Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Feilmelding på parkeringsbrems etter bytte av skiver og klosser bak - XC70 MY12 - HJELP!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juli 2011
    Sted
    Arna
    VCCN medlemsnummer
    2336
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard Feilmelding på parkeringsbrems etter bytte av skiver og klosser bak - XC70 MY12 - HJELP!

    Hei.

    Jeg trenger desperat hjelp - hvem kan hjelpe?

    Har nettopp byttet skiver og klosser bak på en XC70 MY12 med elektronisk håndbrems og endte opp med feilmelding i displayet på parkeringsbremsen etterpå.

    Før jeg byttet, brukte jeg Vida til å sette parkbremsen i service modus. Hørte at begge motorene begynte å gå, men venstre stoppet opp først og høyre gikk noen sekunder ekstra. Tenkte ikke så mye på det da. Byttet på høyre side. Ok. Begynte på venstre side og der hadde ikke motoren gått helt tilbake. Demonterte den og skrudde den tilbake for hånd. Fikk så byttet.

    Etter dette fikk jeg ikke deaktivert service modus. Vida fikk ingen kontakt med parkbremsen. Gav opp. Pumpet bremsepedal mange ganger (muligens etter start - husker ikke helt). Når pedalen var hard, aktiverte / deaktiverte jeg parkbrems knappen flere ganger. Motorene gikk greit.

    Fikk følgende feilmelding ved aktivering: parkbrems trenger service.

    Fikk følgende feilmelding ved deaktivering: parkbrems ikke frigjort helt.

    Prøvd feilsøking i Vida, søkt alle 46 sidene på foraet og resten av nettet. Har noen råd? Kan det hjelpe å resette / kalibrere
    PBM
    (parking brake module) fra Vida og vet noen egentlig hva den gjør ved kalibrering?

    Håper noen kan hjelpe.
    2012 Volvo XC70 D3 Summum 163hk
    X - 2006 Volvo XC70 D5 Summum 163hk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juli 2011
    Sted
    Arna
    VCCN medlemsnummer
    2336
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering:

    Venstre motor er helt død. Men når jeg tok av ledningsmatten fra motoren og koblet på et 12v batteri, gikk den fint begge veier. Skal sies at motoren fungerte helt fint før jeg byttet bremser, altså når den var koblet til ledning fra bilen.

    Kan være at det har kommet et brudd i ledningen når jeg tok av caliper og motor. Ledningsmatten er ikke særlig myk. Sikringen er sjekket; ok. Kanskje
    PBM
    er gåen eller at feilen ligger i
    CEM
    ? Eller så er det rett og slett motoren. Gudene vet. Svaret kommer i morgen - da kommer dommen fra Volvo verkstedet.

    Vida ville forresten ikke kalibrere
    PBM
    , uvisst hvorfor.
    2012 Volvo XC70 D3 Summum 163hk
    X - 2006 Volvo XC70 D5 Summum 163hk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alexander Vis post
    Liten oppdatering:

    Venstre motor er helt død. Men når jeg tok av ledningsmatten fra motoren og koblet på et 12v batteri, gikk den fint begge veier. Skal sies at motoren fungerte helt fint før jeg byttet bremser, altså når den var koblet til ledning fra bilen.

    Kan være at det har kommet et brudd i ledningen når jeg tok av caliper og motor. Ledningsmatten er ikke særlig myk. Sikringen er sjekket; ok. Kanskje
    PBM
    er gåen eller at feilen ligger i
    CEM
    ? Eller så er det rett og slett motoren. Gudene vet. Svaret kommer i morgen - da kommer dommen fra Volvo verkstedet.

    Vida ville forresten ikke kalibrere
    PBM
    , uvisst hvorfor.
    Jeg skulle bytte klosser bak på min My12 XC60 i høst. fikk samme problem som deg. Men jeg begynte med venstre side. Fikk ikke presset stempel i retur,selv med vida og service modus var aktivert. jeg prøvde ikke høgre side. Siden jeg fortsatt hadde belegg igjen på klossene,så utsatte jeg bytte til senere(nå til våren)
    Fikk tips om å dobbel kjøre service modus 2 ganger før bytte. Da flere hadde hatt problem med att ene siden(motor) kunne henge(å ikke skrue seg i retur)
    Må føye til, att jeg ikke fikk problem med feilmelding i ettertid,så for min del er det nok ikke ledningsbrudd (som trådstarter muligens sliter med)
    Sist endret av hobby610; 21/02/18 kl 18:52
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alexander Vis post
    Liten oppdatering:

    Venstre motor er helt død. Men når jeg tok av ledningsmatten fra motoren og koblet på et 12v batteri, gikk den fint begge veier. Skal sies at motoren fungerte helt fint før jeg byttet bremser, altså når den var koblet til ledning fra bilen.

    Kan være at det har kommet et brudd i ledningen når jeg tok av caliper og motor. Ledningsmatten er ikke særlig myk. Sikringen er sjekket; ok. Kanskje
    PBM
    er gåen eller at feilen ligger i
    CEM
    ? Eller så er det rett og slett motoren. Gudene vet. Svaret kommer i morgen - da kommer dommen fra Volvo verkstedet.

    Vida ville forresten ikke kalibrere
    PBM
    , uvisst hvorfor.
    Skal ikke se bort ifra ledningsbrudd, har litt dårlig erfaring med kvaliteten på ledningene i mine XC70 2008 og 2012 også. Hatt brudd både fremme i motorrom, mellom førerdør/bakluke og karrosseriet. En kompis av meg hadde også brudd inn på en styreenhet så virker å være "vanlig" med ledningsbrudd der det er bevegelse på kablene.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juli 2011
    Sted
    Arna
    VCCN medlemsnummer
    2336
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Litt sen tilbakemelding, beklager.

    Volvo fikk seg litt å bryne på, men fant en løsning til slutt: "Demontert kalipper og koblet den på høyre side bak for å lure bilen til å tro at den var av. Montert tilbake kalipper slik det skal være og kalibrert kalippere." Alle komponeter virket, men bilen har trodd at den venstre kalipperen bak ikke var utløst, noe den var når jeg satt alt sammen. Det kostet meg kr 1600 og kunne vel vært verre.

    Mest sannsynlig har kanskje problemet oppstått etter jeg satt bremsene i service modus og var ferdig med montering av bremsen på høyre bakside. Når jeg startet arbeidet på venstre bakside, hadde ikke motoren gått helt tilbake og jeg prøvde flere ting. Blant annet satt jeg tenningen på et par ganger for å prøve å avktivere servicemodus en gang til.

    Skulle jeg gjort dette en gang til ville jeg enten gått for 12v batteri som var enkelt eller skrudd av motoren og skrudd den tilbake for hånd (slik det faktisk står i bruksanvisningen som følger med når man kjøper bremseklosser fra Volvo). Dette var noe mer tidkrevene, men ikke vanskelig i det hele tatt.

    Håper tråden kan hjelpe andre i samme situasjon eller som vurdere å bytte klosser og skiver bak, selv.
    2012 Volvo XC70 D3 Summum 163hk
    X - 2006 Volvo XC70 D5 Summum 163hk

  6. Takk FroBe takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Det er veldig fort gjort å skru av motoren og skru den tilbake, men jeg er litt usikker på hvor tett det blir. Jeg bytter hverken bolter eller o-ring, så jeg har ikke så store forventinger til at det funker veldig lenge i saltslapset.
    (Det var litt saltkrystaller inne i motorhuset når jeg skrudde de opp for første gang).

    Nå koster ikke ny kaliper med motor mer enn et par tusen, ikke 10k som jeg så for meg når jeg kjøpte bilen, så overkommelig når det blir nødvendig også.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Funker veldig bra på denne måten: https://youtu.be/8pzO_pH9rO0

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tiasheim Vis post
    Funker veldig bra på denne måten: https://youtu.be/8pzO_pH9rO0
    Ja, om jeg skal gjøre det igjen, blir det den metoden.

Lignende tråder

  1. Bytting av skiver og klosser foran
    By piddil in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 9
    Siste post: 18/06/16, 20:39
  2. Svar: 1
    Siste post: 11/02/15, 08:41
  3. ABS lampe lyser etter skifte av klosser og skiver :S
    By Volvonikko in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 06/06/11, 21:54
  4. Svar: 16
    Siste post: 06/06/11, 13:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •