Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Effekt forskjell mellom to helt like 940 med samme oppsettet

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard Effekt forskjell mellom to helt like 940 med samme oppsettet

    Hei,

    Funderer på de to volvoene som jeg har; en 95 mod 940 som har gått 400k, og en 98 mod 940 som har gått 260k.
    Den eldste bruker litt olje, ellers er begge i god stand.

    Det rare er at jeg har justert opp begge til 0,8bar - alt annet er urørt og originalt. Tenningsdeler/plugger er nye (originalt volvo) og luftfilter er nytt på begge.

    Man skulle tro at begge disse ville gå noenlunde likt, men det er en del forskjell. Den eldste med 400k på nakken går temmelig mye bedre enn den nye, spesielt i det nedre registeret.
    I tillegg hører jeg lett tenningsbank på den gamle, men det gjør jeg ikke på den nye (vet at jeg ikke må kjøre med tenningsbank, var bare for testing i en liten periode).

    Eneste forskjell jeg merker er at den gamle har raskere spoolup enn den nye. Justeringen av trykket er utført med en ekstra fjær på actuatoren - likt på begge.
    Den gamle er lynkjapp opp på 0,8bar og det gir en raskere respons, men selv om begge ligger på 0,8bar opp en bakke som jeg tester på, drar den gamle bedre.

    Den gamle går lettere på tomgang også.

    Jeg har trykktestet begge på trykksiden, og de holder like lenge på trykket, så det er ikke luftlekkasje heller.

    Hva kan være årsaken til at to identiske biler ikke går like godt?
    Jeg har gått litt tom for ideer på hvorfor den nye ikke holder følge med den gamle sliteren..
    Sist endret av kjgas; 08/02/18 kl 20:51

  2. #2
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Forskjellig utveksling i bakaksel? Sprekk i eksoshus på den med dårlig spoolup? Eller ødelagt membran i wg? Tett katalysator? Likt eksosanlegg? Like girkasser og svinghjul? Tidlige modeller av 940 hadde garrett tb03 turbo, men senere har 13c,så det kan være en forskjell

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #3
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Tidlige modeller av 940 hadde garrett tb03 turbo, men senere har 13c,så det kan være en forskjell
    Både '95 og '98 har 13C, så ingen forskjell der med mindre turboen er byttet.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde begynt med å trykkteste hele trykksystemet og måle trykket i downpipen på full gass ved 6000 o/min.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Det er 13C i begge - eksosen er original bortsett fra at katalysator er fjernet på den som går dårligst!
    Som jeg skrev har jeg trykktestet trykksiden på begge uten noe større forskjell.

    Hele drivlinjen er lik på begge - har 1900rpm/80km/t på begge.

    Tror jeg skal sjekke eksoshuset og bytte WG. Kan pakningene på eksossiden brukes om igjen, eller må jeg kjøpe nye?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Grunnet kald vinter har jeg ikke skrudd noe mer på disse, men sjekket pluggene på 98 modellen i dag, og da var sylinder tre mye hvitere enn de tre andre sylinderne.
    Er det dysa som fusker på den sylinderen? At det muligens er årsaken til at 98 modellen går dårligere enn 95 modellen?

    I tillegg bruker 98'n 1,2 på mila der 95'n bruker 0,9 på lik kjøring, så det er noe 98'n sliter med..

    Hvordan kan jeg sjekke dysene? Er det andre måter enn å bytte den?

    Kan det være noe annet som gjør at den sylinderen går magert (alt av tenningsdeler er nye, Volvo originalt)?
    94 mod 940 GL
    95 mod 940 LT
    97 mod 940 LT delebil
    98 mod 940 LT

  7. #7
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kjgas Vis post
    Grunnet kald vinter har jeg ikke skrudd noe mer på disse, men sjekket pluggene på 98 modellen i dag, og da var sylinder tre mye hvitere enn de tre andre sylinderne.
    Er det dysa som fusker på den sylinderen? At det muligens er årsaken til at 98 modellen går dårligere enn 95 modellen?

    I tillegg bruker 98'n 1,2 på mila der 95'n bruker 0,9 på lik kjøring, så det er noe 98'n sliter med..

    Hvordan kan jeg sjekke dysene? Er det andre måter enn å bytte den?

    Kan det være noe annet som gjør at den sylinderen går magert (alt av tenningsdeler er nye, Volvo originalt)?
    Bytt dyser fra den ene til den andre, eller flytt den dysen du misstenker går magert til en annen sylinder og se om problenet flytter seg.

    Har du sjekket om du har lekkasje på ladetrykket? Kan høres sånn ut med senere spool og lavere effekt. Om du har det må turboen flytte mye mer luft på den ene enn den andre for å oppnå åpningstrykk på wastegate.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Ja, skal kryssbytte dysene.

    Skal forske videre på begge bilene når kulda gir seg og garasjen blir mer behagelig å være i ????

Lignende tråder

  1. Forskjell på Turbo mellom D5244T og D5244T2
    By Redline in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 17/05/17, 22:55
  2. Forskjell mellom V50, V60 og V70?
    By V0lv0n00b in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 5
    Siste post: 24/05/14, 02:02
  3. Forskjell mellom vanlige stoffmatter og R-matter?
    By hgnubel in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 26/01/14, 12:52
  4. hva er forskjell mellom b200ft og b230ft?
    By EyyStian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 28/09/10, 10:46
  5. Forskjell mellom 142\242
    By Gazoline in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/07/10, 05:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •