Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: AWD V90 T8, funksjon ved strømtomt batteri?

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard AWD V90 T8, funksjon ved strømtomt batteri?

    Hei

    Lurer litt på denne
    AWD
    funksjonen i T8.

    Er den lik som på V60 TE, at den fungerer uavhenig av hvor mye strøm som er tilgjengelig på batteriet?

    Ble nemmlig fortalt idag at
    AWD
    ikke fungerer med en lav batteriprosent. For meg høres dette rart ut, men skulle gjerne hatt dette bekreftet da jeg er på utkikk etter en T8
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Jeg har ikke konkret sjekket dette, men er blitt fortalt, og det står i manualen, at det alltid er strøm til awd og power. Jeg kjører mye i pure og opplever da at bensinmotoren genererer strøm til batteriet i korte perioder når el. rekkevidden er oppbrukt. Dette er nok for at bilen skal ha god nok strømbuffer til awd eller power. Det er jo også reservert en del strøm i batteriet til dette. Det står også i manualen at bensinforbruket blir høyt om man kjører lenge i disse modusene fordi bensinmotoren da både må dra framhjulene og generere strøm til elmotoren. Det skal ikke være mulig å miste bakhjulstrekken ved behov uansett.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2017
    VCCN medlemsnummer
    1947
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard AWD V90 T8, funksjon ved strømtomt batteri?

    Hei. Kan bekrefte det Valdres sier. Jeg har kjørt T8en min siden desember, og motoren genererer strøm til elmotor hvis det er behov for 4hjulstrekk(når ladebatteriet er tomt). Dette gjelder uavhengig av kjøremodus. Hvis jeg kjører på
    AWD
    går bensinmotoren hele tiden og sikrer drift på bakhjulene (elmotordrift).

    Forøvrig veldig godt fornøyd med bilen


    Sent from my iPad using Tapatalk
    V90 T8 R-Design Polestar

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Har en XC60 T8 og jeg ble opplyst det samme av selgeren når jeg kjøpte. I tillegg til hybridbattreriet sitter det en generator i motorrommet som visstnok tar seg av dette og sørger for at man aldri er helt tom for strøm. Man har ergo 407 hk tilgjengelig hele tiden. Generatoren kan gi litt ekstra lengde ved kjøring på strøm også da det lagres noe strømreserver der.

    Ble jeg fortalt......

  5. #5
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eiko Vis post
    Har en XC60 T8 og jeg ble opplyst det samme av selgeren når jeg kjøpte. I tillegg til hybridbattreriet sitter det en generator i motorrommet som visstnok tar seg av dette og sørger for at man aldri er helt tom for strøm. Man har ergo 407 hk tilgjengelig hele tiden. Generatoren kan gi litt ekstra lengde ved kjøring på strøm også da det lagres noe strømreserver der.

    Ble jeg fortalt......
    Ja, det er jo det jeg er vant med fra V60 Hybrid, var bare en som fortalte meg om en episode hvor en T8 ikke ville koble inn
    AWD
    uten å ha en viss mengde strøm igjen på batteriet. Men for alt jeg vet så kan det jo ha vært feil på den bilen.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard AWD V90 T8, funksjon ved strømtomt batteri?

    Alltid
    AWD
    på T8 ja. Stor generator mellom motor og girkasse sørger for nok strøm uansett.
    En ISG på 34kw og 150nm.
    Fungerer også som en boost ved kickdown.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av Texascom; 13/02/18 kl 22:03
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser at i tester at T8 får kritikk for dårligere fungerende awd enn BMW og Audi sine plug-in-alternativer.
    De klare fordelene med Volvo sitt system er vel større effektivitet (mindre kreftet går til spille i mekaniske overføringer), perfekt vektfordeling og ingen verdifull bagasjeplass går til spille pga batteriplassering i senterkanalen.
    For min del (V90 T8) kan jeg på ingen måte si meg misfornøyd med
    AWD
    -funksjonen heller. Med bilen i
    AWD
    -modus opplever jeg ikke forskjell kontra XC70 jeg har som har tradisjonell Haldex.
    Alt i alt kan jeg ikke skjønne annet enn st Volvo sin løsning et veldig mye bedre enn konkurrentene.
    Dårlig sammeligning kanskje, men hvem kritiserer
    AWD
    på Tesla? I prinsippet er det vel det samme; en motor på hver aksling.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Kan nevne at jeg fikk testet
    AWD
    ganske godt på min V90, T8 for noen uker siden. Jeg er litt opptatt av 4x4 systemer og var litt skeptisk til systemet i min nye Volvo må jeg innrømme.
    Det var ca 15cm glatt snø i en temmelig bratt bakke i nabolaget. Naboen sto fast midt i bakken med en stor boogie henger fullastet av materialer. Han kom ikke av flekken såfremt han koblet hengeren fra. Jeg tilbød meg å prøve å få den opp med min V90, med fare for å tabbe meg ut. Koblet på og ga gass. Merket ikke tilhengeren i det hele tatt, hverken ved igangsetting eller kjøring opp den svingete bratte snø-fylte bakken. Så det fungerte meget bra må jeg si.

  9. #9
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Volvos lille 100hesters elmotor på bakhjulene klarer ikke å holde tritt med bensinmotoren på 300hester på framhjulene, derfor oppleves nok tyskerenes løsning mye bedre da volvo gjør "det motsatte av det ideelle" hvor største effekt legges på bakhjulene og istedet lar framhjulene hjelpe til.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Men momentet på elmotoren er høyt, og hvor ofte bruker man 320 hk på framhjulene? Under vanlig kjøring kan i hvertfsll ikke jeg si jeg merker svakheter

  11. #11
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Valdres Vis post
    Men momentet på elmotoren er høyt, og hvor ofte bruker man 320 hk på framhjulene? Under vanlig kjøring kan i hvertfsll ikke jeg si jeg merker svakheter
    klampen i bånn, og du kjenner torque steer.. mao mye mer effekt på henda enn beina. Desverre.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. jan. 2018
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    klampen i bånn, og du kjenner torque steer.. mao mye mer effekt på henda enn beina. Desverre.
    Tror man helst bør skille mellom dem som er rally-wannabees og dem av oss som bare vil ha en trygg og god bil.

  13. #13
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stera Vis post
    Tror man helst bør skille mellom dem som er rally-wannabees og dem av oss som bare vil ha en trygg og god bil.
    Helt enig. Volvo har vel aldri vært bilen du har kjøpt for å få den beste sportslige følelsen, så her er nok sikkert tyskerene bedre.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  14. #14
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stera Vis post
    Tror man helst bør skille mellom dem som er rally-wannabees og dem av oss som bare vil ha en trygg og god bil.
    Dette er også sikkert en trygg og god bil, men den har ikke valgt å konkurrere med andre premiumbiler.

    Sålenge Volvo ønsker å konkurrere med tyskerene, så er awd systemet et ankepunkt. Volvo har i mine øyne lagt listen for lavt hva angår fordeling av sine 400hester i sin premium bil, og har absolutt et forbedringspotensiale her.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  15. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Tesla har vel en elmotor på hvert hjul?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. jan. 2018
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Har ikke fått testet
    AWD
    under utfordrende forhold enda men så langt har jeg ikke noe å utsette på systemet.
    Tror det er mange teoretiske synsingskonklusjoner som uttrykker seg rundt omkring.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. aug. 2017
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Enig med deg stera. Lest en test av ulike hybrid-SUVer nylig, der XC90 T8, Tesla og Audi Q7 var med. De testet blandt annet
    AWD
    . Her kom Volvo veldig dårlig ut, fordi det tok lang tid før bilen la inn
    AWD
    ved dårlig føre ved kjøring i Hybrid.

    Da tenker jeg at man ikke har satt seg inn i hvordan bilen funker best. Har man dårlig føre og trenger
    AWD
    , så legger man jo inn den kjøremodusen. Man må utføre testene på grunnlag av hvordan hver bil fungerer, og så sammenligne.

  18. #18
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gixen Vis post
    Enig med deg stera. Lest en test av ulike hybrid-SUVer nylig, der XC90 T8, Tesla og Audi Q7 var med. De testet blandt annet
    AWD
    . Her kom Volvo veldig dårlig ut, fordi det tok lang tid før bilen la inn
    AWD
    ved dårlig føre ved kjøring i Hybrid.

    Da tenker jeg at man ikke har satt seg inn i hvordan bilen funker best. Har man dårlig føre og trenger
    AWD
    , så legger man jo inn den kjøremodusen. Man må utføre testene på grunnlag av hvordan hver bil fungerer, og så sammenligne.
    Bilen legger vel ikke inn
    AWD
    i hybrid modus før du ber om mer kraft enn hva el delen kan gi. Så er jo håpløst å utføre en test på
    AWD
    systemet uten å gjøre det korrekt.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Jeg erfarer at den legger inn awd både i pure og hybrid om det er påkrevet, men det går veldig tregt fordi prioritet er minst mulig bensinforbruk. Det sier seg da selv at drift på begge motorer samtidig er nedprioritert.
    Imidlertid helt riktig som det blir sagt at awd i awd-kjøremodus er en helt annen, og det et det som blir sammenlignbart med andre.
    Uten st jeg har sjekket tallene nøyaktig mistenker jeg at Volvo har mye bedre el. rekkevidde pr kwh batteri enn de andre, nettopp pga mer effektiv kraftoverføring i el-modus.
    Altså er Volvo eneste alternativ der man selv kan velge lang el.rekkevidde eller god awd-funksjon. I de andre merkene får man bare god awd, ikke bra el. rekkevidde. Unntaket er vel Audi q7 som har løst det med et klart større batteri.

  20. #20
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Har ikke peiling på Toyota jeg
    Jeg er bare ikke imponert over volvos nye
    AWD
    hybridløsning.
    Føler det er nesten som å dra tilbake til viskoseAWD tiden. Men men.
    Mulig jeg har nok for høye forventninger til en 1millioners bil i dag.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Har ikke peiling på Toyota jeg
    Jeg er bare ikke imponert over volvos nye
    AWD
    hybridløsning.
    Føler det er nesten som å dra tilbake til viskoseAWD tiden. Men men.
    Mulig jeg har nok for høye forventninger til en 1millioners bil i dag.
    Alt blir jo kompromisser. Om bilen både skulle hatt praktisk plassering av batteri, ICE drevet 4-hjulstrekk og energieffektiv el-drift, vil det jo bli en helt annen bil (tyngre og dyrere). Om de i tillegg skulle hatt elmotorer, generatorer og invertere til å kjøre 200hk på bakjulene, ville det også gått ut over prisen på en måte som få hadde satt pris på (Veldig subjektiv mening).

    Jeg nekter å tro at det finnes mange som ville bytte muligheten til kjøre billig mot muligheten til å få 200hk på bakhjulene. Det er jo ikke sånn at jeg i
    AWD
    -situasjonene sitter og har 5500 RPM og flatt jern. Bilen er for tung og stor til å drive med rally og isracing.

    Ja, Volvo kunne kanskje ha benyttet muligheten til å gjøre styringen av traction control på bakakslingen bedre, men T8'en har uansett utrolig mye bedre fremkommelighet på glatt føre enn sine fremhjuldrevne tvillinger.



    Edit: En V90T8 koster ikke en million. En V90T8 inscription koster 710k, og det er ikke uvanlig å få 5-10 prosent rabatt på totalsummen hos Volvo hvis bilen har litt ustyr.
    Har du prøvd en T8 på glatt i
    AWD
    modus? Det er vesensforskjell fra å kjøre i comfort-modus og vente på at ICE'en skal starte og bli koblet inn. Min har masse utstyr og kom på 740k
    Sist endret av VoƖvolog; 28/02/18 kl 13:29

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VoƖvolog Vis post
    Alt blir jo kompromisser. Om bilen både skulle hatt praktisk plassering av batteri, ICE drevet 4-hjulstrekk og energieffektiv el-drift, vil det jo bli en helt annen bil (tyngre og dyrere). Om de i tillegg skulle hatt elmotorer, generatorer og invertere til å kjøre 200hk på bakjulene, ville det også gått ut over prisen på en måte som få hadde satt pris på (Veldig subjektiv mening).

    Jeg nekter å tro at det finnes mange som ville bytte muligheten til kjøre billig mot muligheten til å få 200hk på bakhjulene. Det er jo ikke sånn at jeg i
    AWD
    -situasjonene sitter og har 5500 RPM og flatt jern. Bilen er for tung og stor til å drive med rally og isracing.

    Ja, Volvo kunne kanskje ha benyttet muligheten til å gjøre styringen av traction control på bakakslingen bedre, men T8'en har uansett utrolig mye bedre fremkommelighet på glatt føre enn sine fremhjuldrevne tvillinger.



    Edit: En V90T8 koster ikke en million. En V90T8 inscription koster 710k, og det er ikke uvanlig å få 5-10 prosent rabatt på totalsummen hos Volvo hvis bilen har litt ustyr.
    Har du prøvd en T8 på glatt i
    AWD
    modus? Det er vesensforskjell fra å kjøre i comfort-modus og vente på at ICE'en skal starte og bli koblet inn. Min har masse utstyr og kom på 740k
    Hadde det vært mulig å trykke «like» her, så skulle jeg definitivt gjort det.
    Vel talt, helt spot on!

  23. #23
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Godt sagt.

    T8 er ikke en billig bil men man får jo tross alt heftige ytelser på tross av litt kompromiss. Funksjonen til
    AWD
    -systemet synes jeg er bra.

    Jeg har forøvrig mest erfaring med D6, men det fungerer på samme måte.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    O-town
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Som eier av en 2014 bmw x5 og en 2015 xc70 så er det ingen tvil om hvem som har best løsning, dette ble veldig tydelig etter en snørik Oslovinter. Så hvis T8 føles likt ut med haldex, så er det forståelig hvorfor journalistene påpeker at de andre tyske er bedre.

    Og når det gjelder tesla som jeg så var nevnt. Den har to motorer, en foran og en bak med åpen diff, så ikke noe som helst imponerende sammenlikned med de andre.

Lignende tråder

  1. Svar: 1
    Siste post: 08/01/18, 02:41
  2. takke funksjon
    By hobbymekk in forum Forslagskassen
    Svar: 14
    Siste post: 19/08/11, 00:51
  3. Chat funksjon?
    By kjellt in forum Forslagskassen
    Svar: 4
    Siste post: 09/08/11, 16:54
  4. Funksjon på sentrallås
    By larsy in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 08/03/11, 01:17
  5. Utveksling funksjon.
    By depress in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 31/01/11, 19:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •