeg finner ut med infoen jeg har til nå.

  3. #3
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Kan sjekke hovedsikringen ut fra batteriet. Har vært bort i dårlig kontakt her

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  4. Takk JEPS takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    fikk ikke feilsøkt så mye mer i dag, men sjekket at ikke det var noe stort spenningsfall i de sekundene starteren skulle slått inn, å det var det ikke, ikke noe utslag.

    Litt usikker på feilkoden "Krets avkännare glödstift". synes det er litt rart om en feil på glødingen skal hindre bilen fra å starte når utetemp er 0.
    Er på jobb 12 dager nå, så får google litt å legge en "feilsøkingsplan" til jeg kommer hjem. men tar gjerne imot flere forslag.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. sep. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei, slikt problem hadde jeg i sommer med min s60 og da viste det seg at det var jordingen ved girkassa som var løs, dette medførte til at den ikke startet

  7. Takk JEPS takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    takk for tips, skal sjekke det når jeg kommer hjem til helga.

    Ellers så har det altså skjedd noe mens jeg er på jobb. Svigers var i dag å koblet booster på bilen, å da startet den.
    Jeg er usikker på hvordan det har seg, ettersom jeg ikke fikk noe varsel om lavt strømnivå når når jeg prøvde å starte. men fikk det etter 8-10 forsøk ila dagen, men da tenkte jeg det var pga hvert startforsøk medførte 1 gløding, å det tar jo mye strøm.
    jeg laddet noen timer med en liten vedlikeholdsladder før jeg dro hjemmefra, å prøvde en gang etter at jeg hadde koblet den av, men da startet den altså ikke.

    dessuten sjekket jeg i vida at volten ikke falt når jeg prøvde å starte, så det hele er litt merkelig.

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. sep. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Det høres ut som samme feil som jeg hadde, jeg fikk ingen varsel, og den startet alltid med lader tilkoblet. Sjekk jordinga for girkassa, det skal være eb 10 mm skrue. Den var løs og den forårsaket feilen.

  10. Takk JEPS takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering. etter at bilen har fungert i 3 uker, uten problemer, skjedde såklart samme sak midt i en bytur, dvs, hadde vært på en butikk å skulle dra videre, å bilen startet ikke.
    Heldigvis var jeg ikke så langt unna ett bilverksted, så dro dit å lånte en booster, fikk start, å lot bilen gå resten av turen.

    Kjørte innom på volvo verksted og forklarte problemet, å de var enige med DBP ovenfor her, det var ett kjent problem med jordingen på denne bolten, å det var en "bulletin" (er det ikke det det heter?) på at denne bolten kunne byttes i en annen type.
    Denne nye bolten hadde de ikke på lager, så jeg kjørte hjem å koblet av kabel, å pusset på gjenger og kontaktflater, å smurte det inn med syrefritt fett. (var litt usikker på hva jeg skulle smøre med , men endte med dette)
    For å komme til å skru, måtte jeg bruke booster for å få start, så jeg kunne flytte bilen.
    Etterpå fungerte alt som det skulle, å jeg håper det er pga jordingen.
    Jeg skal skrive ett nytt innlegg når jeg har brukt bilen noen uker, å legge inn noen bilder som kan hjelpe andre med samme problem.

    Igjen, takk for hjelpen

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. sep. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei, det er nok den bolten jeg snakket om, jeg strammet bolten siden den hadde løsnet og problemet forsvant, jeg trengte hvertfall ikke å bytte bolten

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. sep. 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei, har problemet løst seg?

  14. #11
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Hei, fikk en forespørsel på PM ang dette, å kom på at jeg hadde glemt å laste opp bilder og forklare litt

    Bolten jeg byttet er den på bildene, tror jeg måtte under fronten på førersiden for å komme til, lett tilkomst!

    Etter at jeg byttet den har alt fungert fint i mange år nå.
    Det kan jo være nok å gjøre rent å stramme til, men kostet ikke mange kr for en ny, jeg antar det er noen endringer på utformingen, uten at jeg sjekket det.

    Det er altså bolten som er skrudd fast i blokka som byttes. men en quickfiks er kanskje å stramme denne, evt skru ut, å smøre opp, å sett påplass.






  15. Takk Lynxanne takket for denne posten

Lignende tråder

  1. V70 2008-> startmotor går, men bil starter ikke. Mulig feil på ledningsnett
    By Børge Vikebø in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 16/11/17, 19:23
  2. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  3. Volvo 940 starter ikke (startmotor går ikke rundt)
    By oriis in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 27/08/12, 18:25
  4. volvo 940 starter ikke på startmotor
    By vegarols1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 23/08/12, 06:53
  5. volvo 940 98 mod starter ikke. får ikke bensin hvorfor?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/10, 18:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •